Online leergang LOB stimulans voor LOB-ontwikkeling VvSL, 6 november 2014
Ervaringen online leergang 2014 Cursist en coach aan het woord! Eveline Slijngard Piet Groenewegen
Online leergang LOB
Waarom een online leergang LOB? Ontsluiten van beschikbare informatie in samenhang Werken aan een concreet en bruikbaar eindproduct voor verdere ontwikkeling van LOB in de school Stimuleren van leren van en met elkaar m.b.t. LOB
Wat houdt de online leergang LOB in? Vorm: ‘blended’ leergang met start- en slotbijeenkomst, online modules en begeleiding door een coach vrij toegankelijke online modules Omvang: acht modules in een schooljaar Doelgroep: LOB-coördinatoren/decanen in het voortgezet onderwijs die willen werken aan een integraal (beleids)plan voor LOB of het bestaande willen verbeteren
Thema’s van de modules Naar een visie op LOB Doorlopende leerlijn LOB Werken aan loopbaancompetenties Rollen en taken rondom LOB in de school Samenwerken met het vervolgonderwijs Competenties en professionalisering mbt LOB Ouders betrekken bij LOB Het integrale plan van aanpak LOB
Kritische succesfactoren Toe willen werken naar een LOB-beleidsplan dat betekenis kan krijgen in de school, en dus … Expliciete en impliciete steun van de schoolleiding Tijd en ruimte om te studeren en anderen binnen de school te betrekken bij de ontwikkeling van het plan
Visie Van: voorbereiden op sector-/profielkeuze en opleidingskeuze Naar: een leven lang loopbaankeuzes maken in een wereld vol veranderingen en onvoorspelbaarheid
Opbouw van een module een theoretisch deel aansprekende praktijkvoorbeelden verdiepingsvragen praktijkopdrachten (facultatief) eindopdracht Rode draad is het inrichten van een integraal plan van aanpak voor LOB op jouw school
Tijdsinvestering deelnemers Het online doorlopen van een module en beantwoorden van de verdiepingsvragen: ongeveer vier uur per module De eindopdracht: acht uur per module De (facultatieve) praktijkopdracht: ongeveer acht uur per module Trek voldoende tijd uit voor samenwerking met collega’s aan opdrachten en praktijkopdrachten
Demo
Eerst: inloggen Ga naar www.spons.nl/onlineleerganglob Klik op een module naar keuze Klik op ‘start met leren’ Log in (als je al een account hebt) of maak een nieuw, gratis account aan
Aan het werk Begin- en eindvraag: waarom LOB? De visie
Module 1: ontwikkelen van een (concept)visie Voeding vanuit: Praktijk: wat is er al (schoolvisie, LOB-visie) Theorie: verschillende LOB-modellen in ons land Model: het visie-vierluik Voorbeelden van anderen https://www.youtube.com/watch?v=zIgSmyyLBJE
Waarom hebben we LOB op onze school? Waar willen we naartoe met LOB op onze school? http://www.youtube.com/watch?v=qp0HIF3SfI4
Waarom? Hoe? Wat?
Waarom moeten leerlingen bij jou op school het LOB-programma volgen/uitvoeren?
Waarom heb je LOB bij jou op school?
Waar wil je op termijn met LOB naartoe?
Voorbeelden van anderen Prezi LOB op RSG Slingerbos
Ervaringen online leergang 2014 Cursist aan het woord!