Opleidings- en begeleidingstraject organisatiebeheersing door PIVO

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rolverdeling tussen secretaris, ontvanger en andere actoren
Advertisements

Beleids- en Beheerscyclus
DSH : praktische afspraken Leuven 2 februari 2009.
Onderbescherming en proactief handelen Algemene vergadering VVSG afd. OCMW’s 14 juni 2012.
met vallen en opstaan naar een mid-office
Afvalwaterketen Velt en Vecht
Business concept SMART-consultants
De CAF-zelfevaluatie als instrument voor het evalueren en oriënteren van de interne strategie Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering.
netwerk organisatiebeheersing
Hoofdstuk 4 Globale structuur van een project
eTwinning - De online community voor scholen in Europa
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Gemeente en woningbouwcorporatie
Beleids- en Beheerscyclus
“Proeftuinsessie 1: DAB Catering”
Medmec04 Engagement Les 2. agenda Teams vormen Maatschappelijk thema bepalen Ontwerpprocedure opstellen Dummie Procesverslag.
Met CAF aan de slag in het OCMW BOOM. Situering van het OCMW BOOM -OCMW -secretariaat -financiële dienst -sociale dienst -personeelsdienst (voor OCMW.
Werkervaring 2009 – Art 60 Projectformulering ESF AGENTSCHAP
CAF: praktijkcase Silvie Maes Gemeente Beveren
DURVEN MET DIENSTVERLENING DE SPRONG OVER DE GAVERBEEK.
Budget in evenwicht: wat kan groepswerk hierin betekenen? Omgaan met budget via leergroepen Vanessa Elskens, hulpverlener CAW Halle-Vilvoorde (BIZ) Ilse.
Agentschap voor Natuur en Bos
1. 2 Een blik terug Een blik vooruit Netwerk Organisatiebeheersing 31 maart 2009.
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Rol van de ankerpunten Mogelijke invullingen Netwerk Interne Organisatiebeheersing 9 juni 2011 Dany Dewulf.
Interne Audit van de Vlaamse Administratie
Verandermanagement Hoofdstuk 9 Evaluatie
E VALUATIE VAN DE SENSIBILISERINGSACTIES VAN DE OCMW' S Nathalie Wuiame Engender asbl.
BBC – LDC.
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen Ed OGO Hoe leer je ontwerpen? –doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: –modelleren: probleem terugbrengen.
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
Beatrijs Vandecasteele & Luc Lemarcq
De financiële cyclus TURBO opleiding.
1 InternettechnologieRik Van de WalleGent, maart 2008 Reading Assignment Internettechnologie (ITech) Rik Van de Walle academiejaar
© Stratix 2007 Overview Plan van Aanpak Vraagbundeling voor de realisatie van municipal wireless [in het nederlands]
Valkuilen bij snelle groei van de organisatie
Introductie OHSAS
Workshop Fondsen werven
Aanpak BBC lichting 1/1/2014 opmaak meerjarenplan/budget.
Aanpak en praktijkervaring
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt Ervaringen bij opmaak stappenplan en organisatiebeheersing Netwerking organisatiebeheersing.
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
Uitdagingen voor regionale (samen)werking in Midden-West-Vlaanderen
1. 2 Aanpak gedocumenteerde organisatiebeheersing IAVA Netwerk Organisatiebeheersing 27/10/2009.
25 februari 2011 Miet Gobert & Katrien Verbouw Gemeente Knokke-Heist.
VVSG Opleidingstraject “Organisatiebeheersing en interne controle
Wat na collectief ontslag? Proces en effecten van ontslagbegeleiding in kaart gebracht Geschreven door Laura Jacobs Peter De Cuyper In opdracht van Vlaams.
De personeelspeiling 2010 in ABB. 2 ABB in een notendop Agentschap voor Binnenlands Bestuur –Beleidsdomein Bestuurszaken Opdracht: ondersteuning bij het.
In 7 stappen naar een gezond bedrijf
Startcollege B2 Psychologie
Durven met dienstverlening Ellen Bocher – coördinator interne ondersteuning gemeente en ocmw.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Thomas Belmans Marijn Peeters
Evaluatie werkplekleren ’14-’15 OKTOBER 2015 Inhoud  Het doel van de evaluatie  Het rapport: de respondenten  Het rapport: de vragen  Opbouw enquête.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Risicomanagement themabijeenkomst maandag 7 januari 2013.
HET MEERJARENPLAN. Het MJP: Een onafscheidelijk duo 2 Het meerjarenplan 2. Financieel deel1. Inhoudelijk deel De beleidsnotaDe financiële nota.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Risicomanagement bij de VREG netwerk organisatiebeheersing 09/06/2016.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Projectplan en fasering BGT regio Nijmegen
Succesvol implementeren in de zorg
Digi(bord)boek project <titel project>
Energiek Dorpen Poperinge
Inspiratiedag kinderopvang 2 april 2015
Zelfevaluatie Leidraad Organisatiebeheersing
Auteur: Werner De Wael – finaal document – 18/02/2013
Transcript van de presentatie:

Opleidings- en begeleidingstraject organisatiebeheersing door PIVO 5 sessies van een halve dag (3 achter de rug) zeer kleine groep deelnemers gevarieerd: provincie, politie, gemeente- & OCMW-secretaris met beleidsmedewerkster van een gemeente, twee gemeentesecretarissen, drie OCMW-secretarissen, … laagdrempelig eenvoudige woordenschat

pragmatische aanpak telkens opdracht tegen volgende sessie intervisie: ‘tour de table’ hoe ging het? wat was moeilijk? obstakels? veel hangt af van collega-deelnemers… voorbeeld: stad Scherpenheuvel-Zichem hoe pakte stafmedewerker het aan?

documenten op website http://www.auditvlaanderen.be/leidraad de leidraad voor lokale besturen (pdf) en het werkboek (word) deelnemers traject ontvingen ook document projectplan zelfevaluatie = opdracht 1 licht aangepaste versie van het werkboek = opdrachten 2 & 3 is uitvoeren zelfevaluatie o.b.v. vragen

fase 1: projectplan zelfevaluatie zeer zinvol document ter voorbereiding pragmatische ‘projectmanagement’-aanpak stappenplan met te beantwoorden startvragen uiteindelijk weet je waar je naartoe wil waarom je zelfevaluatie uitvoert wanneer je eraan zal werken: tijdspad/mijlpalen met wie? zelfevaluatieteam kennisverwerving / communicatie-aanpak risico’s en beheersmaatregelen betreff. dit project rapportering, evaluatie etcetera

de leidraad organisatiebeheersing elk van jullie heeft die wellicht al bestudeerd… auditoren baseren zich er naar verluid op is de ‘handleiding’ doelstellingen organisatiebeheersing per thema (10 thema’s) mogelijke risico’s indien doelstellingen niet behaald (als voorbeeld) beheersmaatregelen (als voorbeeld)

7. informatie en communicatie 9. facilitaire middelen 10. ICT 10 thema’s, indeelbaar in drie clusters: BBC 1. doelstellingen, proces- en risicomanagement 2. belanghebbendenmanagement 3. monitoring 8. financieel management II. ‘mensen’ 4. organisatiestructuur 5. HRM 6. organisatiecultuur III. ‘middelen’ 7. informatie en communicatie 9. facilitaire middelen 10. ICT

fase 2: het werkboek (word-doc.) per cluster & thema vul je werkboek in met je zelfevaluatieteam: aan de hand van eenvoudige vragen/suggesties welke beheersmaatregelen zijn reeds aanwezig of welke nog niet? welke sterke punten zijn er reeds? welke verbeterpunten bedenken we?

verbeteracties kiezen o.b.v. verbeterpunten fase 3 verbeteracties kiezen o.b.v. verbeterpunten verbeteractieplan opstellen quick wins aanduiden

hoe kiezen we verbeteracties? bepaal op basis van de werkpunten verbeteracties. zet de verbeteracties op een rijtje, herformuleer ze en voeg er eventueel samen. bepaal de quick wins (met andere woorden: de doelstellingen waarvan de realisatie binnen de 3 maanden waarschijnlijk is) en realiseer ze. bepaal aan welke verbeteracties prioritair gewerkt wordt, op basis van: het meerjarenplan de grootste risico’s (financiële impact, fraudegevoeligheid, continuïteit dienstverlening in gedrang,…) de impact op de belanghebbenden de moeilijkheidsgraad de benodigde middelen de realisatietermijn … kies een 10-tal verbeteracties waar de volgende 2 à 3 jaar zal worden op ingezet.

uitvoering gekozen verbeteracties… !?! ennie kwestjens?