Stagebegeleiding Bijeenkomst 3 Blok 2
Doelen van deze les De student kan: Uitleggen wat reflectie is. Aangeven wat het belang van reflectie voor studie en beroep is. Verschillende manieren om te reflecteren benoemen. Persoonlijke reflectievragen opstellen.
Planning Bespreken verschillende reflectiemethoden Oefenen met casus uit de handleiding Oefenen met eigen reflectieverslag Maken van reflectiemethoden Afsluiting
Verschillende reflectiemethoden • Reflectiecirkel van Korthagen • Reflectie in actie • Herkaderen • STARR-reflectie • ABC-methode (aan de hand, belangrijk, conclusie)
Korthagen
Reflectie in actie
Herkaderen Beschrijf je ervaring eens vanuit een ander oogpunt. Herkaderen helpt om niet te lang in een bepaalde emotie te blijven hangen. Ga op zoek naar de vooronderstelling en hier je vraagtekens bij zetten. Bijv: Ik had me voorbereid op een les waarin in lang aan de innovatieve opdracht kon werken. Daar was geen tijd meer voor en daar baal ik van. Vooronderstelling: Als je niet kunt doen, wat je gepland hebt, is dat vervelend. Is dat eigenlijk wel zo? Herkaderen: Beschrijf wat je geleerd hebt, door eens niet te kunnen doen wat je gepland had. Welke kansen heb je nu gekregen, die je niet had gekregen als je je eigen plan had kunnen trekken?
STARR Situatie Taak Actie Resultaat Reflectie
ABC-methode Aan de Hand Belangrijk Conclusie
Oefenen met casussen uit de handleiding Schrijf plus en minpunten op van de verschillende reflectieverslagen Plenair nabespreken
Oefenen met eigen reflectieverslag
EVT. Extra opdracht: Reflectievragen maken Ieder groepje kiest een methode. Maak min. 10 reflectievragen: Reflectiecirkel van Korthagen Reflectie in actie Herkaderen STARR-reflectie ABC-methode (aan de hand, belangrijk, conclusie)
Afronding Lezen: reader Observeren in de klas (Natschool)