Eindproject informatica

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
informatica keuzevak in 4- en 5-havo
Advertisements

informatica keuzevak in 5- en 6-vwo
Sudoku puzzels: hoe los je ze op en hoe maak je ze?
Symbaloo is de leukste en makkelijkste start op internet
Wiki’s in het Hoger Onderwijs Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Project Software Engineering
Stijn Hoppenbrouwers Software Engineering les 1 Algemene inleiding en Requirements Engineering.
Projectmanagement Hoofdstuk 5 Maken van een Plan van aanpak Roel Grit.
Technisch ontwerp.
Op het Zuyderzee College
Programmeren met Alice
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
1 Demo of Praktijk Over de problematiek bij het ontwerpen van informatiesystemen Mark Dumay Afstudeervoordracht 15 oktober 2004.
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
Website maken met WordPress
Hoofdstuk 4 Globale structuur van een project
Vademecum Energiebewust Ontwerpen van nieuwbouwwoningen Eric van Zee 16 februari 2007.
Aan de slag met Evernote Documenteer je leven, overal en altijd 1.
Auteursomgeving voor Digitale Componenten
Den Haag 30 oktober 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Inleiding Software Engineering
Portfolio Faculteit der Letteren 1 Evaluatie van 2 jaar Digitaal Portfolio in de Letterenfaculteit Utrecht Gerrit Bloothooft.
Portfolio Faculteit der Letteren
Project planning + Functioneren in een groep
Research & Development 1 Tom Heskes Voorjaar 2006.
Research & Development 1 Tom Heskes, Erik Barendsen, Peter Lucas Voorjaar 2007.
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
Informatica in de Tweede fase Havo en VWO. De uitgangspunten Informatica is een vak in de vrije ruimte voor de havo 240 slu (voor het vwo 280 slu) het.
Designing Knowledge Systems b Hoofdstuk 11 van Knowledge Engineering and Management. The CommonKADS Methodology. b A.Th. Schreiber, J.M. Akkermans, A.A.Anjewierder,
Kiezen tussen belangen ervaringen van een veranderend ingenieursbureau in een veranderende wereld Jacco Buisman Ede, 11 maart 2008.
Informatica op het Kalsbeek College. Informatica op het Kalsbeek College.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Informatieanalyse.
Functioneel Ontwerp.
Al doende leren training docenten
HBO-I Conference Tour RUP| versie 1.0 | 18 maart 2010 RUP toegepast binnen DUO Een korte impressie hoe we binnen DUO RUP ingevoerd hebben (aan het.
LauwersCollege Buitenpost Informatica
Ontwikkeld door CWB3. Opbouw Presentatie 1.Wat is GeoSport? 2.Ontwerp 1.Gebruikte ontwerpmethodieken 2.Ervaring 3.Implementatie 1.Gebruikte technologieën.
De gezonde school en genotmiddelen
Technische Architectuur
Opleiding CMS website Gent Bart Nelis Gent: #239/ docentengang Brussel: /naast bibliotheek
Leerlingen ontwikkelen apps
© PHL, Elfde-Liniestraat Hasselt - t | +32(0) f | +32(0) e |
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Het bacheloreindproject (BEP) 1BT04 / 1GT04
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
Programmeren.
1 Software Engineering EINDPROJECT INFORMATICA. SOFTWARE ENGINEERING 2 Managen van grotere softwareprojecten Onstaan uit noodzaak: betrouwbare software.
Embedded systemen Programmeren op de Arduino Les 7 kleuren festijn.
Turing deel 2 Hoofdstuk 8 Programmeren met Java Objectgeoriënteerd programmeren, klasse Applet, variabelen (primitieve typen en referentie typen), arrays.
I NFORMATICA, IETS VOOR JOU ? Kies bewust Voorlichting HAVO-VWO Juf Greijmans.
“Projectmanagement binnen het ISZF” Henk Post, april 2007 (presentatie Mt Gaasterlân-Sleat)
Peel en MaasNet.nl Het digitaal geheugen van Peel en Maas.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Programmeren. Wat is programmeren? Het schrijven van opdrachten voor de processor De processor “spreekt” machinetaal:
Eindproject informatica
Programmeren.
Software Development fundamentals
HERZIENING INFORMATICA DEEL 1.
Eindproject informatica
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Informatica Keuzevak in de 2e fase.
Product van TU Delft, SEC
Eindproject informatica
Technisch Ontwerp inhoud
Stap drie bij projecten
Product van TU Delft, SEC
Software Development fundamentals
Transcript van de presentatie:

Eindproject informatica Software Engineering

Software engineering Managen van grotere softwareprojecten Onstaan uit noodzaak: betrouwbare software Grote projecten gestructureerd aanpakken Heel precies specificeren: Wat gaat er precies gemaakt worden (eisen) Wie gaat wat precies doen (taakverdeling en planning) Wat is er precies gedaan (documentatie en verantwoording)

