Veranderkundige aanpak

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Advertisements

Module B: De ‘Whole School Approach’
Menno Karres Lead Auditor
Leiderschap bij verandering
Peter Kuijer, TrainerMatch Eddy van Eeden, Oopen
Alumni-event Dinsdag 17 september 2013
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Verandermanagement Hoofdstuk 1 Verandermanagement; een rondleiding in en buiten het vakgebied.
Waarom een vitale organisatie positief werkt
Nationaal Innovatie Event
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 8 Implementatie
Verandermanagement Hoofdstuk 9 Evaluatie
Management van gedrag Hoofdstuk 8 Leiderschap 1.
Agenda Besturen vraagstuk Besturing vraagstuk Relatie DIV (IM)
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Gedrag in organisaties, 10e editie
LEA en sociaal-economische ontwikkelingen Samenwerking tussen overheid, ondernemers en onderwijs Nieuwegein 20 januari 2011 Pim Kalkman.
John P. Kotter Harvard Business School
Lean Six Sigma bij de gemeente Amersfoort
Bedrijfskunde in kleur
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
5S in Velsen.
Dat zouden we vaker moeten doen…
Bedrijfsvoeringsscan
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 5 Processen verbeteren
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 7 Lean Management
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 3 Processen besturen
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 4 Processen analyseren
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 1 Procesmanagement
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 8 Systeemtheorie
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 6 Six Sigma Hugo Hendriks.
Wat is Lean? Dit is uw organisatie met alles wat daarbinnen gebeurt:
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Duurzaam voor Charlie 2015 Duurzaamheid verankeren in onze bedrijfs DNA/cultuur.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Naar een duurzaam HRM beleid
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Quality Management: METHODEN TECHNIEKEN PROCESVERBETERIN G
(Ped)agogiek Hoorcollege 2
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
Pas op… van onderen!!! Organisatie- en talentontwikkeling bij de Gemeente Amersfoort VNG CVA - eendaagse Arbeidszaken.
1 Challenge the future Afstudeerpresentatie Verbetering van TPM implementatiebeheersing bij de Heineken Brouwerij Zoeterwoude.
1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer.
WELKOM KENNISBIJEENKOMST ’LEAN WERKEN MET EEN KWALITEITSSYSTEEM’ 28 februari 2013 Rik Brom Paul van Tiel Kees Ruizendaal.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Organisatieverandering en - ontwikkeling GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK 13 1.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Storyboard Lean Six Sigma 1 Projectcharter Define 0. Projectdefinitie Proces, product of dienstVerwachte besparing/ verbetering Black Belt of Green BeltAfdeling,
Meer rendement uit audits! Manon Diepenmaat 28 maart 2013.
Ervaringen uit de praktijk van UWV Training Lean Auditen.
Samenwerkingsprikkels over gemeentegrenzen heen  Studiedag 31 augustus 2016: Visie, vertrouwen en belangen als basis voor succes !?  Ward Saver, Mentor.
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
xxxxxxxxxxxxxxx Reindert Westrik Tjitske Cazemier
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 4 Processen analyseren
Rapportage van voortgang of status
Methoden om te werken aan continue verbetering
Kaizen Quick Reference Card
Logistieke kwaliteitsprocessen
VERHOGEN STUDIESUCCES door Learning Analytics
Vernieuw je HR-cyclus.
Template lean Praktijkproject – Rev 2.2
Transcript van de presentatie:

Veranderkundige aanpak Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 10 Veranderkundige aanpak Hugo Hendriks

Wat is veranderen? Lewin: Unfreeze – change – freeze

Veranderbereidheid van groepen mensen Innovatietheorie van Rogers

Individuele veranderingen Redenen om te willen veranderen: • Eigen ontwikkeling • Idealen • Innerlijke drang • Onvrede over de huidige situatie • Informatie in strijd met gedrag • Nieuwe informatie • Verwachtingen • Belangen • Bedreiging • Wijziging omstandigheden • Ervaringen • De smaak van succes

