De ambtelijk secretaris als intern adviseur

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Leren(d) samenwerken Frank Stiksma MSc
Wilt u meer weten over Regelhulp.nl? Kijk op of stuur een naar
Plaatje vrienden op een bank
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Identiteitsverankering
Op zoek naar de ware Over de zoektocht naar een christelijke partner
Welkom op TOV! Helder licht??.
Menno Karres Lead Auditor
Herkenning? Rot voelen? Leegte opvullen?
Door goede gesprekken groeien
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
“ff Anders”.  Het thema van dit jaar is “ff Anders” 2.
ZIEHIER 36 REDENEN WAAROM BIER
Medezeggenschap en de Benchmark
1.Er wordt als groep gereden, dus: Samen uit, samen thuis! 2.Cycletime is een toerfietsvereniging, de tochten zijn geen wedstrijd 3.ledereen houdt zich.
Respectvolle bejegening
Doet goeie dingen voor mensen en organisaties 1. Hoe gelukkig ben jij op je werk? Op een schaal van 0 tot 10 waar plaats jij jezelf? O
Feedback geven en ontvangen
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
SVEB Plezier en Respect in Voetbal Sport als belangrijke drager van de leefbaarheid van een dorp/gemeenschap Ouderavond SVEB 28 oktober 2013.
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
4 De kracht van de Geest.
WISKUNDIGE FORMULES.
Persoonlijk worden.
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
SWOT Analyse Wat is het? Analytische tool die kan helpen om ideeën te kiezen, rekening houdend met diverse interne en externe factoren: Een interne kijk:
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Welkom in deze ochtenddienst Voorganger: Ds. H. de Bruijne
1. Levensbeschouwing en communicatie
Wanneer heb je een echt, levend, geloof?
Competentieontwikkeling voor OR-leden
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN

Leeftijd en Beleid De OR aan zet Platform voor medezeggenschap in bibliotheken 5 maart 2008 Silvia van den Heuvel.
Wat willen we vandaag doen?
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Kennis ontwikkelen en delen in TechNetkringen Ruud Bolsius mei 2011 TechNet, TechniekTalent.nu 2011.
Een goed Karma Dit is makkelijk te lezen en lekker kort. Geniet ervan! Hier volgt wat de Dalai Lama vertelt over Je hebt alleen enkele minuutjes.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
1 18 september 2014 Rijnsburg 18 september 2014 Rijnsburg.
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
1 OR & G EDRAGSCODE. 2 Governance codes Integriteitsverklaring 10 gouden regels Huisregels Zwembad Rotterdamse Burgerschapscode.. R EGELEN ONDERLINGE.
De (T)OR en de bestuurder
Vergaderen.
Ouderavond Social Media Basisschool De Meerhoef
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Organisatiecultuur “bestaat” niet, maar “ontstaat” steeds weer opnieuw als mensen met elkaar in de weer zijn. Organisatiecultuur.
Tekstbronnen Wat moet je er mee?. Lees de vraag Welke informatie heb je nodig? Weet je al iets over dit onderwerp? Over welke tijd gaat het? Over welk.
Vergadertechnieken. Uit welke vaste onderdelen bestaat een vergadering? Vooraf weet iedereen wanneer en waar de vergadering plaatsvindt.Vooraf weet iedereen.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Loopbaan en burgerschap les 2
Persoonlijk Leiderschap
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Van individu naar groep naar team
De volgende stap op weg naar burgerparticipatie in Roermond
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

De ambtelijk secretaris als intern adviseur Wat je van dichtbij haalt, is ook lekker !

De rol van de ambtelijk secretaris als (interne) adviseur De pro-actieve adviseur Jouw invloed als adviseur vergroten Aandachtsgebieden voor de adviseur

Takenpakket AS

FB Adviseur Medezeggenschap Adviseren van het medezeggenschapsorgaan over te kiezen inhoud en strategie. Adviseren van het bestuur ten aanzien van medezeggenschapskwesties.

Competenties van de adviseur 1 Probleemanalyse Problemen traceren naar oorzaken Stelt gerichte vragen om problemen helder te krijgen. Raadpleegt meerdere bronnen om betrouwbare informatie te verzamelen. Ordent informatie op een inzichtelijke manier. Kan de gegevens inzake een probleem gestructureerd weergeven op enkele sheets of dia's. Kijkt verder dan naar aanleidingen, zoekt structurele oorzaken. Weet de factoren die een rol spelen in een probleem te benoemen en op een rij te zetten.

Competenties van de adviseur 2 Organisatiebewustzijn Effectief omgaan met organisatieverandering Kent de informele weg binnen het eigen medezeggenschapsorgaan en maakt daar effectief gebruik van. Leidt externe informatie en contacten binnen het medezeggenschapsorgaan door naar de juiste plek. Kent de bedrijfscultuur binnen de organisatie waar het medezeggenschapsorgaan opereert en houdt daar rekening mee in gedrag en acties. Overziet de gevolgen van afspraken voor de organisatie waar het medezeggenschapsorgaan opereert. Kent de effecten van organisatieverandering op mensen en processen, en houdt daarmee rekening. Benut zijn/haar informele relatienetwerk om tijdig te voorzien in welke richting de organisatie zal veranderen.

Competenties van de adviseur 3 Overtuigingskracht Omgaan met weerstand in de ondernemingsraad Baseert argumenten op vakkennis en feiten. Anticipeert op tegenargumenten en bouwt een verdediging in. Geeft ruimte voor kritiek en gaat daar met respect op in. Kent de verhoudingen en mogelijke weerstand in de ondernemingsraad.

Wie adviseert de OR? Onderzoek GBIO Externe adviseurs en interne adviseurs (maar de ambtelijk secretaris…..?) Onderbenutting, hoe kan dat? Het wordt niet gezien De AS laat zich niet zien

ambtelijk secretaris als adviseur Voordelen De ambtelijk secretaris is al ‘in huis’. Hij of zij is al goed ingevoerd in de organisatie en kent de OR Er zijn korte lijnen in de contacten De ambtelijk secretaris kan zowel adviseren als implementeren

De pro-actieve adviseur

PARADIGMA’S Onze waarneming wordt door onze paradigma’s voorgestructureerd Je handelt naar het eigen paradigma

DILEMMA 1 De bestuurssecretaris spreekt u aan op de gang en zegt het volgende: “Bij jullie (lees: de OR) duurt het altijd weken voordat men een stuk besproken heeft, terwijl wij dit beleid juist snel willen invoeren". Hij vraagt u hier als intern adviseur iets aan te doen. Wat doet u?

Kiezen! U belooft hem te kijken wat u kunt doen om de voortgang te bespoedigen. U zegt toe het in te brengen in de OR. U vertrouwt hem toe dat u hier ook last van heeft en nodigt hem uit om onder het genot van een kop koffie te bespreken wat hier aan gedaan kan worden. U zegt dat dit niet uw verantwoordelijkheid is en dat hij zich maar rechtstreeks tot de OR moet wenden.

DILEMMA 2 De voorzitter vraagt u samen met een ander OR-lid een advies uit te werken. Het gaat over de vraag hoe de OR tot een betere interne samenwerking kan komen. U heeft echter weinig sympathie voor dit OR-lid; u ziet hem als oorzaak van de problemen. Daarnaast maakt het OR-lid in vergaderingen nogal eens negatieve opmerkingen over uw bijdrage aan de discussie. Wat doet u?

Kiezen! U vraagt de voorzitter een ander OR-lid voor deze adviesklus te ‘werven’ en licht dit toe. U geeft aan dit adviestraject niet aan te willen gaan om dat u ‘partij’ bent. U gaat aan de slag en besluit uw moeizame relatie met dit OR-lid niet van invloed te laten zijn op het adviestraject. U nodigt het OR-lid uit voor een goed gesprek alvorens de keus te maken al dan niet gezamenlijk in dit traject op te trekken.  

Opkomen voor eigen ideeën Rekening houden met ideeën van geadviseerde AS in beweging Gelijk op Tegenbewegen Opkomen voor eigen ideeën Wegbewegen Meebewegen Rekening houden met ideeën van geadviseerde

Adviesrollen

Waarover? Er zijn een aantal aandachtsgebieden waarover de ambtelijk secretaris kan adviseren: strategie (b.v. OR-beleidsplan) structuur (b.v. taken en bevoegdheidsverdeling in OR) systemen (b.v. procedures t.b.v. het draaien van de OR) managementstijl (van de voorzitter en DB) personeel (de OR-leden; hun kennis, motivatie en vaardigheden) cultuur (het klimaat, de sfeer, stijl van werken als team)  

Belangrijke competenties Verbinden Schakelen Duikelen De adviseur zal verschillende competenties moeten kunnen inbrengen. Hij moet kunnen verbinden, schakelen en duikelen (Schuiling, 2004). Verbinden wil zeggen dat hij de juiste betrokkenen op de juiste manier met elkaar in gesprek brengt. Schakelen duidt op variëren in rollen: van inhoudelijk adviseur t.a.v. wetgeving, tot procesbegeleider en inhoudsdeskundige. Belangrijk hierbij is transparantie en keuze vrijheid voor klant. Duikelen wil zeggen dat de adviseur de veerkracht heeft om weer overeind te komen als hij in dit complexe krachtenveld eens de plank misslaat of misverstaan wordt.

Vorm geven aan je adviserende rol Kijk als een 'buitenstaander' naar je OR. Noteer zaken waarvan je denkt dat ze voor verbetering vatbaar zijn. Selecteer één onderwerp waarvoor je denkt de kennis in huis te hebben om een oplossing aan te dragen. Geef kort en bondig aan (zonder emotionele reacties) wat er naar jouw idee is misgegaan en geef de OR vervolgens een objectief advies. Desnoods eerst aan het DB.

Vorm geven…. Probeer een volgende keer een wat complexer probleem te behandelen. Bereid je hier zelf eerst weer inhoudelijk op voor. Loop niet te hard van stapel, waardoor de OR averechts reageert. Soms heeft een idee wat tijd nodig alvorens het geaccepteerd wordt. Win langzamerhand het vertrouwen van je OR en bouw je adviserende rol verder uit!

Gegevens Ron van der Wens mobiel: 06 46773545 ron@tpast.nl TPAST voor medezeggenschap  • info@tpast.nl http://www.tpast.nl Pastbus 726 7000 AS Doetinchem nl.linkedin.com/in/rvanderwens twitter.com/tpastron