VSV Wég van Mobiliteit 2013.  Leerkrachten?  Niet-leerkrachten?  Vakken?  Richtingen?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Generatie Einstein Inez Groen
Advertisements

Handvatten voor implementatie in het examenprogramma
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Veilig naar school een zorg voor ons allemaal
Is er leven na de dood?.
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
5 stedelijke problemen – 5 stedelijke oplossingen
Mijn gegevens op het web!?
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
“Zonder taal geen verhaal” .
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
“Jongens, vandaag krijgen we les van een professional!” Wetenschappelijk onderzoek op een middelbare school Amber Walraven.
Geef de kinderen de wereld
Mijn familie..
Divera TWISK SWOV - Nederland
Financiële sturing van het sociale domein in Eindhoven
Onderwijs en kinderarbeid
KIND EN VERKEER Een presentatie over het belang van verkeerseducatie op de basisschool en een veilige schoolomgeving.
Ik ben Alice Jan Simoen Ellen De Bie.
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
“Een leerling dreigde met zelfmoord als zij niet zou slagen
25 september gelijke onderwijskansen bestrijden kinderarmoede.
Mijn toekomst & dromen Mijn toekomst en dromen. In mijn toekomst wil ik graag mij n eigen parfumerie, een eigen Douglas! Want ik hou heel erg van geurtjes!
Sociale media op school
Voor vrienden die al grootouders zijn of het misschien ooit wel zullen worden met de genegenheid van iemand die dat ook is Automatische voortgang.
 Mobiliteit moet! (uitspraak ‘oud’ kabinet)  Iedereen is mobiel… kijk maar eens naar je eigen situatie.  Vooral tweeverdieners (met kinderen) extra.
Hoofdstuk 1: Op WereldreisBron: Blanchard, Macroeconomics Slide #1 EXTRA bij HK 1 China als zeer belangrijke factor in de “globaliserende economie” De.
W AT ALS …. S EKSUELE EN RELATIONELE ONTWIKKELING Groep 10 Gedrags-en maatschappijwetenschappen Isabelle Rots.
Ouderen aan zet in de samenleving Gemeentelijke senioren raad Mol
Feedback bij de strategieën van de werkgroep drugs Gezondheidsconferentie dag 2 30 november 2006.
Public design – Concept 2 Pascal Burggraaf Pim Donkerlo Joris van Laernhoven Wakker worden!
Pabo studenten op zoek naar het ideaal van Big City Helmond.
Stellingen en discussie Mens voor de lens 4 april 2013
Van ICT-coördinator naar ICOACH
met de genegenheid van iemand die dat ook is
SYMPOSIUM En nu op weg naar het taalonderwijs van de volgende honderd jaar.
1 GIPSO : gids voor inclusieve projecten en sociaal ondernemen  Advies en coachingsbureau  Woon- en dagbestedingsinitiatieven  Ouder- en netwerken van.
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Een online werk- en leeromgeving voor uw kind.
Zondag 39 HC Franeker 29 maart 2009
Perspresentatie Gemeenteraadsverkiezingen 14 oktober 2012.
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
7.1: Van de wieg tot het graf Welkom 4ha en 4hb Intro verzorgingsstaat HC Opdracht.
Veel mensen hebben het over “hoe belangrijk het is om een goede opvoeding te geven aan onze kinderen”. De Amerikaan geeft- en laat alles toe dit om “ de.
Inleiding VSV Mechelen, Diepenbeek, Gent November De andere Kris Peeters-
7.1: Van de wieg tot het graf
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Continuïteit in het onderwijs Richard Moore. Gelukkige kinderen zijn de beste leerlingen.
PROJECT ALGEMENE VAKKEN
Titel wereld moet weg. 1 havo/vwo 1 Bevolking § 2-4.
1 VWO Hoofdstuk 1 Bevolking § 2 - 4
 Aardrijkskunde  Geschiedenis  Biologie  Techniek.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Stellingen voor gebruik bij visieontwikkeling op seksuele vorming in het (v)so.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Startbijeenkomst Veilige Publieke Taak Noord-Nederland Naar een nieuw evenwicht in de omgang met klanten die over de grens gaan Wanneer de klant van links.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Maatschappijwetenschappen Voorlichting ouders. voorlichting maw a3/g3 Maatschappijwetenschappen  Onderwerpen – Schoolexamen  Onderwerpen – Centraal.
Haarlem voor iedereen Koos Pelsser. Toegankelijkheid… … maakt dat mensen zelfstandig en op een gelijkwaardige manier gebruik kunnen maken van vervoer,
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Ouderavond over pesten op de basisschool
Argumenteren en betogen II
Inhoud Digitale ontwikkelingen op school Actuele zaken Wat vindt u?
Sociale Energietransitie.
Transcript van de presentatie:

VSV Wég van Mobiliteit 2013

 Leerkrachten?  Niet-leerkrachten?  Vakken?  Richtingen?

 NIET: °Verkeersspecialisten  Enthousiasme voor ‘mobiliteit’  Mobiliteit/verkeer als thema op school: hoe aanbrengen?  Multidisciplinair  Duurzaam mobiliteitsgedrag verankeren  Door bewustmaking & (zelf)kritische attitude  Voor milieu etc., maar vooral zichzelf

 Debat > discussie  Stellingen op voorhand ▪ Geven ▪ De leerlingen laten formuleren  Voor- en tegenstanders ▪ Groep indelen ▪ Rol en positie, empathie  Informeren  Eventueel: jury die beoordeelt

 Cf. 11 miljoen verkeersspecialisten in België  3 mogelijke insteken 1. Slachtofferschap 2. Toekomstdromen 3. Verkeersgeschiedenissen

 Zelf, familie, vrienden?  LG, ZG, D?  Oorzaak? (alcohol, drugs, snelheid, ‘stom’ toeval…)  Mogelijkheid Getuigenis inhuren (cf. SMS-aanbod, OVK)

 Lage drempel  Droom vs Realiteit  Maar: neiging tot zelfcensuur  Brainstormen!  Toekomstopvatting: 1. Toekomst die op ons afkomt 2. Toekomst die we willen

“There Is No Alternative”

Keizer Wilhelm II ( ) “De auto zal nooit het paard vervangen.”

 Noteren wat, wanneer, waarom (niet), hoe (niet): bv. woon-schoolverplaatsing  Zelfreflectie/bevraging  Zelfobservatie

 Hoe gekomen?  Waarom niet met andere modus?  Problemen onderweg?  Hoe had u willen komen? (ideaal)  Noteren!

 Verkeer = middel  Verkeer is geen doel!  Verkeer is oplossing  Verkeer is soms probleem  Probleem > fileprobleem  Milieu  Vervoersarmoede  Ruimtelijke Ordening  Veiligheid…

 Voldoende prikkelend!  Klas indelen  pro & contra  positie en rol

“De auto zal altijd onze ‘vrijheid’ blijven, want hij brengt ons  overal  altijd  onmiddellijk  snel  en veilig”

 Internet  Statistieken  Kranten en tijdschriften  Boeken  Getuigenissen ……

 1,2milj/jr wereld  doden/jaar in EU  > 850 doden in B  x 10 ZG= 8500  Na 25 jr: heel Gent D of ZG

OLIE

De auto zal altijd onze ‘vrijheid’ blijven, want hij brengt ons  overal  onmiddellijk  altijd  snel  veilig

 Nederlands (taalvaardigheid, argumenteren, metaforen)  Aardrijkskunde (grondstoffen, ecologische voetafdruk, R.O., autonomie kinderen)  Economie (groei, laden&lossen, export/import, just in time, schaduwkost)  Wetenschappen (kracht v/e botsing, remafstand, energetisch rendement)  PAV (besluitvorming, bevoegdheden, sociale vaardigheden, mediakritiek, alcohol, drugs,…)  Statistiek (jong/oud, m&v,…)  Geschiedenis  Maatschappelijke vorming, psychologie (verantwoordelijkheid, lusten en lasten, rechten en plichten, straffen en belonen, risicohomeostase…) ……

 Vorm & inhoud  Voorbeeldfunctie  °schoolvervoerplan (leerlingenraad)  Schoolomgeving (leerlingen, ouders, leerkrachten, beleid)  Schooluitstappen  Schoolblad, website  Schoolrecepties & alcohol…

©DeAndereKrisPeeters