Internetbehandeling bij jongeren met CVS

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redekundig ontleden Over waarom, wat en hoe....
Advertisements

Dag 12. Dag 12 Dag 12 van het dagboek Hallootjes, Hoe is het bij jullie? Ik hoop dat jullie je een beetje beter voelen dan wij hier. Want het is toch.
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Praten met kinderen over de wereld !
De schaduw van Jan Harrie Geelen Querido.
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Schilderijen Hoi! Ik ben Schattebout. Ik ga schilderijen laten zien. Het zijn zoekplaatjes. Elk plaatje heeft een verhaal. Verhaaltjes over God, die één.
Rebound Salland. In deze PowerPoint… 1. waarom ik naar rebound ging 2. wat ik geleerd heb! 3. hoe ik terug wil naar school 4. wat ik nodig heb van.
Uitslag enquête over online pesten
Uitleg bijwoordelijke bepaling (bwb)
Herkenning? Rot voelen? Leegte opvullen?
Wat is er met mijn mama? Informatie over de ziekte ALS bedoeld voor kinderen op de basisschool. (Met nadruk bedoeld om samen met uw kind door te nemen)
Een vrouw te zijn.
Dyslexie Deze spreekbeurt van Eva, groep 6, gemaakt voor school, november Mijn spreekbeurt gaat over dyslexie.
Opkomen voor jezelf.
voor iedereen die van zijn hond houdt…
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Gemaakt door Odessa koorevaar
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Woorden en tijd.....
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
Discipelschap.
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
"Wat ga je later worden, Jantje. " vraagt moeder. "Vuilnisman
Mijn stage bij Wijkenstein Naam: Amanda van de Nieuwegiessen Klas: Grijs Jaar: 4e Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas.
Levensvragen Over geluk…..
Dag 7 Dag 7 van het dagboek Hallo jongens en meisjes, Hier ben ik dan weer. En hebben jullie al iets in je schoentje gehad? Als je nog niets gehad.
Een nieuw begin met een vriend die je nooit in de steek laat!
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Een lessenserie van drie lessen
Waarom kijkt een ambtenaar thuis niet uit de ramen? Omdat hij anders op zijn werk niets meer te doen heeft.
Het Debat Opbouw en inhoud.
Waarom kijkt een ambtenaar thuis niet uit de ramen?
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Bewerkt door Rani, Sofie, Helena en Annelies Schooljaar:
was ik alleen met m'n vader met 'n tourgroep waren we gewoon 'n weekje, hadden allemaal sites bekeken en zo.
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Enquête.
Interpreteren van data
WAT EEN GOD! JESAJA 63:7-9; 64:3; 65:1,2.
Welke keuze maak jij voor jezelf?
De oudere stagiaire.
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
© VIP GilzeRijen ( brengt hulpvragers en vrijwilligers bij elkaar en de website is een zusje van Zorgvoorelkaar.com. Rob: “Ik was.
Fantasie Gemaakt door Kristie!.
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Onze doelen en visie in beeld
Rouw & Verlies Les 3.
Mijn vrouw en ik.. Eerst wil ik me even voorstellen. Ik ben Hendrik.
Windesheim zet kennis in werking Update Beeldcommunicatie in de GGZ Nieuwe verpleegkundige zorg. Opduikende interventies in telezorgpraktijken.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Methodiek: Plancyclus
Gemaakt door Roos de Boer ylia lijkt een gewoon meisje. Maar eigenlijk niet want ze woont bij een heel heksenvolk. Maar ylia is nog geen heks. Maar dat.
Met een gebogen hoofd zit Carmen aan tafel met haar boek. Met een moeilijk gezicht kijkt ze naar de opdrachten voor zich. Over een paar weken is haar.
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Heel gewoon maar toch anders.
Woordjes leren.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
Werkwoordelijk gezegde, naamwoordelijk gezegde en de werkwoorden
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Mopje… Ontwerp: Wsbrd Ontwerp: Wsbrd. Gemaskerd bal Een getrouwd stel was uitgenodigd voor een gemaskerd bal. Gemaskerd bal Een getrouwd stel was uitgenodigd.
Welkom. Waarom ben je naar de Meervouddag gekomen? 1.Lijkt me een interessant programma 2.Het is toch verplicht? 3.Gezellig met mijn collega’s een dagje.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Transcript van de presentatie:

Internetbehandeling bij jongeren met CVS ????? Inleiding Moeheid = normaal Moeheid → CVS Etiologie CVS Behandeling FitNet Casuïstiek Tot slot

Wat is er anders bij een internetbehandeling? Contact: naast verbale communicatie ontbreekt ook lichaamstaal. vraagt om ondubbelzinnig woordgebruik Er is geen observatie van de directe interactie tussen jongere en ouder(s). bij jongere vraagt het systeem altijd aandacht. Inleiding Moeheid = normaal Moeheid → CVS Etiologie CVS Behandeling FitNet Casuïstiek Tot slot

Wat is er anders bij een internetbehandeling? Er treedt vertraging op in het elkaar begrijpen. verlate reactie op ‘heftige’ mail/ bewerken cognities/ niet reageren Besta je als therapeut? Inleiding Moeheid = normaal Moeheid → CVS Etiologie CVS Behandeling FitNet Casuïstiek Tot slot

YOU’VE GOT MAIL

Inleiding Moeheid = normaal Moeheid → CVS Etiologie CVS Behandeling FitNet Casuïstiek Tot slot

Mail schrijven Opbouw anders Beperken Structuur Layout Inleiding Moeheid = normaal Moeheid → CVS Etiologie CVS Behandeling FitNet Casuïstiek Tot slot

CGT voor jongeren met CVS Inleiding Specifieke kenmerken van CGT voor jongeren met CVS Schoolhervatting is altijd een doel. Beïnvloeding van cognities ouders t.a.v. CVS en hun kind. Beïnvloeding van gedrag van ouders t.o.v. CVS-gerelateerd gedrag. Ouders en jongere samen verantwoordelijk. Benadering afhankelijk van leeftijd. Moeheid = normaal Moeheid → CVS Etiologie CVS Behandeling FitNet Casuïstiek Tot slot

Leeftijd en rol van de ouders <15 JAAR Minder gevoelig voor lange termijn doelen. Afhankelijker van sturing ouders, met name in het uitvoeren van afspraken. Ouders als coach benaderd en vaker in spreekkamer. Behandeling richt zich op kind en ouders, ouders nemen ook verantwoordelijkheid. >15 JAAR Wel gericht op lange termijn doelen. Meer aanspreekbaar op zelf verantwoordelijkheid nemen. Ouders ruimte aan jongere geven. Behandeling richt zich op zelfstandigheid en verantwoordelijkheid jongere. Inleiding Moeheid = normaal Moeheid → CVS Etiologie CVS Behandeling FitNet Casuïstiek Tot slot

Doel van de behandeling Inleiding Herstel Schoolhervatting (werkhervatting) Bereiken van persoonlijke doelen bijvoorbeeld sporten, uitgaan Ophouden jezelf als CVS-patiënt te beschouwen Moeheid = normaal Moeheid → CVS Etiologie CVS Behandeling FitNet Casuïstiek Tot slot

Praktische gang van zaken Inleiding HET CONTACT: Mailcontact met jongere en met ieder van beide ouders. Therapeut heeft wekelijks mailcontact. Jongere mailt telkens wanneer programma daar om vraagt. Therapeut overlegt waar nodig wel telefonisch met school/ andere instanties. Moeheid = normaal Moeheid → CVS Etiologie CVS Behandeling FitNet Casuïstiek Tot slot

FitNet: 21 stappen Jou leren kennen Uitleg behandeling Waar sta ik nu? Inleiding Jou leren kennen Uitleg behandeling Waar sta ik nu? Mijn ouders Mijn doelen Slaappatroon Mijn helpende gedachten Niet meer letten op mijn lijf Opbouw van lichamelijke activiteiten A Evenwicht vinden Opbouw van lichamelijke activiteiten Problemen tijdens opbouw van licha-melijke activiteiten Opbouw mentale activiteiten Plan voor school Sociale activiteiten Vooruitgang benutten Plan voor werk Uitgaan Ik, CVS-patiënt? Evaluatie Follow-up Moeheid = normaal Moeheid → CVS Etiologie CVS Behandeling FitNet Casuïstiek Tot slot

Praktische gang van zaken Inleiding HET VERLOOP VAN DE THERAPIE: Therapeut bepaalt moment van volgende stap. Meerdere stappen tegelijk te activeren. Stappen zo geformuleerd dat ze ook door elkaar heen te gebruiken zijn: maatwerk. Moeheid = normaal Moeheid → CVS Etiologie CVS Behandeling FitNet Casuïstiek Tot slot

De 21 stappen van Niels 1. Jou leren kennen Inleiding 1. Jou leren kennen 12. Problemen tijdens opbouw van lichamelijke activiteiten 2. Uitleg behandeling Moeheid = normaal 3. Waar sta ik nu? 13. Opbouw mentale activiteiten 4. Mijn ouders Moeheid → CVS 5. Mijn doelen 14. Plan voor school 6. Slaappatroon 15. Sociale contacten Etiologie CVS 7. Mijn helpende gedachten 16. Vooruitgang benutten 8. Niet meer letten op mijn lijf 17. Plan voor werk Behandeling 18. Uitgaan 9. Opbouw van lichamelijke activiteiten 19. Ik, CVS-patiënt? FitNet 10. Evenwicht vinden 20. Evaluatie 11. Opbouw van lichamelijke activiteiten 21. Follow-up Casuïstiek Tot slot

NIELS Niels, 16 jaar Klachten van vermoeidheid: Inleiding Niels, 16 jaar Thuiswonend, geen relatie, 4 VWO, sport 5 x per week, helft van tweeeige tweeling. Klachten van vermoeidheid: Vermoeidheid belangrijkste klacht, daarnaast veel hoofdpijn en concentratieproblemen. Begonnen in 2006, ging toen minder sporten. Begin 2007: griep, 3 maanden thuis. Wel over naar 4 VWO. Oktober 2007 tot start behandeling (april 2008) volledig schoolverzuim. Ligt overdag regelmatig op de bank. Moeheid = normaal Moeheid → CVS Etiologie CVS Behandeling FitNet Casuïstiek Tot slot

Kennismaking en uitleg: 1 - 4 STAP 1: jou leren kennen (gezin, school, activiteiten, vrienden) NIELS: Gezin: Moeder (47 jaar) werkt 2 dagdelen als verpleegkundige in ziekenhuis. Bleef veel thuis voor Niels. Vader (47 jaar) is wetenschappelijk medewerker. Probeert met Niels te sporten. “Kwakkelende” tweelingbroer: ook moe. Broertje van 10, gezond. Niels trekt veel met tweelingbroer en moeder op. Inleiding Moeheid = normaal Moeheid → CVS Etiologie CVS Behandeling FitNet Casuïstiek Tot slot

Kennismaking en uitleg: 1 - 4 STAP 1: jou leren kennen NIELS: School: 4 VWO, stond er goed voor maar moet door verzuim 4de klas waarschijnlijk overdoen. Activiteiten: veel thuis, sport niet meer. Probeert wel elke dag stukje te lopen. Vrienden: bijna geen contact meer met vrienden en klasgenoten. Meeste contact via msn. Ziet af en toe nog kinderen uit de buurt. Mist vrienden. Inleiding Moeheid = normaal Moeheid → CVS Etiologie CVS Behandeling FitNet Casuïstiek Tot slot

Kennismaking en uitleg: 1 - 4 Inleiding STAP 2: uitleg behandeling (doel behandeling, CGT, Fitnet) NIELS: is een vriendelijke jongen, stelt veel vragen, gaat nauwgezet te werk. Gaat meestal erg enthousiast aan de slag. Vraagt regelmatig om bevestiging bij ouders of bij mij. Blijkt goed te kunnen ‘bedelen’! Moeheid = normaal Moeheid → CVS Etiologie CVS Behandeling FitNet Casuïstiek Tot slot

Kennismaking en uitleg: 1 - 4 Inleiding STAP 3: waar sta ik nu? (vragenlijsten: moe? klachten? activiteiten?) NIELS: hij scoort als ernstig vermoeid en ernstig beperkt (april 2008). Moeheid = normaal Moeheid → CVS Etiologie CVS Behandeling FitNet Casuïstiek Tot slot

Kennismaking en uitleg: 1 - 4 Inleiding STAP 4: mijn ouders (uitleg over rol en steun van ouders binnen de behandeling, bespreken privacy jongere t.o.v.ouders) NIELS: “Mijn ouders bemoeien zich niet echt meer met mij, dan anders. Ze vragen wel vaak hoe het gaat en sommige klussen hoef ik ook niet te doen. Ze zijn wel bezorgd, mijn moeder meer dan mijn vader, maar ik heb er niet echt last van”. Moeheid = normaal Moeheid → CVS Etiologie CVS Behandeling FitNet Casuïstiek Tot slot

Kennismaking en uitleg: 1 - 4 Inleiding STAP 4: rol van de ouders VADER: “Hij is 16. Ik snap ook wel dat hij niet vroeg naar bed wil. De hormonen gieren door zijn lijf! Dit hoort de tijd van zijn leven te zijn! We kunnen hem toch niet opsluiten?!” MOEDER: “In het begin probeerde ik zo veel mogelijk thuis te blijven. Hij vond het niet leuk om alleen te zijn. Maar hij werd er alleen maar nog ‘zieliger’ van. En eerlijk gezegd trok ik het zelf ook niet meer.” Moeheid = normaal Moeheid → CVS Etiologie CVS Behandeling FitNet Casuïstiek Tot slot

Doelen: 5 STAP 5: doelen (invullen van doelendagboek, ook ouders wordt gevraagd naar doelen voor jongere/ voor zichzelf) NIELS: beter worden, je weer fijn voelen weer alle activiteiten kunnen doen die ik met mijn vrienden deed gewoon weer normaal leven en plezier maken weer volop kunnen sporten weer gewoon naar school uitgaan, naar feesten Inleiding Moeheid = normaal Moeheid → CVS Etiologie CVS Behandeling FitNet Casuïstiek Tot slot

Doelen concreet en toetsbaar formuleren: welke activiteit? hoe vaak? hoe lang? Inleiding Moeheid = normaal Moeheid → CVS Etiologie CVS Behandeling FitNet Casuïstiek Tot slot

Doelen: 5 STAP 5: doelen NIELS: Jiu-jitsu 2 x per week, 2x per week waterpolo, wedstrijd op zaterdag Alle lessen volgen op school, gemiddeld 1,5 uur huiswerk per dag, 4 uur huiswerk in het weekend 2 x per maand uitgaan tot 02.00 uur Piano spelen, 1 uur les per week, elk dag 20 minuten oefenen 2 à 3 x per week met vrienden af kunnen spreken ongeveer 2 à 3 uur Inleiding Moeheid = normaal Moeheid → CVS Etiologie CVS Behandeling FitNet Casuïstiek Tot slot

Het slaappatroon: 6 STAP 6: slaap-waakritme Inleiding STAP 6: slaap-waakritme (uitleg over ontregeld slaap-waak ritme/ bijhouden van slaap-waakdagboek) NIELS: Voert al snel vaste bedtijden in. 22.30 uur in bed en 07.30 opstaan. Gaat niet meer liggen overdag. Houdt dagboek hierover keurig bij. Moeheid = normaal Moeheid → CVS Etiologie CVS Behandeling FitNet Casuïstiek Tot slot

Het slaappatroon: 6 STAP 6: slaap-waakritme Niels mailt hierover: Inleiding STAP 6: slaap-waakritme Niels mailt hierover: “Het duurt vaak lang voordat ik in slaap val. Vaak wel tot 02.00 uur. Daarom is het vervelend om vroeg naar bed te gaan. Ik ben wel bereid om dat te doen hoor, als het echt helpt! Ook ben ik ‘s nachts vaak wakker. Dan mag ik toch wel muziek luisteren of lezen?! Anders is de nacht wel erg lang!” Moeheid = normaal Moeheid → CVS Etiologie CVS Behandeling FitNet Casuïstiek Tot slot

Het slaappatroon: 6 STAP 6: slaap-waakritme Slaapadviezen: Inleiding STAP 6: slaap-waakritme Slaapadviezen: Uitleg over slaapcyclus Vast slaapritueel Blijven liggen Helpende gedachten Bed weer koppelen aan slapen! Moeheid = normaal Moeheid → CVS Etiologie CVS Behandeling FitNet Casuïstiek Tot slot

Het slaappatroon: 6 STAP 6: slaap-waakritme Inleiding STAP 6: slaap-waakritme Na een aantal weken mailt Niels: “Ik begin al te wennen aan mijn slaapwaak-ritme! Ik voel me ‘s ochtends beter dan eerst. Hoewel ik er volgens mij nog wel als een zombie uitzie, haha! Ik heb vannacht heel erg veel geslapen, volgens mij 7 uur, een nieuw record denk ik!” Moeheid = normaal Moeheid → CVS Etiologie CVS Behandeling FitNet Casuïstiek Tot slot

Het denken: 7 STAP 7: mijn helpende gedachten NIELS: Inleiding STAP 7: mijn helpende gedachten (uitleg over de invloed van het denken op de vermoeidheid en het bijhouden van het ‘dagboek helpende gedachten’) NIELS: Het onderdeel helpende gedachten spreekt hem duidelijk niet aan. Hij mailt: “Ik heb niet echt vaste gedachten als ik moe ben. Ik ben de hele dag door moe. Ben me niet zo bewust van mijn gedachten. Wat moet ik dan opschrijven? Als ik iets niet kan door de moeheid, dan leg ik me daarbij neer. Ik praat me zelf echt niet de put in!” Moeheid = normaal Moeheid → CVS Etiologie CVS Behandeling FitNet Casuïstiek Tot slot

Het denken: 7 STAP 7: mijn helpende gedachten OUDERS: Inleiding STAP 7: mijn helpende gedachten OUDERS: Ouders mailen: “De helpende gedachten vindt hij moeilijk en ook een beetje onzin. Het dagboek helpende gedachte vult hij alleen maar in uit plichtsgevoel! “Onze niet helpende gedachten zijn: Ga toch even liggen als je zo moe bent. Is dit niet te zwaar voor hem?” Moeheid = normaal Moeheid → CVS Etiologie CVS Behandeling FitNet Casuïstiek Tot slot

Gerichtheid op lichamelijke sensaties: 8 Inleiding STAP 8: niet meer letten op mijn lijf (aandacht steeds minder richten op de moeheid door er niet meer over te praten of aan te denken) NIELS: Niels ervaart dit als een opluchting. Vindt het soms wel moeilijk als anderen naar zijn moeheid vragen. “Dan moet je toch antwoord geven?” Moeder vraagt zich af wat ze wel en niet ‘mag’ vragen. “Mag ik ook niet vragen hoe hij geslapen heeft? Dat doe ik bij de rest van het gezin ook!” Moeheid = normaal Moeheid → CVS Etiologie CVS Behandeling FitNet Casuïstiek Tot slot

Activiteiten-regulatie: 9 - 18 Inleiding STAP 9 tot en met 12: regulering en graduele opbouw lichamelijke activiteiten regulering van activiteiten: evenwichtig verdelen van activiteiten opbouw van lichamelijke activiteiten aan de hand van het activiteitenpatroon van de jongere Moeheid = normaal Moeheid → CVS Etiologie CVS Behandeling FitNet Casuïstiek Tot slot

Activiteiten-regulatie: 9 - 18 STAP 10: evenwicht vinden (regulering van activiteiten: evenwichtig verdelen van activiteiten) NIELS: Is aanvankelijk niet gemakkelijk voor hem. Vooral bij sociale contacten. Vader begrijpt zijn zoon hierin. Moeder baalt van zijn ‘pieken’. Inleiding Moeheid = normaal Moeheid → CVS Etiologie CVS Behandeling FitNet Casuïstiek Tot slot

Activiteiten-regulatie: 9 - 18 STAP 10: evenwicht vinden: schoolreis NIELS: “Over 2 weken hebben we vakantie. We gaan dan naar Praag. Ik wil heel graag mee! Keigezellig! De laatste kans om met mijn klasgenoten iets te doen. Ik blijf waarschijnlijk zitten. Ik heb er zo’n zin in, eindelijk, iets leuks! Ik weet niet of het verstandig is om mee te gaan. Ik hoef niet alles van het programma mee te doen. Van mijn ouders mag het! Wat vind jij? Is het verstandig of raad jij het erg af?” Inleiding Moeheid = normaal Moeheid → CVS Etiologie CVS Behandeling FitNet Casuïstiek Tot slot

Activiteiten-regulatie: 9 - 18 Inleiding STAP 10: evenwicht vinden: schoolreis VADER: “De reis naar Praag vind ik erg moeilijk. Het lijkt me dat het een lange piekbelasting gaat worden voor Niels. Aan de andere kant, hij heeft al zo veel leuke dingen gemist, de laatste tijd. Dat vind ik best sneu. Ik wil het hem niet onthouden. Niels moet zelf de doorslag geven.” Moeheid = normaal Moeheid → CVS Etiologie CVS Behandeling FitNet Casuïstiek Tot slot

Activiteiten-regulatie: 9 - 18 Inleiding STAP 10: evenwicht vinden: schoolreis “De vraag om wel of niet deel te nemen aan een schoolreis is een veel gestelde vraag. Het is niet voor niets dat je zelf twijfelt. De kans is groot dat je uitgeput terugkomt van zo’n reis. Dat is de ervaring van veel jongeren die het programma volgen. Ze hadden een paar dagen nodig om bij te komen. Maar ze vertelden ook dat het een positieve ervaring was, ondanks de moeheid achteraf. Wat doe je? Ga je wel of niet?” Moeheid = normaal Moeheid → CVS Etiologie CVS Behandeling FitNet Casuïstiek Tot slot

Activiteiten-regulatie: 9 - 18 Inleiding STAP 10: evenwicht vinden: schoolreis “Als je ja zegt: bedenk dan van te voren hoe je het het beste aan kunt pakken.” Moeheid = normaal Moeheid → CVS Etiologie CVS Behandeling FitNet Casuïstiek Tot slot

Activiteiten-regulatie: 9 - 18 Inleiding STAP 10: evenwicht vinden: schoolreis “Ik ga niet mee naar Praag. Het vertraagt mijn herstel. Zoals jij me ook al aangeraden hebt (???!). Het wordt vast super gezellig, maar als ik meega zou dat vast een superpiek worden waarna ik helemaal instort. Ik voel me nu net wat fijner en ik heb het er niet voor over dat ik me daarna weer slechter voel. Ik ben al een keer in Praag geweest en ik ga echt nog wel een keer met Gijs naar Tsjechië! Geloof me maar!” Moeheid = normaal Moeheid → CVS Etiologie CVS Behandeling FitNet Casuïstiek Tot slot

Activiteiten-regulatie: 9 - 18 Inleiding STAP 11: opbouw lichamelijke activiteiten (opbouw van dagelijks wandelen of fietsen) Het activiteitenpatroon van zowel volwassene als jongere met CVS wordt bepaald met behulp van een actometer. Moeheid = normaal Moeheid → CVS Etiologie CVS Behandeling FitNet Casuïstiek Tot slot

Actometer Inleiding Moeheid = normaal Moeheid → CVS Etiologie CVS Behandeling FitNet Casuïstiek Tot slot

Activiteitenpatroon RELATIEF ACTIEVE CVS PATIËNT Inleiding Moeheid = normaal Moeheid → CVS Etiologie CVS RELATIEF ACTIEVE CVS PATIËNT Behandeling FitNet Casuïstiek LAAG ACTIEVE CVS PATIËNT Tot slot

Activiteiten-regulatie: 9 - 18 Inleiding STAP 11: opbouw lichamelijke activiteiten NIELS: Is relatief actief: kan bijna niet wachten totdat hij met deze opdracht mag beginnen! Probeert wel te smokkelen: Hij mailt: “Ik had je mail (met uitleg over activiteitenopbouw) al gezien. Dus ik was al begonnen! De stappen had ik toen nog niet gelezen...! Handig! Ik moet naar school fietsen, dus lopen kan ik al niet meer.” Moeheid = normaal Moeheid → CVS Etiologie CVS Behandeling FitNet Casuïstiek Tot slot

Activiteiten-regulatie: 9 - 18 Inleiding STAP 11: (opbouw lichamelijke activiteiten) Belangrijk hierbij: kies een (op zich staande) activiteit, lopen of fietsen doe dit 2 x per dag begin op een haalbaar niveau verhoog het activiteitenniveau geleidelijk voer de activiteiten consequent uit. Moeheid = normaal Moeheid → CVS Etiologie CVS Behandeling FitNet Casuïstiek Tot slot

Activiteiten-regulatie: 9 - 18 Inleiding STAP 11: opbouw lichamelijke activiteiten Waarom kan ik niet gewoon met 2 x 45 minuten beginnen? Dus als ik voor de opbouw gefietst heb, dan mag ik daarnaast niet meer fietsen? Fietsen is wel erg saai! Gisteren heb ik de 2de keer niet gefietst omdat ik zo kapot was. Was naar de musical van mijn broer geweest. Leuk! Was toch goed om niet meer te fietsen? Zo heb ik toch een piek voorkomen ()!” Moeheid = normaal Moeheid → CVS Etiologie CVS Behandeling FitNet Casuïstiek Tot slot

Activiteiten-regulatie: 9 - 18 Inleiding STAP 11: opbouw lichamelijke activiteiten “Mijn vader spinnt een aantal keren per week. Hij is best fanatiek! Gisteren hebben we een rondje over het eiland gefietst! Ik heb hem eruit gefietst! Echt waar! Hij was helemaal kapot na afloop. En ik ...? Ha! Geen centje pijn!!!” “Durf het bijna niet te zeggen; maar ik ga dit fietsen nog leuk vinden!” Moeheid = normaal Moeheid → CVS Etiologie CVS Behandeling FitNet Casuïstiek Tot slot

