midden in de wereld:
H3 – Floreren in de marketingomgeving DE AARDE IS PLAT DE AARDE IS PLAT: (Friedman) ook klanten aan het eind van de wereld werven
marketing omgevingsfactoren: Micro: beïnvloedbaar, intern Interne analyse: kijken binnen de onderneming: bijvoorbeeld financiën, afdelingen, R en D, personeel Externe analyse: kijken buiten de onderneming: Meso-nivo/ Bedrijfstak: afnemers, leveranciers, concurrenten, publieksgroepen Macro-nivo/ landelijk en mondiaal/ DEPEST
DEPEST (macro-omgeving) Demografisch: bevolkingsopbouw, bijvoorbeeld: vergrijzing, hoger geschoolden
DEPEST (macro-omgeving) Economisch: o.a. nationaal inkomen,BBP, rentestand, werkgelegenheid, export , Economische cyclus
DEPEST (macro-omgeving) Politiek/ Juridisch: bijvoorbeeld: rookverbod horeca
DEPEST (macro-omgeving) Ecologisch: (environmentalism). balans tussen de mens en zijn omgeving. Bijvoorbeeld: geen hardhout uit de Amazone
DEPEST (macro-omgeving) Sociaal culturele: Hoe gaan mensen met elkaar om: bijvoorbeeld: meer een ouder gezinnen, invloed op jongeren, meer internationale producten
DEPEST (macro-omgeving) Technologische: Technische vooruitgang: nieuwe producten als I Phone.
(tabel 3.1)
De marktomstandigheden (meso-omgeving) Per bedrijfstak Marktvormen Aantrekkelijkheid markt
Marktvormen Monopoly Oligopoly Monopolistische concurrentie Volledige mededingen
Marktvormen: a) Monopolie: één aanbieder (= monopolist) homogene producten prijszetting geen vrije toetreding bijvoorbeeld: nutsbedrijven (gas, water, elektriciteit) b) Homogeen oligopolie: weinig aanbieders (bij twee aanbieders: Duopolie) moeilijke toetreding bijvoorbeeld: benzine c) Heterogeen weinig aanbieders heterogene goederen bijvoorbeeld: auto's, wasmiddelen, computers d) Monopolistische concurrentie: veel aanbieders heterogene goederen (dus in de ogen van de consument is iedere aanbieder monopolist van zijn eigen product) vrije- toe en uittreding bijvoorbeeld: kleding, schoenen e) Volkomen homogene goederen hoeveelheidsaanpassing bijvoorbeeld: tarwe, rogge, koffie, cacao, melk
Concurrentie in de bedrijfstak De concurrentiekrachten (Porter) 1. macht van leveranciers 2. macht van afnemers 3. substituten en complementaire goederen 4. dreiging nieuwe toetreders 5. interne concurrentie
Porter
Concurrentie niveau’s Verschillende soorten Concurrentie: (Verhage) Behoefte/budgetconcurrentie: behoefte waaraan consument geld uit wil geven generiek: muziekdrager, vakantie product(vorm): mp3speler, cd speler merk: Philips, Sony