Koos Louwerse, Govert de With Fietsstroken Otto van Boggelen CROW-Fietsberaad Koos Louwerse, Govert de With Ligtermoet & Partners
Programma (1/2) 13:00 Welkom 14:00 Eerste ronde vragen en opmerkingen Koos Louwerse, Ligtermoet & Partners 13:10 Knelpunten in richtlijnen en praktijk Govert de With, Ligtermoet & Partners 13:30 Voorlopige aanbevelingen Otto van Boggelen, CROW-Fietsberaad 14:00 Eerste ronde vragen en opmerkingen 14:30 Pauze
Programma (2/2) 15:00 Toepassing aanbevelingen in de praktijk Govert de With 15:20 Tweede ronde vragen en opmerkingen 15:30 Discussie onder leiding van Koos Louwerse 16:30 Afsluiting en borrel
Knelpunten in richtlijnen en praktijk
Aanleiding 80-490-80 (650) 130-300-130 (560)
Toen en Nu 560 met as 560 met stroken verbetering
Toen en Nu 650 met as 650 met stroken slechter! Hoe voorkomen? Auto’s 205 (spiegel-spiegel) Fiets 68 Buitenste punt nooit naast de weg Tussenafstanden > 25 We praten niet over minder dan 20 cm Maten zijn altijd inclusief belijning
“Stroken, bedoeld voor fietsen” Huidige richtlijnen Terminologie: “Stroken…” Fietsstrook: 200-250 cm, mag tot 150 cm Suggestiestrook: 100-150 cm Uitwijkstrook: 35-50 cm Fietssuggestiestrook, kantstrook, … Voor de weggebruiker: “Stroken, bedoeld voor fietsen” Autogedeelte: “Rijstrook” Zelden combinatie rijstrook en fietsstrook
Doelen Fiets scheiden van auto Fiets bescherming bieden Auto attenderen op aanwezigheid fiets Snelheid auto temperen Heel veel stroken onder de minimale 150 Scheiden/mengen is ook terminologie, meeste professionals gebruiken ‘fietsstrook’ bij scheiden en ‘suggestiestrook’ bij mengen. Het kan echter allebei. ‘Plek op de rijbaan’: is de doorgetrokken streep bedoeld om de fietser meer veiligheid te geven of om de fietser ‘op te sluiten’?
Gebruik en effecten Snelheid autoverkeer Positie auto Positie fiets Omlaag, want smallere weg Omhoog, want geleiding Positie auto Minder(!) afstand tot fietsers Positie fiets Meer richting wegrand (bij smalle stroken) Weinig data over relatie vorm en effecten
Gebruik en effecten Hypotheses Weggebruikers kennen het verschil niet tussen soorten stroken Met twee fietsen: liever geen strook dan 2e fiets naast smalle strook op de rijstrook Smalle strook: minder passeerafstand A-F Smalle strook: fiets te veel naar de rand
Voorbeelden
Voorlopige aanbevelingen Discussievraag: helpt het om strengere normen op te schrijven? Voordeel: duidelijk Nadeel: ‘dan kan het helemaal niet meer’
Uitgangspunt Een fietsstrook is altijd breed genoeg voor twee fietsers naast elkaar Alle andere stroken in de ban Aanbevelingen bibeko; bubeko grotendeels hetzelfde X 135 cm
170 en maten ontwerpwijzer Geen afstand fiets tot kant (bij stoepband 25 cm) Afstand fiets-fiets 50 cm Afstand fiets-auto 85 cm
A) GOW: eigen domein
B) Grijs of ETW (1/2) houd rekening met fietsers Geen exclusieve domeinen Auto’s (soms) uitwijken over fietsstrook Fietsers soms uitwijken over rijstrook Duidelijke keus voor rijstrook twee auto’s breed B1 één auto breed B2 geen asmarkering
B) Grijs of ETW (2/2) B1 B2 Let op: bij parkeren extra ruimte nodig
C) Smalle ETW: Evt. Fietsstraat
Schematisch Buiten de bebouwde kom komt alleen B2 voor Erachter zetten.
Kantmarkering Vooral buiten de kom nuttig/nodig Voorkomen van bermongevallen Markering zo dicht mogelijk bij wegrand Minder dan 25cm! Geen strook ‘achter’ de markering
Toepassing in de praktijk
Voor (Categorie B1)
Na (Categorie B1)
Voor (Categorie B2)
Na (Categorie B2)
Voor (Categorie B2)
Na (Categorie B2)
Voor (Categorie C)
Na (Categorie C)
Asmarkering: Voor (B2)
Asmarkering: Na (B2)
Discussie en vervolg
Discussie Maatvoering bubeko: Klopt de grens van 580 (170+20+200+20+170) als minimumbreedte voor toepassing van stroken? Of is op wegen tussen 450 en 580 (bubeko) ‘iets toch beter dan niets’?
Discussie Maatvoering: Klopt de grens van 790 (170+450+170) als minimum profiel voor twee auto’s op rijstrook?
Discussie Is drie rijbanen probleem Zie plaatje. Is er een minimale verhouding tussen rijstrook en fietsstrook? Zijn er wegen waar een asmarkering toch juist het beste is? zie laatste voorbeeld, slide 30
Discussie Belijning Belijning toepassen aan de rechterkant van de fietsstrook? Stroken met fietssymbool, zonder lijn toepassen (soort fietsstraat)? Gewenste dikte van de belijning? Gedragsverschillen bij doorgetrokken of onderbroken markering tussen fietsstrook en rijbaan?
Discussie Kleur Kleur van de stroken altijd rood? Oversteken Hoe vormgeven? Lange oversteeklengte, maar oplossing met middeneiland zorgt voor akelige versmalling.
Discussie Intensiteiten Wat vinden we van de intensiteit-grenzen en hoe gaan we ermee om in de aanbevelingen?
Discussie Bibeko/bubeko Heeft andere snelheid/karakter invloed op de aanbevelingen? Maatvoering A-profiel Liever 200 + 100 dan 250 + 50?