Welkom bij de Co-creatiesessie voor de Nationale Dag van de #Z11org! S2M030 2 mei 2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
BIM vraagt om integraal samenwerken
Advertisements

Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Ben jij een onderzoeker 2.0?
Averechtse selectie & marktfalen “Een Experiment”
Duizenden mensen in de zorg zetten zich in 26 JUNI CHANGE DAY NEDERLAND Iedere dag staan er duizenden mensen in de zorg klaar om anderen te helpen. Zij.
Welkom bij de workshop social media. Wie is de ? Marketing, communicatie, pr on- en offline. •Strategie en advies. •Uitvoeren middelen, persberichten.
Sociale wijkmedia 19 en 28 maart 2013 wijkteams Nieuw Lokaal Akkoord Gilbert Sewnandan.
SamenVeilig.net Het effectieve groepsbeveiligingssysteem van BySpy.
De Vonk van Hoogezand-Sappemeer Woldwijkcentrum 13 maart 2013.
Stichting Dijk van een Kust
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Social media als kwaliteitsinstrument voor de eerstelijn: ‘Verbeterjezorg’ November 2012 Olof-Jan Smits Voorzitter Stichting XS2CARE.
JochemKoole.nl Sociale media zijn niet het gouden ei.
Kindermoment.
Social media voor (ouderen)organisaties Scholingsochtend SBOG ‘Kennismaken met social media’ Maandag 5 maart 2012.
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Implementeren doe je samen
Als een goed voorbeeld van een ondersteunende factor vanuit de digitale hoek heb ik zelf een PowerPoint gemaakt voor het Thema Bloemen zaden vruchten.
Take Care Project: Gezondheidstaalgids voor migranten periode: 1 november oktober 2014.
Noot voor de workshopgever: Deze presentatie kan gebruikt worden als inleiding bij de workshop en de activiteit rondom het uitdelen van de 25 mei actie.
Praktische toepassingen van PKM in organisaties: 2 voorbeelden
27 januari 2011.
Brainstorm sociale media in het onderwijs
S OCIALE M EDIA Joke Hoogendijk Maart SOCIALE MEDIA: WAT IS DAT? Social media is een verzamelnaam voor alle internettoepassingen waarmee het mogelijk.
Presentatie Resultatendag Digidorp/Digitale dorpscafés.
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
Kenniswerkplaats Rotterdams talent
Iedereen coach naar Jef Clement.
Monitoring Associate degree en Leido zelf 12 mei 2009.
Op weg naar de goede vraag SIA RAAK-Publiek project
Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter-Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut Najat Toub Arssi, CJG Eindhoven.
Zelforganisatie: wie orde zaait zal chaos oogsten!
Honours communities als motor voor een cultuur van excellentie
Organisatie structuur studentendesks:  Bestuur : o Voorzitter o Secretaris o Penningmeester o PR-communicatie expert o Algemeen bestuurslid  Commissies.
TEKST CULTUUR & ORGANISATIE
Samen werken aan een gezonde regio!
Welkom bij de workshop social media. Wie is de ? Marketing, communicatie, pr on- en offline. Strategie en advies. Uitvoeren middelen, persberichten schrijven,
Uw patiënten zijn uw beste leermeesters! Maar hoe vaak krijgt u in de praktijk echt concrete en directe feedback?
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Naar een PODMI-kennisbank met inspirerende praktijken Provinciale ontmoetingsdagen- herfst 2014.
Hard/t voor IS Het PI: Een actor in ontwikkeling 13 oktober 2008 Delft Sara Kinsbergen.
Alumnibeleid en alumnivereniging
Welkom op donderdag 22 januari 2015 Vanaf 17:00 tot 19:00 uur (incl
Niet iedere leerling krijgt het Schoolgeld dat hij of zij nodig heeft. En kan gereformeerd onderwijs volgen waar hij of zij dat zou willen. Het kan zijn.
Kennismanagement & Sociale media
Meer interactie tussen de OCMW’s en de POD MI Social media Provinciale Ontmoetingsdagen Lente 2015.
Business Model You Wie jou helpt (Key partners) Wat je doet
Jeroen Schumacher, senior adviseur
SOCIAAL ONDERNEMERSCHAP COLLEGE 5 Onderzoek naar externe financiële mogelijkheden en inzet van mensen en middelen.
Terugblik BS 1 en 2 Biologie is de studie van organismen (levende wezens)
Wat zijn volgens jou de meest in het oog springende innovaties die van invloed kunnen zijn op opleiden en een leven lang leren ? Welke bedreigingen en.
Sociale Media Doelen van Sociale Media voor kennisoverdracht:  Betrokkenheid  Vindbaarheid  Bereikbaarheid  Community bouwen Zichtbaarheid  Mensen.
Transitiecommunicatie Dichterbij Belangrijk kenmerk: Onduidelijkheden en uitstel, veel vragen en onzekerheden. Uitdaging: Aansluiten bij de diverse doelgroepen.
Mantelzorgkaart Aan de slag op het werk Aan de slag met mijzelf Aan de slag thuis mede mogelijk gemaakt door het ministerie van VWS en het ministerie van.
INNER WHEEL INTRODUCTIE OVER DEZE ORGANISATIE. Een internationale serviceclub die staat voor:  Eén van de grootst opererende serviceorganisaties  Wereldwijd.
Stichting Veteranen Actief Veteranen met een missie 2.0 augustus 2011 GEWAAGD DOEL Waarheen gaan wij? HOGER DOEL Waarom bestaan wij? KERNKWALITEITEN.
Alleen digitaal communiceren? Antoinette van Leeuwen & Sylvia Suvaal.
6 september 2012 Heb jij genoeg ruimte om je werk goed te doen? Ans Jansen.
Informatiedag verenigingen
Samen de psychische gezondheid in Nederland verbeteren
INTRODUCTIE OVER DEZE ORGANISATIE
Grip op stress, tijd en Welkom, mijn naam is Annemiek Tigchelaar en ik ben de eigenaar van Werkdrukverlager. Wij helpen je met grip op je stress,
H2 Een leven lang leren.
Duurzaamheidsplatform Kaag en Braassem
Adviesraad Sociaal Domein
Dr. Ir. Gwendolyn Kolfschoten
Werksessie Energietransitie: Best practices Machiel de Gelder wethouder Werkendam & bestuurlijk trekker ONS2050.
Antibioticaresistentie en teamleren
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Transcript van de presentatie:

Welkom bij de Co-creatiesessie voor de Nationale Dag van de #Z11org! S2M030 2 mei 2011

Zelforganisatie: het oudste organisatieprincie aller tijden

Dieren organiseren zichzelf...

... en onze cellen ook.

En wij ook.

Zelforganisatie ontstaat onder bepaalde druk (gezamenlijk doel, urgentie, schaarste) interacties op ‘laag’ niveau leiden tot patronen op ‘hoger’ niveau bij deze interacties wordt gebruik gemaakt van lokale informatie – onafhankelijk van het globale patroon

Kenmerken flexibel dynamisch zelflerend en intelligent schaalbaar interactief (“3.0”) coöperatief effectief en efficiënt iedereen krijgt wat hij/ zij wil -> het lijkt op een organisme

Wat is ervoor nodig? communicatie in een netwerk transparantie en openheid directe feedback escalatie en delegatie diversiteit oog voor de knooppunten ruimte voor ‘biologisch’ gedrag ‘nieuw’ leiderschap humor helpt!

Enkele voorbeelden Tunesië, Egypte, Bahrein, Libië Finext, Seats2Meet, LOFAR, KNRM, Hago NextSeats2MeetKNRM Hago Next Buurtzorg NL Rampenbestrijding Haïti voetbalclub met eigenaren Wikipedia, WikiLeaks, FixMyStreet Twitter (LiftDeck, Slijterijmeisje, #durftevragen), LinkedIn, Facebook Mindz

Zelforganisatie ‘keert de wereld om’ 1.0: Gebouw -> (Infra-) Structuur -> Mensen 2.0: Mensen -> (Infra-) Structuur -> Ontmoetingsplek -> van Organisatie naar Communities Voorbeelden: Playing for Change Seats2Meet

Stichting Zelforganisatie Opgericht in 2007 Doel: promoten van en mensen/ organisaties ervaring laten opdoen met zelforganisatie Middelen: Community bouwen Congressen en symposia Innovatieve projecten (bijv. samen met het midden- en kleinbedrijf) Draait voornamelijk op bijdragen van partners

Nationale Dag van de Zelforganisatie op 9/11/11 ‘Viering’ van zelforganisatie Hashtag: #Z110rg Voorbereidingsgroep met o.a. Edwin, Helen, Cees, Naomi en studenten van de Koers en de Kampanje

Dag van de #Z11org Plenair: Frans de Waal Parallel: Thema- sessies Plenair: Ronald vd Hoff Zelforganisatieplein Steeds meer ruimte voor eigen inbreng/ zelforganisatie

Wat doe jij op de Dag van de #Z110rg? Wat is zelforganisatie voor jou? Welke ideeën en initiatieven horen volgens jou thuis bij #Z11org? Welke communities horen daarbij? Wat is jouw rol daarin?

Hoe maken we samen een succes van de Dag van de #Z110rg? Subcommunities organiseren Gezamenlijk platform: Mindz Gezamenlijke marsroute Vanaf oktober elke week verrassende nieuwsberichten/ tweets/ apps/ etc. op het gebied van zelforganisatie Wat wil jij doen? Wat heb je daarvoor nodig?

En nu... Tijd voor de MondayMeetUp! (oftewel de borrel )