Introductiebijeenkomst AOS leergang

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Realisatie kindcentrum
Congres “Passen en Meten” Samenwerkingsverband Over-Betuwe
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
R EDACTIONEEL SCHRIJVEN L ES 4. Globale indeling les 4 5 minutenKlassikale terugkoppeling naar vorige les + lesindeling komende les bespreken 15 minutenRedactievergadering:
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Lesgeven en begeleiden
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
wiskunde in vernieuwd vmbo
Leeskringen in het onderwijs Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie/Alfasteunpunt.
Afstudeerkringen Supply Chain Management 14 oktober 2005.
Wanneer is praktijkonderzoek in de school succesvol?
Introductie workshop 1.
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
Welkom! Media & Creativiteit Les 3
Samenwerken rond een complexe probleemsituatie kijkend naar ervaringen met VM2 in 20 minuten … Dag van de Beroepskolom 7 oktober 2011 Ed Weijers, senior.
Karen v.d. Worp kamer Voorbereid op Stage Karen v.d. Worp kamer
Collectief leren in schoolteams
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Online leergang LOB stimulans voor LOB-ontwikkeling
Leergang AOS/Profeed Bijeenkomst 2 30 oktober 2014
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Leerkring POW Fase 4.
MEER LLN KIEZEN VOOR HET WERKEN IN DE TECHNIEK IN FRIESLAND.
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Bron: Baarda, B. (2014). Dit is onderzoek!. Wat is een theoretisch kader? ‘Een theoretisch kader is een overzicht van bestaande kennis en inzichten over.
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Studieloopbaancoaching Kwartaal 2 week 1
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Communicatie 2 – kw 2 Les 3. Wat gaan we doen? Herhaling vorige week Feiteninterview Stagegesprekken Opdracht voor volgende week.
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
De rode draad in opleiden binnen AAOS
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 2 Werkcollege 2 kwartaal 2 Corstin Dieterich L
Praktijkervaring en reflectie
STUDIELOOPBAAN COACHING KWARTAAL 4 WEEK 5 Marie-Joze van Raak.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 2. VORIGE BIJEENKOMST  Voorstellen  Uitleg module  Introductie ouderbetrokkenheid  Woordspin ouderbetrokkenheid  Woordspin.
praktijk project ouderbetrokkenheid
Communicatie 2 – kw 2 Les 2. Wat gaan we doen? Korte herhaling van vorige week. Het kennismakingsgesprek Casussen uit je stage Afsluiting van de les:
LA intro en overzicht van werkwijzen Master Leren en Innoveren 8 september 2015 Bartel Standaar-Dorhout en Hanneke Koopmans.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 12 Hafida El- Gharbaoui.
Als je nog geen idee hebt …
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
De training interactief voorlezen 1.Opzet 2.Onderzoek studenten VU 3.APS-bevindingen.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Welkom! Workshop AIT en samenwerking opleidingen voor toekomstige professionals Gontien Wetselaar Marjan Hoogland Margaret van Ruitenbeek.
Uitwisselbijeenkomst 21 april Opleiden tot docent.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
Analyse van het studiekeuzeadvies binnen het Ichthus Lyceum
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Ouders en school samen Maart 2016
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

Introductiebijeenkomst AOS leergang 2014-2015 Nicolien Montessori Rosanne Zwart Hans Poorthuis Ari de Heer

Wat is de AOS/leergang De site; http://www.aos-hum.nl/ Rollen binnen aos Docent onderzoeker Student onderzoeker Reviews (student doet mee)

Doelen van AOS Onderzoek naar opleidingen en scholen brengen Onderzoeksmatig leren en innoveren Delen van kennis en vaardigheden op onderzoeksgebied het opbouwen van een kennisgemeenschap samen met studenten. Verbinden van praktijk en theorie

Rollen Docenten Leergang; Theoretische en praktische verdieping,. Verbindende schakel tussen betrokkenen en instanties onderzoekscoordinatoren op school ondersteunen van de docent onderzoekers, en vaststellen van het onderzoeksplan en de implementatie. Onderzoeksbegeleiders ondersteuning docentonderzoekers Contact o”zoekscoordinatoren Hu begeleiders; controle beroepsproducten

De leergang Kader deelnemers: AOS (zie ICLON-document, het hoofdstuk over AOS) http://www.lerenvandocenten.nl/files/Brochure_Onderzoek_in_de_school_0.pdf Gemeenschappelijke kern eigen praktijkonderzoek in de school (met studenten) Doelen van vandaag - eerste verkenning van eigen onderzoek - overzicht over de leergang krijgen (de onderzoek/ontwerpscyclus volgend) Werkwijze afwisselend eigen ervaring en theoretische input

Doelen van vandaag orienteren van het eigen praktijkprobleem en mogelijke oplossingen Formuleren en concretiseren van het probleem Nadenken over probleemverkenning vanuit praktijk en theorie Kennismaken met onderzoekscyclus van de leergang en het reviewsysteem

Kort overzicht leergang De leergang volgt de cyclus van praktijkonderzoek: startfase (3 bijeenkomsten), onderzoek/interventiefase (2 bijeenkomsten), afsluitende fase (1 bijeenkomst). Iedere fase afgerond met review (respectievelijk start-, midden-, en eindreview)

Onderzoekscyclus Eind juni Re-view verkennen Mid termreview startreview interventie

Opdracht per school (docenten en studenten) Wat beweegt je (of jouw team) om nieuwsgierig te worden/om onderzoek te gaan doen?(docent) Welke opdrachten heb je voor onderzoek/beroepsproducten? (student) Waarom ben je er enthousiast voor? Hoe past het in het schoolbeleid? Opdracht van de school, meenemen volgende keer.

Gebruikte boeken Docenten Hoofdstuk 5 uit; De Lange, R., Schuman, H. & Montessori, N. (2011) Praktijkgericht onderzoek voor reflectieve professionals. Amsterdam/Apeldoorn: Garant. Studenten; ontwerp onderzoek. Cursushandleiding beroepsproduct 3 Boek; Van der Donk, C., Van Lanen, B., (2009) Praktijkonderzoek in de school. Coutinho.

Literatuur zoeken 1e stap “ken je iemand” Ga in gesprek! Google scholar Universiteitsbibliotheek De Lange; zie hst 4 Van der Donk; hst 6.4

Literatuur /Wat weten we al? - Heb je al literatuur gezocht/gevonden/bestudeerd? - Wat sprak je aan? - Wanneer heb je voor het laatst een wetenschappelijk artikel gelezen? - Taakverdeling?

Voorbeelden onderwerpen vorig jaar Hoe kunnen docenten mondelinge feedback breder inzetten in de klas om leerlingen meer uit zichzelf te laten halen? Het doel van dit onderzoek is om de vaardigheden met betrekking tot het geven van effectieve feedback van docenten op geschreven werk te vergroten Betekenisvol leren in een doorlopende leerlijn. Preventie van afstroom in de bovenbouw

Vervolg onderwerpen Lesgeven en rekening houden met diverse leerstijlen Hoe krijg je afstroom in H2 in beeld. Hoe via taalgericht vakonderwijs leerlingen meer bij de les te betrekken/meer bagage mee geven/taalrijker les te geven

Voorbereiding en huiswerk Onderzoeksopdracht bespreken met schoolleiding (docenten). Beroepsproduct: opdracht bespreken met de onderzoek coördinator, vastleggen en meenemen (studenten) Voor docenten: wat is de probleemsituatie en welke vraag speelt daarin een rol? Iedereen; Eerste ideeën voor literatuur?

Wat is de opbrengst van deze middag in een zin?