Help, test ik context-aware of context-driven…? Tim Koomen TestNet Najaarsevenement 2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ondernemen in de fysiotherapie is oorlog
Advertisements

De zin en onzin van escrow
Hoe blijf ik gemotiveerd
Sudoku puzzels: hoe los je ze op en hoe maak je ze?
Autisme en Mindmap Thuis en op School
“Hoe kom ik aan klanten?”
Stijn Hoppenbrouwers Software Engineering les 1 Algemene inleiding en Requirements Engineering.
“Elk voordeel heb z’n nadeel”
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
Feedback probleemanalyse. Jullie kijken vooral met de bril van 'overlast’ naar het vraagstuk. "dat kan toch de enige reden zijn voor de HvA om een cadeau.
Software Architectuur Over de samenhang der dingen = Over de connecties tussen componenten Over de afhankelijkheden tussen modules Over de belangen van.
BattleBots The school battle.
Tuin – Timmer – Watermanagement Watermanagement Op het gebied van watertechniek zijn wij uitermate goed ontwikkeld en hebben wij u veel te bieden. Dit.
Workshop creatief brainstormen
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
De kracht van MySolution
Van idee tot digitaal materiaal
Het Werving & Selectiebureau voor het onderwijs!
Hoofdstuk 4 Globale structuur van een project
“Projectmanagement in het hoger onderwijs”
Wat kunnen wij voor uw organisatie betekenen ? Even voorstellen
Tien lessen uit het Noorden
Vanzelfsprekend hebben wij, voor u de hypotheekrente tarieven van Hypotrust, maar wij hebben die ook van vele andere hypotheekverstrekkers.
Welkom bij de presentatie van het
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
De kracht van HGH Gedreven, doelgericht en met zekerheid naar de juiste oplossing. Gedreven professionals, met de juiste oplossing daar gaat het om. Helder.
Proces en Product.
Hoofdstuk 4 Omgaan met stress en tijd
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Hoofdstuk 11 Effectief problemen oplossen
Ruimtevaartquiz De Maan De.
De omgevingsvergunning onderzocht: anders werken, anders denken.
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Een Module over Model Checking voor het VWO Frits Vaandrager1, David Jansen1 & Els Koopmans2 1Radboud Universiteit Nijmegen 2Olympus College Arnhem.
HBO-I Conference Tour RUP| versie 1.0 | 18 maart 2010 RUP toegepast binnen DUO Een korte impressie hoe we binnen DUO RUP ingevoerd hebben (aan het.
17 september 2014 Workshop Visie en doelen.
© Copyright 2004 by ir. J. Ariens Duurzaam Bouwen week 11 Welkom bij Bouwkunde Onderdeel Duurzaam Bouwen.
Implementatie arbocatalogi bij de EMCO-groep Probleem of uitdaging?
23 april 2013 Spookfiles JK Hensems / Bram Hendrix.
Dat zouden we vaker moeten doen…
Verandermanagement Project- en Verandermanagement
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
| Dé werving & selectie specialist voor de sport! Uw vacature, onze uitdaging!
Risk Based Testing van pakketsoftware
Project Proceshuis Road show
Proeftoets periode 1 4 havo.
Joep Lobée 31 oktober 2013 De 7 principes en mijn ervaring.
Iedereen is context driven!
Koningin Beatrixschool Schoolkrant enquête 2014
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Insights & Essentials Willem van Putten
Ethiek, Normatieve professionalisering Week 3: de context van het beroep.
Plan voor uitvoering. Gebruik je boek Begin bij 8.4 de innovatiecyclus Stap 1 is eigenlijk het onderzoek wat je al gedaan hebt Je begint je ontwerp met.
Welkom Voorstellingen: TEC Coördinator, TEC leerlingen leerjaar 1 Verschil tussen brugklas-TEC en reguliere brugklas? Inhoud lesprogramma TEC klas Wat.
Verschillende rollen en stijlen
Betrokken waarbij en hoe? Missie/DoelOrganisatie Betrokken OpbrengstenMensen Activiteiten Inzet van: – Tijd – Waarde – Netwerk.
INNOVATIE DOOR NETWERKEN met ‘altruïsme, vertrouwen, redelijkheid en vrijgevigheid’ als basis Hilde de Groot en Jan A. Jurriëns Lectoraat Innovatie HAN/FEM.
Presentatie voor de Soester Zakenkring - Organisatie & Innovatie - Waarde Winst Inspiratie.
CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.
Tool IF-1: Onderzoekend leren plannen bij wiskunde
Product van TU Delft, SEC
Ik ben een full stack consultant! TestNet najaarsevenement
Workshop Agile Performance Testing with mBrace Agile
Is testen een project op zich?
Risicocommunicatie en de omgevingswet
Test was zelf een buzzword. Krijg nou wat!
<Geef de titel van het probleem op>
Transcript van de presentatie:

Help, test ik context-aware of context-driven…? Tim Koomen TestNet Najaarsevenement 2013

Help, test ik context-aware of context-driven? Context-driven: vanzelfsprekend!  Grondlegger(s) van exploratory testen, de context-driven school, zeer invloedrijk  Cem Kaner, James Bach, Brett Pettichord, Michael Bolton  Boek 200 Lessons Learned in Software Testing: A Context-Driven Approach  (+ >> keynotes, tutorials, blogs, …)  Benadrukken critical thinking  Zetten zich af tegen methoden, certificering, standaards … 2

Help, test ik context-aware of context-driven? Definitie 1  De waarde van elke aanpak hangt af van de context.  Er zijn goede aanpakken in een bepaalde context, maar er zijn geen 'best practices'.  Mensen die samen werken, zijn het belangrijkste onderdeel van de context van ieder project.  Projecten verlopen na verloop van tijd op een manier die vaak niet voorspelbaar is.  Het product is een oplossing. Als het probleem niet is opgelost, werkt het product dus niet.  Goed software testen is een uitdagend intellectueel proces.  Alleen door oordeelsvorming en vaardigheid, coöperatief uitgeoefend gedurende het gehele project, zijn wij in staat om de juiste dingen te doen op het juiste moment om onze producten effectief te testen. 3 Hmwoah, overwegend OK, toch …?

