Ouderavond De Kameleon 15 april 2014

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatieavond 3 Groep 3.
Advertisements

WAT MAAKT HET ONDERWIJS IN BEGRIJPEND LEZEN EFFECTIEF
“Allemaal op AVI 9 de school uit én gemotiveerde lezers”.
Preventie van lees- en spellingproblemen bij kleuters
Lezen.. en wat daar mee samen hangt
Preventieve instructiemethodiek
Informatieavond groep 4/5
bij juf Ineke en juf Caroline
Verdeel het woord in lettergrepen
ICT Bevordert Vroege Leesontwikkeling
Informatieavond 3 Groep 3.
De ondersteuning van Connect lezen
Informatieavond Groep 4 Flamingo’s 2013/2014.
Voortgezet technisch lezen
Informatieavond Pelikanen
1 van 21 Hoofdstuk 10: Taal- en leerstoornissen Normale ontwikkeling van spraak, taal en rekenen Taal- en leerstoornissen Differentiaaldiagnose en comorbiditeit.
Fonemisch bewustzijn / aanvankelijk lezen Groep 1 t/m 4
Informatieavond groep 4a Welkom!
AMARANTIS EXAMEN Medewerker Marketing Communicatie.
Leerlijnen in relatie met de methode
Leesonderwijs in de groepen 1 t/m 8
IB-netwerk Expertisegroep dyslexie
Infoavond groep 4.
Informatieavond groep 4
Structureel Coöperatief Leren
Fonemisch bewustzijn & Letterkennis in groep 1 en 2 Mariët Förrer
Interactief voorlezen en taalontwikkeling
…en toen ze eindelijk een relatie met de geschreven taal had, werd lezen een verslaving en bracht ze elk vrij moment door met een boek in haar handen.
Een leesstrategie: toepassing
Instructiegroep 4 Ouderkring 16 september 2014
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
ALGEMENE INFORMATIE De kinderen komen om half 9 binnen en ruimen jas en tas op. [kleine tas a.u.b.] Ouders nemen afscheid op het plein. Gymtijden: maandag.
‘Voorlezen blijft leuk en belangrijk’ groep 5 t/m 8 Groep 5 t/m 8
Ouderavond voortgezet aanvankelijk technisch leesonderwijs
Ouderkring groep
Woordenschat Groep 5 Thema 4, les 3
‘Leren lezen doe je samen’ Groep 3 en 4
Juf Miranda Molengraaf
Welkom in groep 6 Informatieavond 2015/2016.
Ouderavond aanvankelijk lezen BS Het Venster Hanneke Boeijen Lia Willems 29 september 2015.
ouderavond groep 3 - lezen
College 1; lezen. Sheets: Kamer: ML
Informatieavond groep 3/4
Instructiegroep 4 Ouderkring 29 september 2014 Leerkrachten: Debby Kanters (ma-di) José van Doorn (wo-do-vrij) Lio-stagiaire Pabo: Maartje Bekkers (ma-di)
Voorschotbenadering risicokleuters ten aanzien van het leren lezen en spellen.
1 van 9 Hoofdstuk 9 Nederlands als tweede taal. 2 van 9 Achtergronden Migratie in Nederland o speciale aandacht voor NT2 is nodig o ook voor nieuwkomers.
Waar is de zevende dwerg?
Meer voorlezen, beter in taal
Welkom Presentatie door Nieuwsbegrip en leesproblemen Zo spreekt de tekst boekdelen Machteld Bakker en Annemarie Moeskops.
Info avond groep 1-2 Welkom allemaal. Auditieve/ taalontwikkeling Fonologisch bewust zijn Fonemisch bewust zijn Letterkennis Mondelinge taal, Zinsbouw.
Volgende paginastartschermVolgende paginastartscherm Welkom bij de demo van de oefensoftware van Lekker Lezen.
Voorschotbenadering risicokleuters
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Wat leert je kind? 1 lezen 2 schrijven: spelling en schrijfbeweging (motoriek) 3 luisteren en spreken 4 stellen 5 taalbeschouwing: taalsystematiek en.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
Ouderavond groep 3 Lezen op school/thuis.
Bouw! (van Lexima) Een interventieprogramma waarmee leesproblemen bij risicoleerlingen in gr 2 t/m 4 worden voorkomen.
Spelling & Dyslexie 2 week
Leren Lezen op de 1e Amstelveense Montessorischool
Luisteren en begrijpen
Informatie avond Groep 6.
Informatieavond groep 5
Voortgezet technisch lezen
Informatie avond Groep 6.
Verhalen lezen op drie alfabetiseringsniveaus
L4: reader.
Groep 2 Begrijpend luisteren
Engels Compenseren strategieën Compenserende strategieën
Nederlands 1.1h. Je kunt informatie opzoeken
Frans Interactie-strategieën Interactie
Transcript van de presentatie:

Ouderavond De Kameleon 15 april 2014 Technisch lezen Ouderavond De Kameleon 15 april 2014

Fonologisch bewustzijn - luisteren Groep 1 en 2 Mondelinge taal Woordenschat Fonologisch bewustzijn - luisteren - zinnen en woorden - rijmen - klankgroepen

Groep 1 en 2 (vervolg) Synthese van klanken Analyse van klanken Isoleren van klanken Manipuleren van klanken

Groep 1 en 2 (vervolg) Letterkennis Letters benoemen Letters in woorden Schrijven

Groep 3 - VLL Vervolg analyse en synthese Automatiseren van de klank-tekenkoppeling Het vlot en nauwkeurig lezen van woorden (mkm en letterclusters en spellingpatronen) Lezen van teksten (vloeiend) Lezen in boeken

Groep 4-8 – Estafette nieuw Het vlot en nauwkeurig lezen van woorden met meer lettergrepen (leesmoeilijkheden) Het vloeiend lezen van teksten Aandacht voor kwaliteitsaspecten: vlot, nauwkeurig, intonatie, melodie en interpunctie Lezen van boeken

Leesplezier

Leescirkel van Chambers KIEZEN (aanbod, beschikbaarheid, toegankelijkheid, presentatie) DE HELPENDE VOLWASSENE Kiezen, lezen en reageren. Chambers benadrukt de belangrijke rol die de volwassene bij elk van deze elementen heeft. In Vertel eens. Kinderen, lezen en praten geeft hij aan hoe gesprekken met kinderen over de boeken die ze hebben gelezen, op niveau gevoerd kunnen worden. En hoe belangrijk het is om kinderen te laten reageren op het gelezene in gesprek met anderen: leeservaringen wil je delen. In De leesomgeving komt aan de orde dat er tijd moet zijn om te lezen, ook (misschien wel juist) op school. En dat het belangrijk is aandacht te schenken aan een rijk leesaanbod en de presentatie daarvan. LEZEN (tijd om te lezen, voorgelezen worden, voor jezelf lezen) REAGEREN (het formele gesprek, boekenpraatjes, logboekje)