TOM: DENKLESSEN TOM: denklessen
Denklessen: waarom? 1. Het waarom
Denklessen: waarom? 1. Het waarom Ontwikkelen van vaardigheden: > denkvaardigheden > metacognitieve vaardigheden > kritisch denken > creatief denken 1. Het waarom
Denklessen: waarom? 1. Het waarom Nut van deze vaardigheden: > nuttig/noodzakelijk op school > pre in latere carrière > denkfouten voorkomen 1. Het waarom
Denkvaardigheden: taxonomie van Bloom problemen bij: - memoriseren - automatiseren 1. Het waarom: vaardigheden op school
Metacognitieve vaardigheden Kennis en vaardigheden om het eigen denken te leren sturen en controleren: > taakoriëntatie > planning > monitoren > evalueren, reflecteren 1. Het waarom: vaardigheden op school
Metacognitieve vaardigheden Lees alle vragen goed door. Noteer je naam op het blaadje. Hoe veel is 3x3x4x17? Schrijf vijf Engelse woorden op die je kent. Sta een keer op, draai een rondje en ga weer zitten. Klopt deze redenering? Mijn slaapzak past in een koffer – ik pas in mijn slaapzak – ik pas dus in mijn koffer. …, 8…, 9…, 10 …, 11 …, 12 …, 13 …, 14 … 20. Je hoeft alleen vraag 1 en 2 te maken. 1. Het waarom: vaardigheden op school
Metacognitieve vaardigheden Multifactorenmodel Renzulli & Mönks Marcel Veenman: Wat bepaalt prestaties? > 10% intelligentie > 18% MV 1. Het waarom: vaardigheden op school
1. Het waarom: latere carrière Denklessen: waarom? Ontwikkelen van vaardigheden: > nuttig/noodzakelijk op school > pre in latere carrière > denkfouten voorkomen 1. Het waarom: latere carrière
Maatschappij en tijdgeest 1. Het waarom: pre in latere carrière
1. Het waarom: denkfouten voorkomen Denklessen: waarom? Ontwikkelen van vaardigheden: > nuttig/noodzakelijk op school > pre in latere carrière > denkfouten voorkomen 1. Het waarom: denkfouten voorkomen
1. Het waarom: denkfouten voorkomen resultaat < > selectiecriterium 1. Het waarom: denkfouten voorkomen
1. Het waarom: denkfouten voorkomen likability bias 1. Het waarom: denkfouten voorkomen
1. Het waarom: denkfouten voorkomen Wat is waarschijnlijker? De luchthaven Schiphol is gesloten. Alle vluchten zijn geannuleerd. De luchthaven Schiphol is vanwege een storm gesloten. Alle vluchten zijn geannuleerd. conjunction fallacy 1. Het waarom: denkfouten voorkomen
1. Het waarom: denkfouten voorkomen inductiefout 1. Het waarom: denkfouten voorkomen
Denklessen onderbouw 2. Het wat: onderbouw Klas 1: > basis van intelligentie en hersenwerking > abstractie, waarheid en logica Klas 2: > leerstijlen > talent > samenwerken > creatief denken 2. Het wat: onderbouw
2. Het wat: onderbouw > creatief denken
2. Het wat: onderbouw > creatief denken
Denklessen onderbouw 2. Het wat: onderbouw Klas 3: > vervolg creativiteit > wetenschap en maatschappij > divergente en convergente vragen > taal en intelligentie 2. Het wat: onderbouw
Denklessen bovenbouw Klas 4-6: Critical Thinking 2. Het wat: bovenbouw
oppervlaktestructuur Denklessen bovenbouw oppervlaktestructuur specifieke situatie: bewoordingen, eigen voorkennis en ervaring dieptestructuur onderliggend, algemeen probleem 2. Het wat: bovenbouw
Denklessen bovenbouw 2. Het wat: bovenbouw Klas 4: > elementen van een denkproces > universele criteria 2. Het wat: bovenbouw
Elementen van een denkproces 2. Het wat: bovenbouw
Universele criteria 2. Het wat: bovenbouw
Denklessen bovenbouw 2. Het wat: bovenbouw Klas 5-6: uitwerking in verschillende thema’s: > Socratisch denken en bevragen > retorica > media > politiek > keuzes en problemen > diep en grondig leren 2. Het wat: bovenbouw
Denklessen: een wondermiddel? 3. Tot slot