Help, test ik context-aware of context-driven? Definitie 2  Context-driven testers kiezen hun testdoelstellingen, technieken en deliverables (inclusief inbegrip van testdocumentatie) door eerst te kijken naar de details van de specifieke situatie, met inbegrip van de wensen van de stakeholders.  De essentie van context driven testing is een project-passende toepassing van vaardigheden en oordeel. De Context-Driven School van testen plaatst deze aanpak voor testen binnen een humanistisch, sociaal en ethisch kader. 4 Wie test naar eigen mening context-driven? EN WIE NIET…?

Help, test ik context-aware of context-driven? Toch/ook zet C-D zich ergens tegen af …  Tegen (dogmatisch) gebruik van testmethoden  Tegen (inflexibiliteit van) testmethoden en – standaarden  Tegen certificering  Tegen best practices / uniforme oplossingen 5

Help, test ik context-aware of context-driven? Wake-up call: context-aware …  Om te verduidelijken wat context-driven NIET is:  Een context-aware tester kijkt eerst naar best practices en standaards en dan pas naar project-specifieke zaken  (De context-driven tester ziet best practices en standaards als implementatiesuggesties in plaats van voorschriften) 6 Hmmm…

Help, test ik context-aware of context-driven? Kijk eens naar de praktijk … 7 Wie verandert zijn mening over zijn/haar context- driven testen?

Help, test ik context-aware of context-driven? Waar het interessant wordt …  Vanuit een testafdeling of in een testfactory …  Met voorgeschreven templates, methoden of standaards …  Nuance: methoden en best practices hanteren als leidraad/checklist  Weggooien templates/methoden?  Spanningsveld tussen projectmanager versus lange termijn belangen organisatie:  testautomatisering,  herbruikbare testware) 8

Help, test ik context-aware of context-driven? Methoden, standaards t.o.v. C-D Vóór  Herbruikbaarheid / overdraagbaarheid  Aantoonbaarheid / traceerbaarheid  Helpt om proces te volgen  Helpt om volledig te zijn  Sneller inwerken 9 Tegen  Focus op waterval  (Te?)veel testdocumentatie  Onderhoudbaarheid  Suggestie van volledigheid  Slaafs volgen van plan en proces  Beperkt out-of-the-box denken  Is methode/standaard wel geschikt voor deze situatie?

Help, test ik context-aware of context-driven? Ook leuk/herkenbaar …  Context-oblivious  “Context, welke context?”  Context-specific  “Zo doen we het bij ons altijd”  Context-imperial  “Gij zult …” 10

Help, test ik context-aware of context-driven? Nuancering C-D  C-D kijkt primair naar het project en secundair naar de lijn (projectoverstijgend)  Is afhankelijker van communicatie- vaardigheden / overtuigingskracht tester  Stelt hoge(re) eisen aan kwaliteit testers (maar een methode volgen met onbekwame testers is ook niet alles …)  Herbruikbaarheid wat minder? (spanningsveld project <> lijn) 11

Help, test ik context-aware of context-driven? Nog eenmaal de definitie …  De waarde van elke aanpak hangt af van de context.  Er zijn goede aanpakken in een bepaalde context, maar er zijn geen 'best practices'.  Mensen die samen werken, zijn het belangrijkste onderdeel van de context van ieder project.  Projecten verlopen na verloop van tijd op een manier die vaak niet voorspelbaar is.  Het product is een oplossing. Als het probleem niet is opgelost, werkt het product dus niet.  Goed software ontwerpen is een uitdagend intellectueel proces.  Alleen door oordeelsvorming en vaardigheid, coöperatief uitgeoefend gedurende het gehele project, zijn wij in staat om de juiste dingen te doen op het juiste moment om onze producten effectief te ontwerpen. 12 bouwen bouwen. huizen ? Stelling: de definitie geldt voor bijna elke projectmatige groep activiteiten. Ter overdenking: dan ook oneens met methoden in de IT zoals Prince2, Scrum, Unified Process, DSDM, XP, DevOps, …? Maar is dat erg…?

Help, test ik context-aware of context-driven? Conclusie  Afhankelijk van de context test ik context- driven of context-aware  (en heel soms c-i/c-s/c-o… )  Wees bewust van voor- en nadelen  Pas methoden en (best) practices niet mechanisch/dogmatisch toe  Blijf nadenken … (en dat is gelijk het grootste voordeel van context-driven!)  Blijf waarde genereren … 13

Help, test ik context-aware of context-driven? Vragen... 14

M.+31 (0) I. Copyright Tim Koomen Testmanagement en -advies

Help, test ik context-aware of context-driven? Waar het interessant wordt 2  Risico methoden: hanteren van de template testplan, zonder overleg, mechanisch,  Risico C-D: exploratory testen hanteren als excuus, testontwerptechnieken niet gebruiken, projmngr’s visie slaafs volgen  Idee: methode/std versus GEEN methode/std, met c-a in het midden, of juist de stelling dat dit niet te tekenen is …  Verschil:  -eerst kijken naar situatie en dan naar standaards: eens  - voorrang geven aan projectspecifiek tov lijn- eisen en –wensen: dubieuzer 16

Help, test ik context-aware of context-driven? Of toch wel …? Echter: No risk, no test!! 17