Contentmarketing Plan
‘A goal without a plan is just a wish’ Antoine de Saint-Exupéry
Content plan Behoud de focus in de uitvoering van je contentmarketing Zorgt ervoor dat je je content ook echt verkrijgt Interne afstemming met andere departementen Consistentie in je publishing Vaste inplanning van content-tijd (belangrijk vs dringend)
Tools voor contentplanning Plantools om in real-time te werken Trello (http://trello.com) http://youtu.be/aaDf1RqeLfo Asana (https://asana.com/) Eenvoudige tools voor content verzamelen/planning Evernote (https://evernote.com/intl/nl/) Google agenda
Content kalender Kalenders in vele vormen/formaten mogelijk Aanpassen aan jou project/nood Voorbeeld: http://bit.ly/editorial-basis
http://brightbluewave.com/wordpress/wp-content/uploads/2013/09/CMX-Editorial-Calendar-Sample.jpg
Bepaal je ankers/momenten Maak een editoriale kalender per jaar/maand Begin met tijdgevoelige thema’s Identificeer je momenten Vul een agenda in met Data van productlanceringen Belangrijke evenementen in de sector Belangrijke eigen bedrijfsevenementen Typische seizoensmomenten (ook in nieuws, op social media…) https://www.google.be/trends (keywords + locatie + periode)
Werk rond je momenten In beginperiodes heb je een primair thema Momenten hebben een aanloop (tease, love, remember) Lanceer belangrijk nieuws als het ‘event’ Maar vergeet geen (tijdelijk) secundaire thema’s Bijvoorbeeld: Als kaarsenfabrikant richt je al je aandacht op Valentijn (in die periode). Maar door enkel daarrond te werken verlies je de singles, de knuselaars enz… als doelgroep uit het oog.
Bepaal je thema’s/kanalen Vanuit je content research weet je welke thema’s, welk verhaal en welke kanalen je kan gebruiken Je weet welke content werkt Welke platformen/content types vereist zijn (Instagram, facebook, Slideshare, LinkedIn, Twitter…) Je weet op welke keywords je moet scoren Liever minder maar beter Beter 1 goed artikel dan veel losse flodders op FB, Twitter…
Bepaal je thema’s/kanalen Hoofdthema Subthema Subthema’s agenderen Andere categorieën Zie Content Marketing gids http://www.arteveldehogeschool.be/drupalkarendegroof/module/module_contentmarketing/ppt/Content-Marketing-Gids-ebook.pdf op pagina 20
Vergeet je persona’s niet In bepaalde periode (afhankelijk van thema/kalender) meer focussen op bepaald persona Belangrijke actie in vooruitzicht: die doelgroep gericht opvolgen Relevante content aanbieden Interactie verhogen, zowel in aanloop, tijdens als na de actie Een minimum aan diverse content behouden om de andere persona’s niet kwijt te raken Afwisselen tussen de persona’s (doelgroepen)
Balanceer je inhoud Mix de toon van je thema’s 60% gemeenschappelijke interesse (tussen jezelf en je klanten) (bvb kaarsmomenten in de wereld) = Top of mind 30% Toegepaste content (bvb Spaas kaarsen voor romantiek) = Productgerichter 10% Zelfpromotie (bvb ‘Speciaal voor klanten: gratis romantisch thuisgeleverd’) = anders ben je enkel een prijsmerk
Bepaal content soorten Bogberichten, beelden, beelden met quotes, eBooks/whitepapers, infografieken, klant cases, onderzoek, persberichten, Podcasts, slideshare presentaties, video’s, webinars… Zie Content Marketing gids p 21
Content verzamelen Bepaal welke herbruikbare content (formaten) bestaat (zowel eigen als ‘earned media’) Eigen research, publicaties, archieven… Externe bronnen (partners, concullega’s, organisaties met gedeelde belangen, klanten…) Opinion leaders (je geeft een scoop, je krijgt retweets…)
Content verzamelen Content van medewerkers Hebben voeling met noden doelgroep Ervaren sneller problemen met perceptie/aanbod Hebben ervaring in wederkerende issues Zien opportuniteiten die managment/staff niet zien Ideeën vanuit de werkvloer meer authentiek
Groei gezamelijk Verklaar het nut van de thema’s aan medewerkers Verduidelijk hun rol in de content-creatie/verspreiding Werk aan regelmaat en betrokkenheid Content vragen dat binnen hun werk past Vragen om dingen te sharen zodat iemand anders het kan verwerken (bvb via Delicious, Yammer, Evernote…)
Groei gezamelijk Geef positieve feedback Werk met cijfers (effectiviteit, overzicht conversies) Geef ‘best cases’ Geef inzicht in de focus/planning van volgende periode
Content richtlijnen Teksten Beelden Aantal woorden per artikel Welke kernwoorden (keywords) gebruikt moeten worden Artikels in Google Nieuws plaatsten Beelden Naam van het beeld ALT tag Moeten in Google Images Search goed scoren!
Zelf content genereren Zie Powerpoint ‘Content maken’ Branded content (zelf content creëren) Content curatie (verzamelen en verspreiden van bestaande content) User generated content (earned content)
Project starten Begin met tijdsgevoelige items Bouw consistentie met thema’s en contenttypes Link de content met de bronnen Werk je door de briefings Betrek je collega’s Stel je contentplan en kalender op
Project starten Maak een plan voor distributie Wie, waar, welk formaat Maak een plan voor conversaties (procedures bepalen) Wie reageert? Welke ‘tone of voice’? Wie als auteur? (bedrijf, eigen naam…) Binnen welke tijd reageren?
Vindt een goed ritme Jaarlijks zet je de grote lijnen uit Maandelijks herbekijk je alles (focus houden) Wekelijks/dagelijks kleine acties Meet en analyseer wat werkt of niet Check telkens of je de juiste doelgroepen/persona’s blijft aanspreken
Vindt een goed ritme Begin bvb met… 3 social media posts per dag van curated (geleende) content 1 eigen blogpost per 14 dagen 1 trendreport/enquête per seizoen 1 videofilmpje per seizoen Leg het tempo in het begin niet te hoog
Vind een goed ritme Plan de content voor de eerste 3 maanden Eerst test je de waters uit Vooral de gewoontes kweken Daarna evalueren en effectiviteit doen groeien Daarna ritme opdrijven Aantal content opdrijven, engageer meer mensen voor bijdrages Thema’s aanvullen met meer interne momenten Meer interactie zoeken met fans/followers Nieuwe formaten aanbieden (video, infographics…)
Publicatie/distributie/promotie Handmatig Wordt ‘outreach’ genoemd Je gaat zelf zoveel mogelijk mensen benaderen Best de ‘influentials’ Automatisch
Plan en automatiseer Automatiseer zo veel mogelijk, zowel om content te verzamelen en te distribueren IFTTT linkt acties op verschillende platformen Buffer (https://bufferapp.com/) Een dag schrijven/verzamelen/verwerken en op vele dagen publiceren
Content status Houd een overzicht van de status van de content bij in bvb Trello
Content status Aangevraagd: je verwacht de content Bezig: content wordt gemaakt, verzameld, gecureerd Klaar: content moet nu nog gecontroleerd worden Gepubliceerd: Content is volgens kalender op juiste kanaal gepubliceerd Bij gemiste deadline: herplannen
Daarna meten Op regelmatige basis meten of de content de doelen die je vooropstelde wel bereikt Bijsturen is een continu proces
‘Those who fail to plan, plan to fail’ Winston Churchill
Bronnen Vorming Content Marketing – Arteveldehogeschool Door Koen Verbrugge How to create change http://www.slideshare.net/Unwired/how-to-create-change Door Oscar Berg Handboek Content Strategie http://www.handboekcontentstrategie.nl/ Door Patrick Petersen Prezi Content Marketing http://prezi.com/w3-vap6vllmi/?utm_campaign=share&utm_medium=copy&rc=ex0share Door Carole Lamarque en Philippe De Puydt
Bronnen The Handy-Dandy Content Audit Template http://johnmccrory.com/category/content-strategy/ Door John McCrory Data voor Content : Een waarschuwend verhaal http://www.slideshare.net/KoenVerbrugge/data-voor-content-complexe-funnels Door Koen Verbrugge