Actieplan Vroegtijdig Schoolverlaten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleuterparticipatie: netoverstijgende CLB-ervaringen • Kleuters als prioritaire doelgroep • CLB-begeleiding: drie invalshoeken: • Schoolondersteuning •
Advertisements

Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Onderwijsloopbaan- begeleiding in de hedendaagse CLB-praktijk Schaarbeek - 31 mei 2011.
Workshop 3: De verhouding tussen VKS en de eindtermen in het onderwijs VKS-event 10/2/2012.
Actielijnen School –Ex programma Matching-offensief
Strategisch Actieplan Werkgelegenheid Eeklo. I. Waarom het Strategisch Actieplan Werkgelegenheid Eeklo ?
Word Wijs! ? GSIW Actiegroep Leren-Werken stelt het project Word Wijs! voor. • promotor: de Stap - Studieadviespunt Gent • duur project: 1/10/2012 tot.
Grensoverschrijdende participatie van leerlingen en leerkrachten
Regionale Technologische Centra en werkplekleren
Geert Bourgeois Viceminister-president Vlaams minister van Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse Rand.
Energieke doelgerichte regionale aanpak
Overzicht Stageplaatsen Streekoverleg ZOV 28 maart 2014.
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
Netwerk Lokale Economie 27/09/2013 Voorstelling Streekpact RESOC.
VSV raakt ons allemaal 14 februari 2013
Structuur secundair onderwijs
Onderwijs & Arbeidsmarkt Jaap Bond, gedeputeerde Provincie Noord-Holland.
Schooldoorlichtingen Onderwijsinspectie Jan Vermeylen Inspectie
Leer- en ErvaringsbewijzenDatabank (LED)
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
Seminar « De lerende gemeente » heet u welkom! Antwerpen, 28 oktober 2010 Een co-productie van Antwerp Management School, het CNO, de VVSG en Politeia.
Anderstalige nieuwkomers in centrumsteden (basis- en secundair onderwijs) - resultaten bevraging centrumsteden en LOP’s -
Workshop 1 Geïntegreerde kwaliteitszorg : een voorwaardenscheppend kader voor de Vlaamse Kwalificatiestructuur 10 februari 2012.
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
Infodag ERASMUS 18 december 2008 Arteveldehogeschool, Gent.
UITGANGSPUNTEN VOOR DE TOEKOMST VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Departement Werk en Sociale Economie Vlaamse Vertegenwoordiging bij de EU Permanente Vertegenwoordiging van België Conferentie “Jong in de stad”- Mechelen,
Inter-provinciale studie detailhandel
Treden naar succes, werk en leren Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Sessie B4: Vroegtijdig schoolverlaten.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SSL-conferentie februari.
 Minister Vandenbroucke  Voorstellen tegen spijbelen  12-actieplan.
Directiedag CLB 20/02/2014.
Doelstellingenmanagement Ronde tafel - 23 oktober 2014.
MIS HET NIET! JE DIPLOMA.
Opdracht wetenschappelijke review leerlingenbegeleiding
Casusoverleg Forensisch Zorgtraject
Inhoud bespreking 1.Voorstelling 2.Sectorspecifiek cijfermateriaal – Belang van de cijfers – Aanpak en inventarisatie – Presentatie cijfers.
Aanpak Onderwijsbeleid Stad Antwerpen
Zittenblijven. Inhoud Cijfers Effectiviteit Cijfers BaO Estimate of grade retention at primary level (ISCED 1), 2007/08.
Jongerenloket JOLO Onderdeel van de gemeente/DWI voor jongeren tussen de 16 en de 27 jaar.
Aanpak van ongekwalificeerde uitstroom vanuit CLB CLB Veurne –
RTC West - Vlaanderen Situering. Ontstaan in 2000 (Minister Vanderpoorten). Eerst coördinatie en aanspreekpunt. Ondersteuning technisch onderwijs (duur.
Lerend netwerk – vrijdag 26/10/2012 Samenwerking MSKA Roeselare – VDAB
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten Schooljaar
Vroegtijdig schoolverlaten 12 november Welkom 2.
ESF-project ‘naar een hervorming van het stelsel Leren en Werken’ 1.
Leren en Werken voor jongeren VLOR – 30 september 2015 Leen Baisier.
Efficiënter werken aan werk. Het Strategisch Actieplan Werkgelegenheid wil: 1.De bestaande energie efficiënt inzetten 2.Voor de groepen die nu minder.
Nieuwe pistes in onderwijs Ontmoeting land- en tuinbouwscholen Ingrid Vanhoren, coördinator Kwalificaties & curriculum.
Bezetting structurele plaatsen Sectoroverleg 1 juli 2016.
Youth empowered by Skills ROUBAIX Cijfers en trends 2.
Samen tegen schooluitval!
Vroegtijdig schoolverlaten in Vlaams onderwijs
3 maatregelen Doelgroepvermindering voor jongeren
Netwerk ‘Samen tegen schooluitval’ Brussel
Studiedag: Hoe werken LOP’s mee aan gekwalificeerde uitstroom
Hoe werken LOP’s mee aan gekwalificeerde uitstroom?
RTC Oost-Vlaanderen vzw
Thema extra kansen (website) in het LOP BaO en SO Genk
Website WAARDEvol besturen
Workshop basisonderwijs
Netwerk “Samen tegen Schooluitval”
LOP DIEST Diest in Antwerpen LOP Diest in LOP Antwerpen 23/09/2018.
PWA / art 60§7 / tijdelijke werkervaring
uitgangspunten voor de toekomst van het secundair onderwijs
Uitstroomgesprekken.
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Cijfergegevens leerrecht
Transcript van de presentatie:

