Kansen of bedreigingen ? Sustainable Nutrition Marc Jansen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe word je de beste verssupermarkt van Nederland?
Advertisements

Duurzaamheid Bert van de Merwe.
De marketing-omgeving
20 jaar eerlijke handel Duurzame economie begint met Solidaridad.
Gezonde voeding.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
05/07/ De handel: gaat nog jobs creëren in 2010! Dominique Michel Gedelegeerd bestuurder 25 februari 2010.
Ben de Reu: gedeputeerde Economie en Milieu, Provincie Zeeland Agro meets chemistry Symposium Chemie voor de Toekomst, 8 december 2011 kansen voor een.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
HoekscheWaardDuurzaam
Vergrijzen en verzilveren Antwerpen, 16 november 2012 Paul Schnabel Sociaal en Cultureel Planbureau Universiteit Utrecht.
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten HRM mee-veranderen.
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | februari 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
CA 10 Trends College april 2013 C206a.
NETWERK: 2000 bedrijven met MVO-ambitie
Landbouw een maatschappelijk gebeuren met onderzoek in steun BVLE 28 februari 2007.
Projectgroep: CM³-K (groep 14)
Een eerste kijk op trends
Organisatie-ethiek Wat is het ? Wat heb je er aan ?
Hoofdstuk 1: Op WereldreisBron: Blanchard, Macroeconomics Slide #1 EXTRA bij HK 1 China als zeer belangrijke factor in de “globaliserende economie” De.
Een project in het kader van de Rotterdamse Aanpak Luchtkwaliteit
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
MVO en public relations
Duurzaam voedsel, een gezonde keuze (?) Louise O. Fresco 4 april Duurzaam voedsel, een gezonde keuze (?) Louise O. Fresco 4 april 2013.
Thema 2: Voeding en Vertering
Duurzaam inkopen, intergriteit en ethiek
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
MEELWORMEN-MUFFIN MET JAM? Wat eet de wereldbevolking in 2050?
Verduurzaming Voedselketen Wat eet de wereldbevolking in 2050? Centraal Bureau Levensmiddelenhandel Marlijn Somhorst Consument en Kwaliteit Duurzaamheid.
MAATSCHAPPELIJKE VERANTWOORDELIJKHEID
Voorstel voor een VERORDENING VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD betreffende de verstrekking van voedselinformatie aan de consumenten (2008) Stand van.
Het alledaagse betaalbaar en het bijzondere bereikbaar Bio-based retailing Dick Boer, directievoorzitter Albert Heijn 5 september nd of June 2004.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Food Valley en landbouw Gerrit Meester Nijkerk, 1 november 2012.
Voedingscentrum Bachelor’s Award
MARktSTUDIE commercialisatie snoekbaars
Potverdorie, eet normaal!
Gezondheid   1. We willen bewuster leven. 2.
DUURZAAM ONDERNEMEN DEFINITIE PIJLERS ACTIEPLAN M.V.O CONCREET
Groep Colruyt en ‘participatie’
MVO KENNIS KAART. Werkomgeving Maatschappij Milieu Ketenbenadering Bedrijfsethiek Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
Samen voor een groen en gezond Gelderland. Maarten Visschers Beleidsmedewerker duurzaam consumeren en produceren Programma: 1.Maatschappelijk verantwoord.
Een gezonder Nederland VTV-2014
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Gezond eten Koolhydraten plm. 55% Vetten maximaal 35%
Verduurzaming pluimveeketen Floor Uitterhoeve 24 oktober 2012.
Roel Schutten directeur AgriFood Capital BV i.o.
Fietsen en supermarktbezoek: kansen voor kleine supermarkten - resultaten SOAB-Benchmark 6 gemeenten - Fiets in de Versnelling 10 november 2010 Ineke Spapé.
DekaMarkt & DekaDuurzaam Aldo Breed Marleen van Os Donderdag 15 september 2011.
Slide 1 Visie op GLB Luc Rogge 24 maart slide 2 Eerste reactie evenwichtige tekst compleet  nood aan 5-tal krachtlijnen om draagvlak te creëren.
Welkom bij de ‘Weet wat je eet en beweegt ’ quiz!
Lifestyle Voeding.
Cijfers & Trends Ondernemen In de Kappersbranche 1 april 2015.
Potverdorie, eet normaal!
Katrien Verbeke Stad Gent. 5 objectieven 1.Een meer zichtbare, kortere voedselketen 2.Duurzamere voedingsproductie en – consumptie 3.Sterkere sociale.
Veehouden in de toekomst: Dierwelzijn Jantien Lijftogt Ak27.
Coöperatief bankieren Dirk Duijzer, 10 december 2012.
Welkom Producent, markt en consument Keimpe van der Heide, NAV Nederlandse Akkerbouw Vakbond 1.
Boeren en tuinders zijn en blijven betekenisvol voor de samenleving! Hans Huijbers VVD bijeenkomst Bernheze 21 mei.
Duurzaamheid MVO en 3 P’s
Factsheet Voedingscentrum
Lifestyle Voeding.
6 september 2017.
Plaats, datum bijeenkomst
Wat wil onze klant vandaag
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 2 People.
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 4 Profit.
Transcript van de presentatie:

kansen of bedreigingen ? Sustainable Nutrition Marc Jansen

Inhoud Branche en CBL De consument Duurzaamheid –Algemeen –CBL –NGO’s Bioconversie Voedselkilometers Uitdagingen Stellingen

Schuitema 17% Superunie 28% Aldi 7,0% Albert Heijn 30% Overig 8% Retail in Nederland Super de Boer 10%

CBL Het CBL is de belangenbehartiger en spreekbuis van de 5000 supermarkten in Nederland Het CBL houdt zich bezig met voedselveiligheid, maatschappelijk verantwoord ondernemen, criminaliteit, bereikbaarheid, logistiek en opleidingen.

De supermarktbranche medewerkers Omzet 30 miljard euro Foodomzet 24 miljard euro 4 miljoen bezoekers per dag Wekelijks 2,6 bezoeken per consument

Bestedingen eten en drinken Totale vrijwillige bestedingen miljard euro Bestedingen eten en drinken 54,4 miljard euro Verdeling 44% supermarkt 21% speciaalzaken 35% foodservice

De consument van overmorgen Vergrijzing % %55+ Multiculturalisering –200219% allochtoon –204031% allochtoon

De consument van overmorgen Aantal huishoudens Totaalgrootte1-pers.2-pers ,2 mln 3,60,4 mln ,9 mln 2,32,3 mln 2,3 mln ,3 mln 2,13,4 mln 2,5 mln

De consument van morgen Geborgenheid zoeken (3,4) Onafhankelijk zijn (3,2) Verantwoordelijk zijn (3,1) Avontuur zoeken (2,3) Iets bereiken (2,1) Marketing !

De consument van vandaag USP’s (Unique Selling Points) Gemak Gezondheid Genieten Goed gedrag

Trends Gemak –Tijdbesparend (kant en klaar) –Kleinere porties –Hersluitbaar –Langer houdbaar –Boodschappen via Internet Genieten (vrije tijd is een luxe) –Smaak –Plezier & variatie (eet eens iets anders) –Uitproberen –Uitstraling verpakking, luxe

Trends Gezondheid  functional foods –Steeds bewuster –Ongezond eruit, gezond erin –Gewicht –Gezonde snacks Goed gedrag –Maatschappelijk verantwoord geproduceerd –‘ Willingness to pay’ –Mens & dier –Milieu

De supermarktkeuze van consumenten 1.Goede productkwaliteit 2.Goed aanbod vers 3.Groot assortiment 4.Aantrekkelijke aanbiedingen 5.Lage prijzen 6.Klantvriendelijk personeel 7.Supermarkt is dichtbij 8.Snelheid bij de kassa 9.Goed aanbod goedkope producten 10.Winkel ziet er netjes uit

Sustainable nutrition Duurzaamheid is hot Duurzaamheid is bovenwettelijk Duurzaamheid is manier van werken primaire sector Duurzaamheid is 1000 &1 definities Duurzaamheid is plaats en tijdgebonden Duurzaamheid is nooit af

Kader duurzaamheid People Profit Planet

Duurzame voeding: People Arbeidsvoorwaarden, beloning Maslov Voedselzekerheid –Water –Eiwitten, vetten, koolhydraten Afgeleide discussie –Transparantie, etikettering –Keuzevrijheid consument –Voedselveiligheid –Gezonde voeding –Tegengaan overgewicht

Duurzame voeding: Profit Evolutie van voeding –Uit de bossen –Jagen/verzamelen –Land- en tuinbouw Efficiency voedselketen –Eigen teelt –Ruilhandel –Feodale stelsels –Technologische en financiële ondersteuning –Verleiding (marketing, toegevoegde waarde) –Keuzevrijheid

Duurzame voeding: Planet Duurzaamheidsagenda CBL –Biologisch –Scharreleieren –Koe in de wei –Verdoofd castreren biggen –Duurzaam gevangen en geteelde vis –Verbeteren diertransport –Arbeidsomstandigheden cacaoketen –15 – 33% –Sinds 2005 –Huismerken – – –Onafhankelijk –CIES, BSCI

Duurzaamheid NGO’s Klimaat –Al Gore –Het probleem voor alle oplossingen –Eindoplossing: eet minder dierlijk Ontbossing –Groei wereldbevolking en welvaart –Mediageniek, zichtbaar –Eindoplossing: eet minder dierlijk

Duurzaamheid NGO’s Dierwelzijn –‘vermenselijking’ dieren –Meten dierwelzijn –Diereigen gedrag –Eindoplossing: vegetarisme Overbevissing –Rode lijsten –Illegale visvangst Waterschaarste –Nieuw issue Gentech, bestrijdingsmiddelen,

Rol NGO’s Van dialoog via luis in de pels tot misleiding Toepassen name and shame Inspelen op potentiële onrustgevoelens (gif, overstromingen, Frankenstein-voedsel)

Dogma’s NGO’s Anti gentech, nanotechnologie Anti intensivering Anti globalisering Anti kernenergie

Bioconversie Plantaardig vs dierlijk Food vs fuel

Plant vs Dier Mens is omnivoor, aantal dieren herbivoor Gezondheidsaspecten vetten Conversiefactor eiwitten Opwaardering grondstof ‘Afval’ verwerking reststromen Kabinet: Plant boven Dier

Food vs Fuel Klimaatverandering Politieke keuzes –EU 5,75% bijmenging –VS tot 30% bijmenging Grondstofprijzen stijgen Rellen, ethiek? Effecten 1 e, 2 e generatie op CO 2

Voedselkilometers Global sourcing, global supplying Local sourcing –Gevoelsmatig, chauvinisme, nostalgie –Toegevoegde waarde –Volume Etikettering? –Vers –KW Afwegingen andere duurzaamheids- aspecten Beperking handel, economische ontwikkeling 3 e wereld Wat is Local??

Voedselkilometers Bijdrage vervoersmodaliteiten –Schip (grondstoffen, langer houdbaar vers) –Vliegtuig (kort houdbaar vers) –Vrachtwagen (lokaal)

Transparantie Sociaal wenselijke antwoorden Wat wil men weten –Prijs, houdbaarheid, bereidingswijze Verwarring traceerbaarheid –Herkomst Communicatiemiddel toekomst Roep om communicatie soms als afleidingsmanoeuvre Enquêtes NGO’s

Uitdagingen Collectief of individueel Weging duurzaamheidsfactoren Wie welke verantwoordelijkheid Ethisch oordeel Westen vs ROW Supermarkten aangesproken Geen eenduidige wetgeving Manier van werken ngo’s Buy Kempen/Holland/EU?

Stellingen Voedsel is nog nooit zo duurzaam geproduceerd als nu Maatschappelijke organisaties houden duurzaamheid tegen Het klimaat is niet te redden Vegetarisme is de oplossing

Einde Bedankt voor uw aandacht Meer info op: