Evaluatie tijdelijke tentoonstelling November 2013 – Juni 2014
Inhoud presentatie Volume bezoekers aan tentoonstelling Resultaten bezoekersonderzoek Conclusies 2
Volume bezoekers
Bijna bezoekers aan tentoonstelling 4 bezoekers bezochten de tentoonstelling na een bezoek aan het IFFM of meer dan een derde van de IFFM bezoekers (37%) in die periode Piek van bezoekers in mei 2014 Dagen met boven bezoekers: 1 nov, 11 nov, 26 april en 2 mei
Resultaten bezoekersonderzoek
Onderzoeksmethodologie Face-to-face bevraging aan uitgang van tentoonstelling Behaalde enquêtes met onderscheid in type bezoekers – 515 individuele bezoekers (staan voor bezoekers) – 71 deelnemers van groepen (staan voor bezoekers) – 57 begeleiders van schoolgroepen (staan voor bezoekers: leerlingen + begeleiders) Reële verhoudingen van type bezoekers 46 % individuelen bezoekers 22 % groepsbezoekers 32 % schoolbezoekers Wegen van steekproef 6
buitenlandse bezoekers Veel Belgische bezoekers maar toch meer dan een derde van de bezoekers zijn buitenlanders vooral Britten en Nederlanders en ook Fransen In % bezoekers
Veel individuele Belgische bezoekers In % bezoekers Britten vooral bij groepsbezoekers en schoolgroepen
Meer schoolgroepen bij Britse bezoekers 9 In % bezoekers Meer individuele bezoekers bij Belgen en meer school- en groeps- bezoekers bij buitenlanders en zeker bij Britten
Dagtoeristen of verblijfstoeristen? 10 Bezoekers aan TT zijn voor de helft dagtoeristen maar ook 28% met verblijf in Westhoek of aankomsten in logies in de Westhoek Bij individuele bezoekers TT iets meer met verblijf in Westhoek In % bezoekers
Dagtoerist of verblijfstoerist naar herkomst 11 Meer verblijfstoeristen bij buitenlandse bezoekers, ook meer verblijfstoeristen in de Westhoek In % bezoekers
Herkomst dagtoeristen uit woonplaats op bezoek in TT 12 In % dagtoeristen (n=330) België: 68% Buitenland: 32% Buitenlanders vooral uit UK maar ook uit Nederland en Frankrijk Veel bezoekers uit West- en Oost-Vlaanderen
Herkomst dagtoeristen uit woonplaats op bezoek in TT Totaal (n=330) Individuelen (n=281) Groepen en scholen (n=49) Westhoek48 0 Rest West-Vl.19 West-Vlaanderen Oost-Vlaanderen Antwerpen812 5 Vlaams-Brabant710 5 Limburg83 13 Vlaanderen Brussels H. Gewest45 3 Wallonië24 1 België U.K Nederland97 10 Frankrijk78 5 Buitenland Iets meer Vlaamse dagtoeristen bij individuelen vooral uit West- en Oost Vl. Bij groepen en scholen ook dagtoeristen uit UK, Nederland en Frankrijk In % dagtoeristen
Herkomst verblijfstoeristen in de Westhoek op bezoek in TT 14 In % verblijfstoeristen in de Westhoek (n=203) België: 40% Buitenland: 60% Buitenlandse bezoekers met verblijf in de Westhoek vooral uit UK maar ook uit Nederland en andere landen
Herkomst verblijfstoeristen in de Westhoek op bezoek in TT In % verblijfstoeristen in de Westhoek Totaal (n=203) Individuelen (n=163) Groepen en scholen (n=40) West-Vlaanderen4 62 Oost-Vlaanderen8 124 Antwerpen Vlaams-Brabant5 64 Limburg3 33 Vlaanderen Brussels H. Gewest4 18 Wallonië1 11 België U.K Nederland Frankrijk3 15 Andere landen9 712 Buitenland Groepen en scholen die in Westhoek logeren zijn vooral afkomstig uit het buitenland vooral uit UK maar ook uit Nederland Bij individuelen veel verblijfstoeristen uit provincie Antwerpen en Oost-Vlaanderen maar ook uit UK en Nederland
Plaats van verblijf in de Westhoek 16 In % verblijfstoeristen in de Westhoek De helft van de bezoekers aan de TT verblijft in het centrum van Ieper Schoolgroepen verblijven iets meer op andere plaatsen in de Westhoek
Plaats van verblijf in de Westhoek naar herkomst 17 In % verblijfstoeristen in de Westhoek Belgen verblijven eerder in de rest van de Westhoek, buitenlandse toeristen iets meer in Ieper centrum Britten verblijven zowel in Ieper centrum als in de rest van de Westhoek
Verblijfplaats verblijfstoeristen buiten de Westhoek op bezoek in TT 18 In % verblijfstoeristen buiten de Westhoek (n=98) België: 85% Buitenland: 15% Bezoekers die buiten de Westhoek logeren, verblijven meest aan de Kust en in Brugge maar ook in het Noorden van Frankrijk