Individuele veranderingen Redenen om niet te willen veranderen: Angsten Schuld Psychologische Factoren Vervreemding Persoonlijk nadeel Het verwerpen van outsiders Solidariteit Groep barrières Normen en waarden van de groep Ontbreken van voldoende motivatie Werkethiek is niet gericht op veranderen Verschillende culturele achtergronden Bestaande cultuur Organisatie barrières Bedreiging invloed van organisatieleden Weinig gunstige voorwaarden om te veranderen Onvoldoende bekwaamheid veranderaar. Behoefte Bedreiging Twijfel

Het weerstandsproces Rouwcurve van Kübler-Ross

Omgaan met individuele weerstand

Leiderschap bij grote veranderingen

Het nut van weerstand Weerstand heeft ook een doel: Creëren van bewustzijn Terugkeren naar de doelstelling Weerstand kan leiden tot betere resultaten Creëren van medewerking en bevlogenheid Afscheid nemen van het verleden Vier weerstandstypen: Overlever Saboteur Activist Zombie

Kotter’s 8-stappen plan voor veranderen

Generieke aanpak voor veranderen

Generieke aanpak voor een Lean Six Sigma verbetertraject (1)   Fase Resultaat Instrumenten Randvoorwaarden De organisatie is in staat om een Lean Six Sigma verbetertraject succesvol toe te passen. Er is een gevoel van noodzaak aanwezig in de organisatie. Lean Six Sigma opleidingsprogramma Lean Six Sigma organisatie structuur Voorbereiding De focus van de organisatie tav procesmanagement is organisatie- of ketengericht en de organisatie heeft besloten om de organisatie te verbeteren met behulp van Lean Six Sigma. Processen zijn beschreven. Er is een leidende coalitie gevormd om het verbetertraject te leiden. INK-model Bedrijfsbezoek Procesarchitectuur Flowcharts, RASCI-schema, etc

Generieke aanpak voor een Lean Six Sigma verbetertraject (1)   Fase Resultaat Instrumenten Define Projecten zijn gedefinieerd, het is helder welke Lean Six Sigma projecten uitgevoerd gaan worden, wat de klanteisen zijn en welke criteria bepalend zijn voor de realisatie van de klanteisen. De gewenste procesbesturing staat op papier. De veranderstrategie is bekend en gecommuniceerd. Tijd en middelen zijn beschikbaar. Voice of Customer Critical To Quality House of Quality Wat is waarde in de ogen van de klant? Systeemtheorie Measure De benodigde informatie is verzameld om het Lean Six Sigma verbeterproject uit te kunnen voeren. Het meetsysteem is onderzocht en eventueel verbeterd zodat de data voldoende betrouwbaar is. Meetplan Gage R&R FMEA Current Value Stream Map

Generieke aanpak voor een Lean Six Sigma verbetertraject (3)   Fase Resultaat Instrumenten Analyze De oorzaken van de problemen in het proces zijn onderzocht en eventuele onderlinge relaties tussen de procesparameters (CTQ’s) zijn bekend. Visgraatanalyse, regressieanalyse, Design Of Experiments, A3 systematiek, 7 (8) verspillingen, Creativiteitstechnieken, Oplossingstechnieken Improve Korte termijn successen zijn breed gedeeld in de organisatie. Per oorzaak zijn maatregelen genomen en met elkaar is besproken op welke manier de status van de maatregelen wordt gevolgd. Besluitvormingstechnieken, Brainstorming, ANOVA, Corrective Action Matrix, Future Value Stream Map, Pull realiseren (Kanban), Lijnbalancering, 5S, Insteltijdverkorting

Generieke aanpak voor een Lean Six Sigma verbetertraject (4)   Fase Resultaat Instrumenten Control De verbeteringen zijn geëvalueerd en de organisatie blijft volgen of de verbeteringen stand houden. De organisatie verslapt niet en gaat door met het realiseren van verbeteringen. De verbeteraanpak is onderdeel geworden van de cultuur. Evaluation Reports Control Plan Standaardisatie Procesbeschrijvingen Gemba