Marketing & Logistiek 6 atheneum.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 5 Sociale verbanden.
Advertisements

IDENTITEIT IMAGO MERK EN MEDIA
De psychologie van communicatie
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Hoofdstuk 3 Interpersoonlijke communicatie
Communicatief gedrag + / -
Hoofdstuk 15 Geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie
Geïntegreerde Communicatie
Presentatie Interculturele Communicatie: theorie
Communicatieproces .
1.3 Informatie 1.4. Communciatie
Gedrag in organisaties, 9e editie
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H12 – Meeliften met de buzz PROMOTIESTRATEGIEËN EN GEÏNTEGREERDE MARKETINGCOMMUNICATIE.
BEGELEIDING EN COACHING Tafeltennistrainer 2. Opleidingen Begeleiden en coachen 1. Begeleiden en coachen. –Belang en verschillen. Voorbeeld, normen en.
De eerste presentatie voor Nederlands
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 2 Interpersoonlijke communicatie
1. Levensbeschouwing en communicatie
1. Levensbeschouwing en communicatie
detaillistenpromotie
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Begeleiden Management Verkoopspecialist.
Communicatie Communicatieproces Communicatievormen Communicatielijnen
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Schriftelijk communiceren voor teamleiders Blok 1
Interculturele Communicatie
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Leidinggeven H3 Overleg Logistiek supervisor.
Hoofdstuk 9: Tussenmenselijke relaties
Communicatie en relatie
Communicatieproblemen
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Communicatie en Instumenten
Interculturele communicatie
Even voorstellen .
Management en leidinggeven
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
VP15 Begeleidingskunde Bert Buter December 2015 Hoofdstuk 8.
Communicatie & Relatie
Oriëntatie op Communicatie- en Informatiewetenschappen Hoorcollege 1.
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
CPV Conflicthantering en persoonlijke veiligheid.
Oriëntatie op Communicatie- en Informatiewetenschappen Hoorcollege 1.
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Gedrag in organisaties, 9e editie
Aktief Luisteren: Eerst proberen om te begrijpen, dan pas om begrepen te willen worden* LSD Gebruik LSD voor effectieve communicatie, om de ruis tussen.
Boek ‘Begeleiden’ Hoofdstuk 13 Communicatieproblemen
Communicatie Opletten, meedoen en meedenken
Communicatie 5e les.
Op het werk, in de klas en prive.
Op het werk, in de klas en prive.
H1 Media en communicatie
Module Communicatie M1 Bijeenkomst 1
AGRESSIE Les 3.
Communicatie.
Basics over communicatie
Training communicatie
Hoofdstuk 1 Communicatie in de winkel
Factoren die het communicatie proces beïnvloeden
Leidinggeven Communicatie.
Communicatie 7e les.
B04 – Communicatie (cohort 2018)
Op het werk, in de klas en prive.
Interculturele communicatie
Communicatie 5e les.
INTERNE ORGANISATIE © Dia van Berry Hagendijk.
Hoofdstuk 5 Communiceren
Communicatie.
Transcript van de presentatie:

Marketing & Logistiek 6 atheneum

Hoofdstuk 1 Communicatie

Hoofdstuk 1 Communicatie is het uitwisselen van gedachten, gevoelens, ideeën en informatie tussen mensen.

Hoofdstuk 1 Communicatie: hiërarchisch gelijk vs. hiërarchisch ongelijk formeel vs. informeel verbaal vs. non-verbaal intern vs. extern persoonlijk vs. massa ……. vs. …….

hiërarchisch gelijk vs. hiërarchisch ongelijk: Hoofdstuk 1 hiërarchisch gelijk vs. hiërarchisch ongelijk: zelfde functieniveau vs. ongelijk functieniveau

Hoofdstuk 1 formeel vs. informeel: schrijf vs. spreek officieel vs. officieus zakelijk vs. persoonlijk

Hoofdstuk 1 verbaal vs. non-verbaal: woorden vs. alles behalve woorden verbale communicatie: - mondeling - schriftelijk non-verbale communicatie: - gebaren - stemvolume - lichaamshouding - beelden

Hoofdstuk 1 intern vs. extern: binnen de organisatie vs. buiten de organisatie (stakeholders!) corporate communication is een voorbeeld van externe communicatie (komen we later op terug!)

Hoofdstuk 1 persoonlijk vs. massa: tussen beperkt aantal personen vs. openbaar voordeel van persoonlijke communicatie is dat directe feedback mogelijk is met openbaar wordt bedoeld dat het voor iedereen toegankelijk is voordeel van massacommunicatie is dat het per bereikt persoon goedkoop is

Communicatie: ZMBO-model Hoofdstuk 1 Communicatie: ZMBO-model Z = zender M = medium B = boodschap O = ontvanger

Hoofdstuk 1 Communicatie: coderen en decoderen interne ruis en externe ruis redundantie

Hoofdstuk 1 coderen en decoderen: coderen is het omzetten van gedachte in een code (gebeurt door de zender!) decoderen is het interpreteren van de boodschap door de ontvanger (gebeurt dus door de ontvanger!) voor succesvol coderen en decoderen (en dus voor succesvolle communicatie!) is een gemeenschappelijk referentiekader nodig referentiekader is het geheel aan ervaringen, gevoelens, waarden en normen, taal en meningen

Hoofdstuk 1 interne ruis en externe ruis: ruis is een verstoring van het communicatieproces waardoor de boodschap niet overkomt zoals deze bedoeld is bij interne ruis zit de oorzaak in het communicatieproces tussen zender en ontvanger bij externe ruis zit de oorzaak in externe omstandigheden (buiten de zender en ontvanger om)

Hoofdstuk 1 redundantie: redundantie is het toevoegen van informatie zonder nieuwe waarde redundantie is herhalen