Kwantitatieve & kwalitatieve data analyse

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

De Profile Selector 2 april 2017.
Onderzoek eigen regio en geografische werkwijzen
Les 2 : MODULE 1 STARRE LICHAMEN
1 De invloed van de organisatie op het meldgedrag van managers en medewerkers: een kijkje in de keuken Muel Kaptein Transparency International, April 21,
De Sociale Barometer De compacte, snelle en doeltreffende personeelsenquête; echte verbeteringen, hogere waardering, groter draagvlak.
H1 Basis Rekenvaardigheden
1 - RA patiënten – Februari 2009 REUMATOÏDE ARTRITIS KENNIS – OPVOLGING – PERSOONLIJKE EVALUATIE Patiëntenonderzoek Initiatief van met de steun van nv.
Burgerschap in de openbare ruimte: resultaten TNS/NIPO onderzoek november 2011.
Record Linkage: Simulatie Resultaten Adelaide Ariel Biolink NL 28 maart 2014.
Een financiële uitwerking van de zonnepanelen.
1 Neemt de kennis van onze studenten toe? Een analyse van de kennisgroei op basis van VGT scores Marieke van Onna & Samantha Bouwmeester.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Typologie van Baumrind
Het vergelijken van twee populatiegemiddelden: Student’s t-toets
Van Nul naar Drie Normaliseren.
Onderwerpen van deze presentatie
Business Marketing Sabine Vermuyten
VOORBEELD Waarderingsrapport Doe-het-zelf Merken Voorjaar 2009
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Presteren ijverige studenten beter? De complexe relatie tussen
Werkcollege differentiële psychologie
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Agenda Inkoopprofessionalisering
Les voor groep 8 Pak je stoel en kom aan de instructietafel
toetsen voor het verband tussen variabelen met gelijk meetniveau
18/11/2008 Interpreteren van studietijd- resultaten.
1 Datastructuren Sorteren: alleen of niet alleen vergelijkingen College 5.
Het belang van vroegtijdig ingrijpen bij jeugdcriminaliteit
Chapter 9. Understanding Multivariate Techniques
Meervoudige lineaire regressie
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Methoden voor het meten van klantentevredenheid
1 Beslissingsondersteuning Marakas H12 t/m H16 Robert de Hoog 8 november 2000.
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Voorspellende analyse
1 Complexiteit Bij motion planning is er sprake van drie typen van complexiteit –Complexiteit van de obstakels (aantal, aantal hoekpunten, algebraische.
Methodologie & Statistiek I Verband tussen twee variabelen 3.1.
Cultuurparticipatie bij jongeren
Recreatieve betekenis van de EHS
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
The relevance of recall and precision in user evaluation Louise T. Su Journal of the American Society of Information Science 1994.
Zorgbrede transparantie en keuze-informatie
Social Medicine CQ-index: betrouwbaarheid en validiteit voor allochtone bevolkingsgroepen Karien Stronks afd. Sociale Geneeskunde AMC/UvA Onderzoekersforum.
Effectonderzoek Kwalitatief, kwantitatief & creatief in één…
De Dagen van de Kaaien 19, 20 & 21 maart De Kaaien op tafel - inhoud 1.Methodiek tafelgesprekken 2.Aantal tafelgesprekken en aantal deelnemers.
E XAMEN SAMENVATTEN 2010 II 1. Hoe luidt de beoordeling van de samenvatting? 2. Hoe ziet de samenvatting eruit?
Peiling 20-weken echo Resultaten landelijke enquête
Onderzoek Mentorschap
De Hoge Kleij - Klanttevredenheidsonderzoek
Pensioen is abracadabra voor Nederlander Een onderzoek onder werknemers In opdracht van Delta Lloyd Levensverzekeringen N.V.
Professioneel persoonlijkheidsprofiel
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
Cursus Regressie-analyse Rijkswaterstaat, 13 februari ASSUMPTIES (1)
Baarde en de goede Hoofdstuk 11: Data-analyse
Kwantitatieve & kwalitatieve data analyse
Kwantitatieve & kwalitatieve data analyse
Hoogbegaafdheid van leerlingen in het primair onderwijs Ontwikkelingen en samenhangen met kenmerken van thuis, de groep en de school     Uitgegeven.
MANTELZORGQUIZ.
Is dit onderzoek belangrijk? Is dit onderzoek onbelangrijk?
Bias in onderwijsevaluaties: Hoe gaan we er mee om? Dr. Benjamin Boerebach Strategie & Informatie, Bestuursstaf,
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Persoonsgerichte zorg
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Bijeenkomst in Gastel 28 mei Bijeenkomst in Gastel 28 mei 2018.
Indoor Comfort Index Validatie van het meetinstrument
Voorspellende analyse
Sanne van Beek en Willisa Kragt
Transcript van de presentatie:

Kwantitatieve & kwalitatieve data analyse Rijkswaterstaat Adviesdienst Verkeer en Vervoer 1 maart 2007 Meetmodellen: Studies Rijkswaterstaat Dr. M. Coenders

Studies in opdracht van RWS Toetsend belevingswaardenonderzoek: Ruimte voor de rivier, Bovenrivierengebied (2003) - met gebruik van meetmodellen (componentenanalyse) Gebruikerstevredenheid hoofdwegen (2006) - zonder meetmodellen

I. Toetsend belevingswaardenonderzoek ‘ruimte voor de rivier: Bovenrivierengebied’ (2003) hoofddoel o.a. verbeteren van de ruimtelijke kwaliteit Perspectief van burgers: belevingswaarden (omgevingskenmerken die door bewoners en gebruikers belangrijk gevonden worden). Representatieve steekproef van bewoners Bovenrivierengebied Respondenten krijgen lijst van concrete omgevingskenmerken voorgelegd en geven hun waardering voor elk kenmerk. Vragen o.a.: zijn er verschillen tussen gebieden in de waardering van omgevingskenmerken? Zijn er verschillen tussen categorieën bewoners (natuurliefhebbers, recreanten, agrariërs, overige bewoners) in de waardering van omgevingskenmerken?

Belevingswaarden: vragenlijst (30 variabelen) Zijn deze terug te brengen tot een beperkt aantal interpreteerbare dimensies? (dimensies moeten inhoudelijk interpreteerbaar zijn)  factoranalyse Dimensie = gemeenschappelijk achterliggende factor (aspect)

Belevingswaarden: 3 dimensies Kleine factorladingen zijn niet afgebeeld Inhoudelijke interpretatie van een dimensie (wat meet een dimensie?) : kijk naar de items met hoge ladingen op deze dimensie Dimensie 1 = natuur en cultuurlandschap Dimensie 2 = rivierdynamiek Dimensie 3 = recreatiemogelijkheden

Belevingswaarden: 3 dimensies In plaats van het analyseren van 30 afzonderlijke variabelen (30 maal een frequentietabel/gemiddelde en regressie-analyse!!) Na het uitvoeren van een factoranalyse: Scores berekenen op de 3 dimensies/factoren: 3 factorscores/ schalen Dimensies geven de belangrijkste samenhang tussen alle variabelen weer Resultaten overzichtelijker en beter interpreteerbaar Schaalscore heeft grotere betrouwbaarheid dan score op afzonderlijk item

Betrouwbaarheid van de dimensies Betrouwbaarheid van één variabele is – per definitie – onbekend. Om betrouwbaarheid vast te stellen hebben we ‘herhaalde metingen’ nodig door de tijd herhaald of, op één tijdstip meerdere vragen over een en hetzelfde aspect: een schaal bestaande uit meerdere items (Likertschaal of Factorscore). In dit onderzoek: van elke factorscore kan de betrouwbaarheid berekend worden: Dimensie 1: natuur en cultuurlandschap (14 items): Cronbachs alfa = 0,91 Dimensie 2: rivierdynamiek (8 items): Cronbachs alfa = 0,88 Dimensie 3: recreatiemogelijkheden (3 items): Cronbachs alfa = 0,64 Per definitie: dimensies in volgorde van belangrijkheid. De 1e dimensie verklaart het meeste van de variantie van de oorspronkelijke vragen, daarna de 2e dimensie, dan de 3e etc. i.h.a. geldt: hoe meer items, des te hoger de betrouwbaarheid. Tenzij… er een item is dat slecht schaalbaar is (lage samenhang met andere items) Hier: van de 30 items bleken er 5 niet goed schaalbaar te zijn: deze werden niet in één van de drie schalen opgenomen.

Opmerkingen factoranalyse (1) Niet gerapporteerd: Waarom 3 dimensies gekozen (en niet 2 of 4 of 5)? Hoe goed past het model met 3 dimensies? Per variabele: hoeveel verklaren de 3 dimensies tezamen van de variantie van elke variabele? (communaliteit) Vuistregel: communaliteit > .20. Indien te laag, dan item verwijderen (of wellicht een extra dimensie meenemen?) In totaal: hoeveel verklaren de 3 dimensies tezamen van de variantie van alle variabelen? Verklaarde variantie Idealiter laadt een item hoog op 1 dimensie en nauwelijks op andere dimensies. Is dat hier het geval? (in tabel zijn de ladingen op de andere dimensies niet afgebeeld, dus niet te controleren voor de lezer)

Opmerkingen factoranalyse (2) Principale componentenanalyse met varimax rotatie Dus feitelijk: componentenanalyse, geen factoranalyse Varimax rotatie: dit betekent per definitie (door het model opgelegd) dat de samenhang tussen de gevonden dimensies nul is. M.a.w. er wordt veronderstelt dat er géén relatie bestaat tussen de mate waarin mensen het natuur en cultuurlandschap waarderen enerzijds en de mate waarin mensen de rivierdynamiek waarderen anderzijds. Is dat realistisch? Alternatief: oblique rotatie: dan mogen dimensies wel met elkaar samenhangen

II. Gebruikerstevredenheid hoofdwegen Landelijk rapport automobilisten, 2006 Rijkswaterstaat als publieksgerichte organisatie? Enquête onder representatieve group automobilisten Elke enquêtevraag afzonderlijk geanalyseerd. Geen likert- of factoranalyse

Gebruikerstevredenheid hoofdwegen (2) Imago Rijkswaterstaat: 4 stellingen over Rijkswaterstaat 10 stellingen over medewerkers van Rijkswaterstaat De 14 enquêtevragen zijn ieder afzonderlijk geanalyseerd Voorbeeld van een resultaat: “Van de 14 stellingen in totaal heeft de leeftijdsgroep 18-24 voor vijf stellingen het laagste percentage ‘(zeer) mee eens’. De groepen 35-44 en 45-54 hebben elk voor vier stellingen het laagste percentage en de groep 25-34 voor één stelling. Ouderen zijn het vaker eens met de stellingen.” 14 aparte analyses: dat wordt al snel onoverzichtelijk. Alternatief: meetschalen (bijvoorbeeld één of meerdere likertscores of factorscores)

Gebruikerstevredenheid hoofdwegen (3) 10 stellingen: De medewerkers van RWS … …weten wat er leeft bij de automobilist als weggebruiker …houden rekening met de belangen / behoeften van de automobilist als weggebruiker …komen hun afspraken na …luisteren naar de automobilist en doen er wat mee …doen hun werk in goede samenwerking met anderen …betrekken de automobilist bij het uitvoeren van hun werk …zijn dienstbaar …zijn professioneel …zijn aanspreekbaar …zijn integer Zijn hierin dimensies te onderscheiden?

Gebruikerstevredenheid hoofdwegen (4) Misschien zijn er 2 dimensies te onderscheiden…. Schaalconstructie: score per dimensie (met betrouwbaarheidsmaat) Analyse niet per item, maar per dimensie In welke mate worden medewerkers door het publiek als professioneel en publieksgericht beschouwd? Bij welke publiek hebben medewerkers een beter / slechter imago? Is er een samenhang tussen deze twee aspecten van het imago?