Actieplan Vroegtijdig Schoolverlaten VCLB - Strategische nascholing OLB: vroegtijdig schoolverlaten 12 november 2014

Overzicht Actieplan Vroegtijdig Schoolverlaten: totstandkoming en acties Focus op enkele acties uit het actieplan Ter info: enkele dia’s cijfergegevens

Actieplan: proces VESOC Loopbaanakkoord Partners: onderwijs en werk Budgetneutraal Status: mededeling VLAREG 27/09/2013 + VESOC-WG 25/10/2013 Bredere beleidscontext: Masterplan hervorming SO, actieplan zittenblijven, talennota, actieplan spijbelen en grensoverschrijdend gedrag, versterken van werkplekleren,…

Aanpak: Uitgangspunten Europees referentiekader Keuzes maken voor enkele quick wins samen met acties op langere termijn Elke jongere tot aan de meet

Identificatie, monitoring & coördinatie Wetenschappelijk rapport met regionale indicatoren omtrent VSV Voorjaar 2013 Rapporteren op schoolniveau omtrent VSV via databundel 2014 Scholen ondersteunen bij het lezen van de databundel Directies en beleidsondersteuners ondersteunen via prioritaire nascholing 2014-2015

Preventie (1) Informatie aanreiken aan de scholen via een specifieke website 2014 Met behulp van de aangereikte info en de cijfers bepalen de scholen in hun beleid hoe zij vroegtijdig schoolverlaten binnen hun school gaan bestrijden en werken zij hieromtrent acties uit. Vanaf 2014 De inspectie volgt de cijfers en de doeltreffendheid van het begeleidingsbeleid op tijdens het vooronderzoek en de doorlichting Voorbereiding vanaf 2014 Toepassing vanaf 2014-2015

Preventie (2) De website onderwijskiezer verder optimaliseren + informatie voor vroegtijdig schoolverlaters toevoegen 2013-2014 Onderzoeken of een uitbreiding van de schoolverlatersstudie mogelijk is Vanaf 2014 Flexibele leerwegen in het secundair onderwijs: duidelijk informeren, praktijkvoorbeelden en ondersteunen van scholen bij de uitbouw ervan

Preventie (3) De evaluatie van het stelsel leren en werken 2014 De versterking van de werkcomponent binnen de huidige systemen van leren en werken (incluis ILW) Vanaf 2014 Geleidelijke invoering van de stageverplichting in de 3de graad BSO (1ste, 2de en 3de leerjaar) en de 3de graad TSO (1ste en 2de leerjaar) Vanaf 2013

Preventie (4) Het inzetten van arbeidsmarktinstrumenten binnen de schoolse context in onderling overleg tussen onderwijs en arbeidsmarkt 2013-2014 Het in kaart brengen van de problematiek van de pullfactor “arbeidsmarkt” (groenpluk) om vroegtijdig schoolverlaten te verklaren, via bevraging van schoolverlaters Sensibiliseren van sectoren en werkgevers over het belang om jongeren mee tot aan de meet te brengen via de modelovereenkomst stage en werkervaring.  Uitrol van de Vlaamse kwalificatiestructuur 2012-2015

Interventie Verzamelen en verspreiden van praktijkvoorbeelden (peer)coaching Vanaf 2014 Transitietrajecten verder openstellen voor leerlingen uit het buitengewoon SO en uitbreiden naar leren en werken, gewoon SO en HO Vanaf 2013-2014

Compensatie Vanaf 2013-2014 EVC-trajecten stimuleren en bekendmaken Verder uitbouwen en faciliteren van kwalificerende beroepsgerichte trajecten via samenwerking tussen o.m. het volwassenenonderwijs, VDAB, Examencommissie, Syntra en bedrijven/organisaties Bekendmaken van de mogelijkheid tot het volgens van deze kwalificerende beroepsgerichte trajecten Vanaf 2013-2014 EVC-trajecten stimuleren en bekendmaken Kennisname uitrol acties loopbaanakkoord Vanaf 2013

Overkoepelende acties Opmaak draaiboek als lokaal afsprakenkader voor scholen-CLB’s-VDAB en eventueel andere betrokken actoren die ingezet kunnen worden bij het bestrijden van VSV (hierin prioritaire aandacht voor grootstedelijke context en Brussel) Vanaf 2013-2014 Opvolging en bijsturing actieplan vroegtijdig schoolverlaten Continu

Focus op monitoring: verschillende manieren om VSV te meten Op Europees niveau: de EAK-indicator ‘Early School Leaver’ (1999-2013) jongeren van 18 tot 24 jaar die geen kwalificatie van het niveau ISCED 3 hebben behaald en geen onderwijs of opleiding meer volgen Steunpunt SSL: set van indicatoren (sinds 1999-2010) zelfde kwalificatiecriteria als EAK; gebaseerd op geaggregeerde gegevens behalve 2010 DWH-indicator (2010-2013) zelfde kwalificatiecriteria als EAK; gebaseerd op individuele gegevens

Wie is volgens onze berekeningen een vroegtijdige schoolverlater? VSV = een niet-leerplichtige leerling die zonder de volgende kwalificaties het onderwijs verlaten heeft: Diploma SO Studiegetuigschrift 2de jaar van de derde graad BSO Certificaat DBSO Certificaat leertijd (SYNTRA) BUSO (OV3 en OV4)

Definitie vroegtijdige schoolverlater % VSV in jaar x=( 𝑋 𝑋+𝑌 ) ×100 - X: aantal VSV-ers in kalenderjaar x - Y: aantal gekwalificeerden in kalenderjaar x VSV is verhouding niet-gekwalificeerden versus gekwalificeerden; niet ‘schoolverlaters’ in pure zin van het woord

Definitie vroegtijdige schoolverlater (2) Wie valt buiten de populatie VSV of welke leerlingen worden niet opgenomen in de indicator? Leerlingen die op een ‘andere’ (buiten de secundaire school) manier een kwalificatie behalen, bvb. in VWO of tweedekansonderwijs, examencommissie, thuisonderwijs, … (fase 2 van het project) Leerlingen die geen kwalificatie behaald hebben en nog steeds in het onderwijs bevinden

Cijfers in datawarehouse Beschikbaar volgens vestigingsplaats en woonplaats VSV naar gemeente, provincie, uitstroompositie en studierichting, leerlingenkenmerken (OKI), leeftijd, geslacht, schoolse achterstand, leerjaar, loopbaantypologie, nationaliteit

Aan wie zullen de cijfers ter beschikking gesteld worden? Systeemniveau Gemeenterapporten School via databundel Onderwijsinspectie Lokale actoren (CLB, Lokale besturen, LOP) PBD’s, onderwijsverstrekkers

Acties 4 en 5: belangrijk voor school - CLB Actie 4: Schoolbeleid om VSV binnen school tegen te gaan + uitwerking concrete en doeltreffende acties Actie 5: Onderwijsinspectie wordt verwacht Tijdens de doorlichting de doeltreffendheid na te gaan waarmee vroegtijdig schoolverlaten wordt voorkomen Hierover transparant te rapporteren in het doorlichtingsverslag Via een analyse van de ruime output en door middel van dialoog

Acties 4 en 5: belangrijk voor school - CLB Ondersteund door PBD, CLB, VDAB, onderwijskoepels en GO!, lokale actoren Zie ook actie 19: opvolging actieplan met o.m. overleg tussen onderwijsinspectie en PBD over actieplan VSV Onderwijsinspectie en BPD zullen complementair aan elkaar werken Belangrijke pijler: cijfers op basis waarvan begeleiding en dialoog (stimuleren)

Acties 4 en 5: belangrijk voor school - CLB 2 trajecten: 1) PBD Veelal geen nieuwe initiatieven, wel voortzetten en verdiepen van bestaande acties in te schuiven in doelstellingen VSV LT-perspectief: schoolloopbanen en zorg Expliciteren van VSV, zeker in BaO

Acties 4 en 5: belangrijk voor school - CLB 2) Onderwijsinspectie Beperkte try-out (feb 2014 BaO en SO – sept-okt 2014 CLB) Koppeling van input en output (ruim bekeken, hard en zacht, dus ook preventief) Gesprek over zittenblijven tijdens GOK-controles (jan-juni 2014) Instrumentarium beschikbaar op website Begin 2015: tussentijdse evaluatie van ervaringen in onderwijsinstellingen

Acties 4 en 5: belangrijk voor school - CLB BaO: Opdracht VSV geïntegreerd in onderzoek zorg- en GOK-beleid, focus op preventie en doorstroom SO: Cijferanalyse, ruimer dan VSV Doeltreffendheid voorkomen VSV Inventarisatie acties opgezet door school en CLB In instrument: Beoordelingskader Samenwerking CLB CLB: Try-out begin schooljaar 2014-2015

Cijfers: EAK Tabel 1: vroegtijdige schoolverlaters in % - jaargemiddelden 2004-2013 Bron: FOD Economie, ADSEI, EAK

EAK - België

Cijfers: SSL Kalenderjaar Jongens Meisjes Totaal 2004 14.9 8.9 12.0 Tabel 2: Vroegtijdig schoolverlaters in % - jaargemiddelden 2004-2010 Bron: SSL Kalenderjaar Jongens Meisjes Totaal 2004 14.9 8.9 12.0 2005 14.8 9.1 2006 15.8 9.2 12.6 2007 16.3 9.5 13.0 2008 16.0 12.7 2009 14.7 2010a 13.6 8.6 11.1 2010b 16.6 11.0 13.9

Cijfers SSL: Indicator van mannelijke vroege schoolverlaters per gemeente, volgens de schoolvestigingsplaats

Rapport Schoolverlaters VDAB 2014 Werkzoekend na 1 jaar (restpercentage) 2012: 29,7% 2013: 30,6% Zonder werkervaring na 1 jaar 2012: 9,5% 2013: 10,1%

Dank voor uw aandacht! Vragen of bedenkingen? Marie Kruyfhooft (marie.kruyfhooft@ond.vlaanderen.be) Carl Lamote (carl.lamote@ond.vlaanderen.be) Debby Peeters (debby.peeters@ond.vlaanderen.be)