Coach Coach Go Een project om u, Sie, du, Lei en þú tegen te zeggen Grensverleggers 16 januari 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Het secundair onderwijs
Praten met kinderen over de wereld !
Wat doen wij met Gods Schepping …
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Innoveren voor gezondheid
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
Sudoku puzzels: hoe los je ze op en hoe maak je ze?
Doublet deel 1 – de basis.
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
SportMinistry. AIA, de kerk en sport  Kerken willen graag relevant zijn en in hun wijk getuigen van Jezus, maar hoe doe je dat?  AIA: sport als taal.
BBV-(Programma) Begrotingscyclus versus ? Beleidscyclus
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
“ff Anders”.  Het thema van dit jaar is “ff Anders” 2.
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
Wie of wat bepaalt jouw identiteit?
ÉÉN GOD, DE VADER 3 nov Rotterdam.
30 maart 2014 Rotterdam 1. 2 Romeinen 4 17 (...) van die God Voor het aangezicht van die God, in wie hij geloofde, die de doden levend maakt en het niet.
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
Vraag 1: Welk onderwijstype volgt uw kind? Vraag 2: In welk jaar zit uw kind?
1 GRUNDTVIGPROJECT VORMINGSACTIVITEIT “GROOTOUDERS & KLEINKINDEREN AAN DE COMPUTER” Welkom!
Toewijding aan Christus
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
1 KM2.0 Bijeenkomst De Praktijk NUON: ‘Hoe gaan we om met vergrijzing?’
de genezing te Bethesda
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Mag ik u voorstellen ....
Van idee tot digitaal materiaal
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Naar het Jaareinde toe
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
1PROFIELKEUZE 4 HAVOOSCAR ROMERO 9 oktober Agenda Opening. Wat valt er te kiezen? De ouder als coach. Gelegenheid voor vragen. Koffie/thee pauze.
Workshop contentstrategie
Professionele ontwikkeling
Groot geloof 1.
1 19 dec Rijnsburg 19 dec Rijnsburg. 2 Hebreeën 8 1 De hoofdzaak VAN ONS ONDERWERP is, dat wij zulk een hogepriester hebben, die gezeten is.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
De vierkantjes ! Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken. De vraag is bij elk figuur hoeveel vierkanten u ziet.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
1. Levensbeschouwing en communicatie
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Les 20 Sterke openingen: de 2SA-opening
Wanneer heb je een echt, levend, geloof?
Schitterende Organisaties®
De strijd Romeinen 7:14 - 8:4.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap

ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Het werken met portfolio
2 januari 2009Nieuwjaarsreceptie "Meule wal straete" 1 Nieuwjaarsreceptie 2 januari 2009 Eerste bijeenkomst van de bewoners van de “Meule wal straete”
Hoofdstuk 5 Vijfkaart hoog, eerste verkenning 1e9 NdF-h1 NdF-h5 1 1.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Succesvolle werving van vrijwilligers in de sportvereniging
1 donderdag 20 juni 2013 vanaf Hebreeen 5 10 donderdag 20 juni 2013 vanaf Hebreeen 5 10.
De vierkantjes ! Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken. De vraag is bij elk figuur hoeveel vierkanten u ziet.
Lucas 15: 11 En Hij zeide: Iemand had twee zonen
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Strijd tegen de zonde?.
Verander je wereld 2 Samuel 11:1-2 Bij het aanbreken van het voorjaar, de tijd waarin koningen gewoonlijk ten strijde trekken, stuurde David opnieuw een.
Romeinen 7:1 – 8:2 1Weet u dan niet, broeders en zusters, ik spreek immers tot mensen die de wet kennen, dat de wet alleen gezag over een mens heeft zolang.
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
ZijActief Koningslust
30 juni 2013 Zoetermeer 1. 2 Handelingen 14:27 27 En daar aangekomen, riepen zij de gemeente bijeen en gaven verslag van al wat God met hen gedaan had,
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
De school in Europa - Europa in de school
Transcript van de presentatie:

Coach Coach Go Een project om u, Sie, du, Lei en þú tegen te zeggen Grensverleggers 16 januari 2015

2 Wie zijn we ? PCVO Het Perspectief is een centrum voor volwassenenonderwijs in Gent. Wij hebben 7 departementen: Vreemde Talen NT2 Specifieke Lerarenopleiding Informatica Lichaamsverzorging Gids/reisleider HBO

3 Voorbeeld van een breed project: Coach Coach Go Vijf Europese landen besloten in 2012 om in een Grundtvig Learning Partnership twee jaar lang samen te ontdekken wat coaching is en hoe het gebruikt kan worden om cursisten en medewerkers te motiveren.

