Handvaten voor een eerste gesprek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het tweede werkstuk.
Advertisements

Jongeren blijken vaak wel te weten wat gezond is, maar het ook uitvoeren is een volgende stap. We maken namelijk de hele dag door keuzes en worden continue.
Onze kernwaarden.
Welkom bij Best Buddies Nederland
“Hoe kom ik aan klanten?”
1. Inktvip •Ongetwijfeld ken je de KPN reclame over Inktvip •Bekijk die Inktvip reclame op Youtube:
Je hebt een keuze: Welke kant ga jij op?
Onze presentatie over het ramp gebied in de Filipijnen en wat wij voor actie doen.
Studeren met een beperking. Workshop - Inclusie in de opleidingen verpleegkunde. 6 mei 2013.
Liefde en vriendschap Dit is mijn opdracht:

Social Media (Wat is dat & Wat kan de kerk daar mee?)
Hogescholen in Dialoog
Rego,stijn,flore Stop pesten !!!.
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
Je verleiding vertellen beste bloemist!
Sarah Nickmans Charlotte Verschuere 2Balo B
1.Uitgangspunten gelijke behandeling bij examens 2.Formele structuur: wie beslist?
Godsdienst.

Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Iris, Twann, Isa en Thomas
Sociale media en integriteit Tim Vanheers / integriteitsdag 10 april 2014.
LO-2. Bewegen Bewegen & Regelen Bewegen & Gezondheid Bewegen & Samenleven.
Godsdienst 1 1.
Godsdienst.
Echt of nep?.
Houd jij van reizen?. Reizen Jezus in de tempel Hebben de christenen nog steeds een heilige plek waar God is?!
Door oplossingsgericht begeleiden naar opbrengstgericht werken
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
“No problem can be solved from the same level of consciousness that created it. We must learn to see the world anew.” Albert Einstein.
Welkom op onze thema-avond
Tevreden studenten. Hoge waardering
 a. wilskracht, keuzes  b. hel, welvaartsdenken  c. Ubermensch, machteloosheid.
Aan de slag met de BETERapp
Motiveren van vrijwilligers
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Debbie Vandekerckhove
Welkom bij deze mini-beurstraining.
Een onverwacht feest Les 2
N T E R C I E F D E K N A CREATIEF DENKEN.
Professionaliseren binnen TOI BLUE, hoe doe je dat?
‘Stel samen met jongeren omgangsregels vast’
Gemaakt door: Linde en Tessel.
Workshop ondersteunen eigen regie van de patiënt: Jeroen Havers Angela de Rooij 4 december 2014.
Patiëntveiligheid Wij doen er alles aan om uw behandeling zo veilig mogelijk te doen verlopen. Zelf kunt u hieraan ook bijdragen. Hier volgen 6 tips wat.
Spreekbeurt van Gijs Spaargaren
Gastles Gastles Week van het geld 2015 door (naam) op (datum)
Les 2 – Jouw media.
Aboriginal dot painting
Biodiversiteit in het Bos: Schatkist van Boris. MnSjvdL1w.
Emoties door Games Door: Vera Prins. “ Wat is de meerwaarde van emoties door games ?
Wie heeft het meeste te zeggen?
De longen Jasper en Maud.
Fragment Stagevaardigheden DVD 6 Video 1 ‘Wie ben ik?’ © 2006 Verloskunde academie Rotterdam (VAR) V o o r b e e l d.
Eenvoudige website Weebly
Welkom bij de workshop Aanpak Stageproblematiek
Financieringsplan II Openingsbalans.
MANTELZORGGESPREK.
Eigenlijk, gewoon en ondek (van Laurent Cantillon)
STOP-MOTION.
Hospitality Coach Training Gastvrij Apenheul, Laura de la Mar, 25/26 maart 2015.
Gastvrij Apenheul Kick-off, Ilse de Krosse.
Spreekbeurt van Lina en Abdelrahim.
Kun jij mensen noemen die gezag hebben?. De agent Een politieagent heeft de macht om onze stad te beschermen.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Communicatie bij kanker. Waarom dit boek? hulp nodig bij communiceren boeken ervaringsdeskundigen boeken deskundigen praktisch, toegankelijk juist over.
Welkom op onze thema-avond
ALS KLEINE KINDEREN GROOT WORDEN
Armoede, een draak met veel koppen
Transcript van de presentatie:

Handvaten voor een eerste gesprek

ROLLENSPEL

Samen aan de slag

Uitdaging Sommige studenten met een beperking voelen zich onwennig tijdens het eerste gesprek met de persoon aan wie ze redelijke aanpassingen aanvragen. Wat kunnen wij doen om een ideaal eerste gesprek te hebben?

Eerste gesprek DOEL: er voor zorgen dat iedereen hetzelfde begrijpt onder ‘een eerste gesprek’. Iedere deelnemer heeft een sjabloon zoals op de dia. Iedere deelnemer noteert voor zichzelf op het sjabloon. De richtvragen zijn: Wat versta je onder een eerste gesprek? Wat is voor jou een eerste gesprek? Wanneer vindt een eerste gesprek plaats? Wie is er bij betrokken? Wat is het doel van een eerste gesprek? Wat zijn de belangrijkste elementen van een eerste gesprek? De deelnemers delen wat ze noteerde in groep. De workshopbegeleider noteert op een flap.

Het eerste gesprek zou moeten … Het eerste gesprek zou niet moeten … Wat is een eerste gesprek wel? Wat is een eerste gesprek niet? De deelnemers vullen het sjabloon in. De deelnemers delen wat ze noteerden in groep. De workshopbegeleider noteert op een flap.

Hoe zou iemand met een ander beroep je probleem oplossen? M.a.w. Hoe zou iemand met een ander beroep een ideaal eerste gesprek voeren? De beroepen zijn: Fotograaf Steward Werfleider Tandarts Landbouwer Goochelaar De deelnemers vullen het sjabloon in. De deelnemers delen wat ze noteerden in groep. De workshopbegeleider noteert op een flap.

Met welke ideeën gaan we verder aan de slag? Op basis van de beroepen hebben we verschillende ideeën verzameld om een eerste gesprek te voeren. Kies de 3 beste ideeën en noteer elk idee op een aparte post-it. Beslis waar het idee op de grafiek komt, op basis van hun haalbaarheid en aantrekkelijkheid. (alle ideeën dus op 1 grafiek en niet elk zijn ideeën op een individuele grafiek). Iedere deelnemen krijgt 2 gekleurde bolletjes en mag deze kleven bij het idee dat hen meest aantrekt.

Verder aan de slag! Werk per 2 een idee verder uit. Welke stappen kan je ondernemen om dat te realiseren? Wat ga je concreet doen om het doel te bereiken? Wat ga je er mee doen als je naar je onderwijsinstelling terug gaat?

Verkoop jullie ideeën De 2 groepen delen hun ideeën aan elkaar.

Vragen?

De kracht van empathie… https://www.youtube.com/watch?v=1Evwgu369Jw  https://www.youtube.com/watch?v=1Evwgu369Jw

1. Creëer een open en vertrouwelijke sfeer zorg voor een lege tafel zorg dat de student niet het gevoel heeft te storen (bijv. je stopt onmiddellijk met werken) voer geen groot denkwerk uit tijdens je permanentie zorg voor een ontvankelijke houding (armen zijn open) neem je tijd om dingen uit te leggen en wees bereid de uitleg nog eens te herhalen wanneer nodig. - maak oogcontact - indien nodig zeg je: ‘Ga maar zitten. Doe de deur maar toe.’ - start met open vraag: ‘Met wat kan ik je hier helpen?’

2. Luister ECHT naar het verhaal van de student - wees empathisch (je leeft je in in de student, je knikt mee en mmmt) - vertrek vanuit een niet-wetende en niet-begrijpende houding. Iedereen is anders. Je vult niet zelf in - heb oog voor wat er achter zit (de onderliggende boodschap) - let op non-verbaal gedrag hou altijd in het achterhoofd dat onderling overleg / dialoog / interactie, openheid en betrokkenheid essentieel zijn in het proces bekijk en behandel de student als expert: zij weten best wat werkt en wat niet neem je tijd om te luisteren naar wat de student zegt

3. Behandel een student met een beperking als de andere studenten. Net als in de omgang met andere studenten staat respect, gezond verstand, beleefdheid,… centraal Zet studenten niet vast in categorieën (en bijhorende aannames) Vermijd overwaardering, te enthousiast zijn, te behulpzaam of overbezorgdheid

4. Hanteer een positieve blik op student Hanteer een positieve, open, ruime blik op de student. Focus op de student als persoon en niet op de beperking. Stel ook positieve vragen over de mogelijkheden en de sterktes van de student

5. Laat de emoties zijn, maar grens ook af indien nodig. - als een student weent, laat je die wenen en bied je een zakdoek aan (niet panikeren) - als een student bang is voor iets, veeg dit niet weg - benoem even de emotie die je ziet en check of je juist zit - grens indien nodig af 

6. Structureer het gesprek maak zelf connectie met het doel van het gesprek wanneer de student afdwaalt in het verhaal. erken moeilijkheden en bekrachtig de vraag naar ondersteuning. gebruik toegankelijke taal.

7. Vraag of de student nog iets anders wilt vragen of vertellen.

8. Beantwoord de vraag of verwijs door naar de juiste persoon - plaats een afspraak in de agenda. Indien niet mogelijk, telefoneer voor een afspraak of geef een kaartje mee - indien je niet kan helpen, geef dit eerlijk aan, maar blijf probleem onderkennen en vriendelijk

9. Respecteer privacy - vraag altijd toestemming om gegevens door te geven

Nog vragen, opmerkingen, ideeën, … Laat maar komen….

Contact: info@siho.be www.siho.be en volg ons op