Stevig in de sTEIGERS een educatief coaching instrument voor kortgeschoolde medewerkers Wim vroonen 05-11-2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Het secundair onderwijs
Analyse van incidenten
Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
Edushock leerfestival
Evaluatie van mentorprojecten
Word Wijs! ? een initiatief van GSIW Actiegroep Leren-Werken • promotor: de Stap - Studieadviespunt Gent • duur project: 1/10/2012 tot 30/9/2013 • 1 fulltime.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
ACTIEVOEREN Hoe doe je dat ?.
1 GRUNDTVIGPROJECT VORMINGSACTIVITEIT “GROOTOUDERS & KLEINKINDEREN AAN DE COMPUTER” Welkom!
Voorstelling van mijn werk. Als verantwoordelijke van Fondation Baska.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
(José Gavilán) DRAAGVLAK VOOR GELIJKE KANSEN EN DIVERSITEIT BIJ LV.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Welkom.
Werken met HeRMAN Webtoepassing voor het beheren van de competenties in elk aspect van het personeelsbeleid.
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
A.V. VHL Kontich 1 Vlaamse Sportfederatie vzw Geraldine Mattens (Algemeen & juridisch directeur) Sophie Cools (Directeur Sport)
Startsimulator Startinstructeur – Sessie 1
Winkelmonitor… meet de polsslag van uw handelscentrum.
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
Naar het Jaareinde toe
Persoonlijk worden.
E-portfolio NL Een Leven Lang Leren René Schreurs & Yvonne Kremers
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Randstad Diversity START TO TALENT
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
BuE-natraject bij het Agentschap voor Onderwijsdiensten.
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Angelique Declercq 17/01/1213/12/2011 INTERREG IV A 2 zeeën “SUCCES” Sustainable Uplifting Client Centred Employment Support.
Onderwijsconferentie
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Motiverende Gespreksvoering
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
INTERVISIE Zuid-Holland
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Dia 1 Productencatalogus: technische sessie Samen beter informeren.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Op Stap naar het SO versie met oefeningen
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
De gezonde school en genotmiddelen
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Resultaat in de Raad ZomerRaad, 21 juli 2014 Ruimte voor beeld 21,6 x 8,7 cm.
Succesvolle werving van vrijwilligers in de sportvereniging
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Groep Colruyt en ‘participatie’
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
1 SLIMME SAMENVATTINGEN. Samenvatting ex ante Uw vraag Onze suggestie Analyseer de functionele specificaties Maak een format Implementeer dat format Leer.
AutiWorks start open training ‘Autisme Werkbaar’
ZijActief Koningslust
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Leren in een werkende omgeving
Lokale netwerken en armoede: de cliënt centraal 09/02/2015.
Workshop: Digitale bordlessen. Even voorstellen. Anthony Verwijst I-Coach en leerkracht op bs. de LenS. Ervaringen: bordwerkprogramma's, coachen/begeleiden.
Limburg.be Studiedag sociale economie De toekomst uitgedaagd! 5 november 2014.
PRO 2004 HRM - netwerk 29 oktober 2004 Analyse resultaten Personeelsresultatenonderzoek 2004 Juni personeelsleden / 361 lijnmanagers MVG / VWI.
ZIN!JA ANTWERPEN 29 OKTOBER 2015 Coaching in de Vlaamse Overheid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Onderzoeksproject Service’
Transcript van de presentatie:

Stevig in de sTEIGERS een educatief coaching instrument voor kortgeschoolde medewerkers Wim vroonen 05-11-2014

Stevig in de steigers Een speels en laagdrempelig instrument dat bedrijven en organisaties ondersteunt bij het coachen van hun kortgeschoolde medewerkers www.vlerick.com/nl/stevigindesteigers

“Stevig in de Steigers” Agenda Coaching?! Achtergrond project “Stevig in de Steigers”

Coaching?!

Coaching?! adviseren trainen therapie mentoring

Coaching?! Coachen is een vorm van gestructureerde, persoonlijke begeleiding Coachen is ruimte voor jouw verhaal Coachen is het vergroten van het bewustzijn Coachen is het beste uit iemand halen

Coaching?!

“Stevig in de Steigers” Agenda Coaching?! Achtergrond “Stevig in de Steigers”

Achtergrond Waarom “Stevig in de Steigers”? Steeds belangrijker voor kortgeschoolden om een brede waaier aan competenties te ontwikkelen. Maar: Negatieve leerervaringen in het verleden: weinig geloof in hun eigen kunnen en vinden leren niet altijd waardevol Weinig motivatie voor zelfontwikkeling of zelfreflectie Beperkte mate van zelfmanagement in leer- en loopbaanprocessen Coaching biedt een oplossing, maar: Vaak enkel voor langgeschoolden Vaak gebrek aan ervaring, vaardigheden, instrumenten en methodieken om kortgeschoolden te coachen → Coachingstool om de drempel om te coachen te verlagen

Medewerkers helpen het beste uit zichzelf te halen. Achtergrond Doelstellingen: Medewerkers helpen het beste uit zichzelf te halen. Leidinggevenden meer vertrouwd maken met coaching. HR/personeelsdienst ondersteunen in het uitbouwen van een coach- en leercultuur in de organisatie.

Achtergrond Wat: Ontwikkeling van een coachingstool & handleiding voor interne coaches en kortgeschoolde medewerkers Wie: Vlerick Business School: academische relevantie & inhoudelijke uitwerking Wonen en Werken Opleiding vzw: praktische toepasbaarheid Centrum Informatieve Spelen: ontwikkeling & productie Watblieft: Taal 7 testbedrijven

Achtergrond 7 testbedrijven:

Achtergrond Hoe: Onderzoeksfase (2011-2012) Literatuuronderzoek 3 Focusgroepen in 7 testbedrijven (Medewerkers/Leidinggevenden/HR) Ontwikkelingsfase (2012) Testfase (2012-2013) 3 testrondes Trainingsdag Testperiode Focusgroepen 4. Disseminatiefase (2014)

“Coachen met laaggeschoolden?!” Achtergrond “Coachen met laaggeschoolden?!”

Enkele bevindingen uit de focusgroepen: Achtergrond Enkele bevindingen uit de focusgroepen: Coaching gebeurt soms wel, maar vaak niet… Veel hangt af van de leidinggevende Leidinggevenden voelen zich niet altijd ondersteund Verwarring ‘coaching’ vs ‘evaluatie’ Grootste hindernissen: structuur/aard van het werk cultuur van de organisatie tijdsdruk taal

Belangrijkste criteria voor de tool: Achtergrond Belangrijkste criteria voor de tool: Duidelijk kader/structuur Vertrouwen tussen medewerker & leidinggevende Kort en weinig/geen voorbereiding noodzakelijk Klare taal, herkenbaar Aantrekkelijk en fun!

Coaching?! Achtergrond project “Stevig in de Steigers” Agenda Coaching?! Achtergrond project “Stevig in de Steigers”

Handleiding voor de coach Stevig in de steigers Wat zit er in het pakket? Stevig in de Steigers Digitale versie Fysieke versie Handleiding voor de coach Ondersteuning voor implementatie Gids voor HR Trainersset Demo- en promofilmpjes

3 Fases: Stevig in de Steigers Stevig in de Steigers: “Wie ben ik en wat kan ik?” Vertrouwen opbouwen coach – coachee Zelfreflectie (persoonlijkheid, drijfveren, sterke & zwakke punten,…) “Aan de slag!” GROW Doel & acties bepalen “Opvolgen” Reflectie en bijsturing

Handleiding voor de coach: Deel 1: ‘Coaching?’ Stevig in de steigers Handleiding voor de coach: Deel 1: ‘Coaching?’ Wat is coaching wel en niet? Hoe coach ik? (stappen) Waar op letten bij coachen als leidinggevende? Praktische tips Deel 2: ‘Hoe gebruik je dit instrument?’ Stap voor stap uitleg Veel gestelde vragen

Ondersteuning voor implementatie: Stevig in de steigers Ondersteuning voor implementatie: Gids voor HR Achtergrondinformatie Wanneer gebruiken? Hoe implementeren? …? Veel gestelde vragen (o.a.technisch) Trainersset Powerpoint + draaiboek ‘Coach de coach’ sessie voor leidinggevenden Eenvoudige, luchtige en praktijkgerichte oefeningen rond coaching Filmpjes Promofilmpje Demofilmpje

- Voorstelling instrument- Stevig in de steigers - Voorstelling instrument-

Bedankt! Wim Vroonen Research Associate Vlerick Business School Area People & Organisation - HR Cluster Vlamingenstraat 83, 3000 Leuven, Belgium +32 16 24 88 73 - fax: +32 16 24 88 00 wim.vroonen@vlerick.com