Mobiliteit in Nederland onder de loep

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoestemtpeelenmaas.nl Waarom kiezers stemmen of thuisblijven en wat lokale politici daaraan kunnen doen Onderzoek van de Rekenkamercommissie Peel en Maas.
Advertisements

Welke mogelijkheden biedt het Mobiliteitspanel Nederland voor verbetering van ons modelleninstrumentarium Sascha Hoogendoorn-Lanser Kennisinstituut voor.
Drie mythen over flexibele werknemers Gastcollege SZW Congres Den Haag, 25 maart 2013 Arjan Heyma.
Eeklo aan het werk: verslag van een inhaalrace Werkloosheidscijfers Eeklo Gregory Cremmerye.
Groeien in rendement VAB regiobijeenkomsten oktober 2012
Seminarie: de Belgische arbeidsmarkt 6 oktober 2010
Inleiding Prof. René Bekkers
KLIMAATVERANDERING Na deze les moet je weten:
Demografische veranderingen op het platteland
Gemeentelijk Fietsbeleid NHL 2008 – mei 2009.
Nut & Noodzaak van Registreren
Noordelijke Arbeidsmarkt-verkenning 2006
Reistijdbetrouwbaarheid
Veranderende ouderen in veranderende dorpen
|Datum Project van Zwak naar Sterk Jan Folkert Deinum.
Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Etnocentrische reacties van Nederlanders op allochtonen longitudinale en cross-nationalevergelijkingen.
Onderzoek Online Readiness Boekhandels
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
De Ruyterkade 112 C 1011AB Amsterdam Energiegedrag en -investeringen.
Het vraagstuk duurzame mobiliteit in een notendop
Eerste resultaten onderzoek “Ouderen in Oostelijk Gelderland”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Monografie Vruchtbaarheid & Nuptialiteit Karel NEELS, Interface Demography, Vrije Universiteit Brussel Sylvie GADEYNE, Interface Demography, Vrije Universiteit.
Informatie vaardigheden
Demografische ontwikkelingen als vertrekpunt voor lokaal afvalbeleid Edith Lodewijckx Studiedienst van de Vlaamse Regering Studiedag “Afval gaat ondergronds”,
Kwartaalpublicatie POD Maatschappelijke Integratie Persconferentie 31 januari 2014.
Gezondheidseffecten van elektrisch fietsen
Fietsbeleid in Culemborg
Fietsbeleid in Limburg
Mobiliteitsaspecten brede scholen Otto van Boggelen Themabijeenkomst brede scholen, 20 mei 2010.
Klimaat voor fietsen Hans Nijland. 2 Korte titel – auteur, datum begin 20e eeuw: eens in de 5 jaar nu: eens in de 18 jaar.
12 december 2005 Alumnikring Maastricht 1 De Arbeidsmarkt in Zuid-Limburg Dr. Frank Cörvers Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt Universiteit.
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | December 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
Mobiliteit is een factor van belang in elke crisis M M M Economische crisis Klimaatcrisis Energiecrisis Mobiliteit is een randvoorwaarde: -congestie -bereikbaarheid.
Inleiding Opgaven Opgave 1. Eenparige beweging is een beweging met:
NCVGZ 4 april 2013 Maatschappelijke participatie en depressie Een longitudinale analyse van SHARE Simone Croezen Mauricio Avendano, Alex Burdorf, Frank.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SSL-conferentie februari.
Wat houdt een (krimpend) dorp leefbaar en vitaal?
Van autonoom dorp naar woondorp
WORKSHOP LEEFBAARHEID Deel 2. Opzet Wat maakt uw dorp of streek leefbaar? Naar een model van leefbaarheid Waardering en Belang De leefbaarheid en sociale.
Wat houdt een (krimpend) dorp leefbaar en vitaal? Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies.
Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies
Krimp: hoe belangrijk zijn verandering en verplaatsing voor ons? Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies.
Evaluatie ‘Met de fiets minder file’
Presentatie Prof. Dr. Leo van Wissen Masterclass Krimp 1 juli 2011 Kennisnetwerk Krimp Noord Nederland (KKNN)
Groeien in rendement Hulpmiddelen om rendabeler te groeien Onderwijsdag 27 november 2012 Jelle Zijlstra, Wageningen UR Livestock Research / Van Hall Larenstein.
Medische zorg Optimalisatie. Uitdaging/opdracht Verbeter de organisatie van de medische zorg in het verzorgingshuis. Verzorging: Minder huisartsen! Huisarts:Meer.
Beleidsnota Mobiliteit Toelichting aan de pers 30 november 2004 Kathleen Van Brempt Vlaams minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke.
Trends en discussies op de woningmarkt
“Laat het regionaal spoor buiten spelen” Railforum 27 januari 2010 Bas Govers.
1 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | augustus 2014.
Conny Schiere Landelijk adviseur werkgevers Agrarische Sector Samenwerking in de regio nader belicht De toekomstige arbeidsmarkt en rol van.
STATISTISCH RAPPORT Laatste ontwikkelingen – Juli 2014.
Spelen met een bak getallen
Robotisering en de arbeidsmarkt
Fietsbalans®-2 Utrecht
Fietsen en supermarktbezoek: kansen voor kleine supermarkten - resultaten SOAB-Benchmark 6 gemeenten - Fiets in de Versnelling 10 november 2010 Ineke Spapé.
Themabijeenkomst elektrische fiets 29 januari 2009 Welkom originele foto: Qwic.
Grafiek 1 – BBP-groei Nederland
Het einde van lidmaatschaps-relaties oude stijl?
Hoogbegaafdheid van leerlingen in het primair onderwijs Ontwikkelingen en samenhangen met kenmerken van thuis, de groep en de school     Uitgegeven.
Het Vlaamse fietsbeleid door een Nederlandse bril
MANTELZORGQUIZ.
Regio West-Brabant Paul Vermeulen Programmamanager Ruimtelijke Ontwikkeling, Wonen en Leefbaarheid “Ontkoppelen behoud en bereikbaarheid voorzieningen”
Structuurvisie Ridderkerk Verkeersmodel en vervoerwaarde Robert van Leusden 10 februari 2009.
Mobiliteit en Transport LEF-sessie 1 8 maart 2013 Slimmer en ander mobiliteitsgedrag Inleiding Bert van Wee, TUDelft/TRAIL.
DE VAL VAN DE LAGE MIDDENKLASSE?
Lunchbijeenkomst Adaptief programmeren: hoe doe je dat eigenlijk?
Transcript van de presentatie:

Mobiliteit in Nederland onder de loep Lucas Harms Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM)

Mobiliteitsbeeld 2014 www.kimnet.nl KiM Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid

Mobiliteitsbeeld 2014 KiM Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid

Mobiliteitsbeeld 2014 KiM Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid

Mobiliteitsbeeld 2014 KiM Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid

Mobiliteitsbeeld 2014 KiM Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid

Mobiliteitsbeeld 2014 KiM Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid

Mobiliteitsontwikkeling 1985 – 2013 Personenkilometers KiM Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid

Aantal verplaatsingen versus afgelegde kilometers 2013 KiM Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid

Mobiliteitsbeeld 2014 KiM Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid

Afvlakking groei autogebruik van Nederlanders in NL Autopassagier Autobestuurder Sinds 2005 afvlakkende trend, na 2008 mogelijk versterkt door kredietcrisis In 2011 lichte toename .slide 3 laat zien dat we in goed gezelschap verkeren Reizigerskilometers auto, Bron: OVG/MON/OVIN, bewerking KiM KiM Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid

Afvlakking groei autogebruik van Nederlanders in NL Sinds 2005 afvlakkende trend, na 2008 mogelijk versterkt door kredietcrisis In 2011 lichte toename .slide 3 laat zien dat we in goed gezelschap verkeren Bron: OVG/MON/OVIN, bewerking KiM KiM Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid

Automobiliteit – verschillen leeftijdsgroepen Verschillen tussen leeftijdsgroepen door ontwikkelingen in omvang van de groep en door veranderingen in gedrag Bijdrage aan de groei per leeftijdsgroep KiM Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid

Automobiliteit – verschillen leeftijdsgroepen Verschillen tussen leeftijdsgroepen door ontwikkelingen in omvang van de groep en door veranderingen in gedrag = Bijdrage aan de groei per leeftijdsgroep Door verandering in omvang v.d. groep KiM Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid

Automobiliteit – verschillen leeftijdsgroepen Verschillen tussen leeftijdsgroepen door ontwikkelingen in omvang van de groep en door veranderingen in gedrag = + Bijdrage aan de groei per leeftijdsgroep Door verandering in omvang v.d. groep Door veranderend gedrag binnen de groepen KiM Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid

Veranderende automobiliteit jongvolwassenen Minder mobiliteit door kleinere groep Maar ook afname los van omvang groep Lichte daling rijbewijsbezit Lichte daling autobezit Niet alleen een demografisch effect: binnen de groep neemt de automobiliteit namelijk ook af Rijbewijsbezit: geen wezenlijke wijzigingen, alleen mannen lichte daling van 74% in 1995 naar 71% in 2009 Autobezit: geen wezenlijke wijzigingen, lichte daling autobezit van 32% in 1995 naar 30% in 2009 In Duitsland duidelijke terugval in rijbewijs- en autobezit in vergelijkbare groepen geconstateerd in vergelijkbare periode Maatschappelijke positie: Aandeel studenten toegenomen van 610.000 in 1995 naar 880.000 in 2009. Werkende jongeren afgenomen van 1,7 miljoen naar 1,3 miljoen. Trek naar sterk verstedelijkt gebied (geldt ook voor andere bevolkingsgroepen) Totaal aantal inwoners NL +8% (1995-2009), terwijl totaal aantal inwoners stedelijk gebied +31% (1995-2009) In sterkt verstedelijkte gebieden verschuiving naar fiets en OV (In Duitsland ook geconstateerd, maar in vergelijkbare periode, maar in veel sterkere mate; Hierbij past een internationaal perspectief: aandeel OV is in Nederland vrij laag, maar totale aandeel duurzame mobiliteit (niet-auto) is relatief hoog door hoog fietsgebruik!! DIT HELE BLOK BENADRUKKEN VOOR DGRW Status auto voor jongeren nog steeds hoog, maar vroeger was die misschien wel hoger; we hebben geen vergelijking! In andere westerse landen wordt verschuivende focus op bezit/gebruik van auto naar bezit/gebruik smartphone en tablet als belangrijke oorzaak gezien; harde onderzoekresultaten ontbreken en in specifiek onderzoek SCP (focusgroepen) hebben wij dit niet kunnen vaststellen. Dat roept de vraag naar de invloed van ICT op: Volgende slide gaat daarop in KiM Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid

Mobiliteitsbeeld 2014 KiM Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid

Aandeel van de fiets in… 2010 2005 2000 1995 1990 1985 25%

… maar grote sociale verschillen …

… en grote ruimtelijke verschillen…

Regionale variaties in fietsgebruik

Fietsgebruik naar achtergrondkenmerken

Decompositie-analyse componenten Meer Meer mensen = meer verplaatsingen Ontwikkelingen in het fietsgebruik Vaker Per persoon gemiddeld vaker een verplaatsing: grotere deelname individueel vaker vaker voor de fiets Verder Per verplaatsing gemiddeld meer kilometers

“Decompositie” ontwikkeling fiets 2004-2013 KiM Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid

Mobiliteitsbeeld 2014 KiM Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid

Vooral ouderen maken gebruik van e-fiets

KiM Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid