Ouderavond De Kameleon 15 april 2014 Technisch lezen Ouderavond De Kameleon 15 april 2014
Fonologisch bewustzijn - luisteren Groep 1 en 2 Mondelinge taal Woordenschat Fonologisch bewustzijn - luisteren - zinnen en woorden - rijmen - klankgroepen
Groep 1 en 2 (vervolg) Synthese van klanken Analyse van klanken Isoleren van klanken Manipuleren van klanken
Groep 1 en 2 (vervolg) Letterkennis Letters benoemen Letters in woorden Schrijven
Groep 3 - VLL Vervolg analyse en synthese Automatiseren van de klank-tekenkoppeling Het vlot en nauwkeurig lezen van woorden (mkm en letterclusters en spellingpatronen) Lezen van teksten (vloeiend) Lezen in boeken
Groep 4-8 – Estafette nieuw Het vlot en nauwkeurig lezen van woorden met meer lettergrepen (leesmoeilijkheden) Het vloeiend lezen van teksten Aandacht voor kwaliteitsaspecten: vlot, nauwkeurig, intonatie, melodie en interpunctie Lezen van boeken
Leesplezier
Leescirkel van Chambers KIEZEN (aanbod, beschikbaarheid, toegankelijkheid, presentatie) DE HELPENDE VOLWASSENE Kiezen, lezen en reageren. Chambers benadrukt de belangrijke rol die de volwassene bij elk van deze elementen heeft. In Vertel eens. Kinderen, lezen en praten geeft hij aan hoe gesprekken met kinderen over de boeken die ze hebben gelezen, op niveau gevoerd kunnen worden. En hoe belangrijk het is om kinderen te laten reageren op het gelezene in gesprek met anderen: leeservaringen wil je delen. In De leesomgeving komt aan de orde dat er tijd moet zijn om te lezen, ook (misschien wel juist) op school. En dat het belangrijk is aandacht te schenken aan een rijk leesaanbod en de presentatie daarvan. LEZEN (tijd om te lezen, voorgelezen worden, voor jezelf lezen) REAGEREN (het formele gesprek, boekenpraatjes, logboekje)