TOM: DENKLESSEN TOM: denklessen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
voor Leonardo Colleges
Advertisements

Leren in vijf dimensies
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Doublet deel 1 – de basis.
De bovenbouw van het VMBO op het IJburg College
Hogere denkvaardigheden
BattleBots The school battle.
Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
Bouwsteen Traject OP Maat Foto’s voor poster. Inleiding Steeds vaker worden scholen geconfronteerd met leerlingen die getalenteerd, hoog intelligent of.
4. uitvoeren, monitoren en testen
De beste manier om woorden aan te pakken…
Kunnen we leren kiezen? Jan Bransen Alumnidag 2006.
Jaar 1 les 5 Het creatieve proces
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING Les 1 - 2/9: uitleg vak medmec en kennismaking Les 2 - 9/9: creatief denken en proces Les /9: startfase en divergerende.
Media en creativiteit Herfst les 2.
Media en creativiteit Herfst les 4.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 4 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Les 2 Identiteit
Probeer te begrijpen wat de Midzomernacht zon betekent
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Ik ben Marie En dit is mijn oom Tom.
Een socratisch gesprek
Al doende leren training docenten
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Toetsen & Toetsen 16 november Toetsen & Beoordelen Na deze ochtend 1- Weet je wat een effectieve en gefundeerde toetsconstructie is 2- Weet je.
Voorbereid op Stage Les 4.
Voorrangsregels bij rekenen (1)
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Kunst algemeen.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Media & Creativiteit Jaar 1 les 2 Het creatieve proces.
‘t Is tijd voor een quiz!.
Een kleurrijk avontuur.
Voor wie is het ? Wat is het ? Wat heb je eraan ? TOM1 1 TOM2.
Stel je voor, je bent weer kind…. En de wereld mag lekker helemaal om jou draaien.
Stappenplan Samenvatten
Vijf bemoedigingen voor je geloof Hebreeën 6:9-20.
“Ja, maar dat is gewoon mijn mening!”
Dimensie 5 : Reflecteren Gepresenteerd door : Roy,Ibrahim,Johan, Stefan.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
TIPS VOOR EEN WINNEND PROFIELWERKSTUK! Zo doe je dat.
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
STUDIELOOPBAAN COACHING Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Martine Bink 1.
Een methode voor het werken met ‘radicale’ opvattingen
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak 1.
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak 1.
Praktijkervaring en reflectie
Ouderatelier de hardop-denk methode - 26 januari - Anneke Videler Docent economie.
Woordjes leren.
Welkom bij de workshop Werken met een denkschrift
Welkom op de Open Dag Het Hooghuis Stadion WelkomWelkom.
Succesvolle intelligentie (Sternberg)
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Het maken van een toets. Inleiding Voordat je aan de toets gaat beginnen doe je er verstandig aan om aan de volgende tips te denken: 1.Goed lezen Goed.
Informatieve ouderavond 13 april 2016 BEGRIJPEND LEZEN OP DE OLIJFBOOM.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Deel 4: Spreken en gesprekken
23 maart 2017 profilering.
S/k/l interviewen.
Koningin Julianaschool,
Differentiatie in de klas
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Welke “wiskundes” zijn er?
Activernde didactiek & passende werkvormen
Profiel van een plusleerling
Transcript van de presentatie:

TOM: DENKLESSEN TOM: denklessen

Denklessen: waarom? 1. Het waarom

Denklessen: waarom? 1. Het waarom Ontwikkelen van vaardigheden: > denkvaardigheden > metacognitieve vaardigheden > kritisch denken > creatief denken 1. Het waarom

Denklessen: waarom? 1. Het waarom Nut van deze vaardigheden: > nuttig/noodzakelijk op school > pre in latere carrière > denkfouten voorkomen 1. Het waarom

Denkvaardigheden: taxonomie van Bloom problemen bij: - memoriseren - automatiseren 1. Het waarom: vaardigheden op school

Metacognitieve vaardigheden Kennis en vaardigheden om het eigen denken te leren sturen en controleren: > taakoriëntatie > planning > monitoren > evalueren, reflecteren 1. Het waarom: vaardigheden op school

Metacognitieve vaardigheden Lees alle vragen goed door. Noteer je naam op het blaadje. Hoe veel is 3x3x4x17? Schrijf vijf Engelse woorden op die je kent. Sta een keer op, draai een rondje en ga weer zitten. Klopt deze redenering? Mijn slaapzak past in een koffer – ik pas in mijn slaapzak – ik pas dus in mijn koffer. …, 8…, 9…, 10 …, 11 …, 12 …, 13 …, 14 … 20. Je hoeft alleen vraag 1 en 2 te maken. 1. Het waarom: vaardigheden op school

Metacognitieve vaardigheden Multifactorenmodel Renzulli & Mönks Marcel Veenman: Wat bepaalt prestaties? > 10% intelligentie > 18% MV 1. Het waarom: vaardigheden op school

1. Het waarom: latere carrière Denklessen: waarom? Ontwikkelen van vaardigheden: > nuttig/noodzakelijk op school > pre in latere carrière > denkfouten voorkomen 1. Het waarom: latere carrière

Maatschappij en tijdgeest 1. Het waarom: pre in latere carrière

1. Het waarom: denkfouten voorkomen Denklessen: waarom? Ontwikkelen van vaardigheden: > nuttig/noodzakelijk op school > pre in latere carrière > denkfouten voorkomen 1. Het waarom: denkfouten voorkomen

1. Het waarom: denkfouten voorkomen resultaat < > selectiecriterium 1. Het waarom: denkfouten voorkomen

1. Het waarom: denkfouten voorkomen likability bias 1. Het waarom: denkfouten voorkomen

1. Het waarom: denkfouten voorkomen Wat is waarschijnlijker? De luchthaven Schiphol is gesloten. Alle vluchten zijn geannuleerd. De luchthaven Schiphol is vanwege een storm gesloten. Alle vluchten zijn geannuleerd. conjunction fallacy 1. Het waarom: denkfouten voorkomen

1. Het waarom: denkfouten voorkomen inductiefout 1. Het waarom: denkfouten voorkomen

Denklessen onderbouw 2. Het wat: onderbouw Klas 1: > basis van intelligentie en hersenwerking > abstractie, waarheid en logica Klas 2: > leerstijlen > talent > samenwerken > creatief denken 2. Het wat: onderbouw

2. Het wat: onderbouw > creatief denken

2. Het wat: onderbouw > creatief denken

Denklessen onderbouw 2. Het wat: onderbouw Klas 3: > vervolg creativiteit > wetenschap en maatschappij > divergente en convergente vragen > taal en intelligentie 2. Het wat: onderbouw

Denklessen bovenbouw Klas 4-6: Critical Thinking 2. Het wat: bovenbouw

oppervlaktestructuur Denklessen bovenbouw oppervlaktestructuur specifieke situatie: bewoordingen, eigen voorkennis en ervaring dieptestructuur onderliggend, algemeen probleem 2. Het wat: bovenbouw

Denklessen bovenbouw 2. Het wat: bovenbouw Klas 4: > elementen van een denkproces > universele criteria 2. Het wat: bovenbouw

Elementen van een denkproces 2. Het wat: bovenbouw

Universele criteria 2. Het wat: bovenbouw

Denklessen bovenbouw 2. Het wat: bovenbouw Klas 5-6: uitwerking in verschillende thema’s: > Socratisch denken en bevragen > retorica > media > politiek > keuzes en problemen > diep en grondig leren 2. Het wat: bovenbouw

Denklessen: een wondermiddel? 3. Tot slot