Online leergang LOB stimulans voor LOB-ontwikkeling

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Jongeren blijken vaak wel te weten wat gezond is, maar het ook uitvoeren is een volgende stap. We maken namelijk de hele dag door keuzes en worden continue.
Programma – Voorstellen & verwachtingen
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Jacqueline Kerkhoffs april ’17 Jacqueline Kerkhoffs
Je hebt een keuze: Welke kant ga jij op?
Praktijkworkshop: Groen Proeven in de praktijk. Programma • Introductie • Waarom Groen Proeven? • Beleid mbt Groen Proeven • Waar staan we nu? • Ervaringen.
Project Stimulering LOB
Loopbaanorientatie- en Begeleidings
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding
BWI praktijkopdrachten
BPV in Entree Springplank naar werk?.
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding
Bonhoeffer - Enschede Hogeschool Windesheim - Zwolle.
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
Bétapartnersconferentie
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Algemene ouderavond Leerjaar 3 Leren & Werken 9 september 2013
Welkom op de ouderavond van klas 3
Iris, Twann, Isa en Thomas
Studie2daagse directies Unicoz 15 en 16 november 2012 Communicatie, ouderbetrokkenheid, educatief partnerschap een ideale combinatie voor.
Themabijeenkomst multimedia 22 juni Programma TijdOnderdeel 10.00Welkom en mededelingen 10.10Leren in Onlinecursus video 11.25pauze 11.40Workshop.
Welkom MAS
Groen Proeven in de praktijk van AOC-Oost
Werken aan kwaliteit gl met de juiste instrumenten.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
WELKOM Jacqueline Kerkhoffs Rob Abbenhuis
Sectorwerkstuk Den Bosch
Loopbaanoriëntatie en loopbaanbegeleiding (LOB) in leerjaar 4
LOB De VO-school als regisseur
Workshop 6: Nieuwe wegen bij LOB
Korte introductie tot het principe
Opdracht 1: Pak een s. Openen van materialen: Materialen in verschillende formats ontwikkeld (Word, Powerpoint, Zip) Programma Good Reader (gratis)
Naam van de Auteur 7 januari 2008 IPVO Werkbijeenkomst Leermiddelenbeleid Leeuwarden Ronald Kool, relatiemanager vo 25 november 2010.
Van ICT-coördinator naar ICOACH
Van speciaal naar regulier onderwijs: een hele overstap!
ICT-er als coach. Stelling "De rol van ICT-coördinator bestaat uit het plannen en begeleiden van een veranderingsproces dat onderwijzend personeel (en.
moderniseren van het curriculum.
Algemene informatie examenprogramma Groen Wageningen, 28 mei 2014
Welkom op de ouderavond van klas 3 Schooljaar
Schoolmodellen LOB Marieke Baijens 29 september 2014.
Introductiebijeenkomst AOS leergang
Doorstroomcijfers beschikbaar en dan ???
Learning by sleep.
De kubus van CSPE succesfactoren!
VAKSCHOOL Werkmiddag
Meer ll’n kiezen voor het werken in de techniek in friesland
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
Hospitality Coach Training Gastvrij Apenheul, Laura de la Mar, 25/26 maart 2015.
Online filmpjes maken. (
Online filmpjes maken. (
Landelijke studiedag BWI Brabanthallen 3 juni 2015 ‘s Hertogenbosch
Concept examenprogramma
Welkom op de ouderavond van klas 3 Schooljaar
 Wat is medezeggenschap?  Taak en rol van de MR?  Belangrijkste onderwerpen / Jaarverslag 2013 – 2014  Samenstelling MR  Vragen? ONDERWERPEN.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 1: analyse.
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 2: ontwerp.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
Instructie inloggen docent
Breed Talent Factory.
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Open online aansluitingsmodules statistiek
Actieleren.
department Educational studies
Transcript van de presentatie:

Online leergang LOB stimulans voor LOB-ontwikkeling VvSL, 6 november 2014

Ervaringen online leergang 2014 Cursist en coach aan het woord! Eveline Slijngard Piet Groenewegen

Online leergang LOB

Waarom een online leergang LOB? Ontsluiten van beschikbare informatie in samenhang Werken aan een concreet en bruikbaar eindproduct voor verdere ontwikkeling van LOB in de school Stimuleren van leren van en met elkaar m.b.t. LOB

Wat houdt de online leergang LOB in? Vorm: ‘blended’ leergang met start- en slotbijeenkomst, online modules en begeleiding door een coach vrij toegankelijke online modules Omvang: acht modules in een schooljaar Doelgroep: LOB-coördinatoren/decanen in het voortgezet onderwijs die willen werken aan een integraal (beleids)plan voor LOB of het bestaande willen verbeteren

Thema’s van de modules Naar een visie op LOB Doorlopende leerlijn LOB Werken aan loopbaancompetenties Rollen en taken rondom LOB in de school Samenwerken met het vervolgonderwijs Competenties en professionalisering mbt LOB Ouders betrekken bij LOB Het integrale plan van aanpak LOB

Kritische succesfactoren Toe willen werken naar een LOB-beleidsplan dat betekenis kan krijgen in de school, en dus … Expliciete en impliciete steun van de schoolleiding Tijd en ruimte om te studeren en anderen binnen de school te betrekken bij de ontwikkeling van het plan

Visie Van: voorbereiden op sector-/profielkeuze en opleidingskeuze Naar: een leven lang loopbaankeuzes maken in een wereld vol veranderingen en onvoorspelbaarheid

Opbouw van een module een theoretisch deel aansprekende praktijkvoorbeelden verdiepingsvragen praktijkopdrachten (facultatief) eindopdracht Rode draad is het inrichten van een integraal plan van aanpak voor LOB op jouw school

Tijdsinvestering deelnemers Het online doorlopen van een module en beantwoorden van de verdiepingsvragen: ongeveer vier uur per module De eindopdracht: acht uur per module De (facultatieve) praktijkopdracht: ongeveer acht uur per module Trek voldoende tijd uit voor samenwerking met collega’s aan opdrachten en praktijkopdrachten

Demo

Eerst: inloggen Ga naar www.spons.nl/onlineleerganglob Klik op een module naar keuze Klik op ‘start met leren’ Log in (als je al een account hebt) of maak een nieuw, gratis account aan

Aan het werk Begin- en eindvraag: waarom LOB? De visie

Module 1: ontwikkelen van een (concept)visie Voeding vanuit: Praktijk: wat is er al (schoolvisie, LOB-visie) Theorie: verschillende LOB-modellen in ons land Model: het visie-vierluik Voorbeelden van anderen https://www.youtube.com/watch?v=zIgSmyyLBJE

Waarom hebben we LOB op onze school? Waar willen we naartoe met LOB op onze school? http://www.youtube.com/watch?v=qp0HIF3SfI4

Waarom? Hoe? Wat?

Waarom moeten leerlingen bij jou op school het LOB-programma volgen/uitvoeren?

Waarom heb je LOB bij jou op school?

Waar wil je op termijn met LOB naartoe?

Voorbeelden van anderen Prezi LOB op RSG Slingerbos

Ervaringen online leergang 2014 Cursist aan het woord!