College 2 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving Activerende werkvorm: woordwiel meerkeuzevragen Casus
Principes van Marketing Hoofstuk1 http://v3.quadiatv.com/template/210/welcome.html Principes van Marketing Hoofstuk1
vragen n.a.v. video Welke voorbeelden worden door Kotler genoemd t.a.v. Demografische Economische Ecologische (natural) Politiek Wat bedoelen ze met internet thing?
samen midden in de wereld:
Principes van marketing - Hoofdstuk 4 Meso-omgeving Buiten het bedrijf en beïnvloedbaar De verkregen positie bij deze partijen is een gevolg van het marketingbeleid: sterk of zwak Principes van marketing - Hoofdstuk 4
Principes van marketing - Hoofdstuk 4 Meso-omgeving Ver- schillende afnemers- markten Buiten het bedrijf , maar wel binnen de bedrijfstak, (vrijwel) niet beïnvloedbaar: Biedt kansen en bedreigingen Principes van marketing - Hoofdstuk 4
http://www.youtube.com/watch?v=UioRGOBJdsE B2B, B2C, B2G etc http://www.youtube.com/watch?v=JXsA9GXgg_s&feature=related (mindmap PEST)
marketing omgevingsfactoren: Micro: beïnvloedbaar, intern Interne analyse: binnen onderneming: bijvoorbeeld financiën, afdelingen, R en D, personeel Externe analyse: kijken buiten de onderneming: Meso-nivo/ Bedrijfstak: afnemers, leveranciers, concurrenten, publieksgroepen Macro-nivo/ landelijk en mondiaal/ DEPEST
Micro, meso en Macro-omgeving Bron: http://www.kernstofb.noordhoff.nl/ Hoofdstuk 4
Bron: Essentie Marketing, Kotler
DEPEST (macro-omgeving) Demografisch: bevolkingsopbouw, bijvoorbeeld: vergrijzing, hoger geschoolden, migratie generatie X (65-76), en Y, (77-94) (samen I generatie) Einstein (95-nu), DINKY, YUP Generatie Y: belangrijk voor bedrijven
Demografische omgeving Principes van marketing - Hoofdstuk 4
levensverwachting
DEPEST (macro-omgeving) Economisch: o.a. nationaal inkomen,BBP, rentestand, werkgelegenheid, export , Economische cyclus
DEPEST (macro-omgeving) Politiek/ Juridisch: bijvoorbeeld: rookverbod horeca
DEPEST (macro-omgeving) Ecologisch: (environmentalism). balans tussen de mens en zijn omgeving. Bijvoorbeeld: geen hardhout uit de Amazone, Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
DEPEST (macro-omgeving) Sociaal culturele: Hoe gaan mensen met elkaar om: bijvoorbeeld: meer een ouder gezinnen, invloed op jongeren, meer internationale producten
DEPEST (macro-omgeving) Technologische: Technische vooruitgang: nieuwe producten als smartphones, Tabs, apps, clouds.
Principes van marketing - Hoofdstuk 4 De interne en externe omgeving MACRO Cultuur Demografie Technologie Economie BEDRIJF Politiek Lokale overheid Ecologisch Shareholders MARKETING MESO Publieksgr. MICRO Toeleveranciers Vakbonden MESO Financial world Afnemers Concurrenten Principes van marketing - Hoofdstuk 4
Marktomstandigheden (meso-omgeving) Per bedrijfstak Marktvormen Aantrekkelijkheid markt Bijvoorbeeld beeld van MKB
Relatie met SWOT (hoofdstuk 3) Interne analyse onderzoekt de micro-omgeving voor zover beïnvloedbaar S + W Externe analyse onderzoekt de macro-omgeving en het deel van de meso-omgeving dat niet-beïnvloedbaar is O + T Principes van marketing - Hoofdstuk 4
Confrontatiematrix
Concurrentie in de bedrijfstak De concurrentiekrachten (Porter) 1. macht van leveranciers 2. macht van afnemers 3. substituten en complementaire goederen 4. dreiging nieuwe toetreders 5. interne concurrentie
Porter: 5 krachtenmodel
Videouitleg (youtube) http://www.youtube.com/watch?v=57TzFsHqPLo&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=NxygE8Wvvjk&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=Cp4z3LWGHpk&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=XpdXHTN8fmQ&feature=relmfu http://www.youtube.com/watch?v=MFdPhQhGFms&feature=plcp