Operationaliseren Definiëren Operationaliseren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het schrijven van een practicum verslag
Advertisements

DE IRONIE VAN GELIJKHEID OVER ETNISCHE DIVERSITEIT OP DE WERKVLOER
College 3 Meten.
Fasen van onderzoek Onderzoeksplan bureauwerk Dataverzameling
Betrouwbaarheid en validiteit: Alleen een kwestie van goed meten ?
“Wat is waarheid en hoe kunnen wij die kennen?”
Etnocentrische reacties van Nederlanders op allochtonen longitudinale en cross-nationalevergelijkingen.
ACADEMISCH e vaardigheden – wc2
Onderzoeksdag Associatie Universiteit & Hogescholen
Betrouwbaarheid en Validiteit
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Kwaliteit van meetinstrumenten
Voorlichting Sociologie Radboud Universiteit Nijmegen
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Een onderzoeksplan schrijven
Verslaglegging Wat hebben we geleerd.
Xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Inleiding onderzoeksleer Helleke Hendriks docent werktuigbouwkunde voormalig productonderzoeker bij Consumentenbond xxxxxxxxxxxxx.
Evaluatie Van Interactieve Software Systemen
Meten bij marktonderzoek
Wetenschappelijke methode
Literatuuronderzoek en veldonderzoek
Normal birth: what’s the question?.
Janneke Barelds, MSc Universiteit van Tilburg/Tranzo
Hoofdstuk 4 – Gegevens analyseren
Onderzoek doen Hoofdstuk 1 - Onderzoek.
Onderzoek Mentorschap
ANW - inductie & deductie
Varianties bij replicatie (herhaald testen)
Betrouwbaarheid.
Validiteit.
Psychologische Test.
Baarde en de goede Hoofdstuk 11: Data-analyse
Methoden van Onderzoek A Prof. dr. P. Scheepers
Belangrijke begrippen (selectie H3, H4)
Algemene Sociologie PA – B1
Leydi Johana Breuls “In hoeverre speelt de sociale samenstelling van een sportclub een rol in de beslissing van leden om te stoppen?“ 01 Waarom?
Effectief communiceren
Paramaribo, september 2015 Ten behoeve van leerkrachten van de EBGS Mr.dr.E. Marshall & M. Day.
De Invloed van Populaire leeftijdgenoten op de Bereidheid van Adolescenten om Alcohol te Drinken: Een Experimentele Chat Room Studie Hanneke Teunissen,
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Ontwerpen van een onderzoek
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
Methoden & Technieken van Onderzoek Maurice Scheepers Kamer H4.318
Functiewaarderen workshop OOP
Methoden & Technieken van Onderzoek
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 2
onderzoeksvraag Soorten onderzoeksvragen Exploratieve onderzoeksvraag
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Onderzoek I Bijeenkomst 3
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Train the Trainer Critical Appraisal of a Topic Dr Arno AW Roest Willem Alexander Kinderziekenhuis.
Methoden & Technieken van Onderzoek
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Paulien Verschoren Groep psychische stoornissen 1BaOC4
Toetsen van de concept-contextbenadering bij maatschappijwetenschappen
ARMOEDE ALS EEN APARTE WERKELIJKHEID Armoede is …?
Begin- situatie Werk- vormen Leer- processen Leer- middelen Leerstof Evaluatie Leerdoelen.
Criteria voor een goed “onderzoek”
‘Een heel onderzoek in 90 minuten. Kan dat?’
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Loopbaanleren in het hbo Onderwijsdag HHS 4 november 2008 Dr. F. Meijers.
Stephan Klein Utrecht, 7 maart 2013 Het nieuwe eindexamen geschiedenis vanaf 2015 Havo - Vwo.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 2 Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 4.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Belangrijke begrippen (selectie H3, H4)
Houdoe? Afscheid van streektalen en dialecten?
Wetenschappelijk onderzoek
Hoofdstuk 4 Kwantitatieve dataverzamelingsmethoden Nel Verhoeven
Hoe verhoudt filosofie zich tot wetenschap?
Transcript van de presentatie:

Operationaliseren Definiëren Operationaliseren Betrouwbaarheid, Validiteit en Bruikbaarheid

Achtergrond + Formulering Vraagstelling(en) Resultaten Definië-ren Theorie + begrippen Theoretische interpretatie gene- rali- seren ope rationa lise ren Hypothesen bevestigd of verworpen? Hypothesen Uitspraken over relaties tussen variabelen Variabelen Data verzamelen ---------> Analyseren

Achtergrond + Formulering Vraagstelling(en) Resultaten inductie Definië-ren Theorie + begrippen Theoretische interpretatie deductie gene- rali- seren evaluatie ope rationa lise ren Hypothesen bevestigd of verworpen? Hypothesen toetsing Uitspraken over relaties tussen variabelen Variabelen Data verzamelen ---------> Analyseren

Definiëren van begrippen uit vraagstelling algemene begrippen DEFINIËREN = het aangeven van de betekenis van een begrip door een korte, bondige en ondubbelzinnige omschrijving Van vraagstelling naar onderzoeksvragen

Vraagstelling en te definiëren begrip(pen) In hoeverre wordt de gedragsregel (geen medewerking aan discriminatie) door de Nederlandse uitzendbureau’s nageleefd? Definitie discriminatie: het ongelijk behandelen van personen of groepen op basis van kenmerken die in de gegeven situatie niet relevant moeten worden geacht (Bovenkerk & Breuning-van Leeuwen, 1978)

Wat? Bepaalde begrippen! Definiëren Wat? Bepaalde begrippen! Wie? Steekproeftrekking van bepaalde eenheden: doelpopulatie waarover je uiteindelijk uitspraken wilt doen en/of conclusies trekken! Waar en wanneer? Locatie en tijd!

Operationaliseren van omschreven begrippen concreet waarneembaar/meetbaar maken van omschreven begrippen uit vraagstelling naar onderzoeksvragen en/of hypotheses naar waarnemingen

Operationaliseren Begrippen Van vraagstelling naar onderzoeksvragen naar waarnemingen of metingen GEMETEN VARIABELEN: waarneembare kenmerken, bv. opleiding of WAARDEN: omschreven categorieen van variabelen bv. universiteit, hoger beroepsonderwijs, ……

Operationaliseren van begrippen Een bepaald begrip wordt waarneembaar gemaakt via meetinstrumenten Meerdere vragen of items = variabelen Met dezelfde of soortgelijke waarden > Schalen Parallelle operationalisaties

ALGEMENE UITSPRAKEN (EMPIRISCH) Voorbeeld: relatie tussen opleidingsniveau en de houding tegenover etnische minderheden ALGEMENE UITSPRAKEN (EMPIRISCH) Etnische groepen die met elkaar concurreren om schaarse goederen, hebben een negatieve houding tegenover elkaar. AANNAME 1 leden van etnische groepen die in soortgelijke situaties verkeren beschouwen elkaar als concurrenten AANNAME 2 laag opgeleide autochtone Nederlanders verkeren in dezelfde situatie als allochtone etnische groepen PREMISSEN SPECIFIEKE UITSPRAAK OF HYPOTHESE: laag opgeleide Nederlanders hebben een negatievere houding tegenover allochtone etnische groepen dan hoog opgeleiden CONCLUSIE

Relatie tussen opleidingsniveau en houding tegenover etnische minderheden Theorie > hypothese: verband > Hoe lager het opleidingsniveau van een persoon, des te negatiever die persoon is over minderheden Variabele: opleidingsniveau Waarden: basisschool, mavo, havo, vwo, mbo, hbo, universiteit Variabele: houding tegenover minderheden Waarden: helemaal negatief, …helemaal positief

Wat zou u er van vinden wanneer er…. Houding tegenover minderheden > bezwaar tegen sociaal contact > variabelen Wat zou u er van vinden wanneer er…. asielzoekers naast u zouden komen wonen? asielzoekers in uw straat zouden komen wonen? asielzoekers in uw buurt zouden komen wonen?

Waarden van de variabele: bezwaar tegen sociaal contact Zou u daar …….. heel veel bezwaar tegen hebben = 4 wel wat bezwaar tegen hebben = 3 geen bezwaar tegen hebben = 2 of helemaal geen bezwaar tegen hebben? = 1 3 variabelen met 4 waarden = scores van…. 3 * 1 = 3 = helemaal geen bezwaar .. 3 * 4 =12 = heel veel bezwaar

Kwaliteitscriteria BETROUWBAARHEID= waarnemingen zijn nauwkeurig, stabiel en niet willekeurig: waarnemingen vrij van toevallige fouten VALIDITEIT= waarnemingen van die aspecten van verschijnselen waarop vraagstellingen betrekking hebben: waarnemingen vrij van systematische fouten BRUIKBAARHEID=onderzoek levert kennis die bruikbaar is voor beslissingen

Betrouwbaar meten: steeds dezelfde aspecten op dezelfde wijze meten Kort maar krachtig: Betrouwbaar meten: steeds dezelfde aspecten op dezelfde wijze meten (toevallige fouten vallen tegen elkaar weg: geen probleem) Valide meten: steeds de juiste aspecten meten en geen andere (niet-toevallige, systematische fouten leiden tot vertekening: ernstig probleem)

Betrouwbaarheid BETROUWBAARHEID= nauwkeurig, stabiel en niet willekeurig: waarnemingen zijn vrij van toevallige fouten HERHAALDE METINGEN (test-hertest) MEERDERE WAARNEMERS (intercodeurstest) PARALELLE OPERATIONALISERINGEN (test-paralleltest) overeenstemming = betrouwbaarheid

Validiteit VALIDITEIT= waarnemingen vrij van systematische fouten Elke keuze voor een bepaalde waarneming moet passen bij de onderzoeksvragen: WAARNEMEN WAT JE MOET WAARNEMEN OPLEIDING IS GEEN INKOMEN NEGATIEVE HOUDING TEGENOVER ETNISCHE MINDERHEDEN IS GEEN MUZIEKKEUZE

Inhouds validiteit: via experts Soorten validiteit (op het eerste gezicht validiteit) Inhouds validiteit: via experts Soortgenoot validiteit: via soortgenoten Convergente validiteit: via diverse metingen Construct-, of begrips validiteit: via diverse soortgenoten Predictieve validiteit: via voorspellingen Populatie validiteit Ecologische validiteit

Inhoudsvaliditeit In hoeverre zijn wetenschappelijke experts het onderling eens dat de vragen die gesteld worden of de waarnemingen die gedaan worden geldig zijn voor het sociale verschijnsel? = intersubjectiviteit door discussie! = geen ‘face validity’ want zonder experts!

Wat zou u er van vinden wanneer er…. Negatieve houding tegenover minderheden > bezwaar tegen sociaal contact > variabelen Wat zou u er van vinden wanneer er…. 1 asielzoekers naast u zouden komen wonen? 2 asielzoekers in uw straat zouden komen wonen? 3 asielzoekers in uw buurt zouden komen wonen? Zou u daar heel veel bezwaar tegen hebben, wel wat bezwaar tegen hebben, geen bezwaar tegen hebben of helemaal geen bezwaar tegen hebben?

Soortgenoot validiteit In hoeverre zijn wetenschappers het onderling eens dat oude vragen/waarnemingen soortgenoten zijn van nieuwe vragen/waarnemingen? intersubjectiviteit door discussie!

Negatieve houding tegenover minderheden > bezwaar tegen sociaal contact > variabelen Oud: wat zou u er van vinden wanneer er…. 1 gastarbeiders naast u zouden komen wonen? 2 gastarbeiders in uw straat zouden komen wonen? 3 gastarbeiders in uw buurt zouden komen wonen? Nieuw: Wat zou u er van vinden wanneer er…. 1 asielzoekers naast u zouden komen wonen? 2 asielzoekers in uw straat zouden komen wonen? 3 asielzoekers in uw buurt zouden komen wonen?

Convergente validiteit In hoeverre leiden verschillende vragen/waarnemingen tot (nagenoeg) dezelfde resultaten? Bv. mondelinge versus schriftelijke vragen! Intersubjectief vast te stellen: antwoorden of scores vergelijken!

Construct validiteit In hoeverre gaan theoretische verwachtingen op in de empirische werkelijkheid? Is er samenhang tussen antwoorden op bepaalde vragen (negatieve houding tegenover minderheden) met antwoorden op de andere vraag (de hoogst voltooide opleiding)? Ja! Samenhang > Construct validiteit! Nee! Meting niet geldig? Theorie verwerpen?

Predictieve validiteit In hoeverre leiden test-resultaten tot geldige voorspellingen? Citoscores (>545) >>>> VWO! VWO >>>> WO! Wie had er een citoscore > 545?

Externe validiteit: populatie of ecologische validiteit Als de onderzoeks-uitspraak klopt voor de onderzochte populatie, geldt deze dan ook voor een andere populatie? Mag deze gegeneraliseerd worden naar een algemenere uitspraak die ook geldt in andere omstandigheden? algemene uitspraak gene- rali- seren BEVINDEN onderzoeks- uitspraak waarn.- uitspraak BEVINDEN

Bruikbaarheid BRUIKBAARHEID= onderzoek levert kennis die bruikbaar is voor beslissingen van belang voor praktijkgericht onderzoek én maatschapp. relevantie fundamenteel onderzoek

Criteria op volgorde BETROUW-BAARHEID VALIDI-TEIT BRUIKBAAR-HEID = voorwaarde = voorwaarde