De bedrijfsopvolging goed geregeld?! 8 juni 2004 Den Haag.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Veel boeren werken door na 65e
Advertisements

Van drukker tot industriele procesoperator
“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
Menno Karres Lead Auditor
“Hoe kom ik aan klanten?”
Markten in het zuiden Waar begin je ?. De eerste vragen •Wat is de lokale vraag ? Zijn alle groepen hierbij betrokken (m/v; GO/NGO/bedrijven etc) •Wat.
Bewustwordingsworkshop
VUmc Basispresentatie
Doet goeie dingen voor mensen en organisaties 1. Hoe gelukkig ben jij op je werk? Op een schaal van 0 tot 10 waar plaats jij jezelf? O
Dean Schoemaker.  Oprichter en partner Designed Learning en Block Petrella Weisbord.  Al meer dan 30 jaar adviseur.  Members Choice Award  Feilloos.
De relatie tussen logistiek en veiligheid
CALVIJN MEERPAAL ACADEMY
Rabo CharityDesk Samenbrengen van mensen en kennis
Excellent Financieel Plan
Presenteren van producten en diensten Petr Salz Geldrop, 24 mei 2004.
Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013.
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Meer rendement uit advies Hoe kom ik van A naar Beter? Matthias Meijer.
Projectmatig werken...en dan?
Gijs van Leeuwen Inkoper/adviseur
GAAN Gewoon Anders Ambulantisering Nieuw
Ondernemen na je studie!
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
7 inzichten van Nieuw Leiderschap
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
Uitkomsten ledenenquête Toekomst van preventie 8 februari 2007.
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
Als ik jou een reddingsboei toewerp, kun jij jezelf dan redden?
Vrijheidsbeperking.
Reflectie.
Workshop ‘Is er een toekomstige rol voor verkoopvrijwilligers’ 25 mei 2013.
Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong
Handboek voor mantelzorgers
Service Apotheek Farmaceutische zorg
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Workshop stakeholdermanagement & Netwerkborrel 19 september 2013 Bereik de 18 e hole en vier het succes op de 19 e !
CanDo Coaching.
Succesvol Partnerschap bij Duurzame Bouwprojecten
Begeleiden Informatiseringsprocessen
Excellent adviseren Mr. Paul F. Heuperman
Volksuniversiteit Zwolle
6 stappen in Risico management
11 Diversiteit & inclusie July 30, Overzicht Diversiteit en inclusie zijn een integraal onderdeel van onze business. Het is essentieel dat u.
Kom in actie tegen eenzaamheid!
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
50.
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Diabetesrevalidatie UMCG
KVO-B Presentatie KVO-B 16 juni 2014 Overleg Ondernemersverenigingen Gemeente Maasgouw Chris Bosch (OML) (
Helder Bedrijfsadvies Marja Dedden. Waarvoor Quickscan van uw bedrijf Ondersteuning bij het optimaliseren van de organisatie Hoe zet ik mijn bedrijf beter.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Naar een professionele communicatie cultuur en profilering van de school.
Bert Wissink EBC*L Nederland De EBC*L certificaten en diploma’s voor Business Competence, persoonlijke ontwikkeling en Entrepreneurship European Business.
Over inspraak en participatie 18 mei 2014 Gent. Wat gaan we doen? Snelle kennismakingsronde Wat is er, waar komt dat vandaan en waar willen we naartoe?
ROL VAN DE BOEKHOUDER, ACCOUNTANT, … BIJ BEDRIJFSOPVOLGING & -OVERDRACHT Hilde Gaublomme Week van de bedrijfsoverdracht 2016.
Gesprekken op school Gespreksvoering Overzicht hoofdstuk 8
Executieve functies Marije Ruben.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Knelpunten in de politiek.
What is the meaning of? Student centered learning
Reintegratie binnen SOS Kinderdorpen Internationaal
Workshop Voorbereiding op de Omgevingswet – hoe creëer je beweging?
Jean dobri, ahlam wa sahlam
Hoofdstuk 9 Marketingdoelstellingen
De volgende stap op weg naar burgerparticipatie in Roermond
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Transcript van de presentatie:

De bedrijfsopvolging goed geregeld?! 8 juni 2004 Den Haag

De bedrijfsopvolging goed beginnen! Op het juiste moment een besluit nemen over opvolging, overname en overdracht Frederik van Caem emotiespecialist

Doelstelling St. de Opvolging Het proces en resultaat van bedrijfsopvolgingen en overdrachten verbeteren. Door middel van een multidisciplinaire aanpak waarbij emoties de plaats krijgen die zij verdienen in een ingrijpend proces.

