MOET ALLES NU ? Een analyse van onze tijd

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
En 2008 nous vous souhaitons des gens qui vous aident. In 2008 wensen we jullie veel helpende handen.
Advertisements

Verlichtingsdenker: vertrouwen in de rede
Filosofie Op HAVO en VWO.
JOUW RELIGIE HEEFT GEEN ENKEL BELANG
Ethiek Welkom! Waarden & normen kritisch bekeken.
Alles wat een begin heeft, heeft ook een einde
In een gelukkig leven schuilt er verwondering om elke hoek!
Denk aan de sociale competentie
Zorg - Welzijn - Wonen Niels de Beer Active Ageing.
Libertarisme Sartre Quantum mechanica Kant.
Positieve psychologie Wat is het Wat je aandacht geeft, groeit Positieve emoties hebben zin Wij zijn allen ok Hoe in te zetten bij depressie?
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Joris Vandenberghe november 2007 Joris Vandenberghe Psychiater Liaisonpsychiatrie, UPC KU Leuven – campus Gasthuisberg CGG Leuven – CGG-VBO Psychiatrie.
Hoofdstuk 4: Pruiken en Revoluties
“Wat is waarheid en hoe kunnen wij die kennen?”
Een kwestie van meesterschap? Gelijke onderwijskansen Jacques Rancière (1940)
Levensvragen Over geluk…..
Even de tijd nemen... om verder te kijken dan wat te zien is...
PRATEN MET ELKAAR VOOR DE POORT VAN DE HEMEL
Arthur Schopenhauer Pessimisme: de som van het lijden hier op aarde is groter dan die van het geluk.
1 SUCCES P R E S E N T A T I E R o b i n v a n G a l e n.
Onderwerp Filosofie 1BaMV
Aquarellen van Marcel REYNAERT
Emmanuel Levinas: De filosofie van een Joodse denker
B Het goede ….(en het kwaad)
Denk aan de sociale competentie
1 Bedrijven zouden geen gegevensbanken mogen aanleggen.
Foucault: How do people become subjects?
Kennis is Macht Bacon versus Foucault. Kennis is Macht Meditationes Sacrae l’Archéologie du Savoir Francis Bacon ( )Michel Foucault ( )
In de leerschool van het gebed
Waarom loopt het fout?. les dirigeants de leiders.
Racisme Dylan Duck 1BaSW C. Inhoudstafel 1. Inleiding 2. Tegen racisme voor meer democratie 2.1 Tegen superioriteitsdenken, voor meer gelijkwaardigheid.
Existentialisme – stap voor stap
DE KEUZE VAN MIJN PAD Inloggen Textos e imágenes © José Navarro V.
Achttiende en negentiende eeuw
De vrije wil als filosofisch probleem
Dagelijkse gedachten Muziek : Gene Pitney & Marc Almond: Something’s gotten hold of my heart.
Introles: Wie ben ik en jullie? 15
Jongeren willen hun dagelijks leven met God verbinden
Belangrijke begrippen (selectie H3, H4)
Bestaan goed en kwaad En zo ja: hoe dan?
Zingen Vers 1 Wat brengt een mens het zwoegen op?
Thema: mijn Schepper is mijn Vader
Volksuniversiteit Zwolle
Inclusieve Ik & Inclusieve Samenleving Farida Farhadpour
Wetenschapsethiek Prof. dr. Marcus Düwell Departement Wijsbegeerte/Ethiek Instituut Studium Generale-reeks: “Weten en Geweten” 7 februari 2007.
Mens- en wereldbeelden van verklaringsmodellen van armoede en van samenlevingsmodellen. Peter De Burghgraeve 5 TSO.
“QUE SERA, CERA?” ( over kwetsbaarheid en geluk)
Liefde, een onmogelijk verlangen?
HER-STELLINGEN over SAMEN-STELLINGEN Dirk De Wachter Tweede Hersteldag Vooruit, Gent, 18/11/15.
Omgaan met zelfbeschadiging en suïcidaal gedrag
Boedhisme: Het Leven van Sidartha Gautama De Dharma: De Leer.
Opvoeden praktisch bekeken Bieke Van Severen 1BaO C SADAN-Opdracht.
Wat zijn Drijfveren? Drijfveren zijn volgens TSI……………
Rauw en troosten.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
 DECLARATION ON CHRISTIAN EDUCATION GRAVISSIMUM EDUCATIONIS PROCLAIMED BY HIS HOLINESS POPE PAUL VI ON OCTOBER 28, 1965.
IK EN DE ANDER Levinas ( ). Levinas Emmanuel Levinas ( ) wordt, na een relatief lange onbekendheid gedurende zijn leven, vandaag internationaal.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Belangrijke begrippen (selectie H3, H4)
In een gelukkig leven schuilt er verwondering om elke hoek!
Onderzoeksplatform Sociaal Werk
Prof. Dr. Dirk De Wachter KULeuven Antwerpen, 7 oktober 2017
In een gelukkig leven schuilt er verwondering om elke hoek!
VEERKRACHT TEGENGEWICHT VOOR DE BORDERLINE-SAMENLEVING
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Wat mooi !.
Ook kinderen zijn geëvolueerd
In de vuurlinie van een pos
“Vrijwilligerswerk en Solidariteit”
Transcript van de presentatie:

MOET ALLES NU ? Een analyse van onze tijd Prof. Dr. Dirk De Wachter KULeuven OLV Ziekenhuis Aalst, 18/12/14

“Il parait invraisemblablement qu’une vie humaine se reduise à si peu de choses.” Michel Houellebecq (1994) “Extension du domaine de la lutte”

Psychiatrisering Geluk als levensdoel Maakbaarheid van het geluk Hyper-geluk en “waw-cultuur” Geen plaats voor ongeluk en verdriet Ongeluk als mislukking Ongeluk als ziekte

“Laat ons –alstublieft- een beetje ongelukkig leren zijn”

(Tijden van eenzaamheid) Psychiatrie en Maatschappij Globalisering  Vervreemding Economisering  Versnelling Informatisering  Virtualisering Flexibilisering  Versplintering Visualisering  Conditionering (de paradox van de efficiëntie)

“Borderline-times” Verlatingsangst Onstabiele persoonlijke relaties Identiteitsstoornis Impulsiviteit Affectieve instabiliteit Gevoelens van leegte

Existentieel deficit Filosofisch – spiritueel tekort (patiënt én behandelaar) “Waarom doen we dit ?” “Wat is de zin van dit alles ?” Vooral bij “chroniciteit” 3 oplossingen 1. Medicalisering – psychologisering 2. Cynisme 3. Voorbij klassieke kaders

WILLIAM JAMES FILOSOFIE PSYCHOLOGIE NEUROFYSIOLOGIE

Bidden/Niet-weten Denken/”Schritt zurück” Praten/Luisteren Pillen/Handelen

FERNANDO SAVATER “Voor een goed leven hebben we méér nodig dan de feiten van de wetenschap” “Filosofie geeft wel antwoorden, maar nooit oplossingen. De vragen blijven bestaan.” “Filosofie is er niet op uit om kennis te vergaren. Wat belangrijk is, is leren je schrap te zetten tegen diegenen die menen de waarheid in pacht te hebben” “De filosofie kan in die zin mensen menselijker maken, vrijheidlievend en anti-dogmatisch”.

Emmanuel Levinas (Litouwen 1906 - Parijs 1995) Jodendom “Westerse” filosofie (Mitnagged) (Husserl - Heidegger) “De l’existence à l’existant” (1947) “Totalité et infini” (1961)

1. Naamloosheid tot Zelfbeschikking (Il y a) - Genieten - Arbeiden - Kennen 2. Zelfbeschikking tot Verantwoordelijkheid (Het gelaat van de ander) 3. Verantwoordelijkheid tot Religie

Il-y-a Levinas De naamloze totaliteit van het pure zijn “Patiënt” Overspoeld - vernietigd door de duistere - bedreigende allesomvattendheid van het zijn zelf “Niet-patiënt” afsplitsing, negatie, projectie medicalisering, psychiatrisering, farmacolisering

Genieten Levinas eerste stap naar eigen-wording zelf-beschikking ont-moeting (de omringende werkelijkheid als iets dat voldoet en bevredigt) “Patiënt” ont-moeten ont-plichten “niet-patiënt” hedonisme, escapisme, wellnessisme, consumptionisme : de genotsmarkt

Arbeiden Levinas macht over de wereld in praktische omgang in baatzuchtigheid “Patiënt” zelf-identificatie door activiteit “niet-patiënt” arbeid als noodzakelijk kwaad arbeidsideaal als carrierisme, usurpisme geld als doel, niet als middel

Kennen Levinas de wereld be-grijpen in heldere en onderscheiden ideeën “Patiënt” mondigheid inspraak “niet-patient” betekenisloos getater, ruis, lawaai infotainment, overload niet-weten, niet-willen-weten

1. Naamloosheid tot Zelfbeschikking 2 1. Naamloosheid tot Zelfbeschikking 2. Zelfbeschikking tot Verantwoordelijkheid Levinas ontmoeting met de zichzelf wordende medemens “van-aangezicht-tot-aangezicht” “Patiënt” ontstijging van de eenzaamheid erkenning van “alteriteit” (asymmetrisch) “niet-patiënt” individualisering, egolisering verkruimeling van sociale weefsel de Ander als Zelfde

1. Het gelaat als persoonlijke expressie 2 1. Het gelaat als persoonlijke expressie 2. Het gelaat als universeel karakter 3. Het gelaat als ethisch imperatief Kwetsbaarheid en weerloosheid als een bevel geen medelijden, maar een eis tot rechtvaardigheid appel tot verantwoordelijkheid Verantwoordelijkheid is uniek, onvervangbaar “kleine goedheid” boven elk systeem “Edele casuïstiek”: onherleidbare en onherhaalbare uniciteit

Pourtant, dans certains cas, extremement rares, presque miraculeux, cela pouvait arriver” Michel Houellebecq (1998)“Les Particules élémentaires”