Koos Louwerse, Govert de With

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
- Hoe noem je uitkomsten?
Advertisements

Verkeerstraining! voor fietsers
Veilig naar school een zorg voor ons allemaal
Welkom The Future State of Lean
Conferentie ‘Kwaliteit van studieloopbaanbegeleiding en reflectie’
Vlucht voor je er niet meer uit komt! Vereiste uitgangsbreedte leidt tot hoofdbrekens.
Verkeersveiligheid Buitenveldert
Fietsproef Berlaar (2012) Start van de proef..
Vandaag.
De hoeden van Edward de Bono
Beheer fietsparkeren bij stations
Route Oost Inventarisatie door Paulette en Theo
Railverkeerslawaai: in de greep van Europa (?)  uur: Opening  uur: Europese Geluidpolitiek  (Mads Bergendorff, Internationale Unie van Spoorwegen.
verkeerskrant gemaakt door:
1.Er wordt als groep gereden, dus: Samen uit, samen thuis! 2.Cycletime is een toerfietsvereniging, de tochten zijn geen wedstrijd 3.ledereen houdt zich.
Verkeers- stellingenspel
Jan van der Horst, Fietsersbond Utrecht Stad
K3 Vectoren Na de les weet je: Wat een vector is
UITWERKINGEN TOEPASSINGEN
Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip.
‘Marktgericht fietsbeleid, een tussenstand’ Donderdag 2 april 2009 Welkom bij de themabijeenkomst.
Fietsvriendelijke verkeerslichten: een kwestie van beleid!
H 7 Krachten Deel 3 Vectoren.
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
Welkom.
Enkelvoudige fietsongevallen
Twee onvervalste kroegstoelen
REKENEN.
V ERKEERSEDUCATIE Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen GROEP 9: Dieter Pollier, Famke Saerens, Anouk Van Der Wildt, Mieke Vanheule, Julie Vlaeminck.
In het verkeer.
Op de koffie bij de kabouters
Rekenregels van machten
De grafiek van een lineair verband is ALTIJD een rechte lijn.
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Kwaliteitsnormen fietsparkeervoorzieningen bij BTM-haltes Otto van Boggelen, coördinator Fietsberaad.
Hoe snel op de fiets 5 fietsen vergeleken op route Utrecht –Breukelen Kees Bakker Consumentenvoorlichter Fietsersbond.
Programma uur Koos Louwerse: welkom en toelichting uur Jan Fokkema: Handboek Weesfietsen uur Cathelijne Hermans: Weesfietsenteam
Ontwerpwijzer Fietsverkeer
Presentatie Netwerkdag voor de fiets Maandag 15 juni 2009 Maike Mertens.
Brede scholen school / scholen sportzaal kinderopvang buitenschoolse opvang bibliotheek huisarts … etc. op één locatie.
Welkom. Het Fietsberaadproject Voorkomen van barrières voor fietsers Doel: uitwisseling van kennis en ervaringen We gaan het probleem niet oplossen Ingredienten:
Mobiliteitsaspecten brede scholen Otto van Boggelen Themabijeenkomst brede scholen, 20 mei 2010.
Inkomen les t/m 75 plus Zelftest Kennisvragen.
VERANTWOORDINGS- RAPPORTAGE
Meetonzekerheden In de natuurkunde moet je vaak een grootheid meten
CDA Variant Hét alternatief voor het verkeersknelpunt
Eenparige beweging opgave 1
Welkom Voorlichtingsbijeenkomst ESF-EQUAL Tweede tranche Pieter Stroink.
Naar meer rendement van het weidevogelbeheer Kerngebieden Weidevogellandschap, Tweede bijeenkomst met provincies 17 november 2011, Ede.
Verantwoorde palliatieve zorg in Verpleeg- en Verzorgingshuizen
M3F-MATEN - Gewichten en lengtematen
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
13.15 uur Introductie uur Start 1 e Workshop ronde uur Pauze uur Start 2 e Workshop ronde uur Start 3 e Workshop ronde uur.
Hoe fietsvriendelijk is Den Haag? De visie van de Fietsersbond afdeling Haagse regio.
ALLES EN NOG VEEL MEER OVER HET VERKEER !
Beoordeling trillingshinder Kan dat anders??? 29 maart 2011 C.J. Ostendorf, Cauberg-Huygen Raadgevende Ingenieurs A. Koopman TNO Bouw en Ondergrond.
De verkeersborden.
Les 3: Verkeer TOETS.
Gezamenlijk Magazijn Nieuwbouw Laboratoria 3e etage
Toets 1 Examen Reinder Reen.
TN/MER Omlegging A9 Badhoevedorp
Rekenen 17 januari.
Les 1: Verkeer.
Verkeerssituatie rond onze school
Aanbeveling fietsstroken CROW-Fietsberaad
Infovergadering Heraanleg Kasteellaan 21 januari
Reconstructie Kerkweg Roelofarendsveen
Transcript van de presentatie:

Koos Louwerse, Govert de With Fietsstroken Otto van Boggelen CROW-Fietsberaad Koos Louwerse, Govert de With Ligtermoet & Partners

Programma (1/2) 13:00 Welkom 14:00 Eerste ronde vragen en opmerkingen Koos Louwerse, Ligtermoet & Partners 13:10 Knelpunten in richtlijnen en praktijk Govert de With, Ligtermoet & Partners 13:30 Voorlopige aanbevelingen Otto van Boggelen, CROW-Fietsberaad 14:00 Eerste ronde vragen en opmerkingen 14:30 Pauze

