‘Onze ideale school!’ Presentatie Koll Datum: 26 oktober 2010 Docent: Lisette Munneke Groep Joech, bestaande uit: Oscar Smeets Christel Koenders Hennie de Harder Joyce Stegeman Egbert-jan Jonker
Opbouw presentatie Inleiding Doel Lesrooster Lessen en instructievormen De leermiddelen Toetsing en afsluitende producten Gebouw Conclusie
Inleiding
Doel Motivatie ↔ Educatie Hoe willen we dit bereiken? Onderwijs concreet maken Samenwerking Leerling-gericht Verschillende onderwijsvormen
Vak- overstijgend ‘Bèta’ Lesrooster Maandag Dinsdag Woensdag Donderdag Vrijdag 1e les 9.00 – 10.00 - Vak 2e les 10.00 – 11.00 Pauze 11.00 – 11.15 * 3e les 11.15 – 12.15 Lunchpauze 12.15 – 13.00 4e les 13.00 – 14.30 Vak- overstijgend ‘Alfa’ H&B Vak- overstijgend ‘Bèta’ 5e les 14.30 – 16.00 ICT
Lesrooster (vervolg) 4 periodes in een schooljaar Elke periode afgesloten met een toetsweek Week voor toetsweek: geen vakoverstijgend, wel H&B en ICT Gewone schoolvakanties 1040 uur wordt gehaald! Bij ziekte docent: opvanguur
Lessen en instructievormen Vakgerichte les, wat houdt het in? Klassikale opbouw Klassen van 15 tot 20 leerlingen
Lessen en instructievormen (vervolg) Wat is vakoverstijgend, wat houdt het in? Praktijk gerichte projecten Samenwerken met medeleerlingen in groepen van 4 Vakoverstijgende groep bestaat uit 3 klassen en 3 docenten Waarom vakoverstijgend? Geleerde theorie toepassen, concreet maken Kennis combineren van verschillende theorie vakken Motiveert de leerlingen
Lessen en instructievormen (vervolg) Wat is H&B, wat houdt het in? H&B, staat voor ‘Begeleiding & Huiswerk’ Onder begeleiding huiswerk maken Mogelijkheid tot gesprek docent Leerlingen in 3 groepen: 1e jaars 2e en 3e jaars Bovenbouw Waarom H&B? Gecombineerde groepen -> leerlingen leren zelf door dingen uit te leggen Directe hulp
Lessen en instructievormen (vervolg) Wat is de invulling van ICT? Mogelijkheid tot maken opdrachten en verslagen op computer voor bv. vakoverstijgende projecten Waarom ICT? ICT wordt steeds belangrijker in het dagelijks leven Fatsoenlijke mogelijkheid tot maken van verslagen Smoesbestendig
De leermiddelen Algemeen Computers Electronische leerweg omgeving Klassikale les Boeken Smartbord Vakoverstijgend Projecten ontwikkelt door docententeam
Gebouw Algemeen Airco in het volledige gebouw Veel daglicht Lokalen Klassikale lokalen (HU-opstelling) Extra grote lokalen voor vakoverstijgend Werktafels voor 5 personen (leerlingen + evt. docent) Losse stoelen, geen FEM ICT-stoelen en geen FMR 2015 stoelen Computerlokalen
Gebouw (vervolg) Gezondheid Kantine met gezond eten, wel koffie Eten moet betaalbaar zijn, ook voor leerlingen Gebouw ergonisch verantwoord ingericht Trappen Duurzaamheid Gras op het dak voor verkoeling Hergebruik regenwater als spoelwater voor toiletten School in groene omgeving Parkeerplaats en fietsenstalling onder het gebouw
Toetsing en afsluitende producten Klassikale les (weging: 50%) Schriftelijke toetsen in toetsweek Vakoverstijgend (weging: 50%) Eindproduct per periode
Conclusie Onderwijs concreet maken Samenwerking Leerling-gericht Vakoverstijgende projecten Samenwerking Groepsproject Leren van elkaar tijdens B&H Leerling-gericht Aangepaste tijden Verschillende onderwijsvormen Verschillende les opbouwen, houdt de leerling gemotiveerd
JOECH College