Afstuderen dagstudie (UvA: psychologie) en deeltijd (OU: informatica)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT …. een succesvolle combinatie?
Advertisements

Management & Organisatie
"De mier" een fabel ....
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Interactum Lectoraat Kantelende kennis
Vooronderzoek visual knowledge building Op welke manier construeren leerlingen kennis aan de hand van beelden?
Vapro -D Month Year Givaudan.
Voorlichting B3.
Buikpijn van systeembeheer? Een praktijkvoorbeeld uit Wageningen Jan Inden uit Wageningen.
Speaker: Bob van der Linden Date:September 21, 2001 Version:1 Dag van het afstudeeronderzoek.
Interview LOB Project Ab Kan Joost Slagter Ahmed Douadi
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Portfoliosysteem bij Wiskunde P. Wilders Faculteit Electrotechniek, Wiskunde en Informatica.
"De mier" een fabel ....
1 Thesis en stage Thesis -zelfstandig uitdiepen complex onderwerp -onder begeleiding promotor Stage -Thesis via een bedrijf Kiezen via ESP voor eind juni.
LAATSTE SCRIPTIESEMINARIE
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
Een geluksmopje….. Alleen het lezen van deze mop brengt geluk.
Activerende werkvorm (awv):
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
OU Dag van het Afstudeeronderzoek Mario Verbeek Oud student OU Bedrijfskunde Logistiek & Marketing Officier Logistiek Koninklijke Luchtmacht Afstuderen.
Introductie Peter Wagelmans
Dag van het afstudeeronderzoek
Barrières bij een cultuurverandering binnen OCenW
Presentatie afstudeeronderzoek
Dag van het afstudeeronderzoek Peter Goeman Cost to serve van de downstream supply chain in een zuivelbedrijf n praktijkgericht onderzoek in eigen bedrijf.
Mijn stage bij : Het Grotenhuis Naam: Fieke Bloemers Klas: 4b Jaar: 2010 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je.
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Gemaakt door: Cas van de Pol, Joost Blitterswijk, Amber Janssens & Tessa Gumbs.
Bewerkt door Rani, Sofie, Helena en Annelies Schooljaar:
8 november 2007 Studie- en informatienamiddag. W&O-Vlaanderen Brab_Ant Kempen_Limburg SoE-projecten.
H7: Wat is ethiek? 1. Wat is ethiek? 2. Wat zijn ethische problemen?
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
De Griekse democratie Hoofdstuk 2.
Onderzoek & het project
‘De Klomp Draait Door’ Rosalie Blok Klas CE2C.
Interpreteren van data
blij,boos,bang,verdrietig.
Het bacheloreindproject (BEP) 1BT04 / 1GT04
Dag Van Het Afstudeeronderzoek Presentatie Elaine van der Poorten.
Onderzoek doen een methodische aanpak
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Het adviesrapport. 1. Samenvatting (eventueel, niet verplicht) 2. Inleiding: -geef aan wie je bent, waar je werkt, in welke functie. -leeswijzer: aangeven.
Guy Janssens Een van de leukste cursussen die ik bij de Open Universiteit gevolgd heb! Guy Janssens
Module Communicatie 3de dag
Visie & Strategie.
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Afstuderen Bij De OU Een louterende worsteling 21 september 2001 H.J.J. Delnoy.
Onze doelen en visie in beeld
Bedrijfsbezoeken 2015  Groenhart, Kluster, Ruiter en Eipie.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Het maken van een Profiel werkstuk Havo
Hulpmiddelen voor bepalen activiteiten
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Naam: Rayiha Inanc Klas: 4 E ICT & Multimedia. Inhoud  Stageperiode  Hoe ben ik deze stageplek terechtgekomen?  Het bedrijf  Stage dag 1 t/m stage.
Onderzoek Generatie 2020 De leerkrachten van Deinze kregen eind vorig schooljaar voor het eerst te horen dat er een groot onderzoek zou zijn in Deinze.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Reken je (niet) rijk.
TOON DEZE SLIDE: INLEIDING
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
Technische Bedrijfskunde
3x3 evaluatie Effectief evalueren.
TTT 2018 / 2019.
Transcript van de presentatie:

Afstuderen dagstudie (UvA: psychologie) en deeltijd (OU: informatica) spreker Pieter Fortuin onderwerp Afstuderen datum 21 september 2001 1 1 1

Inhoud 1. Introductie 2. Studie Bedrijfspsychologie (Dagstudie aan UvA) 3. Studie Informatica (Deeltijdstudie aan OU) 4. Aanbevelingen Open universiteit Studenten 2 2 2

1. Introductie Pieter Fortuin Werk Studies Rosmalen, 46, samenwonend, 2 kinderen Werk Verpleging (1972 - 1982) Philips (1985 - 1988), Postbank (1988 - 1991) Rabobank (1991 - heden): ICT consultant Studies Filosofie (1977 - 1985, drs, UvA) Bedrijfspsychologie (1982 - 1985, drs, UvA) Bedrijfskundige informatica (1986 - 1995, ir, OU) Bedrijfseconomie (1998 - heden, afstudeerfase, OU) 2 2 2

2.1 Studie Bedrijfspsychologie 1985: Universiteit van Amsterdam (dagstudie) Onderwerp suggestie van professor voor stageplaats bij Philips (6 mnd) vraagstuk werd aangedragen door Philips zorgen over loonkosten ontwikkeling door aanname academici simulatie van personeelsbewegingen en loonkosten afbakening: overnemen van onderzoeksopzet uit literatuur begeleider van Universiteit liet mij vrij Relatie met werkgever werkgever had belang bij onderzoek, dit werkte uitstekend werkgever gaf begeleiding en stelde programmeur beschikbaar en was enthousiast over onderwerp werkgever bood na onderzoek een baan aan 2 2 2

2.2 Studie Bedrijfspsychologie Tijdsplanning en tijdsbeheersing doorlooptijd: 7 maanden, netto: ca 600 uur tijdsvreter: artefacten in databestand, bugs in software oplosbare en concrete problemen vaste stageperiode leidde tot goede tijdbeheersing vooraf met werkgever afgesproken wanneer product gereed zou zijn. Belang werkgever was groter dan belang Universiteit Methoden van onderzoek 10 jaar historische bestanden (personeel, loonkosten) concreet datamateriaal extrapolatie op basis van scenario’s (simulatie) lastig om wetenschappelijke conclusies te verbinden aan de data van één bedrijf conclusies ging vooral over onderzoeksdesign 2 2 2

2.3 Studie Bedrijfspsychologie Implementatie en gevolgen bedrijf heeft verder gewerkt met de resultaten simulatie werd in de jaren erna gebruikt om gevolgen van personeelsbeleid te schatten leerpunten bij stage heeft werkgever een grote invloed op onderwerpkeuze draagvlak bij werkgever leidt tot snelheid laatste maanden 100% van tijd aan afstudeeronderzoek bij stage in bedrijf wordt afstand tot universiteit groot eerder tussenproducten voorleggen aan universiteit 2 2 2

3.1 Studie Bedrijfskundige informatica 1994/1995 OU Onderwerp ICT infrastructuur financiële instellingen onderwerp hield mij bezig naar aanleiding van mislukte ICT projecten (Postbank, Rabobank) Relatie met werkgever geen stage, maar ging om vaste werkgever (Rabobank) geen afbakening als gevolg van stage-afspraak was een gevoelig onderwerp voor werkgever respecteren van gevoeligheid was noodzakelijk case beschrijvingen voorleggen aan werkgever, maar het was niet altijd helder wie wat kon beslissen gevoeligheid leidde soms tot een ‘oppervlakkigheid’ in de case beschrijvingen 2 2 2

3.2 Studie Bedrijfskundige informatica Tijdsplanning en tijdsbeheersing Doorlooptijd: 1 jaar; Netto: 500 uur Handleiding OU was handig tijdsvreter: OU begeleider kwam halverwege met nieuwe invalshoeken die niet in PvA besproken waren cases moesten worden voorgelegd overdag heel ander werk vertraagde de oplevering Methoden van onderzoek interviews maar geen telbare en controleerbare gegevens, dit maakte scriptie voor mezelf minder grijpbaar literatuurstudie kreeg goede suggesties van collega die met proefschrift bezig was 2 2 2

3.3 Studie Bedrijfskundige informatica Implementatie en gevolgen elementen uit aanbevelingen werden in jaren daarna door werkgever toegepast (m.n. criteria voor software leveranciers) leerpunten goede afspraken maken over gevoelige onderwerpen case beschrijvingen in relatie met literatuur brengen niet eenvoudig structuur: ‘these, toets, conclusie’ werkt beter dan meer verhalende aanpak lastig om naast gewone dagtaak een scriptie te schrijven. Soms een week vrij nemen om snelheid te maken kan goed werken 2 2 2

4.1 Aanbevelingen voor OU ‘Schrijfonderdelen’ eerder in studie schrijven is iets heel anders dan ‘uit je hoofd leren’ bijv. kleine scriptie als onderdeel van propedeuse Student vragen naar onderwerp bevorderen van vroege onderwerpkeuze bijvoorbeeld na ca. 35 modules opbellen van student Zorgvuldigheid bij toewijzen van begeleider vindt de begeleider het ook een leuk onderwerp? Enige voortgangscontrole vanuit vakgroep bijv. na half jaar en heel jaar: via mail vanuit de vakgroep aan begeleider én aan student vragen hoe zij tegen de afstudeerscriptie aankijken 2 2 2

4.2 Aanbevelingen voor studenten Vroeg in studie (3de jaar) onderwerp kiezen Kies onderwerp waar je enthousiast over bent Gelijk na keuze informatie verzamelen Bespreek onderwerp met deskundigen In eigen woorden vertellen over onderwerp aan leek Baken onderwerp goed af niet te veel hooi op je vork nemen maar wel stellingen met ‘enig wetenschappelijk vlees’ eraan stappen in onderzoek ‘these’: algemene stelling(en) uit literatuur ‘toets’: gegevens bijv. eigen organisatie (liefst iets meten) ‘conclusie’: wat zegt de ‘toets’ over de ‘these’ 2 2 2

4.2 Aanbevelingen voor studenten Doorlooptijd PvA is enkele maanden je kan nog best 1 of 2 tentamens in deze periode doen echter zodra PvA goedgekeurd is zitten tentamens je alleen maar in de weg Haal een professor bij bespreking van PvA professor heeft meer autoriteit, beslist makkelijker Rond onderdelen af op te schrijven van ideeën c.q. elementen uit literatuur anders moet je zaken steeds opnieuw lezen/opzoeken Leg tussenproducten voor aan je begeleider vroege feedback leidt tot tijdig bijsturen 2 2 2