Ouderbetrokkenheid op Het Kompas

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Naar een krachtige samenwerking tussen ouders en school
Advertisements

Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
GEMEENTE, NEEM JE KINDEREN MEE
Realisatie kindcentrum
De Vreedzame School Een school met een hart. De Vreedzame School Een school met een hart.
Leerlingenzorg De Telgenkamp
Agenda vanavond Welkom Presentatie OB (20 minuten) Koffie (15 minuten)
Werken naar onderwijsbehoeften
Pastoraal op school.
Samen met ouders aan het werk!
Er waren eens ………………. leerlingen tussen wal en schip.
De dynamische driehoek: ouders - kind - school
Studie2daagse directies Unicoz 15 en 16 november 2012 Communicatie, ouderbetrokkenheid, educatief partnerschap een ideale combinatie voor.
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Informatieavond 30 augustus De visie Op De Gabrie Mehenschool geloven we in het talent van ieder kind. Pedagogisch We zien de groep als het sociale.
Implementatie HGD/ HGW
Terugkoppeling OLB Collegagroep zorg Valérie De Smet 16/1/2014.
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
1zorg-route.
Kinderen en hun sociale talenten
Hartelijk welkom 13 juni 2013.
De zin van een SOP 14 oktober 2014 Dick Rasenberg.
EDUCATIEF PARTNERSCHAP
Regels en afspraken.
Communicatie met ouders
Voortijdig schoolverlaten
Ouderbetrokkenheid.
Een prachtige kans voor uw kinderen
PLG Partnerschap school en ouders 1. Onderzoeksvragen 1.Op welke manier kan de samenwerking tussen school en ouders de ontwikkeling van het kind stimuleren?
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
PESTEN JULIANASCHOOL.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Aan de slag met POVO Wolvega/Oosterwolde Zet Engels ‘in the picture’ 28 oktober 2014 Jeroen Pennings & Kris Verbeeck.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion.
Ouderbetrokkenheid 3.0© E-book Van informeren naar samenwerken
Welkom. Wat wilt u graag weten? Schrijf maar op! Welke info?
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Kindcentrum [naam] Voor ieder kind van 0 tot 13 jaar!
PARCIVAL COLLEGE vrijeschool OPEN DAG Zaterdag 4 februari 2012 Aanvang tot vmbo-tl havo vwo worden wie je bent.
leren opvoeden spelen vieren……… de school maken!
BGT Cartoons GeoBuzz congres 25 & 26 november 2014 Live tekensessie door Willem van Albeslo.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
‘Samen’ uitdagen tot ontwikkelen Basisschool De Ark.
Oudertevredenheidsonderzoek:
Hoe koppel je preventie voor kinderen aan een aanpak voor ouders?
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Hoever staan wij met ouderbetrokkenheid?
Van zenden en terugzenden naar samenwerken ten behoeve van het kind
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
Informatieavond 15 november 2017
Ouders en school samen Maart 2016
ADVISERING PO-VO “ SCHOOL EN OUDERS: PARTNER BIJ ADVISERING”
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Arline Spierenburg november 2018
Doubleren.
IKC De Wenteling Balinge e.o.
Doubleren.
De Vreedzame School Ouderavond Nova Montessori Venlo.
Transcript van de presentatie:

Ouderbetrokkenheid op Het Kompas

Ouderbetrokkenheid 3.0 Het Kompas en de ouders van onze kinderen delen en zoeken samen naar nieuwe informatie met een voor beide partijen helder doel: De ontwikkeling van het kind; de leerling

Waarom ouderbetrokkenheid 3.0? Onderzoeken wijzen uit dat kinderen hogere prestaties leveren als ouders en leraren samen steeds het beste voor hen zoeken. Zitten beter in hun vel Heeft positief effect op schoolklimaat Uitgangspunt is dat alle ouders betrokken zijn bij hun kind

Cruciaal Inzicht in waar onderwijs om draait Hoe laat je de leerlingen op de beste manier ontwikkelen? Welke verschillende verantwoordelijkheden hebben de school, de ouders en de leerling? Waar zit de overlap? Waar versterken ouders en school elkaar als het gaat om het zoeken naar de meest kansrijke wegen voor kinderen om te leren?

Ouderbetrokkenheid 3.0 Gaat er vanuit dat de samenwerking tussen school en ouders consequent wordt vormgegeven met als gevolg dat school en ouders gelijkwaardig zijn en dat zij gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor de schoolontwikkeling van het kind. School en ouders erkennen elkaars professionele en emotionele deskundigheid Ouderbetrokkenheid 3.0 is een ideale samenwerking tussen school en ouders

Hoe gaan we het vormgeven? Een startgesprek aan het begin van ieder schooljaar: met ouders, leerling en leerkracht Een individueel gespreksarrangement: de ouders en de school spreken met elkaar op basis van de ontwikkelingsbehoefte van de leerling de frequentie en vorm van het contact af. Een nieuwjaarsreceptie in augustus : in iedere groep leren ouders en kinderen elkaar direct in augustus (opnieuw) kennen waardoor er al aan het begin van het jaar een betrokkenheid op elkaar ontstaat.

Ouderbetrokkenheid 3.0 moet leiden tot: Commitment van alle ouders en dus optimale betrokkenheid bij de schoolontwikkeling van het kind Tijdsinvestering aan het begin van het jaar zorgt voor een goede afstemming op de behoeften van het kind, wat energie en tijd oplevert voor de rest van het jaar. Er wordt efficient samengewerkt. Anders kijken naar en denken over het samenwerken tussen school en ouders in het belang van de leerling Veel creativiteit, variatie en persoonlijke inkleuring van de samenwerking tussen school en ouders

vervolg Er ontstaat een schoolgemeenschap waarin alle ouders zich betrokken voelen en ook weten hoe ze betrokkenheid vorm moeten geven Veel minder ‘reparatiegesprekken’ nodig

Op weg naar……. De eerste stappen in ouderbetrokkenheid 3.0 zijn gezet Voor beide partijen is het een ‘zoektocht’ Reacties en verbetersuggesties van harte welkom Ouderbetrokkenheid gaat niet over ouders, maar over LEERLINGEN. Leerkrachten en ouders hebben de gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van de volgende generatie. .