‘Onze ideale school!’ Presentatie Koll Datum: 26 oktober 2010

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
WELKOM OP DE INFORMATIE-AVOND VAN:
Advertisements

Modelschool 2014  Waarom  Hoe  Resultaten  Vragen.
Maatschappelijke Baten van Basisregistraties Project van de Stuurgroep Werkend Stelsel Serious Ambtenaar 2014 Ambassadeur worden van hergebruik.
SG De Triade “Bouwen op Prestaties”.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
INFORMATIE AVOND BOUW 4 19 AUGUSTUS WELKOM •algemene informatie en de dagelijkse praktijk op school •kijkje in het lokaal van uw kind tot
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Informatieavond groep 8 20 SEPTEMBER 2011 Inhoud van de avond  De dagelijkse gang van zaken / afspraken  De nieuwe website  Wereld in getallen  Agenda.
Kader waarbinnen scholen eigen invulling kunnen geven en eigen accenten kunnen leggen. Netwerk waar uitwisselen en samenwerken centraal staan. Al 17 scholen!
 Voorlichtingslessen door de mentor  Tijdens deze lessen uitleg over de verschillende afdelingen.
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 11 januari. INDELING BIJEENKOMST  Praktische zaken –  Inhoudelijke zaken16.00 –
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
Informatieavond.
VMBO – Gemengde en Theoretische Leerweg Opening PTA, Examen, Informatie Pauze Voorlichting vervolgopleidingen Kennismaking.
WELKOM OP HET.
E-klas en PAL-student E-klas en PAL-student E-klas en PAL-student Conferentie 21 november 2013 Conferentie 21 november 2013.
LessenGebouw Omgeving LeermiddelenLeerstromingInleiding De lessen Het gebouw De omgeving Leermiddelen Leerstroming.
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
© team 3 Ouderavond 2013 Dinsdag 24 september 2013.
TOP AQUA. De omgeving Het gebouw Ruim Genoeg lokalen ICT ruimtes en mediatheek Grote bibliotheek Zelfstandige werkruimtes Sportfaciliteiten Goede keuken.
VTB Technasium Vakcollege
Probleem gestuurd onderwijs
Welkom op de Ouderavond klas 4
"Maatwerk, hetzelfde maar dan anders"
D E I DEALE S CHOOL GroepKOLL3EnEenHalf Eric, Jan, Dave, Arjen, Raymond en Remko.
Welkom.
Ouderavond Vwo 6 3 oktober 2013 Welkom op de Trompet A. Smulders, afdelingsleider N. Turkenburg, decaan.
Den Haag 30 oktober 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
wiskunde in vernieuwd vmbo
KNAG Onderwijsdag 2010 Ervaar de kracht van digitaal onderwijs Workshop 48, 13: :45 uur.
Rabobank Zoetermeer Sponsor v/h SeniorWeb 2 Cursus Internet.
WELKOM OP DE INFORMATIE-AVOND VAN:
Ouderavond klas 2 24 september 2013
Ouderavond klas 1… Hartelijk welkom 1 Ouderavond klas 1 24 september 2013.
Welkom. Teamleider HAVO / VWO Even voorstellen: De heer C. Bentlage.
P.T.A. Leerjaar 3 locatie DEN BONGERD.
4 VMBO-TL/GL Voorstellen: Tiny Arts Teamleider Examenzaken Programma Intersectoraal (PIT) TheoretischeLeerweg Welkom in (stam)lokaal mentor.
1 > V oorbereidend M iddelbaar B eroeps O nderwijs GTL-informatie.
Voorlichting VMBO- 4 PTA -examenjaar- 06 oktober 2009.
Voorlichting VMBO- 4 PTA -examenjaar- 11 oktober 2010.
© Copyright 2004 by ir. J. Ariens Duurzaam Bouwen week 11 Welkom bij Bouwkunde Onderdeel Duurzaam Bouwen.
Netwerk Nieuw Bouwen “Duurzaam Bouwen, een tijdelijke bevlieging of dé nieuwe manier van bouwen?” Mid Term Seminar RAAK-MKB-project vrijdag 17 juni 2011.
De ideale school “iSchool” Leerling: Pietje Precies Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
Hartelijk welkom bij de Ouderinformatieavond Leerjaar 3 van het
D E I DEALE S CHOOL GroepKOLL3EnEenHalf Eric, Jan, Dave, Arjen, Raymond en Remko.
NETWERKBIJEENKOMST Woensdag 20 april INDELING BIJEENKOMST  Praktische/inhoudelijke zaken –
Het werken met portfolio
Tessa Alexander Karima Ettayebi
Van harte welkom Informatie & kennismaking 4tg 1 oktober 2014.
Informatie avond 4e klas
DE JUISTE SCHOOL VOOR ELK KIND
1 Voorlichting Lwoo Penta Assen,
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Voor wie is het ? Wat is het ? Wat heb je eraan ? TOM1 1 TOM2.
Informatieavond Ouders leerlingen groep 8
WELKOM OP HET. DALTON IN THEORIE kiezen in verantwoordelijkheid zelfstandigheid samenwerking.
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Wellantcollege Alphen aan den Rijn Chr. vmbo
Energie op school Docententraining. Agenda Energie op school De projectdag, de doorloop Zelf aan de slag Checklist Vragen.
Zaterdag 28 maart 2015 Roosterwijzigingen Corvee rooster week 43 (25 okt. t/m 29 okt.): Grote Beer en Melkweg 10.30, en uur: 3HB Melkweg en.
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H4/A4 september 2013.
Limama College.
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Casus Goudse Waarden en Wat is onze ideale school? Door: Groep 4 Tecnask (Kaspar, Jan, Mike, Paul, Serkan en Ton)
Workshop: Digitale bordlessen. Even voorstellen. Anthony Verwijst I-Coach en leerkracht op bs. de LenS. Ervaringen: bordwerkprogramma's, coachen/begeleiden.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Les 7: Evalueren Doelen: Bespreek hoe de ouderavond is gegaan. Hoe zou je jezelf en je klasgenoten beoordelen? Was.
Les 5 Hoofdstuk Ecologie
NIEUW ONDERWIJS POORT COLLEGE
Transcript van de presentatie:

‘Onze ideale school!’ Presentatie Koll Datum: 26 oktober 2010 Docent: Lisette Munneke Groep Joech, bestaande uit: Oscar Smeets Christel Koenders Hennie de Harder Joyce Stegeman Egbert-jan Jonker

Opbouw presentatie Inleiding Doel Lesrooster Lessen en instructievormen De leermiddelen Toetsing en afsluitende producten Gebouw Conclusie

Inleiding

Doel Motivatie ↔ Educatie Hoe willen we dit bereiken? Onderwijs concreet maken Samenwerking Leerling-gericht Verschillende onderwijsvormen

Vak- overstijgend ‘Bèta’ Lesrooster Maandag Dinsdag Woensdag Donderdag Vrijdag 1e les 9.00 – 10.00 - Vak 2e les 10.00 – 11.00 Pauze 11.00 – 11.15 * 3e les 11.15 – 12.15 Lunchpauze 12.15 – 13.00 4e les 13.00 – 14.30 Vak- overstijgend ‘Alfa’ H&B Vak- overstijgend ‘Bèta’ 5e les 14.30 – 16.00 ICT

Lesrooster (vervolg) 4 periodes in een schooljaar Elke periode afgesloten met een toetsweek Week voor toetsweek: geen vakoverstijgend, wel H&B en ICT Gewone schoolvakanties 1040 uur wordt gehaald! Bij ziekte docent: opvanguur

Lessen en instructievormen Vakgerichte les, wat houdt het in? Klassikale opbouw Klassen van 15 tot 20 leerlingen

Lessen en instructievormen (vervolg) Wat is vakoverstijgend, wat houdt het in? Praktijk gerichte projecten Samenwerken met medeleerlingen in groepen van 4 Vakoverstijgende groep bestaat uit 3 klassen en 3 docenten Waarom vakoverstijgend? Geleerde theorie toepassen, concreet maken Kennis combineren van verschillende theorie vakken Motiveert de leerlingen

Lessen en instructievormen (vervolg) Wat is H&B, wat houdt het in? H&B, staat voor ‘Begeleiding & Huiswerk’ Onder begeleiding huiswerk maken Mogelijkheid tot gesprek docent Leerlingen in 3 groepen: 1e jaars 2e en 3e jaars Bovenbouw Waarom H&B? Gecombineerde groepen -> leerlingen leren zelf door dingen uit te leggen Directe hulp

Lessen en instructievormen (vervolg) Wat is de invulling van ICT? Mogelijkheid tot maken opdrachten en verslagen op computer voor bv. vakoverstijgende projecten Waarom ICT? ICT wordt steeds belangrijker in het dagelijks leven Fatsoenlijke mogelijkheid tot maken van verslagen Smoesbestendig

De leermiddelen Algemeen Computers Electronische leerweg omgeving Klassikale les Boeken Smartbord Vakoverstijgend Projecten ontwikkelt door docententeam

Gebouw Algemeen Airco in het volledige gebouw Veel daglicht Lokalen Klassikale lokalen (HU-opstelling) Extra grote lokalen voor vakoverstijgend Werktafels voor 5 personen (leerlingen + evt. docent) Losse stoelen, geen FEM ICT-stoelen en geen FMR 2015 stoelen Computerlokalen

Gebouw (vervolg) Gezondheid Kantine met gezond eten, wel koffie Eten moet betaalbaar zijn, ook voor leerlingen Gebouw ergonisch verantwoord ingericht Trappen Duurzaamheid Gras op het dak voor verkoeling Hergebruik regenwater als spoelwater voor toiletten School in groene omgeving Parkeerplaats en fietsenstalling onder het gebouw

Toetsing en afsluitende producten Klassikale les (weging: 50%) Schriftelijke toetsen in toetsweek Vakoverstijgend (weging: 50%) Eindproduct per periode

Conclusie Onderwijs concreet maken Samenwerking Leerling-gericht Vakoverstijgende projecten Samenwerking Groepsproject Leren van elkaar tijdens B&H Leerling-gericht Aangepaste tijden Verschillende onderwijsvormen Verschillende les opbouwen, houdt de leerling gemotiveerd

JOECH College