Het puberbrein – een handleiding

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opbouw van de Hersenen.
Advertisements

PAL Peer assisted learning Peer support in het onderwijs
Studiekeuze123 Jouw studie. Jouw Keuze. Studiekeuze123.
Evaluatie van mentorprojecten
Mariëlle Beckers Buro Bloei
De beroemdste persoon die er is …
K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
Time management in het onderwijs
De jeugd van tegenwoordig
Nima. Wel coach. Geen heilige. Wat is het doel van coaching? Leerlingen in het primair of voortgezet onderwijs worden gedurende het schooljaar gecoacht.
PM’ers als visitekaartjes
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
Welkom bij deze bijeenkomst voor praktijkopleiders Met als thema: De jeugd van tegenwoordig Apeldoorn, 8 juni 2009.
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?

Succesvol communiceren met je klant!
SWV VO Midden-Brabant Wat beweegt de jeugd? 8 maart 2007.
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
Zonder werkelijk WELKOM geen rendement. Door welke kleur bril kijkt u naar pubers?
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Levensecht leren is dialogisch leren
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
09 september 2013 Welkom Oudervoorlichting. “help, mijn kind moet kiezen” 1.Generaties 2.Puberbrein 3.Uw rol als ouder 4.Tips voor u 5.Uw vragen.
Presentatie – Sadan opdracht
Presentatie Ruud van Dijk: “Het puberende brein” van Eveline Crone
Adolescentie aan het begin van de 21ste eeuw
Godsdienst.
Het puberbrein – een handleiding
Alcohol, wat is het en wat doet het met je?
Jongvolwassene (Adolescent)
2. Communiceren met pubers
Communicatie Silke en Mireille.
Puberbrein als innovatiekans
Welke keuze maak jij voor jezelf?
Het puberbrein – een handleiding
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Het peuterbrein – een handleiding
Persoonlijk ontwikkeling Plan Deniz Engin
Studiekeuze voor ouders
D1550 District werkdag Lucien Perlitius
Het Puberbrein Inleiding. Hersenonderzoek.
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Opvoeding tot democratisch burgerschap
Hoe bereid je lessen voor?
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht xxxxx Terug in de tijd ………
Bovenkamer on tour Presentatie BOJOG september 2014.
Mijn kind gaat een studie kiezen
Mijn kind wordt een puber…wat nu
Opbouw van de Hersenen.
Omgaan met Dementie Post West 10 december 2015.
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 EASBIB01K Ben ik mijn brein? Week 4 Dr. ing. M.M. de Ruiter.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
De jeugd van tegenwoordig De jeugd van tegenwoordig houdt van luxe, Ze heeft slechte manieren, veracht alle gezag, heeft geen respect en praat, als.
Genesis 1:1-6:8 (5) WELKOM. Psalm 119: 1  Welzalig wie de rechte wegen gaan, wie in de regels van Gods wijsheid treden.  Zalig wie zijn getuigenis verstaan,
Puberteit & Autisme Alles gaat voorbij Tom van Duuren
Heidi van der Panne-Dirks
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Ontwikkelingspsychologie 16september
Studie vaardigheden Thema 3: Jouw brein.
Het puberbrein; werk in uitvoering
Ontwikkeling van en ondersteuning aan jongen (aanstaande) ouders
Doelgroepen Adolescentie
Examenvoorbereiding – MTA Examen.
Transcript van de presentatie:

Het puberbrein – een handleiding H.V.V. Hollandia| Hoorn 16 januari 2015| dr. Aletta Smits

Waar gaan we het over hebben? Wie zijn pubers? Wat gebeurt er met pubers? Hoe kunnen ‘wij’ er mee omgaan?

Wie zijn pubers? En wie zijn wij?

Twee dingen zijn belangrijk Een puber heeft biologisch gezien een ander tijdsbesef en Een puber wordt sociaal gemotiveerd

Wie zei dit? Onze jeugd heeft tegenwoordig een sterke hang naar luxe, heeft slechte manieren, minachting voor het gezag en geen eerbied voor ouderen. Ze geven de voorkeur aan kletspraatjes in plaats van training – jonge mensen … spreken hun ouders tegen…en tiranniseren hun leraren. Socrates (ca. 470-399 BC) Wie heeft zijn puberdroom waargemaakt? Groots en meeslepend leven In mijn gedichten wil ik wonen Ik ben onsterfelijk Hans van Mierlo

Lesgeven aan pubers/Ouder zijn van pubers Wat kom je tegen? / Wat is prachtig aan ze? / Wat is ongelooflijk irritant aan ze? Ze komen te laat Ze vergeten alles / Alles kan ‘straks’ Grote mond Het moet altijd NU! Ze zitten aan hun mobiel vastgeplakt Humor en onbevangen Waarom helpt ‘straffen’ niet zo goed? Waarom maken ze hun huiswerk niet? Waarom komen ze te laat op hun stage? Waarom besluiten ze al na drie weken om weer een andere studie te doen? Ze lijken niet vatbaar voor de meest logische argumenten, ze hebben zelf eindeloze reeksen argumenten om hun eigen beslissingen te onderbouwen, ze maken onnavolgbare keuzes en roepen – naast een beetje nostalgie – vaak wrevel en onbegrip op. De lezing 'Puberbrein' – over resultaten van wetenschappelijk onderzoek naar de ontwikkeling van de hersenen bij pubers – geeft op humoristische wijze uitleg en stelt de vraag hoe opleiders, stagebegeleiders, roosteraars en docenten in kunnen spelen op die ontwikkeling: aansluiten bij hun ontwikkeling en ruimte geven? Of toch gewoon opvoeden en klaarstomen voor de volwassen maatschappij die geen boodschap heeft aan het bioritme van een puber?

Puber/Adolescent maakt vier dingen mee Lichamelijke en seksuele ontwikkeling - puber-ontwikkeling, slaap- en waakritme Doorontwikkeling van hersenschors/cortex - complexe vaardigheden; cognitieve ontwikkeling Doorontwikkeling van de eigen identiteit - ontwikkeling van de professionele identiteit Sociaal-emotionele ontwikkeling - inzicht in jezelf en anderen

1. Lichamelijke en seksuele ontwikkeling Vandaag Gisteren

1. Lichamelijke en seksuele ontwikkeling Vandaag Gisteren

2. Doorontwikkeling van cortex

2. Doorontwikkeling van cortex Impulscontrole Beoordelingsvermogen Abstracte redeneringen Probleemoplossing Planning Sociaal gedrag Geheugen

3. Drie identiteiten, hartstikke veel werk Hoe ik echt ben Hoe ik doe Hoe anderen mij zien

4. Sociaal-emotionele ontwikkeling ‘Met m’n vrienden chillen op een random plek’ ‘Dat kun je niet maken!’ ‘Wie zegt mij dat ik dat niet kan?’

Wat zie je? Wat ziet een puber?

De mens is een chemisch proces

Opbouw van de hersen 1) We delen met amfibieen en reptielen: hersenstam en kleine hersenen 2) Ganglia en limbisch systeem: fundament van het gevoelsleven – amygdala, hypothalamus, insula 3) Cortex/Hersenschors

Witte stof (myeline): Verbinding tussen de hersencellen

Witte stof (myeline): Verbinding tussen de hersencellen

Witte stof (myeline): Verbinding tussen de hersencellen

Onderwijs en begeleiding Steunen met structuur –niet: niet meer zelf plannen Aansluiten bij hun context – betrek emoties bij zakelijkheid Begrip voor ‘echte’ pijn Beloningsstructuur ipv strafstructuur Slapen en wakker zijn: vroeg is heel vroeg Toon de empathie die ze zelf niet altijd kunnen tonen Ze zijn aan het leren, en wat ze leren is belangrijk, alleen niet altijd wat jij op het rooster had staan Lange termijn is lastig te overzien: be prepared to fight

Onderwijs en begeleiding Neem het niet te persoonlijk Steunen met structuur – betekent niet: niet meer zelf plannen Aansluiten bij hun context – betrek emoties bij ratio Begrip voor ‘echte’ pijn Beloningsstructuur ipv strafstructuur Slapen en wakker zijn: vroeg is heel vroeg Toon de empathie die ze zelf niet altijd kunnen tonen Ze zijn aan het leren, en wat ze leren is belangrijk, alleen niet altijd wat jij op het rooster had staan Lange termijn is lastig te overzien: be prepared to fight Neem het niet te persoonlijk Neem het niet te persoonlijk Neem het niet te persoonlijk Neem het niet te persoonlijk Neem het niet te persoonlijk Neem het niet te persoonlijk

Selectie uit referenties Crone, E. 2009. Het puberende brein: Over de ontwikkeling van de hersenen in de unieke periode van de adolescentie. Amsterdam: Bert Bakker. Nelis, H & Y. van Sark. 2009. Puberbrein binnenstebuiten: wat beweegt jongeren van 10 tot 25 jaar? Utrecht: Kosmos Uitgevers Paap, M. 2004. Het kiezen van een MBO-opleiding. PvdA. 2008. Concept-voorstellen verbetering VMBO. Tbv. PvdA congres 24 november 2008. Smits, A. 2007. Checlist Studierendement. Leiden: Universiteit Leiden Traineepool 10. 2008. Weten wat je wilt. Amsterdam: Gemeente Amsterdam Van der Boom, E., R. van der Aa & G. de Bruin. 2009. Goed voorbeeld doet goed volgen. Rotterdam: Ecorys. Onderzoek uitgevoerd in opdracht van Ministerie van OC&W. Van Grinsven, V & E. Elphick. 2008. Aansluiting vmbo mbo: een gedeelde zorg. Utrecht: Adviesgroep MBO Van Reijendam, W. “Het studeert niet makkelijk met 30.000 euro schuld”. In: Mbo Magazine, december 2008. Elk, R. van, Steeg, M. van der & Webbink, D. (2009). The effect of early tracking on participation in higher education. Den Haag: Centraal Planbureau. Kemenade, J. van. (2008). Een voorwerp van aanhoudende zorglijkheid. Rede bij zijn afscheid als hoogleraar bij de Open Universiteit. Congresmap Lustrumcongres Ruud de Moor Centrum.

Aletta Smits Email: info@deloeftraining.nl Facebook: www.facebook.com/deloeftraining Twitter: @alettasmits Wilt u de presentatie? Mail even, en ik zend hem toe!

Aletta Smits - info@deloeftraining Aletta Smits - info@deloeftraining.nl De Loef Training en Advies: Lezingen & Presentatietrainingen & Gesprekstechnieken Workshops Activerende didactiek & E-learning Onderwijsontwikkeltrajecten Docentprofessionalisering en -coaching ] ]]]]]]]]]]]]]]]