MKBs in de Euregio Maas-Rijn Een onderzoek naar de invloed van cultuur- en taalverschillen op grensoverschrijdende samenwerking Wiel Hotterbeekx.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

23 januari 2014 / Raymond Buitelaar en Bart van Meurs
Border Citizen Information System Beeldscherm-communicatie Uniek in Europa Euregio (aanvraag) Interreg IV-A 12 grensovergangen passanten per dag.
Binnen een VPG-setting
Het inzetten van social media voor het vak Duits in de tweedeklassen havo/vwo op het Candea College. M.T Roggenthien.
Interculturele Communicatie
“Hoe kom ik aan klanten?”
Duurzame ambitie van Fontys Werktuigbouwkunde
De regionale overheid p
3 H/V, kiezen voor een profiel
De Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg (NKVK) streeft ernaar het eerste aanspreekpunt te zijn bij grensverleggend zakendoen binnen.
Simone Bogaers beleidsmedewerker diversiteit
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Workshop. Weet je het nog? Gemotiveerd? Geïnformeerd? Geïnspireerd? ACTIE!
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Interculturele communicatie
Wat doen ze me nou...? Jan Bransen Publiekslezing, 7 april 2010.
Kathleen Van Heule Diensthoofd Internationalisering 14 maart 2014
LOT OP REIS.
Pragmatische vaardigheden: debatteren met kinderen
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
TU/e Regional Leonardo Bureau We do mean business
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Hoofdstuk 2 Globalisering Paragraaf 1 t/m 4
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Theaterdance regiotheater ○ regiodance théâtres sans frontières ○ theaters zonder grens ○ theaters ohne grenzen.
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Ethnicity, gender and entrepreneurship
3 H/V, kiezen voor een profiel
International Business College Iets voor uw zoon/dochter?
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
Je impact als docent Silvia van der Werve.
Hoofdstuk 8 Identiteiten in België en Nederland.
Het vak Frans in 4 en 5 havo Un choix pour l’avenir.
Onderzoek Mediawijs omgaan met social media in het primair onderwijs.
Gameplan parkeergarage zelfsturende auto’s. Met wat? 2 Parkeergarages om de 2 gebieden Den Haag en Rotterdam te faciliteren Per parkeergarage zijn er.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
De kunst om een klant of prospect een dienst van SNS Bank te laten kopen SNS Programma voor Ondernemende Helden Sales training Verkoop adviseur Docent:
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
DOE HET ZELF PAKKET. Doe-het-zelfpakket Wat  Richtvragen  Voor (werkende) mantelzorgers  Werk- en mantelzorg zo optimaal mogelijk op elkaar afstemmen.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
International Business College Iets voor jou! Voorlichting VMBO 3/4 Januari 2015.
Plan voor uitvoering. Gebruik je boek Begin bij 8.4 de innovatiecyclus Stap 1 is eigenlijk het onderzoek wat je al gedaan hebt Je begint je ontwerp met.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
stap 6: Unieke toegevoegde waarde bepalen
Gefinancierd door het Ministerie van Economische Ontwikkeling 30 SEPTEMBER 2014 KAMER VAN KOOPHANDEL ROTTERDAM Curaçao de toegangspoort voor ondernemers.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 3 Hoofdstuk 5 Kwalitatief marktonderzoek Hoofdstuk 15 Rapporteren over marktonderzoek.
1 EXPATS IN DELFT Belang, wensen en mogelijkheden Paul Rullmann.
LECTORAAT INTERNATIONALE SAMENWERKING DE HAAGSE HOGESCHOOL Wensen en behoeften van alumni en werkgevers t.a.v. internationale competenties Discussie van.
Naar een regionale aanpak taal en rekenen Mei 2010 Voorstel aan bestaand samenwerkingsverband Profijt om tot afstemming met betrekking tot taal en rekenen.
OP AVONTUUR JEUGDUITWISSELING KORTE DUUR KOSTEN Je neemt contact op met de locale club of het district voor de specifieke details. Over het algemeen zal.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Op avontuur met Rotary: Verschillende formules JEUGDUITWISSELING KOSTEN Je neemt contact op met de locale club of het district voor de specifieke details.
Bedrijven en kennisinstellingen: doen waar je goed in bent! Louise van Weerden Lector “SMEs in International Business” Saxion Veenendaal, 28 januari seminar.
Rotary International Youth Exchange Program
CLIL-didactiek voor Duits
Grafische vergelijking meetmethoden
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Keuzedeel internationalisering
Agressie op de werkvloer

Hoe laat ik leerlingen in de les leren?

Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Titel project die kort aangeeft waar het om gaat
Transcript van de presentatie:

MKBs in de Euregio Maas-Rijn Een onderzoek naar de invloed van cultuur- en taalverschillen op grensoverschrijdende samenwerking Wiel Hotterbeekx

Gebieden van interesse

Het conceptueel model

Opbouw totaal onderzoek Huidige ondernemers: – 129 Nederlandse ondernemers – 153 Belgische ondernemers (Limburg) – 127 Duitse ondernemers (regio Aken) Mogelijke toekomstige ondernemers: – 283 Nederlandse studenten – 50 Duitse studenten – 41 Belgische studenten Delphi onderzoek

Huidige ondernemers Onderzoeksvragen: 1.Bestaan er culturele verschillen tussen de ondernemers in Belgisch Limburg, Zuid-Limburg en het Kammerbezirk Aachen, en indien ja, wat is de natuur van deze verschillen? 2.Bestaan er verschillen tussen de ondernemers in Belgisch Limburg, Zuid-Limburg en het Kammerbezirk Aachen met betrekking tot culturele sensitiviteit, en indien ja, wat is de natuur van deze verschillen? 3.Bestaan er verschillen tussen de ondernemers in Belgisch Limburg, Zuid-Limburg en het Kammerbezirk Aachen met betrekking tot vaardigheden op het gebied van zakelijke communicatie, en indien ja, wat is de natuur van deze verschillen?

Huidige ondernemers 49 statements (Helemaal eens-helemaal oneens) – 4 statements over taal – 10 over culturele sensitiviteit – 12 over vaardigheden op het gebied van zakelijke communicatie – 4 over uitkomsten export

Conclusies Via statistiek zijn de statements geclusterd. Daarna is gekeken welke significant zijn: Factor 3: Weten wat de klant wil en passend reageren (BCS1); Factor 4: Flexibiliteit in het gebruik van de juiste communicatieve vaardigheden en stijl (BCS2); Factor 5: Rekening houden met de manier waarop de zaken partner beslissingen neemt (CS2); Factor 7: Gebruik van de juiste communicatieve vaardigheden (BCS3); Factor 12: Vreemde talen kunnen spreken of bereid zijn deze te leren (CS8); Factor 13: Zich bewust zijn van andere (buitenlandse) culturen (CS9).

Conclusies Er zijn wel verschillen waar je rekening mee moet/kunt houden, maar over het algemeen zijn de verschillen helemaal niet zo groot en zijn er op het gebied van cultuur geen barrières die grensoverschrijdende handel voorkomen. Wat taal betreft zijn er richting Duits taalgebied wel mogelijke problemen, maar zijn er per branche verschillende mogelijkheden dit op te lossen, o.a. door een lingua franca (met name Engels)

Conclusies Regionale verschillen: 1.Bestaan er culturele verschillen tussen de ondernemers in Belgisch Limburg, Zuid-Limburg en het Kammerbezirk Aachen, en indien ja, wat is de natuur van deze verschillen?

Conclusies Regionale verschillen: 2.Bestaan er verschillen tussen de ondernemers in Belgisch Limburg, Zuid-Limburg en het Kammerbezirk Aachen met betrekking tot culturele sensitiviteit, en indien ja, wat is de natuur van deze verschillen?

Conclusies 3.Bestaan er verschillen tussen de ondernemers in Belgisch Limburg, Zuid-Limburg en het Kammerbezirk Aachen met betrekking tot vaardigheden op het gebied van zakelijke communicatie, en indien ja, wat is de natuur van deze verschillen?

Mogelijke toekomstige ondernemers Zijn er verschillen tussen de mogelijke toekomstige ondernemers? -taal : ja – eigen ervaring: taalbeheersing van studenten laat nou eenmaal te wensen over -zakelijke communicatie: hier geldt deels hetzelfde voor, deels missen studenten hier ervaring -culturele sensitiviteit: hier missen studenten ervaring -cultuur: ???

Meten cultuurverschillen Dimensies van Hofstede: VSM08 Power Distance Individualism Masculinity Uncertainty Avoidance Long Term-Short Term Orientation Indulgence Versus Restraint Monumentalism

Meten cultuurverschillen Conclusie Power Distance Individualism Masculinity Uncertainty Avoidance Long Term-Short Term Orientation Indulgence Versus Restraint Monumentalism GEEN SIGNIFICANT VERSCHIL WEL SIGNIFICANT VERSCHIL Verschil tussen ZL en KA en tussen ZL en BL Verschil tussen ZL en KA

Delphi onderzoek Relevante factoren voorleggen aan vertegenwoordigers van de Triple Helix Stap 1 Vraag: Geef de volgorde van belangrijkheid aan Wie zou als eerste een ondernemer hierbij kunnen helpen

Delphi onderzoek Relevante factoren voorleggen aan vertegenwoordigers van de Triple Helix Stap 2 Vraag: Geef aan hoe elke vertegenwoordiging van de Triple Helix praktisch zou kunnen helpen

Delphi onderzoek Uitkomsten: -het ontwikkelen van een website die alle informatie voor euregionaal zakendoen verzameld, zoals: Praktische zaken Woordenlijsten Statistieken Alle partijen moeten hieraan bijdragen en de site actueel houden

Delphi onderzoek Uitkomsten: -Netwerkbijeenkomsten met een betere mogelijkheid dan nu, dat alle partijen samen kunnen komen en met elkaar kunnen uitwisselen. Met name ZL-ondernemers vermisten de KvK in de regio -Voor met name het onderwijs: meer internationale uitwisseling tussen: -lectoraten -docenten -studenten