Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns Stand van zaken inzet social media bij MKB bedrijven / zorginstellingen Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
Inkadering van het project Uitgevoerd vanuit het Lectoraat Innovatie in de private sector (HAN) en Upstream (Marco Derksen) Opdracht: toepassing 7I model FASE 1: pilot uitgevoerd met de Zorgalliantie FASE 2 / 3: MKB bedrijven en zorginstellingen
Inkadering van het project (2)
Fase 1 – de deelnemers
Fase 1 – het resultaat 7I’s op basisniveau aanwezig - Geen enkele organisatie zit op niveau 3.0 * Geldt voor interne I’s & externe I’s - Intern * Maatschappelijke bijdrage / zelfredzaamheid centraal in identiteit * Hiërarchische structuur - wel: informele cultuur, visionair coachend - ambassadeurschap wisselend * Toegang tot / beleid t.a.v. social media beperkt
Fase 1 – het resultaat (2)
Fase 1 – het resultaat (3) 7I’s op basisniveau aanwezig - Extern * Omvangrijk netwerk met stakeholders - Maar: geen gelijkwaardige relatie met cliënt * Inzicht in beeld/imago bij externen (cliënten) - Online monitoring gebeurt niet structureel - Wel offline (klanttevredenheidsonderzoek) * Organisaties staan open voor social media - Maar: zitten bijna allemaal nog in beginfase (twitterspreekuur, blog) - Interactie met externe partners vooral via traditionele media
Fase 1 – het resultaat (4)
Fase 1 – BrabantZorg
Fase 2 & 3 – MKB bedrijven / zorginstellingen Doelstellingen van de scan Inzicht krijgen in de stand van zaken bij de organisatie ten aanzien van de inzet van social media in de interactie met stakeholders, zoals: organisaties/experts waar de organisatie mee samenwerkt, bv. concurrenten, leveranciers, reclamebureau, klanten Formuleren van de mogelijkheden en de kansen die er voor de organisatie zijn op korte- en middellange termijn met betrekking tot de ontwikkeling naar een 3.0 organisatie
Werkwijze Uitvoering: Onderzoekswerkzaamheden: Resultaat: mei en juni 2013 2e jaars studenten Communicatie (FEM) lectoraat Innovatie in de Private Sector (HAN) Onderzoekswerkzaamheden: documentanalyse (intern en extern) circa 5 diepte-interviews met leden van de directie, management, communicatie en HRM 1 groepsgesprek met medewerkers (6 – 8 personen) enquête verspreiden onder bovenstaande respondenten Resultaat: onderzoeksrapport opgesteld door de studenten enquêteresultaten opgesteld door het lectoraat adviesgesprek uitgevoerd door het lectoraat benchmark bijeenkomst, uitwisselen best practices
Organisatorische informatie Contactpersoon vanuit de organisatie, voor: Afspraken maken Opvragen documenten (missie/visiedocument, document over cultuur/mentaliteit, organogram, social media beleid, website organisatie) Namen van beschikbare personen voor diepte-interviews: Directielid / afdelings- / locatiemanager Lid managementteam Hoofd communicatie Hoofd HRM
Interesse in deelname Vul het inschrijfformulier in na afloop van de presentatie Binnen 1 á 2 weken wordt er contact met u opgenomen Bij vragen: Renee.vanOs@han.nl 06 46 30 40 11