Vraag Hoeveel samenwerkingen / opvolgingen / fusies, overnames en overdrachten zijn succesvol of bereiken het beoogde doel? O 80% O 50% O 20 %

Kerncijfers 6% van de ondernemingen in Nederland zijn nu bezig met opvolging, –dit zijn ongeveer bedrijven; 35 % van deze ondernemingen (ruim ) heeft nog geen opvolger gekozen; ondernemers verwachten binnen 1 à 2 jaar met opvolging te beginnen;

Duur & planning 40% doet er langer dan een jaar over; 5 % heeft er meer dan 5 jaar voor nodig; Van 15% die nu bezig zijn doen er al langer over dan 5 jaar; bij 60 % van de overdrachten gaat er geen planning aan vooraf; 85 % kent geen schriftelijk opvolgingsplan; 40 % neem geen extern adviseur in de hand; in 80% van de gevallen is het een technisch financieel adviseur, die geen expertise heeft op het gebied van emoties;

Samengevat 5050% van de dga’s heeft de opvolging niet geregeld. 2525% kondigt zijn/haar vertrek in het laatste jaar aan of neemt daaromtrent een beslissing. 1010% onderneemt geen actie, einde oefening

2 vragen 1. Hoeveel procent van ons gedrag en handelen doen wij bewust? O 8 % O 50 % O 80 % 2. Wat is de aandrijfas van ons handelen? O kennis O emotie O vaardigheden

3 4 5 tijd 1 2 Emotionele reacties op ingrijpende veranderingen bij een opvolgingsproces 1.Onbewust4.Besluiteloosheid 2.Ontkennen5.Bewustwording /actie 3.Apathie

Problemen bij DGA Onzekerheid Niet kunnen kiezen (loslaten) Tegenzin Jaloezie Rivaliteit Verlies van identiteit

1 maand onderzoek 53% in de gevarenzone 12% acuut probleem

Vragen 1. Wat is moeilijker kiezen of loslaten? O kiezen O loslaten 2. Kennen adviseurs bij opvolging, overname en overdracht hun professionele grenzen? O Ja O Nee

Problemen bij adviseur Angst om de relatie te verstoren/verliezen –Buiten vakgebied –Niet deskundig –Welk advies geef ik? Controle houden –Klant –Situatie

Vragen 1. Speelt de omgeving een belangrijke rol bij het nemen van een beslissing over een opvolging ? O ja O nee 2. Speelt geld de belangrijkste rol bij opvolging, overname en overdracht : O ja O nee

emotie/gedrag persoon omgevingsfactoren

Het proces Primaire proces –Bewustwording –Effectief besluiten (emotioneel en rationeel) Secundaire proces –Multidisciplinair invulling gegeven aan de opvolging, overname en overdracht

Analyseconsult Analyse van de invloed van de omgeving op de persoon en de situatie Inventariseren van wat men wil en wat het beste is Onderkennen van niet-rationele feiten Initiëren van de juiste oplossing Concluderen en advies Plan van aanpak en tijdsplanning

Step-by-Step Multidisciplinaire Step-by-Step Multidisciplinaire samenwerking tussen: St. de Opvolging Financiële partner Bemiddelaars Etc. Notaris Accountant DGA

Vragen 1. Wat betekent emotie bij het opvolgingsproces voor u? O managementtool O een handicap O niet belangrijk 2. Zijn emoties beoordelingsinstrumenten? O Ja O Nee

Wat is emotiemanagement? het vaardig en effectief omgaan met emoties U kunt maar zoveel emoties managen als uzelf aankunt.

Diensten Opvolgingscan Analyse consult Begeleiding Workshops –DGA –Adviseur

Doel van de workshop Het bij cliënten leren herkennen en erkennen van emoties, als oorzaak van het niet kunnen of willen beslissen over het opvolgingsproces. Het leren adviseren hoe cliënten een opvolgingsproces multidisciplinair effectief inhoud kunnen geven, door emotie en ratio in balans te brengen en hierdoor de slaagkans van een succesvolle opvolging, overname en overdracht te vergroten.

7 aanbevelingen Wordt tijdig bewust van de gecompliceerde inhoud en duur van een opvolgingproces. Begin het opvolgingsproces bij het emotionele deel, de opvolgingscan kan als startpunt dienen. Breng de werkelijkheid in beeld door middel van een professionele analyse. –een analyseconsult geeft een helder inzicht, conclusie, plan van aanpak en tijdsplanning. Geef emoties een effectieve plaats bij een ingrijpend proces. –het voelt niet goed maar klinkt redelijk wordt nooit een succes! Controleer (check-recheck-check) de balans tussen emotie en ratio. –een opvolging gaat niet alleen om geld Laat uw cliënt in een opvolgingsproces multidisciplinair begeleiden en adviseren, dat is ook belangrijk voor de overnemende partij. Maak gebruik van de 7 stappen van het step-by-step opvolgingsmodel van Stichting de Opvolging

De bedrijfsopvolging goed geregeld! 8 juni 2004 Den Haag Vragen?