Verblijfplaats verblijfstoeristen buiten de Westhoek op bezoek in TT Totaal (n=98) Individuelen (n=61) Groepen en scholen (n=37) Kust Brugge Rest West-Vlaanderen 6114 West-Vlaanderen Gent 251 Brussel 637 Rest Vlaanderen 787 Vlaanderen Wallonië 130 België Noord-Frankrijk Ander land 516 Buitenland In % verblijfstoeristen buiten de Westhoek Groepen en scholen verblijven aan de Kust maar ook in Brugge en iets meer in Noorden van Frankrijk
Organisatie van bezoek aan TT 20 Individuelen: eigen initiatief Deelnemers groepen In % bezoekers Belgische groepsbezoekers vooral met vereniging Buitenlandse en Britse groepsbezoekers vooral met touroperator
Type vereniging die met groep TT bezoeken 21 In % groepen die TT bezoeken met een vereniging
Duur bezoek TT Oorlog & Trauma 24 min. 27 min. 23 min. 21 min. Gemiddelde duur Het bezoek aan de tentoonstelling bedroeg gemiddeld 24 minuten Scholen bleven iets minder lang Weinig verschil naar herkomst 22 In % bezoekers
Veel bezoekers aan TT kwamen voor de eerste maal naar IFFM Voor meer dan de helft van de bezoekers was dit het eerste bezoek aan het IFFM Bij individuele bezoekers en deelnemers aan groepsbezoeken is dit meer uitgesproken 23 In % bezoekers
Vooral bij Britten eerste bezoek aan IFFM 24 In % bezoekers Voor de meeste buitenlandse bezoekers was dit het eerste bezoek aan het IFFM
37 % van bezoekers wist vooraf van de TT Een derde van de individuele bezoekers aan de TT was op de hoogte van de TT, twee derden niet Dit was meer het geval bij de groepsdeelnemers 25 In % bezoekers
Voor 84 % die vooraf wist van de TT was de TT een belangrijke reden om IFFM te bezoeken De tijdelijke tentoonstelling was voor de alle type van bezoekers die vooraf over de TT geïnformeerd waren een belangrijke reden om het IFFM te bezoeken De TT Oorlog en Trauma was slechts voor 15% van de bezoekers die vooraf wist over de TT niet zo belangrijk 26 In % bezoekers die op de hoogte waren van TT
Informatie over TT Oorlog en Trauma Website van IFFM was de belangrijkste informatiebron Ook advertenties en artikels in de geschreven pers hebben hun belang gehad naast mond-aan-mond reclame en TV 27 Individuelen en groepsbezoekers Belangrijkste informatiebronnen In % respondenten die op de hoogte waren van TT (n=213)
Informatie over TT Oorlog en Trauma Ook bij begeleiders van schoolgroepen speelde de website van het IFFM een grote rol naast website Klasse en Magazine School travel today 28 Schoolgroepen In % respondenten die op de hoogte waren van TT (n=22)
Indrukwekkende luiken in de TT ‘Shell Shock’: 51% ‘Gewond’: 41% ‘Medische evolutie’: 30% 29 In % respondenten ‘Medisch dilemma’: 28%
Indrukwekkende luiken in de TT (per luik in de tentoonstelling, naar doelgroep) 30 Luik ‘Shellshock’ bij alle bezoekers opgegeven als indrukwekkend Luik ‘Gewond’ en het ‘Medisch dilemma’ vooral bij school- begeleiders als indrukwekkend bevonden In % respondenten
Indrukwekkende luiken in de TT (per luik in de tentoonstelling, naar doelgroep) 31 Luik ‘Shellshock’ bij alle bezoekers opgegeven als indrukwekkend Luik ‘Gewond’ vooral bij buitenlandse bezoekers als indrukwekkend bevonden, luik ‘Shellshock’ vooral bij Belgen Weinig verschil naar herkomst In % respondenten
Bezoekers appreciëren meerwaarde van TT 74 % bezoekers vindt dat de tentoonstelling zeker en vast belangrijke (didactische) informatie en beleving toevoegt aan bezoek IFFM Bezoekers die op voorhand op de hoogte waren van TT geven nog een hogere score (meer gemotiveerd) 32 In % respondenten
Appreciatie van meerwaarde naar herkomst 33 In % respondenten
Hoge graad tevredenheid bij bezoekers TT 4,3 4,2 4,4 Score op 5 Schoolbegeleiders en deelnemers aan groepsbezoeken zijn nog iets meer enthousiast over de TT (zijn ook meer Britten) 34 In % respondenten
Buitenlandse bezoekers meest tevreden 4,3 4,2 4,4 4,5 Score op 5 35 In % respondenten
Tevredenheid over diverse aspecten Individuele bezoekers Geen problemen met doorstroming, toegankelijkheid en leesbaarheid informatie Over wandelgids iets minder tevredenheid Persoonlijke verhalen: ook wat minder enthousiasme 36 Score op 5 4,1 4,1 4,0 3,8 3,5
Tevredenheid over diverse aspecten Deelnemers aan groepsbezoekers 37 Score op 5 4,2 4,1 4,0 Bij groepsbezoekers echter meer tevredenheid over wandelgids
Tevredenheid over diverse aspecten Begeleiders schoolgroepen 38 Score op 5 4,3 4,2 4,0 Scholen ook iets minder tevreden over wandelgids
