De rol van docenten in onderzoekende didactiek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Differentiatie in de klas
Advertisements

Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
De natuurwetenschappelijke methode
3 H/V, kiezen voor een profiel
Industriële Chemie VWO 6
Wie zijn wij? (voorstellen mentoren). Wie zijn wij? (voorstellen mentoren)
St. Trudoschool Vindplaats techniek.
Keuzebegeleiding Mevrouw Annemarie van der Plaat Decaan VWO 2.
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Het Nederlandse onderwijs:
Glijbanen Een les onderzoekend leren voor
ICT minor 2 Lisette de Groot juni 2010.
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Wat is het eigenlijk? Welke bedoeling zit erachter? Waarom is dit belangrijk voor mij? Wat, hoe, wanneer, wie en vragen!
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Het (nieuwe) betavak NLT
Science projectvak. Opzet SCIENCE projectvak: diverse onderwerpen vooral proeven doen en dingen uitzoeken onderzoeken en ontwerpen (bouwen/testen) dossiers,
1 Netwerksessie Samenwerking rond taal op vmbo - mbo Lies Alons / ITTA Mbo Taalcoach Academie 25 september 2009.
Project: Vrijwilligerswerk onder studenten Honoursprogramma Hogeschool Leiden
Veldwerk bovenbouw havo en vwo
NLT modules en excellentiebevordering
De Eigen Wijze eEn andere manier van werken
International Business College Iets voor uw zoon/dochter?
Concept examenprogramma
Oriëntatie op “later” In de derde klas: profiel kiezen. In de vierde klas: orienteren op later; Belangrijke beslissing: geld verdienen, Maar vooral: LEUK.
Samenhangend onderwijs in de natuurwetenschappen en wiskunde binnen de profielen?
Bijeenkomst September 2015
Praktijkervaring en reflectie
International Business College Iets voor jou! Voorlichting VMBO 3/4 Januari 2015.
Doelstellingen van Technisch Ontwerpen en hoe deze te beoordelen
Lesgeven aan hoogbegaafden Beta-didactiek binnen onze ace-klassen.
O&O voor de onderzoekers en ontwerpers van de toekomst
NLT Natuur Leven Technologie. Voorstellen: Docent 4 havo: mevrouw Wouters Docent 5 havo:de heer Elands.
onderzoek en ontwerpen in de bovenbouw
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Kies jij voor NLT ? vacatures NLT CSG Comenius in Leeuwarden zoekt ervaren DOCENTEN Docent SCHEIKUNDE / NLT* 1e GRAAD (* Natuur, Leven en Technologie)
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Bèta Challenge Programma Een Bèta route mavo-mbo-hbo.
Truc met het ei! Toon Hermans (1916 — 2000) cabaretier, zanger, kunstschilder en dichter.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Nieuwe Natuurkunde (NiNa) & Natuur, Leven & Technologie Henk Pol, ELAN, Universiteit Twente.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Raad voor Cultuur Mediawijsheid- de ontwikkeling van nieuw burgerschap Project Media- Educatie Zeeland
Natuur Leven en Technologie cursus voor masters Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde en Wiskunde
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Eerste resultaten van een onderzoek onder docenten en leerlingen Implementatie nieuwe centraal examen.
VOORLICHTINGSAVOND TL 3. PROGRAMMA PLENAIR EXAMENPROGRAMMA PTA VOORBEELDEN VAN PTA VRAGEN VAN OUDERS MENTOREN BEGELEIDING CONTACTEN INDIVIDUELE VRAGEN.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
Startbijeenkomst 17 mei  Vaardigheden (vak-, onderzoeks-, samenwerkings-, plannen)  Verdieping in vak  Combinatiecijfer: maatschappijleer 1/2.
Rollen binnen het werkplekleren
NLT als gereedschap voor interdisciplinair bèta-onderwijs
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Instructie profielwerkstuk
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
INFORMATIEAVOND EXAMENKLASSEN 6v
als basis voor een vernieuwde didactiek op de Copernicus
Tijd voor een nieuw PTA voor LO in de bovenbouw HV
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Profielwerkstuk havo-5 | vwo-6.
Het onderzoek Onderwijs principes In de praktijk conclusie
Stuiterles.
Transcript van de presentatie:

De rol van docenten in onderzoekende didactiek

Voorstellen Wie ben ik: Wie zijn jullie? Peter Uijtdewilligen Docent Scheikunde en OnO (Technasium) bij CSG Het Streek Wie zijn jullie? Naam, School, Ervaring met begeleiden PWS of onderzoekende didactiek?

Groepsvorming Van elkaar leren Groepen van 3-4 mensen Veel ervaring + Veel ervaring = Meer ervaring Weinig ervaring + Weinig ervaring = Nog steeds weinig ervaring Groepen van 3-4 mensen Minimaal 1 met ervaring

Onderzoekende didactiek Definitie onderzoekende didactiek: Vele verschillende definities Probleem gestuurd onderwijs Kern: De leerling zelf laten onderzoeken en ontwerpen Docent is begeleider/bewaker van het proces

Onderzoekende didactiek Focus op het proces Natuurlijk is de inhoud belangrijk

Onderzoekende didactiek Waarom onderzoekende didactiek? Voorbereiding op PWS Voorbereiding op vervolgonderwijs Examenprogramma BINASK HAVO/VWO Domein A Vaardigheden Domein A niet direct getoetst in het CSE Subdomein A1: Informatievaardigheden gebruiken. Subdomein A2: Communiceren. Subdomein A3: Reflecteren op leren Subdomein A5: Onderzoeken Subdomein A6: Ontwerpen

Onderzoekende didactiek Hoe leren we deze vaardigheden aan? Hoe bereiden we ze voor op het PWS? Good practice: Leerlijnen Beginpunt Eindpunt Van A naar B

Onderzoekende didactiek Leerlijnen inrichten Vakoverstijgend of vakspecifiek NLT ANW OnO Technasium

Onderzoekende didactiek Voorbeeld: Practica binnen vak Formuleren van een opdracht: Bepaal de concentratie fosforzuur in verontreinigd water doormiddel van een titratie met een sterke base. (Gestuurd) Onderzoek de concentratie fosforzuur. (Minder gestuurd)

Onderzoekende didactiek op uw school Vraag: Hoe ziet onderzoekende didactiek er nu uit binnen uw vak? Leerlijnen/lesprogramma’s

Rol van de docent Procesbegeleider/Procesbewaker Waar stuur je? Waar laat je lopen? Wat is een rode vlag? - 3 minuten zelf opschrijven - 7 minuten delen en bespreken in de groep - Plenair terugkoppelen

Rol van de docent Procesbegeleider/Procesbewaker Veel open vragen stellen (indirecte sturing) Waarom…? Hoe…? Wat…? Doorvragen - 3 minuten zelf opschrijven - 7 minuten delen en bespreken in de groep - Plenair terugkoppelen

Rol van de docent Procesbegeleider/Procesbewaker Logboek of persoonlijk verslag Vaste open reflecteer vragen Voordeel: Helpt proces volgen Nadeel: Nog meer nakijkwerk… - 3 minuten zelf opschrijven - 7 minuten delen en bespreken in de groep - Plenair terugkoppelen

Rol van de docent Procesbegeleider/Procesbewaker Structureren Leerling laten faseren Docent begeleidt daarbij Reflecteer met leerling per fase - 3 minuten zelf opschrijven - 7 minuten delen en bespreken in de groep - Plenair terugkoppelen

PWS, Proces, Eindproduct Het proces: Welke fases zijn er te onderscheiden bij een onderzoek/PWS?

Fases Theoriën van: Suchman Llewellyn EDC (Education Development Center) De Vaan & Marell Van Graft & Kemmers

Fases Confrontatie Verkennen Opzetten experiment Uitvoeren experiment Concluderen Presenteren Verdiepen/verbreden

PWS, Proces, Eindproduct Begeleiding: Kies een fase (de lastigste) en deel met elkaar hoe je deze fase begeleidt.

Hoe doe je dat? Niet sturen?