Protocol Ernstige Reken Wiskundeproblemen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ERWD Welkom Programma ERWD Conferentie
Advertisements

Diagnostisch onderzoek bij vermoeden van dyscalculie
Van diagnostiek naar handelen bij zwakke rekenaars en dyscalculici
Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 2
Dyslexie ‘leren omgaan met …………………..’
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Rekenproblemen en Dyscalculie
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
U hebt rekenhonger en besluit in een restaurant te eten
Rekenen in groep 1 t/m 4 De doorgaande lijn.
Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
Dyscalculie: Stagnaties in het leren rekenen
DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
Rekenproblemen en Dyscalculie
SWV DRONTEN: Onderbouw
Flexibel rekenonderwijs in groep 3 en 4 Bijeenkomst 2
Flexibel rekenonderwijs in groep 3 en 4 Bijeenkomst 5
HELP! Er zijn zoveel leerlingen die 1F niet halen als ze instromen
Dyscalculie.
Reken(werk)gesprek praktisch rekengespreksinstrument
Programma 28 november 2012 Opening Toelichting protocol
Rekenproblemen en Dyscalculie
Flexibel rekenonderwijs in groep 3 en 4 Bijeenkomst 1
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Rekenen met machten met hetzelfde grondtal
Flexibel rekenonderwijs in groep 3 en 4 Bijeenkomst 3
Welkom in groep 3.
Derde ronde practicum ‘Binnen de methode’
Thema 1: Hoezo dyslexie? Dyslexie in het VO
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Dyscalculie of ernstige rekenproblemen?
Diagnostische toetsen voor het MBO
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Achtergrond rekenproblemen
Rekenproblemen en Dyscalculie
Vakspecifieke onderwijsbehoeften bij rekenen en Wiskunde
OPP Groeidocument Mireille van Iperen Mary Anema WELKOM Fijn dat jullie er zijn.
Handelingsgericht werken
Dyslexie De Wissel Herlaarhof.
Informatie-avond groep 4-5
ALGEMENE INFORMATIE De kinderen komen om half 9 binnen en ruimen jas en tas op. [kleine tas a.u.b.] Ouders nemen afscheid op het plein. Gymtijden: maandag.
Anny cooreman Rekenstoornissen en rekenproblemen in het secundair
Stichting Onderwijs der EBGS MTD Workshop 2015
Leerlingzorg op Zorgvliet Bianca Meijer intern begeleider
Informatie voor ouders van de van Randwijkschool.
. Rekenen. Inhoud - Rekentoets - Rekenvaardigheid binnen VO Surhuisterveen.
Methodiek: Plancyclus
Masterplan dyscalculie Protocol ERWD PO - Dag 1
Masterplan dyscalculie
ERWD Training ERWD VO - Dag 2. Waar heb je in de auto/trein terug of de volgende dag met je collega’s over gesproken? Welke nieuwe inzichten heb je opgedaan?
ERWD Training ERWD PO - Dag 2. Waar heb je in de auto/trein terug of de volgende dag met je collega’s over gesproken? Welke nieuwe inzichten heb je opgedaan?
ERWD Training ERWD MBO - Dag 2. Waar heb je in de auto/trein terug of de volgende dag met je collega’s over gesproken? Welke nieuwe inzichten heb je opgedaan?
Welkom bij de workshop Werken met een denkschrift
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Dyscalculie uit:
Dyscalculie uit: en APS workshop dyscalculie.
Studiedag VVE De Schakel Doorlopende leerlijnen rekenen 15 april 2011
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Dyscalculie: Stagnaties in het leren rekenen
Dyslexiebeleid Open Huis.
Rekenwerkgesprek Willem Rosier.
Letterlijk: Niet kunnen berekenen
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Rekenen met grote getallen
Rekenspecialist bijeenkomst 2
Werkgroep Dyslexie-Onderwijs
GROEPSPLAN groep 3 t/m 8.
Transcript van de presentatie:

Protocol Ernstige Reken Wiskundeproblemen en Dyscalculie

Uitgangspunten Protocol ERWD Voor iedere leerling kwalitatief goed rekenonderwijs Vroegtijdige onderkenning Adequate hulpverlening

Definitie Dyscalculie volgens Ruyssenaars ‘dyscalculie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen met het leren en vlot/accuraat oproepen en/of toepassen van rekenwiskundekennis (feiten/afspraken)’

Kenmerken dyscalculie - automatiseringstekort - E-scores/niveau V - hardnekkigheid - al voor 7e jaar rekenmoeite  

Kenmerken dyscalculie (vaak) - moeite getalbegrip, - langzaam oplossingsproces - problemen visueel-ruimtelijk inzicht - tekort inzicht in getallensysteem - moeite redactiesom/contextsom - moeite oriënteren en controleren rekenwerk - niet associëren tussen opgaven - wetmatigheden zijn niet zondermeer duidelijk - inefficiënt strategiegebruik - veel stress tijdens het rekenen  

Vier hoofdlijnen in de rekenontwikkeling Begripsvorming Ontwikkelen van oplossingsprocedures Vlot leren rekenen Flexibel toepassen van kennis en vaardigheden

Begripsvorming Leren met contextsommen Knelpunten Preventie Interventie

Signaleren problemen in rekenontwikkeling vanuit de 4 hoofdlijnen (zie Protocol ERWD pagina 133 en 134)

Grote problemen beginnen bij kleine problemen!

Signaleren begint al bij de kleuters moeite met tellen moeite met begrippen als meer, minder, evenveel moeite met herkennen cijfersymbolen blijven tellen en niet tot begrip van hoeveelheid komen zie overzicht rekenontwikkeling groep 1-2 (pag. 59, 60)

zie protocol ERWD pagina 27 Wanneer starten met extra hulp?   zie protocol ERWD pagina 27 Extra hulp starten

Intern onderzoek Analyse toetsen Afname TTR en eventueel UGT Diagnostisch gesprek (pagina 193-195)

Hulpmiddel bij analyse Handelingsmodel (pagina 136 e.v.) Drieslagmodel (pagina 144 e.v.) Kindkenmerken (pagina 155 e.v.) Samenvatting: pagina 158-160

Laat schoolbegeleider eventueel meekijken Begeleidingsplan Doel naar aanleiding van analyse: Kwalitatief (pagina 133) Kwantitatief (min. 67% t.o.v. nulmeting) Plan (aansluiten bij onderwijsbehoeften): met name instructie: individueel, taakgericht, direct, verbaal en visueel uitgebreide inoefening Evaluatie Minimaal een half jaar 3x20 minuten of 2x30 minuten Laat schoolbegeleider eventueel meekijken

Wat zijn jullie ervaringen? Programma’s/Materialen Evidence based: - Graviant: speciaal rekenhulpprogramma optellen en aftrekken voor sommen tot 1000 en speciaal rekenhulpprogramma vermenigvuldigen en delen van tafels tot en met 10 - Met sprongen vooruit (tot 100) Practice based: - Maatwerk Wat zijn jullie ervaringen?

Aanmelding onderzoek Kompas Formulieren Verzamelde gegevens: toetsresultaten, analyses, diagnostische gesprekken Plannen en evaluaties

Na de diagnose Compenseren Cito: extra tijd Directie bepaalt: extra tijd bij toetsen, rekenmachine, opzoekboekje, tafelkaart -Dispenseren - Minimumprogramma - Een oplossingstrategie -Remediëren - Extra instructie en inoefening - Leren omgaan met de problematiek Opstellen ontwikkelingsperspectief bij eigen leerlijn