De rol van docenten in onderzoekende didactiek
Voorstellen Wie ben ik: Wie zijn jullie? Peter Uijtdewilligen Docent Scheikunde en OnO (Technasium) bij CSG Het Streek Wie zijn jullie? Naam, School, Ervaring met begeleiden PWS of onderzoekende didactiek?
Groepsvorming Van elkaar leren Groepen van 3-4 mensen Veel ervaring + Veel ervaring = Meer ervaring Weinig ervaring + Weinig ervaring = Nog steeds weinig ervaring Groepen van 3-4 mensen Minimaal 1 met ervaring
Onderzoekende didactiek Definitie onderzoekende didactiek: Vele verschillende definities Probleem gestuurd onderwijs Kern: De leerling zelf laten onderzoeken en ontwerpen Docent is begeleider/bewaker van het proces
Onderzoekende didactiek Focus op het proces Natuurlijk is de inhoud belangrijk
Onderzoekende didactiek Waarom onderzoekende didactiek? Voorbereiding op PWS Voorbereiding op vervolgonderwijs Examenprogramma BINASK HAVO/VWO Domein A Vaardigheden Domein A niet direct getoetst in het CSE Subdomein A1: Informatievaardigheden gebruiken. Subdomein A2: Communiceren. Subdomein A3: Reflecteren op leren Subdomein A5: Onderzoeken Subdomein A6: Ontwerpen
Onderzoekende didactiek Hoe leren we deze vaardigheden aan? Hoe bereiden we ze voor op het PWS? Good practice: Leerlijnen Beginpunt Eindpunt Van A naar B
Onderzoekende didactiek Leerlijnen inrichten Vakoverstijgend of vakspecifiek NLT ANW OnO Technasium
Onderzoekende didactiek Voorbeeld: Practica binnen vak Formuleren van een opdracht: Bepaal de concentratie fosforzuur in verontreinigd water doormiddel van een titratie met een sterke base. (Gestuurd) Onderzoek de concentratie fosforzuur. (Minder gestuurd)
Onderzoekende didactiek op uw school Vraag: Hoe ziet onderzoekende didactiek er nu uit binnen uw vak? Leerlijnen/lesprogramma’s
Rol van de docent Procesbegeleider/Procesbewaker Waar stuur je? Waar laat je lopen? Wat is een rode vlag? - 3 minuten zelf opschrijven - 7 minuten delen en bespreken in de groep - Plenair terugkoppelen
Rol van de docent Procesbegeleider/Procesbewaker Veel open vragen stellen (indirecte sturing) Waarom…? Hoe…? Wat…? Doorvragen - 3 minuten zelf opschrijven - 7 minuten delen en bespreken in de groep - Plenair terugkoppelen
Rol van de docent Procesbegeleider/Procesbewaker Logboek of persoonlijk verslag Vaste open reflecteer vragen Voordeel: Helpt proces volgen Nadeel: Nog meer nakijkwerk… - 3 minuten zelf opschrijven - 7 minuten delen en bespreken in de groep - Plenair terugkoppelen
Rol van de docent Procesbegeleider/Procesbewaker Structureren Leerling laten faseren Docent begeleidt daarbij Reflecteer met leerling per fase - 3 minuten zelf opschrijven - 7 minuten delen en bespreken in de groep - Plenair terugkoppelen
PWS, Proces, Eindproduct Het proces: Welke fases zijn er te onderscheiden bij een onderzoek/PWS?
Fases Theoriën van: Suchman Llewellyn EDC (Education Development Center) De Vaan & Marell Van Graft & Kemmers
Fases Confrontatie Verkennen Opzetten experiment Uitvoeren experiment Concluderen Presenteren Verdiepen/verbreden
PWS, Proces, Eindproduct Begeleiding: Kies een fase (de lastigste) en deel met elkaar hoe je deze fase begeleidt.
Hoe doe je dat? Niet sturen?