Activiteiten-regulatie: 9 - 18 Inleiding STAP 14: je plan voor school (schooldagboek invullen/ eigen schoolplan gaan maken met als doel alle lessen te kunnen volgen. Met gebruik van de aanpak die de jongere geleerd heeft bij de opbouw van lichamelijke activiteiten) NIELS: Niels gaat al vrij snel na de start van fitnet het eerste uur naar school. Eigenlijk wil hij liever met 2 uur beginnen. Zijn schoolplan ziet er goed uit. Het uitbreiden van de uren wil hij af laten hangen van hoe hij zich voelt. Moeheid = normaal Moeheid → CVS Etiologie CVS Behandeling FitNet Casuïstiek Tot slot

Activiteiten-regulatie: 9 - 18 Inleiding STAP 14: je plan voor school “Wat zou er gebeuren als je je schooluren alleen zou uitbreiden op de dagen dat je je goed voelt?” Moeheid = normaal Moeheid → CVS Etiologie CVS Behandeling FitNet Casuïstiek Tot slot

Activiteiten-regulatie: 9 - 18 STAP 12: problemen bij de opbouw van activiteiten (meer klachten/ geen zin meer/ ik ben ziek/ mag ik sneller opbouwen) NIELS: werd ziek tijdens de opbouw, maar pakte dit weer goed op. Moeder mailt: “Niels was behoorlijk ziek, afgelopen week, hij deed weinig en liet regelmatig merken dat hij moe was. Ik vond het moeilijk om hier mee om te gaan. Nu heeft hij alles weer opgepakt.” Inleiding Moeheid = normaal Moeheid → CVS Etiologie CVS Behandeling FitNet Casuïstiek Tot slot

Activiteiten-regulatie: 9 - 18 STAP 12: problemen bij de opbouw van activiteiten “Ziek is ziek. De behandeling stopt dan ook even. Op het moment dat je je dagelijks leven weer oppakt, pak je ook de behandeling weer op. Daar waar je gebleven bent voordat je ziek werd.” Inleiding Moeheid = normaal Moeheid → CVS Etiologie CVS Behandeling FitNet Casuïstiek Tot slot

Activiteiten-regulatie: 9 - 18 Inleiding STAP 13: opbouw mentale activiteiten (dit gaat over ‘hersengymnastiek’: lezen/ huiswerk maken/computeren) NIELS: Geeft aan dat hij zich moeilijk kan concentreren. Bij het in vullen van stap 13 blijkt dit wel mee te vallen. Niels kan gemakkelijk een uur lezen of achter de pc werken. Gaat dan ook niet door met stap 13. Moeheid = normaal Moeheid → CVS Etiologie CVS Behandeling FitNet Casuïstiek Tot slot

Activiteiten-regulatie: 9 - 18 STAP 15: sociale activiteiten (geleidelijk opbouwen van sociale activiteiten) NIELS: Vindt het maar raar dat hij een plan moet maken voor opbouw. Wil maar al te graag zijn contacten verder uitbreiden. Hij mailt: “Frank komt zo nu en dan langs. Hij is verhuisd en komt van ver. Dan kan ik toch niet zeggen: zo nou moet ik stoppen? Ik zie hem al niet zo vaak en dan zou ik hem alleen maar korter zien!” Inleiding Moeheid = normaal Moeheid → CVS Etiologie CVS Behandeling FitNet Casuïstiek Tot slot

Activiteiten-regulatie: 9 - 18 Inleiding STAP 16: vooruitgang benutten (Geleidelijk oppakken van doelen zodra 2x 45 (nu 2 x 30 minuten) minuten wandelen of fietsen bereikt is) NIELS: Gaat hier enthousiast mee aan de slag. Wil sporten, school en sociale contacten weer oppakken. Moeder mailt: “Niels heeft met al zijn doelen, weer net zo’n volle week als voordat hij ziek werd! Kan dit wel? Moeten we hem daar vrij in laten of ga jij daar nog in sturen?”. Moeheid = normaal Moeheid → CVS Etiologie CVS Behandeling FitNet Casuïstiek Tot slot

Activiteiten-regulatie: 9 - 18 Inleiding STAP 16: vooruitgang benutten “Ik hoop het! Niels heeft voor zichzelf een plan gemaakt hoe hij zijn doelen stap voor stap op kan pakken. Hij heeft door het strakke ritme en het fietsen heel wat opgebouwd. Hij kan nu weer heel wat hebben! Laat het hem maar proberen.” Moeheid = normaal Moeheid → CVS Etiologie CVS Behandeling FitNet Casuïstiek Tot slot