Programma (2/2) 15:00 Toepassing aanbevelingen in de praktijk Govert de With 15:20 Tweede ronde vragen en opmerkingen 15:30 Discussie onder leiding van Koos Louwerse 16:30 Afsluiting en borrel

Knelpunten in richtlijnen en praktijk

Aanleiding 80-490-80 (650) 130-300-130 (560)

Toen en Nu 560 met as 560 met stroken verbetering

Toen en Nu 650 met as 650 met stroken slechter!  Hoe voorkomen? Auto’s 205 (spiegel-spiegel) Fiets 68 Buitenste punt nooit naast de weg Tussenafstanden > 25 We praten niet over minder dan 20 cm Maten zijn altijd inclusief belijning

“Stroken, bedoeld voor fietsen” Huidige richtlijnen Terminologie: “Stroken…” Fietsstrook: 200-250 cm, mag tot 150 cm Suggestiestrook: 100-150 cm Uitwijkstrook: 35-50 cm Fietssuggestiestrook, kantstrook, … Voor de weggebruiker: “Stroken, bedoeld voor fietsen” Autogedeelte: “Rijstrook” Zelden combinatie rijstrook en fietsstrook

Doelen Fiets scheiden van auto Fiets bescherming bieden Auto attenderen op aanwezigheid fiets Snelheid auto temperen  Heel veel stroken onder de minimale 150 Scheiden/mengen is ook terminologie, meeste professionals gebruiken ‘fietsstrook’ bij scheiden en ‘suggestiestrook’ bij mengen. Het kan echter allebei. ‘Plek op de rijbaan’: is de doorgetrokken streep bedoeld om de fietser meer veiligheid te geven of om de fietser ‘op te sluiten’?

Gebruik en effecten Snelheid autoverkeer Positie auto Positie fiets Omlaag, want smallere weg Omhoog, want geleiding Positie auto Minder(!) afstand tot fietsers Positie fiets Meer richting wegrand (bij smalle stroken) Weinig data over relatie vorm en effecten

Gebruik en effecten  Hypotheses Weggebruikers kennen het verschil niet tussen soorten stroken Met twee fietsen: liever geen strook dan 2e fiets naast smalle strook op de rijstrook Smalle strook: minder passeerafstand A-F Smalle strook: fiets te veel naar de rand

Voorbeelden

Voorlopige aanbevelingen Discussievraag: helpt het om strengere normen op te schrijven? Voordeel: duidelijk Nadeel: ‘dan kan het helemaal niet meer’

Uitgangspunt Een fietsstrook is altijd breed genoeg voor twee fietsers naast elkaar Alle andere stroken in de ban  Aanbevelingen bibeko; bubeko grotendeels hetzelfde X 135 cm

170 en maten ontwerpwijzer Geen afstand fiets tot kant (bij stoepband 25 cm) Afstand fiets-fiets 50 cm Afstand fiets-auto 85 cm

A) GOW: eigen domein

B) Grijs of ETW (1/2) houd rekening met fietsers Geen exclusieve domeinen Auto’s (soms) uitwijken over fietsstrook Fietsers soms uitwijken over rijstrook Duidelijke keus voor rijstrook twee auto’s breed  B1 één auto breed  B2 geen asmarkering

B) Grijs of ETW (2/2) B1 B2 Let op: bij parkeren extra ruimte nodig

C) Smalle ETW: Evt. Fietsstraat

Schematisch Buiten de bebouwde kom komt alleen B2 voor Erachter zetten.

Kantmarkering Vooral buiten de kom nuttig/nodig Voorkomen van bermongevallen Markering zo dicht mogelijk bij wegrand Minder dan 25cm! Geen strook ‘achter’ de markering

Toepassing in de praktijk

Voor (Categorie B1)

Na (Categorie B1)

Voor (Categorie B2)

Na (Categorie B2)

Voor (Categorie B2)

Na (Categorie B2)

Voor (Categorie C)

Na (Categorie C)

Asmarkering: Voor (B2)

Asmarkering: Na (B2)

Discussie en vervolg

Discussie Maatvoering bubeko: Klopt de grens van 580 (170+20+200+20+170) als minimumbreedte voor toepassing van stroken? Of is op wegen tussen 450 en 580 (bubeko) ‘iets toch beter dan niets’?

Discussie Maatvoering: Klopt de grens van 790 (170+450+170) als minimum profiel voor twee auto’s op rijstrook?

Discussie Is drie rijbanen probleem Zie plaatje. Is er een minimale verhouding tussen rijstrook en fietsstrook? Zijn er wegen waar een asmarkering toch juist het beste is? zie laatste voorbeeld, slide 30

Discussie Belijning Belijning toepassen aan de rechterkant van de fietsstrook? Stroken met fietssymbool, zonder lijn toepassen (soort fietsstraat)? Gewenste dikte van de belijning? Gedragsverschillen bij doorgetrokken of onderbroken markering tussen fietsstrook en rijbaan?

Discussie Kleur Kleur van de stroken altijd rood? Oversteken Hoe vormgeven? Lange oversteeklengte, maar oplossing met middeneiland zorgt voor akelige versmalling.

Discussie Intensiteiten Wat vinden we van de intensiteit-grenzen en hoe gaan we ermee om in de aanbevelingen?

Discussie Bibeko/bubeko Heeft andere snelheid/karakter invloed op de aanbevelingen? Maatvoering A-profiel Liever 200 + 100 dan 250 + 50?