De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Rekenwerkgesprek Willem Rosier.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Rekenwerkgesprek Willem Rosier."— Transcript van de presentatie:

1 Rekenwerkgesprek Willem Rosier

2 Doelen workshop Hoe voert u een rekenwerkgesprek?
Welke (docent)vaardigheden hebt u daarbij nodig? Welke interventies zet u in na het voeren van rekenwerkgesprek? Welke hulpmiddelen kaarten kunt u hanteren. Doelen workshop

3 Denken-delen-uitwisselen
Workshop: Rekenleergesprek Denken-delen-uitwisselen Welke ervaringen heeft u met het voeren van een reken(werk)gesprek met een leerling? Omdat elk kind telt! in Zuidoost - Henk Logtenberg 3

4 Programma Positionering, ontwikkeling en uitgangspunten van het Rekenwerkgesprek Werkwijze van het Rekenwerkgesprek Vaardigheden die nodig zijn voor het voeren van rekenwerkgesprek Interventies na een rekenwerkgesprek Oefenen met een rekenwerkgesprek

5 Doel van een Rekenwerkgesprek
Workshop: Rekenleergesprek Doel van een Rekenwerkgesprek Door extra gebruik te maken van de lerende zelf, het stagnerende schoolse rekenproces bij de lerende een extra impuls te geven om weer op gang te komen en/of beter te laten verlopen Omdat elk kind telt! in Zuidoost - Henk Logtenberg 5

6 3.4 Waarom: “Keeping the Class Together”
Instructie belangrijk Convergente differentiatie 6

7 3.4 Waarom: “Many Obstacles for the Class”
Heterogene groepen (passend onderwijs) (diverse labels) 7

8 3.4 Waarom: “Making Work Easier; Better Outcomes"
Alle leerlingen er zoveel mogelijk bijhouden 8

9 Positionering Rekenwerkgesprek Diagnostisch onderzoek

10

11 Uitgangspunten Reken(werk)gesprek

12 Start RWG = leerlingenwerk

13 De onderzoekende houding
Wat is een onderzoekende houding? Waardoor kenmerkt zich een onderzoekende houding? © CPS Onderwijsontwikkeling en advies 13

14 Uitgangspunten Reken(werk)gesprek

15 Werkwijze Reken(werk)gesprek
Op de achterzijde van de kaarten met de sternummers 1 tot en met 5 staat de opdracht (vraag)! Tijdens het gesprek maakt de leraar met behulp van de Quick reference card (8A) een notitie bij elke kaart. Met kaart 8B kan een prioritering in onderwijsbehoeften worden aangebracht. Tijdens het “eerste” gesprek worden de thematiek en aanknopings-punten in beeld gebracht. De uitkomsten van kaart 4 en 5 zijn de basis voor de aansluitende rekeninterventies. Technieken bij het houden van een reken(werk)gesprek: * observeren, parafraseren, * vragen (doorvragen, spiegelen, variëren van opgaven), * metacommunicatie. Achterzijde

16 Gespreksvoeringstechnieken
Vragen: doorvragen, spiegelen, variëren van opgaven Observeren: taakaanpak, taakuitvoering, taakcontrole Parafraseren

17 Vragen en doorvragen introspectie (hardop laten rekenen)
retrospectie (laten vertellen hoe het heeft gerekend, m.b.v. open vraag) doorvragen (om antwoorden beter te begrijpen) bespiegelen opgaven variëren (moeilijker, makkelijker, bouwstenen) tips geven (om te achterhalen wat werkt)

18 Cirkelkaart 1 Domeinen Leren rekenen * getallen, * verhoudingen,
* meetkunde & meten, * verbanden, Leren rekenen * begripsvorming, * ontwikkelen van oplossingsprocedures * vlot leren rekenen, * flexibel toepassen, 3A 18

19 Cirkelkaart Met een volle IPad-accu kun je 5 uur gamen. Hoe lang kun je nog gamen met een accu die nog maar voor 60% vol is?

20 Kaart 1 Om welk domein gaat het (getallen, verhoudingen, meetkunde & meten en verbanden), welke onderdelen (notatie, met elkaar in verband brengen, gebruiken) en welk niveau (paraat hebben, functioneel gebruiken, weten waarom) ? In welke fase van de rekenwiskunde-ontwikkeling bevindt zich de leerling (begripsvorming, ontwikkelen van oplossingsprocedures, vlot leren rekenen, flexibel toepassen van kennis en vaardigheden)? Achterzijde 3B

21 Werkkaart 2 4A 21 Workshop: Werkvormen voor automatisering bij rekenen
Omdat elk kind telt! in Zuidoost - Henk Logtenberg 21

22 Kaart 2 Waar “wringt de schoen” volgens het drieslagmodel (aanpak, bewerking, reflectie)? Tip: Spiegel het werk van de leerling aan het werk van een “fictieve” leerling. Lok hiermee discussie uit! 4B

23 Drieslagmodel 23 © CPS Onderwijsontwikkeling en advies
Waar kan een leerkracht mee werken? © CPS Onderwijsontwikkeling en advies 23

24 IJsbergkaart 3 5A 24 © CPS Onderwijsontwikkeling en advies

25 Kaart 3 Op welk handelingsniveau werkt de leerling? - informeel,
- voorstellen-concreet, - voorstellen-abstract, - formeel handelen 5B

26

27 Verwoorden Mentaal handelen
Symbolen 3 + 5 = Verwoorden Mentaal handelen H T E Tekening Schema Foto Doen

28 Workshop: Werkvormen voor automatisering bij rekenen
4 Schaalkaart 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 6A 28 Omdat elk kind telt in Amsterdam Zuidoost - Henk Logtenberg 28 28

29 Kaart 4 De leerling “schaalt” zijn eigen niveau in bij deze opgave.
Naar welk “cijfer” zou de leerling eigenlijk toe willen? Wat heeft de leerling nodig om deze sprong te maken? 6B

30 5 Toverkaart

31 Kaart 5 Vraag: “Stel dat morgen alles anders is. Dat je vannacht een hele bijzondere nacht hebt en je morgen deze opgave wél kunt maken! Wat is er vannacht dan veranderd? Waaraan kan ik zien dat er vannacht iets veranderd is?”

32 Quick reference card 6 Kaart Kindkenmerken 1. Cirkelkaart
A. Taal (rekenbegrippen, rekennotaties) 2. Werkkaart B. Manier van leren (visueel, auditief, motorisch, coöperatief, construerend, modellerend) 3. IJsbergkaart C. Getalontwikkeling (gevoel voor getallen en getalbegrip!) 4. Schaalkaart D. Motivatie, affectie, concentratie & geheugen 5. Toverkaart E. Vormen van rekenen (schatten, hoofdrekenen, kolomsgewijs rekenen, cijferen, zakrekenmachine, oplossingen buiten het rekenen)

33 Onderwijsbehoeften 7B

34 Rekenwerkgesprek Het rekenwerkgesprek - Video - leraar24

35 In tweetallen Bespreek je observaties naar aanleiding van het filmpje. Welke interventies gaan er plaatsvinden? Wat vinden jullie daarvan?

36 Kijkwijzer

37 Oefenen Reken(werk)gesprek
Vorm drietallen Eén is leerling, één is leraar, één is observant. Als leerling kies je een opdracht van het leerlingwerk dat uitgangspunt is bij het rekenwerkgesprek. Als leraar voer je het gesprek met de leerling volgens de besproken werkwijze. Bedenk welke interventies je zou toepassen n.a.v. RWG. Als observant kijk je wat er gebeurt en geef je na afloop feedback. Oefenen Reken(werk)gesprek 37

38 Het rekenwerkgesprek is een hulpmiddel waar ik tijdens mijn rekenlessen gebruik van wil en kan maken. Stelling

39 Evaluatie/feedback


Download ppt "Rekenwerkgesprek Willem Rosier."

Verwante presentaties


Ads door Google