4 Wie zijn die vijf landen dan?

5 Wat deden we zoal? Het Abba museum bezoeken in Zweden en shoppen in Duitsland.

6 Maar er werd vooral gewerkt natuurlijk In elke internationale meeting werden drie coachingstechnieken geoefend. Die kennis namen we mee naar huis en deelden we met onze collega’s.

7 Wat hebben we dan geoefend? Italië: conflict management, de magic shop en systemic coaching Duitsland: waarderend coachen, philosophical counseling en supervisie Zweden: value based coaching, intervisie en het motivatiepalet België: psychodrama, coach survival kit en de talentenjacht

8 Wat is die magic shop?

9 En het motivatiepalet?

10 Ok, maar wat is dat motivatiepalet dan? Het motivatiepalet is een verfijning van het omgaan met motivatie. We gaan ervan uit dat elke mens heel goed weet waardoor hij/zijzelf en anderen wordt gemotiveerd. In dat palet zitten sterkere en minder sterke motivatoren. En laat dat juist heel interessant zijn om te ontdekken! Het mooie is dat elk individu een eigen voorkeurspalet heeft. En dat gebruiken wij nu bij de coaching van onze leerkrachten en aspirant-leerkrachten.

11 Klaar? Dan heb je net bewezen hoeveel je eigenlijk weet over motivatie. Dit is waar wij op uit kwamen:

12 En weten we nu wat coaching is?

13 Bezoek uit Zweden

14 Was het een waardevol project? Zeer zeker! We hebben niet alleen verschillende coachingtechnieken gezien en geoefend, maar via de reflectiegroepen thuis ook geëvalueerd op de bruikbaarheid in onze eigen omgeving. En we passen de gekozen technieken nu toe. Bovendien is het contact met Europese partners zeer inspirerend.

15 Disseminatie extern: website

16 Disseminatie extern: website

17 Disseminatie extern: website

18 Disseminatie extern: andere Disseminatieplan: van bij het begin Presentaties in Vlaanderen (en net erbuiten): -Conferentie motivatie of moetivatie, Gent -Edcamp POV: tondersteboven van talent, Leuven -Internationaal symposium CCG, Gent (cfr Tina) -BVNT2 conferentie, Bovendonk NL -Interprovinciale ontmoetingsdag, Brugge -Grensverleggers, Brussel

19 Disseminatie extern: EST

20 Disseminatie intern Reflective team: directie, lectoren, leraren. Wisselende aanwezigheid meetings en terugkoppeling. Intervisie over werksituaties. Coaching van werknemers: toepassing van technieken. Lerarenopleiding: toepassing technieken + onderwijs over technieken.

21 Wat maakt een project goed: onderwerp Koppel het onderwerp aan de noden, wensen en strategische doelen van je centrum, department, vakgroep…. Wees daar streng in. Ga niet zomaar mee. Expertise in balans: Ofwel: een onderwerp waar elke partner een eigen expertise heeft die transfereerbaar is. Ofwel: een onderwerp waar iedereen zoekende is en je dus samen leert.

22 Wat maakt een project goed: onderwerp Breed of smal? Beide zijn potentieel waardevol. Voordeel smal: vakspecialisten komen samen. Voordeel breed: expertise uit verschillende hoeken mogelijk. Belangrijk: zorg dat het onderwerp niet te contextafhankelijk is.

23 Wat maakt een project goed: samenstelling groep Zoek betrouwbare partners die expertise kunnen inbrengen én bereid zijn het project mee te dragen. Na de samenstelling is het goed de taken volgens persoonlijke en centrumeigenschappen te (her)verdelen.

24 Wat maakt een project goed: verwevenheid Betrek je collega’s en cursisten/leerlingen in het project. Dat kan door mobiliteiten, maar ook via reflectiegroepen, een conferentie, informering, bottom up-bevraging, buddy teams, een logo-wedstrijd…

25 Valkuilen Te snel ja zeggen Het onderwerp is niet je ding Geen verwevenheid Onevenwichtige expertise Onevenwichtige toewijding Blijven hangen op contextverschillen Geen concrete resultaten

26 Contacten leggen (Don’t) stick with the devil you know. Gebruik zeker ons kent ons: verbind netwerken via de knooppuntstrategie. Gebruik online platforms: geef daar duidelijk weer wat je interesseert.

27 Slaagkans van de aanvraag Koppel je doel aan de Europese doelen Ga uit van een echte nood (doelpubliek of onderwerp) Ondersteun je aanvraag met onderzoek (praktijk of literatuur) Waak over de Europese meerwaarde Zorg voor een evenwichtige samenstelling van de groep Schrijf een kwaliteitsvol en haalbaar plan uit Voorzie verweving en disseminatie Richt je op een tastbaar en bruikbaar resultaat

28 Bedankt Dank aan Europa, Epos en mijn fantastische collega’s: Dank aan u voor uw interesse!