VIDEO EN KLASSIEKE TEKSTEN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat moeten we verder doen?
Advertisements

WAT IS FLIPPING THE CLASSROOM?
Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Annemieke Logtmeijer en Bettina van Hoven
Succesvol informatief presenteren
Fysica van elementair belang
Internet door de jaren heen. Beginsituatie •Wij werken met WPS in Adobe readers, dit wordt op de computer gelezen •De lesstof is erg verouderd en teveel.
Google Earth in de klas Jan Knuivers.
Wie ben ik?. Wie ben ik? Wat is dyslexie? ‘Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen in de automatisering van de woordidentificatie.
St. Trudoschool Vindplaats techniek.
Les 7 Deze les duurt 90 minuten
om deze presentatie uit te voeren
WISKUNDIGE FORMULES.
Bijeenkomst 10 Oriëntatiekennis Vakdidactiek 2.
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Werkgroep video prototyping V1 blok 2 Maaike van Cruchten Bart-Jan Steerenberg b ‘FAKE IT ‘TILL YOU MAKE IT’
Audiovisueel materiaal in de klas BOA 4 februari.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
In de les Waarom video? Hoe te gebruiken? Bronnen Tips en trucs.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Ruimtelijke vormgeving II IAD 2 28 November 2013.
H7: Wat is ethiek? 1. Wat is ethiek? 2. Wat zijn ethische problemen?
Bekijk het leven.
1. Levensbeschouwing en communicatie
Al doende leren training docenten
Kritisch bekijken van software Niet het vele is goed…
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Gebruikservaringen van leerkrachten met WebQuests
Het werken met portfolio
Workshop “Begrijpend kijken”
Presentatie resultaten monitor INFORMATIEVAARDIGHEDEN landelijk versus lokaal maart 2014.
Wikiwijs.
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Social media presentatie
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 3.
Financieringsplan II Openingsbalans.
Online filmpjes maken. (
Online filmpjes maken. (
Cinematografie / stopmotion
Etiquette Etiquette Opdracht workshop.
ICT design team STEM Smart! ICT in wetenschapsonderwijs Jouri Van Landeghem.
WELKOM BIJ ONZE WORKSHOP Leerstof in combinatie van digitaal en papier versie
Lesbrief Kidsbios. Lesbrief Kidsbios Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens.
Identiteit 2.0 Bron afbeelding:
Kimber van Valkenburg Movies that Matter Educatie
Opdracht 4 Video invoegen Gebruik deze presentatie om de opdracht te maken en zet hier je naam:.
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Technologie Klas 1g1 3 e lesuur Vrijdag 30 oktober 2015.
Cultureel creatief sportief sociaal eigenwijs gezellig Klassieke Talen In de brugklas.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Nieuwsbegrip en Jeugdbieb
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Taal in beeld spreekt jouw taal. Nieuw in Taal in beeld 2 volledig vernieuwde lessen marktsignalen versie 1 verwerkt update didactiek alle leerlijnen.
Nieuw Begin NIEUW LEVEN. DOEL VAN DE LES: - De leerlingen kunnen het thema geboorte koppelen aan het thema nieuw begin. - De leerlingen weten de verschillende.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Tekstbegrip en receptie in onder- en bovenbouw Odysseus maakt de Cycloop blind (detail van een miniatuur uit Christine de Pizan – Het boek van de koningin,
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
MEDIAWIJSHEID LES 2 Laura van Vught. INTRODUCTIE o Vorige les: Zoeken op het Internet. Herkennen van betrouwbare sites. o Lessen Mediawijsheid Les 1:
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Made by: Virtual reality De wereld om je heen Made by:
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Informatica-Actief Thema: Informatie en communicatie Hoofdstuk:
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

VIDEO EN KLASSIEKE TEKSTEN

Programma Hollywood en tekst Video en tekstbespreking Video en tekstoriëntatie Video en tekstverwerking Video en tekstbespreking

Ter introductie Helen of Troy (2003) Agamemnon & Klytaimnestra 2.38.57 Kijkopdracht: wat klopt er niet aan deze scène? Agamemnon & Klytaimnestra 2.38.57

“Patroklos is de neef van Achilles” I. Hollywood en tekst: de macht van het beeld

De nadelen van film in de les Leerlingen onthouden beter wat ze hebben gezien, dan wat ze hebben gelezen, dus:

De meerwaarde van film in de les Motivatie Afwisseling Beelden concretiseren begrippen Beelden helpen bij het onthouden en reproduceren van kennis Gebruik van beeld en geluid komt tegemoet aan verschillen in leerstijlen Leerlingen leren visueel materiaal kritisch te beoordelen A.Wilschut e.a – Geschiedenisdidactiek (2004)

Hoe film te gebruiken in de les? Altijd zelf eerst kijken Altijd een (kijk)opdracht Aansluiten bij fasen in het leesproces: ter oriëntatie op de te lezen tekst of tekstpassage voor inleving in een onderwerp ter verwerking van de gelezen tekst of tekstpassage om de kennis van een onderwerp te verbreden of verdiepen

1. Video en tekstoriëntatie Gericht op tekstinhoud: conciliare, docere en movere ter oriëntatie op de te lezen tekst of tekstpassage voor inleving in een onderwerp voor motivatie en afwisseling Koppeling met andere pre-leesopdrachten: bekijken illustraties woordvelden skimming en scanning

Hollywood en het examenpensum Latijn Cicero algemeen: Rome, Julius Caesar Cicero, Ad Familiares 7.1: Quo Vadis, Spartacus en Gladiator Plinius 2.18 of 4.13: Life of Brian Plinius 6.16 en 6.20: Pompeii Plinius 9.6: Ben Hur Plinius 10.96: Quo Vadis

2. Vormgeving tekstverwerking bij video Zorgen voor een opdracht voor en/of na het kijken, niet tijdens: ter verwerking van de gelezen tekst of tekstpassage om de kennis van een onderwerp te verbreden of verdiepen In de opdracht een expliciete link leggen tussen de gelezen tekst (met citaten) en het filmfragment: Venn-diagram Vergelijken tekst en filmscript Leerlingen zelf storyboard laten maken In nagesprek ingaan op redenen verschil tekst en film Ilias Troy

Voorbeeld: Troy en Ilias 22, 330-366

II. Video en tekstbespreking

Introductie: hoe knoop ik een enkelvoudige Windsor?

100 incredibly useful youtube channels for teachers Video online 100 incredibly useful youtube channels for teachers

Tonny Ravier op YouTube: alle examenteksten latijnengrieks

Zelf maken?

Voorbeelden van screenrs U ziet mijn computerscherm, de tekst staat in Word Ik gebruik de microfoon van mijn computer Ovidius, Amores 2.7: vertaalaantekeningen r.1-10 Sappho, hymne aan Afrodite: tekstbespreking r.1-12 Aandachtspunten bij het maken van video´s: Zorg dat leerlingen weten welke kennis ze op basis van de video moeten opdoen Niet te lang Persoonlijk maken

Wanneer? Voor de les: Tijdens de les Na de les: denk aan een verwerkingsopdracht van de informatie in de video Tijdens de les Na de les: handig voor toetsvoorbereiding

Waarom video inzetten in de les?