College 2 Marketingomgeving

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Demografische veranderingen: Mijn dorp over 10 jaar
Advertisements

Marketing voor ZZP-ers
Marketingplanning en -strategie
De marketing-omgeving
De branche in kaart gebracht.
Kamer van Koophandel Haaglanden
VWO 4: Welvaart Hoofdstuk 1: Vakantie of werken
Gerjan, Marijke, Boris, Sam en Mathein
Verandermanagement. Een integrale aanpak
Hoofdstuk 2 - Strategy Wat is een strategie?
DILIGENTIA |INTELLIGENTIA Project Diligentia – Will Goderie  Sebastian Schipper[c]  May Bui  Dineke Delst  Maarten Förster
Commercialisatie Fietsen
VWO 4 & 5: Micro Hoofdstuk 5: Absolute macht
Opdracht Strategieontwikkeling
Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 5.
Marketing theorie Week 1 To do Opzet & doelstellingen periode 1 Onderwerp week 1.
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
Macro analyse DEPEST analyse Demografisch Economisch
Hoofdstuk 3 Externe analyse, omgevingsdiagnose
Hoofdstuk 4, Interactieve marketing
Basisboek marketingcommunicatie
Marketingplanning en strategie
Marketingplanning en strategie
Marketingplanning en strategie
Onderzoek en Segmentatie MK02 HEO-CE1 Agenda Doelstelling MK02 Studiewijzer Site met presentaties Theorie Voor volgende keer MK01 HEO-CE1.
DE OVERGANG ONDERWIJS-ARBEIDSMARKT Rationeel of emotioneel ?
Marktvormen en inkoopmarktonderzoek
Swot analyse
Marketing voor verkeerskunde Ir Adriaan Walraad MBA.
Marketing voor verkeerskunde
Business Marketing Management
College 4 Video Kotler (25min) Bespreken video (20 min)
Commercieel beleid en recht
International Business Adviser
Midden in de wereld:.
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Marketing H1 Marketing Junior Accountmanager.
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
Marketing College 7 Hoe zat het ook al weer?.
Marketing College 3 Het marketingnetwerk.
Marketing H4 Macro-omgeving Junior Accountmanager.
Figuur 3.1 Belangrijke factoren in de micro-omgeving van het bedrijf
INVLOEDEN UIT DE MICRO-OMGEVING INVLOEDEN UIT DE MACRO-OMGEVING
Wat is marketing? Hier was eerst een video van Easyjet.com.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Strategische Businesspartner
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Preventief Organisatie Advies 2014 Daan Ros Frank van Deventer.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
De politieke en economische omgeving Hoofdstuk 5.
Hoofdstuk 4 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
College 2 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
College 3 Video Kotler (15min) Bespreken video (15 min) Hoeveel merken zijn genoeg (10 min) bespreken WINmodel (20 min) Theorie H 9 Segmenteren tot positioneren.
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Midden in de wereld:.
Indeling van hoofdstuk 2
SWOT-analyse = kijk naar de sterke en zwakke kanten in je plan
Marktsegmentatie en positionering
Internationale handel
Marktonderzoek Marktonderzoek.
International Business Practice
Vakman ondernemer – Commercieel plan
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Transcript van de presentatie:

College 2 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving Activerende werkvorm: woordwiel meerkeuzevragen Casus

Principes van Marketing Hoofstuk1 http://v3.quadiatv.com/template/210/welcome.html Principes van Marketing Hoofstuk1

vragen n.a.v. video Welke voorbeelden worden door Kotler genoemd t.a.v. Demografische Economische Ecologische (natural) Politiek Wat bedoelen ze met internet thing?

samen midden in de wereld:

Principes van marketing - Hoofdstuk 4 Meso-omgeving Buiten het bedrijf en beïnvloedbaar De verkregen positie bij deze partijen is een gevolg van het marketingbeleid: sterk of zwak Principes van marketing - Hoofdstuk 4

Principes van marketing - Hoofdstuk 4 Meso-omgeving Ver- schillende afnemers- markten Buiten het bedrijf , maar wel binnen de bedrijfstak, (vrijwel) niet beïnvloedbaar: Biedt kansen en bedreigingen Principes van marketing - Hoofdstuk 4

http://www.youtube.com/watch?v=UioRGOBJdsE B2B, B2C, B2G etc http://www.youtube.com/watch?v=JXsA9GXgg_s&feature=related (mindmap PEST)

marketing omgevingsfactoren: Micro: beïnvloedbaar, intern Interne analyse: binnen onderneming: bijvoorbeeld financiën, afdelingen, R en D, personeel Externe analyse: kijken buiten de onderneming: Meso-nivo/ Bedrijfstak: afnemers, leveranciers, concurrenten, publieksgroepen Macro-nivo/ landelijk en mondiaal/ DEPEST

Micro, meso en Macro-omgeving Bron: http://www.kernstofb.noordhoff.nl/ Hoofdstuk 4

Bron: Essentie Marketing, Kotler

DEPEST (macro-omgeving) Demografisch: bevolkingsopbouw, bijvoorbeeld: vergrijzing, hoger geschoolden, migratie generatie X (65-76), en Y, (77-94) (samen I generatie) Einstein (95-nu), DINKY, YUP Generatie Y: belangrijk voor bedrijven

Demografische omgeving Principes van marketing - Hoofdstuk 4

levensverwachting

DEPEST (macro-omgeving) Economisch: o.a. nationaal inkomen,BBP, rentestand, werkgelegenheid, export , Economische cyclus

DEPEST (macro-omgeving) Politiek/ Juridisch: bijvoorbeeld: rookverbod horeca

DEPEST (macro-omgeving) Ecologisch: (environmentalism). balans tussen de mens en zijn omgeving. Bijvoorbeeld: geen hardhout uit de Amazone, Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen

DEPEST (macro-omgeving) Sociaal culturele: Hoe gaan mensen met elkaar om: bijvoorbeeld: meer een ouder gezinnen, invloed op jongeren, meer internationale producten

DEPEST (macro-omgeving) Technologische: Technische vooruitgang: nieuwe producten als smartphones, Tabs, apps, clouds.

Principes van marketing - Hoofdstuk 4 De interne en externe omgeving MACRO Cultuur Demografie Technologie Economie BEDRIJF Politiek Lokale overheid Ecologisch Shareholders MARKETING MESO Publieksgr. MICRO Toeleveranciers Vakbonden MESO Financial world Afnemers Concurrenten Principes van marketing - Hoofdstuk 4

Marktomstandigheden (meso-omgeving) Per bedrijfstak Marktvormen Aantrekkelijkheid markt Bijvoorbeeld beeld van MKB

Relatie met SWOT (hoofdstuk 3) Interne analyse onderzoekt de micro-omgeving voor zover beïnvloedbaar  S + W Externe analyse onderzoekt de macro-omgeving en het deel van de meso-omgeving dat niet-beïnvloedbaar is  O + T Principes van marketing - Hoofdstuk 4

Confrontatiematrix

Concurrentie in de bedrijfstak De concurrentiekrachten (Porter) 1. macht van leveranciers 2. macht van afnemers 3. substituten en complementaire goederen 4. dreiging nieuwe toetreders 5. interne concurrentie

Porter: 5 krachtenmodel

Videouitleg (youtube) http://www.youtube.com/watch?v=57TzFsHqPLo&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=NxygE8Wvvjk&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=Cp4z3LWGHpk&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=XpdXHTN8fmQ&feature=relmfu http://www.youtube.com/watch?v=MFdPhQhGFms&feature=plcp