Tijd van steden en staten ( n. Chr.)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kenmerk 15 Het conflict in de christelijke wereld over de vraag de wereldlijke of de geestelijke mach het primaat behoorde te hebben Les 2 - Investituurstrijd.
Advertisements

Feodalisme en het hofstelsel
Tijd van steden en staten
Paragraaf 1: Het ontstaan van de polis, Athene als voorbeeld.
Kenmerk 16 De expansie van de christelijke wereld naar buiten toe, onder andere in de vorm van de Kruistochten Les 3: Het Grote Schisma van 1054.
Late Middeleeuwen.
Karel en grote problemen
Seculiere en Reguliere Geestelijken
Kerstening van Noordwest-Europa - werkwijze
Hfd. 1.4 opkomst van machtige vorsten
5 kenmerken van het tijdvak
De opkomst van het christendom
Het West Romeinse rijk valt uiteen
5.1 Leenheren en leenmannen
De Christelijke Kerk in West Europa valt uiteen
De opkomst van het christendom
Middeleeuwen: Monniken en Ridders
Verdediger van het Christendom
Paragraaf 4.4 Vorige les: staatsvorming en centralisatie
Hoofdstuk 3 Extra informatie…
Hoofdstuk 1, §3 … de antwoorden
4 De keizer, de paus en de grenzen van de macht
De Republiek in een tijd van vorsten
Kenmerk 9: De verspreiding van het christendom in geheel Europa Les 1: Clovis, de Kloosters en Tijdvak 3: Vroege Middeleeuwen; de tijd van ridders en.
Kenmerk 21 De protestantse reformatie die splitsing van de christelijke kerk in West-Europa tot gevolg had. Les 1: De Christelijke Kerk valt uiteen.
Strijd tussen De Kerk en De Staat Les 8 - Investituurstrijd
Kenmerk 15 Het conflict in de christelijke wereld over de vraag de wereldlijke of de geestelijke mach het primaat behoorde te hebben Les 13 - Investituurstrijd.
Kenmerk 17 De expansie van de christelijke wereld naar buiten toe, onder andere in de vorm van de Kruistochten Les 28 - Frederik II von Hohenstaufen.
Hoofdstuk V: Rome Les 7: Neergang van het Westen.
De ontwikkeling van Het Christendom..
Europa wordt christelijk
De Romeinen en het christendom
Machtsstrijd in de Middeleeuwen
De christelijke kerk valt uiteen
4 De keizer, de paus en de grenzen van de macht
DE LATE MIDDELEEUWEN Het conflict in de christelijke wereld over de vraag of de wereldlijke dan wel de geestelijke macht het primaat behoorde te hebben.
Tijd van steden en staten
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Opkomst van het christendom
Voorbeeldvragen examen geschiedenis
Hoofdstuk V: Rome Les 5: Keizer Augustus
Paragraaf 1.3 De Hervorming.
Tijd van steden en staten
Een Christelijke samenleving
Rond 1500 was Europa een standenmaatschappij
Een voorbeeld dat navolging verdient
H2 De tijd van Grieken en Romeinen
Renaissance en Opstand
Opkomst van machtige vorsten 1.4. Vorsten brengen een scheiding aan tussen Kerk en Staat Tot de dertiende eeuw dachten de meeste Europeanen dat God maar.
§4 Christendom in Europa
H 3 Monniken en ridders§ 3.4 Christendom in Europa Wat moet je weten aan het eind van de les? Hoe de hiërarchie van de rooms katholieke kerk in elkaar.
Tijd van steden en staten
H4.3 De Strijd tussen paus en keizer om de macht
Les 9 voor 27 februari Veel veldslagen van de Grote Strijd vonden plaats gedurende de geboorte van de Christelijke Kerk. De eerste Christenen moesten.
Op naar feodaal Europa (een strijd om macht) (feodaal stelsel = Leenstelsel, adel regeert)
Tijd van Grieken en Romeinen v.Chr. – 500 na Chr.
Monniken en ridders 5.2 De kerstening van Europa
De vroege middeleeuwen
Paragraaf 4.4 Het ontstaan van machtige staten
Paragraaf 4.3 De strijd tussen paus en keizer
OPKOMST VAN HET CHRISTENDOM
Hoofdstuk 4 Steden en Staten
Kenmerk 16 De expansie van de christelijke wereld naar buiten toe, onder andere in de vorm van de Kruistochten Les 32: Het Grote Schisma van 1054.
KA 12 - Het ontstaan van feodale verhoudingen in het bestuur
Cursus 5.2 : Monniken en Ridders 1 KB Lesweek 1
KA 12 - Het ontstaan van feodale verhoudingen in het bestuur KA 09 - De verspreiding van het christendom in geheel Europa Les 22: Karel de Grote.
Kenmerk 15 Het conflict in de christelijke wereld over de vraag de wereldlijke of de geestelijke mach het primaat behoorde te hebben Les 28 - Investituurstrijd.
Tijd van Steden en Staten
Tweede pijler: Institutionele macht
Transcript van de presentatie:

Tijd van steden en staten (1000-1500 n. Chr.) 4.3 De macht van de paus Het conflict in de christelijke wereld over de vraag of de wereldlijke dan wel de geestelijke macht het primaat behoorde te hebben. (primaat = ‘wie op de eerste plaats komt’) Onderzoeksvraag; Hoe groot was de macht van de paus in de Tijd van steden en staten? De tweezwaardenleer; De wereld is verdeeld in twee machtssferen: een geestelijke (de paus als plaatsvervanger van god op aarde was de leider van de christenen) en een wereldlijke (de macht van vorsten over het gewone volk, dit gaat over bestuur en rechtspraak) . De pausen meenden dat zij de hoogste macht hadden (de ziel is belangrijker dan het lichaam) en hierdoor ontstonden conflicten.

Tijd van steden en staten (1000-1500 n. Chr.) 4.3 De macht van de paus Het conflict in de christelijke wereld over de vraag of de wereldlijke dan wel de geestelijke macht het primaat behoorde te hebben. (primaat = ‘wie op de eerste plaats komt’) In de middeleeuwen streefden de pausen naar het hoogste macht en hierdoor ontstonden conflicten. (VOGGP) verschijnsel = macht Het Oosters Schisma De investituurstrijd Conflict

Tijd van steden en staten (1000-1500 n. Chr.) 4.3 De macht van de paus Het conflict in de christelijke wereld over de vraag of de wereldlijke dan wel de geestelijke macht het primaat behoorde te hebben. (primaat = ‘wie op de eerste plaats komt’) Het Oosters Schisma (1054 n. Chr.): (schisma is Grieks voor splitsen/afscheuren) Sinds 395 (verdeling Oost-West Romeinse rijk). Uit Oost-Romeinse rijk ontstond het Byzantijnse rijk. De geestelijk leider van de christenen in het Byzantijnse rijk kwam in conflict met de paus. Na meningsverschillen over de verering van beelden, de juiste gebeden, het kerkelijk recht, de heilige drie-eenheid en de macht van de paus in Rome ‘scheurde’ de christelijk kerk uiteen. Vanaf toen heette de oostelijke christelijke kerk de Grieks-Orthodoxe kerk.

Tijd van steden en staten (1000-1500 n. Chr.) 4.3 De macht van de paus Het conflict in de christelijke wereld over de vraag of de wereldlijke dan wel de geestelijke macht het primaat behoorde te hebben. (primaat = ‘wie op de eerste plaats komt’)

Tijd van steden en staten (1000-1500 n. Chr.) 4.3 De macht van de paus Het conflict in de christelijke wereld over de vraag of de wereldlijke dan wel de geestelijke macht het primaat behoorde te hebben. (primaat = ‘wie op de eerste plaats komt’) Hoewel het Oosters Schisma nog steeds bestaat zijn er de laatste jaren wel weer toenaderingen tussen de kerk van Rome en de Grieks-Orthodoxen.