Eindproject Informatica Ontwikkelen van een groot informaticaproduct in teamverband Doorlopen van een volledige ontwerpcyclus volgens het waterval model Eindproduct belangrijk, maar projectmanagement en proces zeker ook. Weging: Product: +- 60% Proces en documentatie: +- 40% Vergelijkbaar: profielwerkstuk

Keuze Voor het project kun je kiezen uit: Gamedesign met bv. Greenfoot of Gamemaker Dynamische website met Php/MySQL of een CMS of Joomla/Wordpress From NAND to Tetris Eventueel eigen idee (in overleg met Wt uiteraard) ±16 weken -> ± 42 lessen Lessen + thuiswerk = 70 SLU per persoon SE valentie 6 (= 3x een normale PO)

Gamedesign / Simulatie Kies een geschikte programmeertaal (Greenfoot, Python, UDK/Unity (3D), evt Gamemaker, …) Je hebt gamedesign ervaring (Ganzenbord en Greenfoot shooter). Verwacht wordt dat je daar qua complexiteit ruim overhen gaat Een game kan ook een simulatie zijn (een biologisch proces bijvoorbeeld). Verzin een interessante case en bouw een zinvol model waar ook berekeningen en/of voorspellen

Website met Joomla of Wordpress Kant en klaar CMS (content management systeem) Zeer uitgebreid configureerbaar en vele extensies beschikbaar Gebruikt voor 1000-en complexe websites op het internet. (Bedrijfswebsites, blogs, etc). Joomla/Wordpress werkt al “out of the box”, dus verwacht wordt dat je een eigen template bouwt en zelf functionaliteit toevoegt Zoek een echte klant! -> Er ligt een concrete opdracht vanuit de Oudervereniging.

Php/Mysql Dynamische website gekoppeld aan SQL database Volledig “met de hand” te bouwen. Zelf php taal leren (lijkt op Java) Denk aan bijv. Browsergame.

From nand to tetris Zelfstudiecursus Computer Science Niveau: 1e jaar universiteit (Harvard) Bouw een (virtuele) computer vanaf de grond af op en programmeer een tetris game ervoor Logische poorten -> Hardware -> Machinetaal -> Hogere programmeertaal -> Operating system -> Software Uitdaging voor de echte Informatica held

Eigen idee Eigen ideeën voor de invulling zijn welkom Informatica gerelateerd Qua diepgang en omvang vergelijkbaar met andere keuzes. Zelfde ontwerpcyclus Zelfstandigheid vereist: Wt heeft niet overal verstand van…  Wt heeft beschikbaar: 2x Raspberry Pi. 1x Arduino Android/iOS app …

Groepjes Groepjes van 3 (eventueel 4) Verschillende rollen (vaak meerdere rollen per persoon of meerdere personen per rol): Projectleider (verplicht!) Programmeur Grafisch ontwerper Gamedesigner (game) Leveldesigner (game) Databaseontwerper (php) Tester ...

Watervalmodel Verschillende fasen. Elke fase levert een mijlpaalproduct Fasen lopen in elkaar over Analyse Functioneel ontwerp Technisch ontwerp Implementatie Testen Documentatie/oplevering

Analyse Vaststellen eisen (indien van toepassing: in overleg met opdrachtgever) Maken projectplan (startdocument) Taakverdeling Tijdsplanning Beknopte beschrijving van de projectinhoud

Functioneel ontwerp Wat gaan we maken? (eisen) Requirements document 1. Inleiding 2. Globale beschrijving 2.1 Wat voor een soort game wordt het 2.2 Een globaal overzicht van de opbouw van de game. 2.3 Profielschets gebruikers 3. Functionele eisen 3.1 Gebruikersinterface 3.2 De game 3.2.1 start spel 3.2.2 level 1 3.2.3 minigame 3.2.4 ………. 3.3 Installatieprocedure 4. Niet-functionele eisen 5. Project eisen

Technisch ontwerp Hoe gaan we het precies maken? Beschrijft o.a. het volgende: De structuur van de programmacode. Objecten Scripts Pagina’s (php) Databaseontwerp (php) Te maken afbeeldingen, achtergronden en animaties. Te gebruiken geluidsfragmenten en fonts. …

Implementatie Schrijven van de code Nauwkeurig volgen van functioneel en met name het technisch ontwerp

Testen Testcases uitvoeren a.d.h.v. ontwerp Maak uitgebreide lijst testcases Verkeerde invoer Uit het scherm lopen Pagina bekijken zonder ingelogd te zijn. … Verhelp zo veel mogelijk bugs en fouten n.a.v.. Het testrapport Onverholpen bugs en verschillen met originele ontwerp toelichten

Documentatie Projectverslag Alle mijlpaaldocumenten Projectverloop Logboek! (om onenigheid binnen groep te voorkomen) Handleiding (in geval van klant)

Deadlines 1. Startdocument: 18 december 2. Functioneel ontwerp: 23 januari 3. Technisch ontwerp: 6 februari 4. Implementatie: 15 april 5. Testrapport: 15 april 6. Einddocumentatie: 15 april

Start project Groepjes maken Projecttype en onderwerp kiezen Experimenteren met gekozen onderwerp Opstellen startdocument