Fase 3 Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Presentatie Vlakke figuren Theorie Rekenvoorbeelden
Advertisements

Meten met de multimeter
Optimaliseren van het assortiment
optimaliseren van de commerciële presentatie
commerciële presentatie
Tijdelijke presentatie
Compositie Begrippen klas 1 t/m 3.
Tekenen.
Tekenopdracht Voor en achter elkaar.
Presentatie Niveau 3 Kerntaak 5 Blz. 17.
commerciële presentatie
Commercieel beleid 2 H1 Assortimentbeleid Filiaalmanager.
Commercieel beleid 2 H5 Artikelpresentaties Filiaalmanager.
Fase 1 Ken de (detail)handel
Rekenen groep 4.
Fase 1 Ken de (detail)handel
Fase 1 Ken de (detail)handel
Fase 2 Tijdelijke presentatie bouwen
Fase 2 Winkel aanvullen Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties Par: en
Fase 1 Ken de (detail)handel
Fase 2 Tijdelijke presentatie bouwen
Fase 1 Ken de (detail)handel
Fase 2 Tijdelijke presentatie bouwen
Fase 3 Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties
Goederenverwerking H9 Artikelpresentaties Manager Handel.
Goederenverwerking H7 Winkelexterieur Manager Handel.
Detailhandel algemeen
Commercieel beleid 2 H1 Assortimentbeleid Ondernemer detailhandel.
Detailhandel algemeen
Tekenopdracht Voor en achter elkaar.
Fase 3 Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties
Fase 3 Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties
Commercieel beleid 2 H5 Artikelpresentaties Ondernemer detailhandel.
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Fase 3 Controleren van de voorraad en bestellen
Ramòn Janssen –H4B Niels Killaars –H4B © RJNK. 1: Wat is Social Media? 2: De rol van social media in marketing & internetstrategie 3: De sterke punten.
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
Basisboek Marketing Hoofdstuk 13 Plaats.
Periode 1 Detail en marketing Kerntaak: optimaliseren verkoop en assortiment Hoofdstuk: Visual merchandising Par: 2.2 Blz. 562 t/m 567.
Hoofdstuk 4 Distributie (plaats)
Hoofdstuk 4 Netjes houden van de werkplek en werkomgeving.
Periode 2 Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties Kerntaak: Verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties.
Periode 3 Controleren van de voorraad en bestellen
Fase 3 Controleren van de voorraad en bestellen
Periode 3 Controleren van de voorraad en bestellen Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Controleren van de voorraad en bestellen.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Hoofdstuk 3 Presentatie van artikelen in de winkel.
Periode 1 Detail en marketing Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties Par:
Fase 3 Controleren van de voorraad en bestellen Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Controleren van de voorraad en bestellen.
Presentatie en marketing Hoofdstuk 5 Winkelformule.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Hospitality en voorraadbeheer Hoofdstuk 1 Hospitality.
Presentatie en marketing Hoofdstuk 6 Retailmix. samengevat 1 ► Wat heb ik in de vorige les geleerd? ► Wat ga ik nu leren? ► Het presenteren van artikelen.
Commercieel beleid 2 Hoofdstuk 5 Commerciële presentatie.
Presentatie en marketing Hoofdstuk 3 Handel en distributie.
Verkoop en advies Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken. ► Wat heb ik in de vorige les geleerd? ► Wat ga ik nu leren? ► Verkoopgesprekken ► Verkoopsystemen ►
COMPOSITIE Wat is compositie?.
Etaleren en presenteren
Presenteren en Etaleren
Presentaties maken Wat zijn de eisen?.
Verkoopt en handelt verkoop af
Ontvangt en verwerkt goederen
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken
Ontvangt en verwerkt goederen
Ontvangt en verwerkt goederen
Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie
Verkoopt en handelt verkoop af
Etaleren/Presenteren
Hoofdstuk 5 Het marketingplan
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken
Transcript van de presentatie:

Fase 3 Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties Par: 3.3 Blz. 98 t/m 105

3.3. De etalage als tijdelijke artikelpresentatie Frontpresentatie: de etalage gecombineerd met de buitenpresentatie Doel: afremmen van de winkelende consument

Functies van de etalage Stopkracht Informatie Nieuwsgierigheid Zuigkracht Kort gezegd: de etalage moet zorgen dat toekomstige klanten stoppen, moet informatie verschaffen, stimuleert het winkelbezoek en zuigkracht.

