5 november 2014 Wegwijs bij pesten 5 november 2014 Laura Mol, School en Veiligheid/Pestweb.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Over: ‘Wapen jezelf met woorden’
ICT op school.
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Uitslag enquête over online pesten
De roos van Leary.
Opkomen voor jezelf.
voor iedereen die van zijn hond houdt…
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Niet echt maar mama zei dat ik naar school moest *hoest* *hoest*
Verborgen vormen van pesten
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Internet fun & veilig! titeldia.
Dr. Albertus Risaeusschool
Themabijeenkomst Pesten
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
Discipelschap.
We willen allemaal een rustige fijne tijd op school…
LEEFSTIJL vanuit Amerika 1986 voortgezet onderwijs
Social Media en Internet “webweerbaarheid”
Moraliteit Les 2 Ethiek – Moraliteit – Les 2 Datum:
“Ik kan dit niet oplossen...” “Ik zal de weg voor jou banen”
Internet fun & veilig!. Wie zijn we? Naam Wij werken voor Microsoft Insert your picture here.
Insert your picture here Wat doe jij zoal op het Internet?
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
Godsdienst 1.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Welkom op onze thema-avond
Interpreteren van data
VRIENDSCHAP maria maria.
Dr. Albertus Risaeusschool
Zo ga ik door.
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Sociale perceptie.
Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG)
DIGITALE COLLAGE ESTHER
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Stichting Visible Results
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Onze doelen en visie in beeld
Pesten Nee, dat doen wij niet..
OGW op de Firtel.
Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
Welkom op onze ouderochtend
De leerling of stagiaire in beweging!
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Pesten is geen kinderspel VAN OSS & PARTNERS | OPLEIDING VERTROUWENSPERSOON LVV Congres PESTEN IS GEEN KINDERSPEL adviseren.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
25 februari 2014 Pesten hoort bij het leven Bij ons wordt niet gepest Wie gepest wordt, lokt het zelf uit.
De training interactief voorlezen 1.Opzet 2.Onderzoek studenten VU 3.APS-bevindingen.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Intervisie Door: Chantal van der Gouwe.
Zo ga ik door door Bep Ik ga door het leven zo goed als ik kan al weet ik echt niet overal iets van.
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
De leerlingenraa d Laat je stem horen!
Welkom op onze thema-avond
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Welkom. Waarom ben je naar de Meervouddag gekomen? 1.Lijkt me een interessant programma 2.Het is toch verplicht? 3.Gezellig met mijn collega’s een dagje.
Ouderavond over pesten op de basisschool
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Loopbaan en burgerschap les 2
Wegwijs bij pesten 5 november 2014
Onze school is een KiVa-school!.
Loopbaan en burgerschap les 3
SEL Les 2: normen en waarden.
Voor iedereen! Zonder oordeel, open, betrokken en actief!
Weet wat pesten is en wat de gevolgen kunnen zijn! Maak pesten bespreekbaar, zo kunnen we veel verdriet voorkomen.
Transcript van de presentatie:

5 november 2014 Wegwijs bij pesten 5 november 2014 Laura Mol, School en Veiligheid/Pestweb

Zitten en staan….

School en Veiligheid bevorderen van een sociaal veilig klimaat informatie geven en deskundigheid bevorderen adviseren van schoolleiders, leraren, vertrouwenspersonen, ouders en leerlingen via de helpdesk Stichting School en Veiligheid wordt gesubsidieerd door het ministerie van OCW. | | |

Website Pestweb en CSV

Chat Telefoon 320 Gesprekken in 2013

Wat moet ik er tegen doen? Hiiiiiii, Ik heb een heel stom meisje in me klas. ZELFS 4 en ze pesten miijjjj Ze Roddelen Over Mijj Zeggen Dat Ik Lelijk Ben Echt Heel Stom En EEntje Schold mijjj Uit! ik bind het niet leukkkk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!11 Ze nbeten Kim en Elyuuhzee en nog twee hele Lelijke Namen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!111 Kunnen jullie Me Helpwn! En zE breanwachen mijn BFFFFF!!!!!!!!!!!!!!! Die gaad Aleen met hun om!!!!1 EEn van de Meisjeswas eerst Mijn Vriendin maar Die Deed Stom tegen Mij! En nu doe ik Goed Arguumeten tegen Hun, Maar Zij Lachen Mij Uit!!!!!!!!! E ze zzEGGEN dat Ik Arm Ben! IK Haat ZE! Wat Moet Ik er Tegen Doen????????????????????????????????????????????????????????

Werkwijze Pestweb Gespreksmethodiek inzetten Compliment maken Luisteren, doorvragen, samenvatten Kind stimuleren zelf oplossing aan te dragen Advies op maat Wat durf je, en wat kan je? 3 opties geven

Casus Toch maar even afwachten? Je voelt dat er iets speelt in je klas, maar je krijgt niet boven tafel wat er nu echt aan de hand is. Af en toe zijn er flauwe grapjes gemaakt over een jongen uit de klas; niet stiekem, gewoon waar hij bij is. Je hebt na een les al eens met de bewuste jongen gesproken, maar hij zegt dat hij niet gepest wordt en dat hij nergens last van heeft. Als je in een daaropvolgende les in de hele klas aan de orde stelt dat je de grapjes wel erg flauw vindt en dat zulke opmerkingen onbedoeld kunnen kwetsen, reageert de groep met de opmerking dat er eigenlijk helemaal niets aan de hand is en dat het allemaal wel meevalt. Het was maar een geintje! Moet je het dan ook maar hierbij laten of onderneem je toch verdere actie?

Actie ondernemen De klas (laten)observeren Bespreken met de klas: wanneer is iets een geintje? Normen stellen voor de klas Ouders betrekken bij dit onderwerp, in een vroeg stadium Duidelijk zijn: “dit tolereer ik niet” Klasse contract opstellen Vraag stellen: ”Hoe zorgen we met elkaar dat we ons fijn voelen in de klas? Dit incident laten zitten> volgende incident direct oppakken “De zandbak in” introductieweek gebaseerd op groepsdynamicagroepsdynamica Werken met DenkbeeldenDenkbeelden Leerlingen zich laten verplaatsen in een ander (hoe voelt die jongen zich?) De klas observeren mbv een sociogram Omgangsvormen/ normen en waarden benoemen aan het begin van het schooljaar

Aanpakken en voorkomen Prima Pestmeter en e-learning Prima Investeren in sfeer: Gouden wekenGouden weken Filmmateriaal/lesmateriaal Filmmateriaallesmateriaal Veiligheidsbeleid

Helpdesk Helpdesk Pestweb Voor ouders en leerlingen met vragen over pesten. Telefoon: , gratis nummer Website: Helpdesk Centrum School en Veiligheid Voor schoolprofessionals met vragen over veiligheidsbeleid, pedagogisch klimaat of ongewenst gedrag. Telefoon: