Sirius audit commissie: lessons learned Ariana Need
2 Sirius Programma: Excellentie in het hoger onderwijs Het Sirius Programma stelt hogescholen en universiteiten in staat de beste studenten uit te dagen het beste uit zichzelf te halen. Het doel is inzicht te verkrijgen in hoe excellentie het beste bereikt kan worden en welke belemmeringen hiervoor in de huidige situatie bestaan. Het Ministerie van OCW financiert het Sirius Programma. Het bachelor traject is in 2008 gestart (€ 48,8 miljoen). Het mastertraject (€ 12,2 miljoen) is gestart in december Het Sirius programma is onderdeel van Platform Bèta Techniek.
De Sirius audit commissie Prof. dr. Taede Sminia (voorzitter) Prof. dr. Doeko Bosscher Prof. dr. Ariana Need Drs. Chiel Renique Drs. Bert Vroon Dr. Cees Sprenger 3
Koersbepalende elementen: lessons learned 1.Visie op excellentie, definitie en ambitie. 2.Sturing & Organisatie. 3.Docenten. 4.Cultuuromslag & Communityvorming. 5.Ketenbenadering & Samenwerking werkveld. 6.Meerwaarde & Verduurzaming. 4
1. Visie op excellentie, definitie en ambitie Stap af van principiële gelijkwaardigheid. Laat excellentieconcept aansluiten bij bredere onderwijskundige visie. Zorg dat de excellentieprogramma’s de diverse categorieën excellente studenten aanspreekt. Een uniform profiel van de excellente student werkt, facultaire versnippering niet. Ondersteun excellentieprogramma’s met onderzoek naar wat werkt en wat niet. 5
2. Sturing & Organisatie Commitment in woord en daad van het College van Bestuur is een absolute voorwaarde voor succes. Werving (inhoudelijk adequaat) en het persoonlijk aanspreken van talent is cruciaal. Ontbreken van eigenaarschap is belangrijk struikelblok. Komt veel voor bij interdisciplinaire programma’s en projectorganisaties. ' 6
3. Docenten Excellente studenten vragen om excellente docenten. Herken, erken én beloon excellente docenten. Docenten moeten studenten individueel beoordelen voor hun prestaties. ' 7
4. Cultuuromslag & Communityvorming Cultuuromslag is een kwestie van een lange adem. Communityvorming en een fysieke plek voor excellentiestudenten zijn onontbeerlijk. ' 8
5. Ketenbenadering & Samenwerking werkveld In de keten PO-VO-HO is er in het kader van excellentiebeleid nog een hoop te winnen: Laat potentiele studenten tijdens excellentietrajecten kennis maken met hun vervolgopleiding. Laat (master)studenten en werkveld tijdens de excellentietrajecten kennis met elkaar maken. 9
6. Meerwaarde & Verduurzaming Aandacht voor excellentie verhoogt het niveau van het gehele onderwijs. Maak de intrinsieke en extrinsieke meerwaarde van de excellentieprogramma’s duidelijk aan studenten én aan het werkveld. In Intra-curriculaire programma’s is de financiering van de onderwijselementen gewaarborgd. ' 10