Meeste bezoekers willen TT positief aanbevelen 39 77% van bezoekers zou de tentoonstelling zeker en vast aanbevelen aan vrienden en familie 87% van de begeleiders van schoolgroepen hadden de intentie om TT aan te bevelen aan vrienden en familie en 92% wou de TT aanbevelen aan collega leerkrachten In % respondenten
4 doelstellingen rond TT Oorlog en Trauma 40 Tentoonstelling slaagde in de 4 doelstellingen Inzicht in belang van individueel engagement werd iets minder aangevoeld In % respondenten (n=641)
Aanzet tot bezoek aan andere sites 41 Bijna alle bezoekers vinden dat een bezoek aan de tentoonstelling aanzet om andere WOI-sites in de Westhoek te bezoeken Deelnemers aan groepsbezoeken vinden dit nog iets meer In % respondenten
Sites waarin men geïnteresseerd is 42 De tentoonstelling wekte de intentie om een bezoek te brengen aan Hill 60 en aan Lyssenthoek maar ook aan niet gepreciseerde andere WOI sites in de Westhoek In % respondenten die aangeven aangezet te worden tot bezoek andere site
Sites waarin men geïnteresseerd is 43 Weinig onderscheid onder type bezoekers Schoolgroepen iets meer nog andere WOI sites In % respondenten die aangeven aangezet te worden tot bezoek andere site
44 Sites waarin men geïnteresseerd is Britten meer geïnteresseerd om Hill 60 te bezoeken In % respondenten die aangeven aangezet te worden tot bezoek andere site
Eerder bezoek museum aan dr. Guislain 45 De meeste bezoekers hadden het museum dr. Guislain nog niet bezocht Het museum werd het minst bezocht door bezoekers in groepsverband In % bezoekers
Intentie voor toekomstig bezoek aan museum dr. Guislain 46 Bij de individuele bezoekers was 12% zeker en 25% waarschijnlijk wel van plan om ook Museum Guislain te bezoeken Vooral bij begeleiders van schoolgroepen was dit veel minder het geval In % bezoekers die het museum Dr. Guislain nog niet bezocht hadden
App thematische WOI autoroute weinig bekend 47 Het merendeel van de bezoekers heeft geen weet van de applicatie, slechts 18% van de individuele bezoekers was op de hoogte Bezoekers in groepsverband hebben het minst weet van de applicatie rond medische evacuatieroutes In % bezoekers
Intentie tot gebruik van dergelijke applicatie 48 Van de individuele bezoekers zijn gemiddeld slechts 11% zeker en vast bereid en 21% waarschijnlijk wel bereid om in de toekomst de applicatie ‘WO1 autoroutes’ te gebruiken Minst interesse bij deelnemers aan een groepsbezoek In % bezoekers
Interesse in specifieke autoroutes 49 Het gaat hier over de intentie “het zouden kunnen gebruiken” Gas op Hill 60 kent de grootste belangstelling In % bezoekers die intentie hebben app te gebruiken
Conclusies 50
Tentoonstelling Oorlog en Trauma slaagde in haar opzet bezoekers vonden het de moeite om na een bezoek aan het IFFM (gemiddeld 1,5 uur) nog eens 24 minuten door te brengen in de TT. 74% van de bezoekers vond dat de TT zeker en vast een duidelijke meerwaarde bood aan het bezoek van het IFFM. Bezoekers waren voor 90% uiterst tot zeer tevreden. De 4 belangrijke boodschappen die opgenomen werden in de TT zijn goed overgekomen bij de bezoekers (organisatie van de zorg, medisch dilemma, vooruitgang van medische wetenschap en belang van individueel engagement. De doorverwijsfunctie naar andere WOI sites in de Westhoek wordt duidelijk erkend. Luiken ‘Shell Shock’ en ‘Gezond’ lieten meest indruk na.
Bijkomende conclusies Tentoonstellingen in het IFFM trekken steeds veel individuele Belgen op daguitstap aan, dit was nu ook het geval. Toch waren er ook Britse schoolgroepen en andere groepen en Nederlanders die het de moeite vonden om de TT te bezoeken. Deze buitenlanders verblijven relatief meer in de Westhoek. Bezoekers waren weinig op de hoogte van de app rond medische evacuatieroutes, en indien ze dat zouden zijn kunnen we inschatten dat 20% van alle bezoekers interesse in de app betoont. De doorverwijsfunctie van het Dr. Guislainmuseum in Gent naar IFFM en omgekeerd was relatief beperkt. Website IFFM en artikels/advertenties in de geschreven pers zijn belangrijkste informatiekanalen. 37% van de bezoekers was op de hoogte van de TT Oorlog en Trauma vóór hun bezoek aan het IFFM.
53