JEUGDGEZONDHEIDSZORG CASUS IRIS
ALS HUISARTS WORD JE GEBELD VLAK VOOR DE KERSTVAKANTIE DOOR EEN ONGERUSTE VADER VAN IRIS, 17 JAAR. Iris slaapt erg slecht, is down en heeft gezegd tegen vader voor de trein te willen springen. Je kent het gezin al jaren; moeder is rolstoelgebonden vanwege rugklachten, vader is mantelzorger, maar is tevens bekend met therapieresistente sociale angstklachten. Iris heeft een oudere zus van 19 jaar. Zij functioneert goed. Iris zit in 5 VWO. Verder is Iris bekend met een doorgemaakte Pfeiffer in het verleden.
Wat wil je weten?
Wat stel je voor?
LEERACTIVITEIT: 1. juridische leeftijden 16 jaar 2. uitleg schooltypen
JE HEBT DOORVERWEZEN NAAR EEN GGZ INSTELLING. ZIJ PAKKEN BEGELEIDING VERDER OP MET IRIS EN HET GEZIN In februari ontvang je een brief van de GGZ. Geachte collega, Wij zijn betrokken geweest bij de behandeling van uw patiënte Iris G. Er is sprake van een gegeneraliseerde angststoornis waarvoor medicatie (Xanax 3dd 0,25 mg.) werd gestart. Deze medicatie heeft patiënte zelf gestopt. Patiënte en haar ouders stellen verder geen prijs meer op verdere begeleiding door onze instelling. Bij deze sluiten we het contact af.
NAAR AANLEIDING HIERVAN NEEM JE CONTACT OP MET DE OUDERS Ze waarderen je betrokkenheid, maar die GGZ, dat was niets, er werd meteen met medicatie gesmeten en ook klikte het niet met die meneer en bovendien gaat het nu alweer een stuk beter met haar. Naar je inschatting is er geen sprake meer van een suïcidale dreiging.
Hoe nu verder?
Stel, dat het een meisje van 13 was geweest? Had je dan anders gehandeld?
LEERACTIVITEIT: 3. redenen om AMK te consulteren
In april belt de jeugdarts. Ze heeft in het Zorgadviesteam op school gehoord, dat Iris al sinds januari niet meer naar school gaat vanwege ernstige angstklachten en gepest worden. School heeft haar gevraagd om Iris op te roepen in verband met verzuim. Iris heeft mondeling toestemming gegeven voor overleg met de jeugdarts. In je dossier staan geen aanvullingen meer na het contact in februari. Een beetje moedeloos begin je wel te worden.
Wat bespreek je met de jeugdarts?
LEERACTIVITEIT: 4. wat is een zat op een VO? Wie zitten er in?
JEUGDARTS HEEFT IRIS EN HAAR OUDERS OPGEROEPEN. ZE BELT JE TERUG OM TE OVERLEGGEN Ze heeft Iris samen met vader gezien. Ze wil niet meer terug naar deze school, want ze werd daar gepest. Prestaties gb. Wel altijd verlegen geweest. Ze heeft nog 1 vriendin over, die ze nog wel eens ziet. Ze baalt, dat ze nog geen 18 is, anders was ze gaan werken. Net als haar vader. Medicijnen wil ze niet en ze was ook niet in staat om naar die meneer toe te gaan, dus daar had ze dan niets aan. Momenteel durft ze nauwelijks de straat op. Haar zus zit op de universiteit in Enschede en woont nog thuis. Eten en slapen gb. Ze imponeert als een aardig meisje, zenuwachtig, moest ook huilen. Voelt zich vaak eenzaam. Hoort nooit wat school en ook niet eens van haar mentor. Op de vraag wat ze nodig heeft zegt ze: “niets, het gaat prima met mij zolang ik maar thuis ben en ik niet allemaal dingen moet gaan doen.” Vader beaamt dit. Jeugdarts geeft aan, dat ze heeft voorgesteld om ondersteuning in te zetten thuis voor Iris met als doel: weer naar school gaan. In dit geval specifiek iemand met psychiatrische expertise. Maar Iris en vader hebben veel weerstand. Tevens gaat ze melden bij leerplicht en overleggen met school hoe onderwijs voor Iris gewaarborgd moet worden. Vader en Iris geven aan zich binnenkort te melden op het spreekuur bij je.
Jeugdarts vraagt of je je kunt vinden in bovengenoemd voorstel.
Hoe ga je het spreekuur in met Iris?
LEERACTIVITEIT: 5.wat zijn de taken van leerplicht? 6.onderwijs zieke leerlingen (ziezon) en volwassenonderwijs (vavo)
IN DE TUSSENTIJD WORDT IRIS OOK OPGEROEPEN DOOR DE LEERPLICHTAMBTENAAR. Vader en Iris komen bij je op het spreekuur (consulttijd 10 minuten, verkeerd gepland) Ze vinden het allemaal een beetje overdreven, ze is toch al 17 en thuis gaat het toch goed? De leerplichtambtenaar was ook heel streng. Als ze niet akkoord zou gaan met de begeleiding en terug gaat naar school of naar volwassen onderwijs, dan zal er een boete volgen en een proces verbaal. Maar, geven ze aan, misschien is het toch goed als er iets gaat gebeuren. Ze leggen de vraag bij je neer wat ze nu het beste kunnen doen.
Wat is je advies?
LEERACTIVITEIT : 7.motivatiecirkel uitleggen
KORTE TIJD LATER WORD JE GEBELD DOOR DE JEUGDARTS Er is een goed gesprek geweest met Iris en vader. Begeleiding zal thuis worden ingezet. En inschrijving voor volwassen onderwijs voor september is geregeld. Begeleider zal haar ook begeleiden hier naartoe om de drempels te verlagen. Later haalt ze 5 en 6 VWO in 1 schooljaar op volwassenonderwijs.