De bedrijfsopvolging goed geregeld?! 8 juni 2004 Den Haag
De bedrijfsopvolging goed beginnen! Op het juiste moment een besluit nemen over opvolging, overname en overdracht Frederik van Caem emotiespecialist
Doelstelling St. de Opvolging Het proces en resultaat van bedrijfsopvolgingen en overdrachten verbeteren. Door middel van een multidisciplinaire aanpak waarbij emoties de plaats krijgen die zij verdienen in een ingrijpend proces.
Vraag Hoeveel samenwerkingen / opvolgingen / fusies, overnames en overdrachten zijn succesvol of bereiken het beoogde doel? O 80% O 50% O 20 %
Kerncijfers 6% van de ondernemingen in Nederland zijn nu bezig met opvolging, –dit zijn ongeveer bedrijven; 35 % van deze ondernemingen (ruim ) heeft nog geen opvolger gekozen; ondernemers verwachten binnen 1 à 2 jaar met opvolging te beginnen;
Duur & planning 40% doet er langer dan een jaar over; 5 % heeft er meer dan 5 jaar voor nodig; Van 15% die nu bezig zijn doen er al langer over dan 5 jaar; bij 60 % van de overdrachten gaat er geen planning aan vooraf; 85 % kent geen schriftelijk opvolgingsplan; 40 % neem geen extern adviseur in de hand; in 80% van de gevallen is het een technisch financieel adviseur, die geen expertise heeft op het gebied van emoties;
Samengevat 5050% van de dga’s heeft de opvolging niet geregeld. 2525% kondigt zijn/haar vertrek in het laatste jaar aan of neemt daaromtrent een beslissing. 1010% onderneemt geen actie, einde oefening
2 vragen 1. Hoeveel procent van ons gedrag en handelen doen wij bewust? O 8 % O 50 % O 80 % 2. Wat is de aandrijfas van ons handelen? O kennis O emotie O vaardigheden
3 4 5 tijd 1 2 Emotionele reacties op ingrijpende veranderingen bij een opvolgingsproces 1.Onbewust4.Besluiteloosheid 2.Ontkennen5.Bewustwording /actie 3.Apathie
Problemen bij DGA Onzekerheid Niet kunnen kiezen (loslaten) Tegenzin Jaloezie Rivaliteit Verlies van identiteit
1 maand onderzoek 53% in de gevarenzone 12% acuut probleem
Vragen 1. Wat is moeilijker kiezen of loslaten? O kiezen O loslaten 2. Kennen adviseurs bij opvolging, overname en overdracht hun professionele grenzen? O Ja O Nee
Problemen bij adviseur Angst om de relatie te verstoren/verliezen –Buiten vakgebied –Niet deskundig –Welk advies geef ik? Controle houden –Klant –Situatie
Vragen 1. Speelt de omgeving een belangrijke rol bij het nemen van een beslissing over een opvolging ? O ja O nee 2. Speelt geld de belangrijkste rol bij opvolging, overname en overdracht : O ja O nee
emotie/gedrag persoon omgevingsfactoren
Het proces Primaire proces –Bewustwording –Effectief besluiten (emotioneel en rationeel) Secundaire proces –Multidisciplinair invulling gegeven aan de opvolging, overname en overdracht
Analyseconsult Analyse van de invloed van de omgeving op de persoon en de situatie Inventariseren van wat men wil en wat het beste is Onderkennen van niet-rationele feiten Initiëren van de juiste oplossing Concluderen en advies Plan van aanpak en tijdsplanning
Step-by-Step Multidisciplinaire Step-by-Step Multidisciplinaire samenwerking tussen: St. de Opvolging Financiële partner Bemiddelaars Etc. Notaris Accountant DGA
Vragen 1. Wat betekent emotie bij het opvolgingsproces voor u? O managementtool O een handicap O niet belangrijk 2. Zijn emoties beoordelingsinstrumenten? O Ja O Nee
Wat is emotiemanagement? het vaardig en effectief omgaan met emoties U kunt maar zoveel emoties managen als uzelf aankunt.
Diensten Opvolgingscan Analyse consult Begeleiding Workshops –DGA –Adviseur
Doel van de workshop Het bij cliënten leren herkennen en erkennen van emoties, als oorzaak van het niet kunnen of willen beslissen over het opvolgingsproces. Het leren adviseren hoe cliënten een opvolgingsproces multidisciplinair effectief inhoud kunnen geven, door emotie en ratio in balans te brengen en hierdoor de slaagkans van een succesvolle opvolging, overname en overdracht te vergroten.
7 aanbevelingen Wordt tijdig bewust van de gecompliceerde inhoud en duur van een opvolgingproces. Begin het opvolgingsproces bij het emotionele deel, de opvolgingscan kan als startpunt dienen. Breng de werkelijkheid in beeld door middel van een professionele analyse. –een analyseconsult geeft een helder inzicht, conclusie, plan van aanpak en tijdsplanning. Geef emoties een effectieve plaats bij een ingrijpend proces. –het voelt niet goed maar klinkt redelijk wordt nooit een succes! Controleer (check-recheck-check) de balans tussen emotie en ratio. –een opvolging gaat niet alleen om geld Laat uw cliënt in een opvolgingsproces multidisciplinair begeleiden en adviseren, dat is ook belangrijk voor de overnemende partij. Maak gebruik van de 7 stappen van het step-by-step opvolgingsmodel van Stichting de Opvolging
De bedrijfsopvolging goed geregeld! 8 juni 2004 Den Haag Vragen?