Functies van de etalage (frontpresentatie) Eisen: - aandacht trekken - Stopkracht bezitten - uitstraling hebben - actueel zijn - klanten binnenlokken - nieuwe klanten aantrekken - moet laten zien wat er in de winkel te koop is

Winkelformule De etalage moet aansluiten bij de winkelformule en dus de doelgroep van de winkel, het assortiment en de marktpositie

Attentiewaarde Een etalage moet er altijd aantrekkelijk uitzien. Zo’n etalage heeft attentiewaarde. Stopkracht: de mate waarin voorbijgangers stoppen om naar de presentatie te kijken. Zorgt ervoor dat voorbijgangers stil blijven staan en zo misschien de winkel binnen komen (zuigkracht) en dan iets kopen (of misschien een volgende keer)

Etalage: belangrijkste onderdeel van het winkelexterieur. Aantrekkelijke etalage = verhoging attentiewaarde Kijkrichting van de etalage = recht vooruit! Hulpmiddel = etalagedriehoek (hoogste deel op ooghoogte, artikelen in de driehoek krijgen de meeste aandacht Maak gebruik van een frontetalage plan

3.3.1. Soorten etalages Gesloten Open Half open (halfgesloten)

Gesloten etalage Vanuit de etalage kan je niet in de winkel kijken

Halfgesloten (half open) etalage Tussen vorm. De klant kan nu toch de winkel in kijken.

Open etalage Vanuit de etalage kan je zien hoe de winkel is. De open etalage maakt vaak (niet altijd) deel uit van de verkoopruimte)

Etalagevormen Frontetalage Hoeketalage Portieketalage Eilandetalage

Frontetalage De klant loopt op de straat langs de etalage.

Hoeketalage Heeft 2 ramen die in een hoek samenkomen. De etalage is vanaf de straat maar ook als je de winkel binnen loopt zichtbaar

Portieketalage Etalage is alleen goed zichtbaar als je in de portiek staat

Eilandetalage Kan van alle kanten bekeken worden In grote winkels of de draaideur van een winkelcentrum

3.3.2. Belang van een etalage Verschilt per branche: - shopping goods - specialty goods Voor deze artikelen is de etalage (presentatie) heel erg belanglijk - Convenience goods Bij deze artikelen is een etalage niet direct nodig

Shopping goods Artikelen waar je voor gaat “winkelen”. De meeste kwaliteitsartikelen Voorbeeld:

Specialty goods Artikelen die je vaak maar een paar keer in je leven aanschaft. Dit zijn “waarde artikelen”.

Convenience goods De ‘dagelijkse boodschappen” en prijsartikelen Gemaksgoederen (je hoeft er niet over na te denken).

Wel of geen etalage? Afhankelijk van: Winkelformule Grootte van het winkelpand Locatie

Etaleren Rekening houden met: Looprichting van de klant Aandacht moet getrokken worden (attentiewaarde) d.m.v. blikvangers (eyecatchers) Aandacht moet ook worden vastgehouden d.m.v. het aanbrengen van compositielijnen - Het gezichtveld van de klant (ong. 1,65 meter)

Compositielijnen Voor de compositie moet je vanuit dit punt denkbeeldige lijnen trekken in de vorm van een driehoek. Dit wordt de etalagedriehoek genoemd. moet spannend zijn. De compositie word op deze manier ook spannend (interessant om naar te kijken) De artikelen die in deze driehoek staan krijgen de meeste aandacht

De driehoek loopt vanuit het hoogste punt ergens in het midden naar linksonder en rechtsonder

Om de etalagedriehoek te kunnen bereiken moet je goed nadenken waar je het opbouw materiaal neerzet. De driehoek kun je versterken door een blikvanger op te hangen bij het hoogste punt van de presentatie Hier een aantal voorbeelden.

Aanbieding nu 20 % korting opbouwmateriaal Aanbieding nu 20 % korting

Wat is het hoogste punt? De ogen van de gemiddelde Nederlander (voorbijgangers) liggen gemiddeld op 1,60 meter tot 1,70 meter vanaf de grond. Dit kan je bereiken door middel van een eyecatcher (decoratiemateriaal).

Opbouw

Eindresultaat

Voorbeeld etalages

Een paar thema’s

Niet echt goed!

Zo kan het dus ook

Bijna kunst!