Activiteiten-regulatie: 9 - 18 STAP 18: uitgaan (het geleidelijk uitbreiden van het uitgaan met als doel weer te wennen aan ontregelende activiteiten) NIELS: Vindt dit spannend maar ervaart het ook als een opluchting: en stort zich erin!: Donderdagochtend ben ik naar Flevo gegaan. Donderdag, vrijdag en zaterdag feesten! Heel de dag concerten bezoeken en het campingleven! Elke dag 2 kilometer zwemmen! Vermoeiend, maar gaaf! Bij thuiskomst was ik kapot, maar dat was iedereen. Dagje bijgeslapen en daarna ging het weer!!!” Inleiding Moeheid = normaal Moeheid → CVS Etiologie CVS Behandeling FitNet Casuïstiek Tot slot

Afsluiting van de therapie Inleiding STAP 19: ben je nog CVS-patient? (durf je tegen jezelf en anderen te zeggen dat je geen CVS-patient meer bent?) NIELS: gaat dit goed af. “Nee, ik echt geen CVS-patient meer! Nope! Ik sport weer een aantal keer per week en ben begonnen met hardlopen. Ook ben ik begonnen met piano spelen. Ik ben uitgeweest(!) en heb geen last meer van moeheid. Ben soms wel even moe, maar dat is gewone moeheid. Ik ga ook weer volledig naar school en trek veel met vrienden op. Moeheid = normaal Moeheid → CVS Etiologie CVS Behandeling FitNet Casuïstiek Tot slot

Afsluiting van de therapie Inleiding STAP 19: ben je nog CVS-patient? “Ik ben wel ziek geweest maar dat had niets met CVS te maken. Iedereen thuis moest eraan geloven!” Moeheid = normaal Moeheid → CVS Etiologie CVS Behandeling FitNet Casuïstiek Tot slot

Afsluiting van de therapie Inleiding STAP 19: ben je nog CVS-patient? Vader mailt: “Het gaat goed met Niels. Zelfs ik maak me nu minder zorgen om hem. Hij heeft af en toe nog wel eens een ‘futdip’ waarin hij moeilijk van de bank afkomt. Zelf ziet hij dit niet als iets dat nog bij CVS hoort. En waarschijnlijk is dat ook zo! Je hebt natuurlijk ook nog gewoon ‘pubergedrag’!” Moeheid = normaal Moeheid → CVS Etiologie CVS Behandeling FitNet Casuïstiek Tot slot

Afsluiting van de therapie Inleiding STAP 20: evaluatie (herhaling vragenlijsten en evaluatie van programma) Waar heb je het meeste aan gehad? NIELS: Strakke ritme Evenwichtig verdelen van activiteiten Lichamelijk actief blijven Moeheid = normaal Moeheid → CVS Etiologie CVS Behandeling FitNet Casuïstiek Tot slot

Afsluiting van de therapie STAP 21: Follow-up (drie en zes maanden later: hoe is het met je? met herhaling van de belangrijkste vragenlijsten) (na drie maanden). “Hoi Thea, moest even wennen zonder de wekelijkse mails! Afkicken! Met mij gaat het goed, doe alles zoals ik het wil. Alleen waterpolo valt een beetje tegen, maar dat is vooral conditie opbouwen. De rest gaat prima!” Inleiding Moeheid = normaal Moeheid → CVS Etiologie CVS Behandeling FitNet Casuïstiek Tot slot

Afsluiting van de therapie STAP 21: Follow-up (afscheid na zes maanden). “Ik was erg moe, maar dat is weer bijgetrokken. Ik weet wat ik moet doen als het minder gaat. Helpende gedachten ()? Nee! Strakker ritme, en vasthouden wat ik heb! Even opletten, geen reden tot paniek!” Inleiding Moeheid = normaal Moeheid → CVS Etiologie CVS Behandeling FitNet Casuïstiek Tot slot

Hersteld? Inleiding Inleiding Moeheid = normaal Moeheid = normaal CVS Moeheid → CVS Moeheid → CVS Etiologie CVS Etiologie CVS Behandeling Behandeling FitNet FitNet Casuïstiek Casuïstiek Tot slot Tot slot

Internetbehandeling bij jongeren met CVS Wat vond ik er van? In het begin arbeidsintensief Wennen aan andere opbouw en ‘beperkte ruimte’ Contact is mogelijk! Inleiding Moeheid = normaal Moeheid → CVS Etiologie CVS Behandeling FitNet Casuïstiek Tot slot