JEUGDGEZONDHEIDSZORG CASUS IRIS. ALS HUISARTS WORD JE GEBELD VLAK VOOR DE KERSTVAKANTIE DOOR EEN ONGERUSTE VADER VAN IRIS, 17 JAAR. Iris slaapt erg slecht,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redekundig ontleden Over waarom, wat en hoe....
Advertisements

Hengelo, 27 februari 2013 Mr. Lydia Janssen
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Anonieme Gedichten Simon & Garfunkel Bridge over Trouble Water
Schilderijen Hoi! Ik ben Schattebout. Ik ga schilderijen laten zien. Het zijn zoekplaatjes. Elk plaatje heeft een verhaal. Verhaaltjes over God, die één.
IMPIAN ANAK in 12 vragen…veel meer informatie en foto’s vind je op www
De kinderen stellen zich graag aan u voor.
Rebound Salland. In deze PowerPoint… 1. waarom ik naar rebound ging 2. wat ik geleerd heb! 3. hoe ik terug wil naar school 4. wat ik nodig heb van.
Wij hebben een woord -Het Woord- voor de wereld
Uitleg meewerkend voorwerp (mv)
naamwoordelijk gezegde
Het kleine meisje op dit plaatje is natuurlijk Roodkapje
1. Wat is het Kinderrechtenverdrag?
Verborgen vormen van pesten
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Samenwerken aan “rechtstreeks toegankelijke hulp”.
Woorden en tijd.....
Vraag 1: Welk onderwijstype volgt uw kind? Vraag 2: In welk jaar zit uw kind?
Gods verborgen glans.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Deze Tantra komt uit het noorden van Indië, of je nu bijgelovig bent of niet. Neem toch een paar minuten de tijd. Ze bevat sommige boodschappen die goed.
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
‘’Een beetje tijd!!! Kamunyak.
En God zag alles wat Hij gemaakt had, en zie, het was zeer goed. Gen
Ik ben Alice Jan Simoen Ellen De Bie.
Het Potlood.
Informeren van ouders en kinderen - CBJ Inleiding Toelichting van de organisatiestructuur Traject van de hulpverlening Instemming met de hulpverlening.
Antwoord op vraag SOPO1-4
Tijd voor wat filosofie Muziek: The Great Pretender (The Platters)
Ik ben Bob..
Godsdienst 1 1.
Les 11 Wacht even, straks... Bewerkt door Annelyn, Astrid en Inez
Bewerkt door Rani, Sofie, Helena en Annelies Schooljaar:
dat hebben wij, wij op vakantie naar kreta in september en wat hebben we, we zitten hier in de regen.
dus dat was 'n hele onderneming, maar wel erg leuk.
Uitleg bijvoeglijke bepaling (bvb)
Algemene informatie voortgezet onderwijs september 2013.
Interpreteren van data
“Een dure GSM hebben ze wel, maar hun schoolrekening betalen…”
Met groep 8 op weg naar de brugklas
De oudere stagiaire.
HET KARAKTER VAN EEN LEIDER
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
DIGITALE COLLAGE ESTHER
MIS HET NIET! JE DIPLOMA.
Lucas 15: 11 En Hij zeide: Iemand had twee zonen
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
Jeugdgezondheidszorg 4-19 Warffum Midden Twente
AANGRIJPENDE BRIEF AAN EEN ABORTEUR
Uitleg persoonsvorm (pv)
Marloes Waterschoot Klas 3D
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Een jongeman komt in de apotheek en vraagt de apotheker :
Kaarten op tafel.
Een Belgische moeder schreef eens een brief aan haar zoon die bij het leger diende. Beste Peter, Ik schrijf je deze brief om je te laten weten dat ik je.
‘n Kleine jongen rijdt met zijn vader langs het ’’ hete ‘’ kwartier van de stad en vraagt aan zijn papa.
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Magister voor ouders.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Levensbeschouwelijk kringgesprek Thema: Inclusie in het onderwijs.
Windesheim zet kennis in werking Update Beeldcommunicatie in de GGZ Nieuwe verpleegkundige zorg. Opduikende interventies in telezorgpraktijken.
Ik ben 10 jaar Ja ik ga vandaag voor het eerst naar de heksen school. Het is ver lopen maar later kan ik vliegen en hoef ik niet meer te lopen. En later.
Gemaakt door Roos de Boer ylia lijkt een gewoon meisje. Maar eigenlijk niet want ze woont bij een heel heksenvolk. Maar ylia is nog geen heks. Maar dat.
Een verbinding van….. Stand van zaken….. -Betrokken bij bijna 100 zaken -Succesvol in de samenwerking zorg, politie, justitie : dus multidisciplinair.
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Werkwoordelijk gezegde, naamwoordelijk gezegde en de werkwoorden
Myrna, een 5-jarig meisje werd gezien wegens een recente uitspraak aan moeder: ‘papa zit aan mijn plassertje’. Anamnese en lichamelijk onderzoek vertoonden.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Transcript van de presentatie:

JEUGDGEZONDHEIDSZORG CASUS IRIS

ALS HUISARTS WORD JE GEBELD VLAK VOOR DE KERSTVAKANTIE DOOR EEN ONGERUSTE VADER VAN IRIS, 17 JAAR. Iris slaapt erg slecht, is down en heeft gezegd tegen vader voor de trein te willen springen. Je kent het gezin al jaren; moeder is rolstoelgebonden vanwege rugklachten, vader is mantelzorger, maar is tevens bekend met therapieresistente sociale angstklachten. Iris heeft een oudere zus van 19 jaar. Zij functioneert goed. Iris zit in 5 VWO. Verder is Iris bekend met een doorgemaakte Pfeiffer in het verleden.

Wat wil je weten?

Wat stel je voor?

LEERACTIVITEIT: 1. juridische leeftijden 16 jaar 2. uitleg schooltypen

JE HEBT DOORVERWEZEN NAAR EEN GGZ INSTELLING. ZIJ PAKKEN BEGELEIDING VERDER OP MET IRIS EN HET GEZIN In februari ontvang je een brief van de GGZ. Geachte collega, Wij zijn betrokken geweest bij de behandeling van uw patiënte Iris G. Er is sprake van een gegeneraliseerde angststoornis waarvoor medicatie (Xanax 3dd 0,25 mg.) werd gestart. Deze medicatie heeft patiënte zelf gestopt. Patiënte en haar ouders stellen verder geen prijs meer op verdere begeleiding door onze instelling. Bij deze sluiten we het contact af.

NAAR AANLEIDING HIERVAN NEEM JE CONTACT OP MET DE OUDERS Ze waarderen je betrokkenheid, maar die GGZ, dat was niets, er werd meteen met medicatie gesmeten en ook klikte het niet met die meneer en bovendien gaat het nu alweer een stuk beter met haar. Naar je inschatting is er geen sprake meer van een suïcidale dreiging.

Hoe nu verder?

Stel, dat het een meisje van 13 was geweest? Had je dan anders gehandeld?

LEERACTIVITEIT: 3. redenen om AMK te consulteren

In april belt de jeugdarts. Ze heeft in het Zorgadviesteam op school gehoord, dat Iris al sinds januari niet meer naar school gaat vanwege ernstige angstklachten en gepest worden. School heeft haar gevraagd om Iris op te roepen in verband met verzuim. Iris heeft mondeling toestemming gegeven voor overleg met de jeugdarts. In je dossier staan geen aanvullingen meer na het contact in februari. Een beetje moedeloos begin je wel te worden.

Wat bespreek je met de jeugdarts?

LEERACTIVITEIT: 4. wat is een zat op een VO? Wie zitten er in?

JEUGDARTS HEEFT IRIS EN HAAR OUDERS OPGEROEPEN. ZE BELT JE TERUG OM TE OVERLEGGEN Ze heeft Iris samen met vader gezien. Ze wil niet meer terug naar deze school, want ze werd daar gepest. Prestaties gb. Wel altijd verlegen geweest. Ze heeft nog 1 vriendin over, die ze nog wel eens ziet. Ze baalt, dat ze nog geen 18 is, anders was ze gaan werken. Net als haar vader. Medicijnen wil ze niet en ze was ook niet in staat om naar die meneer toe te gaan, dus daar had ze dan niets aan. Momenteel durft ze nauwelijks de straat op. Haar zus zit op de universiteit in Enschede en woont nog thuis. Eten en slapen gb. Ze imponeert als een aardig meisje, zenuwachtig, moest ook huilen. Voelt zich vaak eenzaam. Hoort nooit wat school en ook niet eens van haar mentor. Op de vraag wat ze nodig heeft zegt ze: “niets, het gaat prima met mij zolang ik maar thuis ben en ik niet allemaal dingen moet gaan doen.” Vader beaamt dit. Jeugdarts geeft aan, dat ze heeft voorgesteld om ondersteuning in te zetten thuis voor Iris met als doel: weer naar school gaan. In dit geval specifiek iemand met psychiatrische expertise. Maar Iris en vader hebben veel weerstand. Tevens gaat ze melden bij leerplicht en overleggen met school hoe onderwijs voor Iris gewaarborgd moet worden. Vader en Iris geven aan zich binnenkort te melden op het spreekuur bij je.

Jeugdarts vraagt of je je kunt vinden in bovengenoemd voorstel.

Hoe ga je het spreekuur in met Iris?

LEERACTIVITEIT: 5.wat zijn de taken van leerplicht? 6.onderwijs zieke leerlingen (ziezon) en volwassenonderwijs (vavo)

IN DE TUSSENTIJD WORDT IRIS OOK OPGEROEPEN DOOR DE LEERPLICHTAMBTENAAR. Vader en Iris komen bij je op het spreekuur (consulttijd 10 minuten, verkeerd gepland) Ze vinden het allemaal een beetje overdreven, ze is toch al 17 en thuis gaat het toch goed? De leerplichtambtenaar was ook heel streng. Als ze niet akkoord zou gaan met de begeleiding en terug gaat naar school of naar volwassen onderwijs, dan zal er een boete volgen en een proces verbaal. Maar, geven ze aan, misschien is het toch goed als er iets gaat gebeuren. Ze leggen de vraag bij je neer wat ze nu het beste kunnen doen.

Wat is je advies?

LEERACTIVITEIT : 7.motivatiecirkel uitleggen

KORTE TIJD LATER WORD JE GEBELD DOOR DE JEUGDARTS Er is een goed gesprek geweest met Iris en vader. Begeleiding zal thuis worden ingezet. En inschrijving voor volwassen onderwijs voor september is geregeld. Begeleider zal haar ook begeleiden hier naartoe om de drempels te verlagen. Later haalt ze 5 en 6 VWO in 1 schooljaar op volwassenonderwijs.