Tijd van steden en staten (1000-1500 n. Chr.) 4.3 De macht van de paus Het conflict in de christelijke wereld over de vraag of de wereldlijke dan wel de geestelijke macht het primaat behoorde te hebben. (primaat = ‘wie op de eerste plaats komt’) Onderzoeksvraag; Hoe groot was de macht van de paus in de Tijd van steden en staten? In de middeleeuwen streefden de pausen naar het hoogste gezag en hierdoor ontstonden conflicten. Het oosters Schisma De investituurstrijd (= strijd tussen paus en keizer om het recht de bisschoppen te mogen benoemen). In de praktijk ontving een bisschop bij de ambtsaanvaarding van de Duitse keizer de investituur (bekleding met waardigheid), die bestond uit een mijter, een ring en een kromstaf.

Tijd van steden en staten (1000-1500 n. Chr.) 4.3 De macht van de paus Het conflict in de christelijke wereld over de vraag of de wereldlijke dan wel de geestelijke macht het primaat behoorde te hebben. (primaat = ‘wie op de eerste plaats komt’) Onderzoeksvraag; Hoe groot was de macht van de paus in de Tijd van steden en staten? In het feodale stelsel waren koningen en keizers namelijk zelf bisschoppen gaan benoemen, om die als leenman te kunnen aanstellen. Dat was gunstig omdat bisschoppen geen erfgenamen hebben. (VOGGP) ontwikkeling Pausen die streefden naar het primaat wilde geen bemoeienis van een wereldlijk leider bij de benoeming van bisschoppen. (VOGGP) gedachte Tijdens de regering van de Duitse koning Hendrik IV en paus Gregorius VII liep dit conflict uit de hand. (VOGGP) persoon Conflict

Tijd van steden en staten (1000-1500 n. Chr.) 4.3 De macht van de paus Het conflict in de christelijke wereld over de vraag of de wereldlijke dan wel de geestelijke macht het primaat behoorde te hebben. (primaat = ‘wie op de eerste plaats komt’) Onderzoeksvraag; Hoe groot was de macht van de paus in de Tijd van steden en staten? Hendrik IV bleef bisschoppen benoemen en werd door Gregorius in de kerkelijke ban (uitstoting uit de kerkelijke gemeenschap) gedaan. De leenmannen en onderdanen hoefden hem van de paus niet meer te gehoorzamen. In 1077 vroeg Hendrik IV de paus daarom vergiffenis in Canossa. (VOGGP) gebeurtenis Uitdrukking; ‘Naar Canossa gaan’= 'het hoofd in de schoot leggen, zich onderwerpen, openlijk schuld bekennen'

Tijd van steden en staten (1000-1500 n. Chr.) 4.3 De macht van de paus Het conflict in de christelijke wereld over de vraag of de wereldlijke dan wel de geestelijke macht het primaat behoorde te hebben. (primaat = ‘wie op de eerste plaats komt’) Een paar jaar later in 1084 kwam Hendrik IV met een leger naar Rome en zette paus Gregorius af en liet zich door een door hemzelf benoemde paus tot keizer kronen

Tijd van steden en staten (1000-1500 n. Chr.) 4.3 De macht van de paus Het conflict in de christelijke wereld over de vraag of de wereldlijke dan wel de geestelijke macht het primaat behoorde te hebben. (primaat = ‘wie op de eerste plaats komt’) De investituurstrijd eindigde in 1122 met het concordaat van Worms: In het concordaat werd vastgelegd dat nieuwe bisschoppen vanaf dat moment hun geestelijke gezag direct van de paus ontvingen. Het bleef echter mogelijk om wereldlijke taken, bijvoorbeeld de taak van landsheer, van de koning toegewezen te krijgen. Op deze manier ontstond er een scheiding tussen kerk en staat.

Tijd van steden en staten (1000-1500 n. Chr.) 4.3 De macht van de paus Het conflict in de christelijke wereld over de vraag of de wereldlijke dan wel de geestelijke macht het primaat behoorde te hebben. (primaat = ‘wie op de eerste plaats komt’) Vaak worden symbolen gebruikt om te laten zien of iemand wereldlijke of geestelijke macht heeft. 1. Symbolen van wereldlijke macht zijn: de troon, de kroon, de wereldbol of een scepter in de hand van een vorst. 2. Symbolen van geestelijke macht zijn: de kaalgeschoren kruinen, de bisschopsstaf (kromstaf), de mijter