Onze nieuwe rekenmethode
De meest gebruikte rekenmethode Elk jaar gebruiken bijna vijftigduizend leerkrachten Pluspunt om meer dan een half miljoen kinderen te leren rekenen.
Waarom Pluspunt? Voldoet aan alle eisen van de overheid Een soepele overgang naar VO Veel oefenen en herhalen Goede voorbereiding op de Citotoets Ieder kind rekent op zijn eigen niveau Eisen van de overheid: De overheid stelt eisen aan het rekenonderwijs. Zo is vastgelegd wat de kinderen moeten kennen en kunnen aan het einde van groep 8. Pluspunt voldoet aan alle eisen die de overheid stelt aan rekenmethodes voor het basisonderwijs. Hierdoor wordt gegarandeerd dat de kinderen optimaal worden voorbereid op het VO. Oefenen en herhalen: Oefenen en herhalen is belangrijk in Pluspunt. Zo wordt de lesstof ‘ingeslepen’. Citotoets: De Citotoets is een belangrijk meetinstrument die o.a. de rekenvaardigheid van kinderen weergeeft. Een goede voorbereiding op de toets zorgt ervoor dat de rekenvaardigheid zo goed mogelijk kan worden gemeten. Pluspunt bereidt de kinderen voor door b.v. structureel te oefenen met de diverse oefenvormen die ook in de Citotoets worden gebruikt. Eigen niveau: Bij Pluspunt rekent ieder kind op zijn eigen niveau. Dit betekent dat er balans is tussen uitdaging en succeservaring. Is de stof te gemakkelijk, dan is er geen uitdaging en wordt rekenen saai. Maar als het altijd te moeilijk is, raakt een kind gedemotiveerd. Pluspunt zorgt ervoor dat voor ieder kind de balans optimaal is. Zo rekent iedereen op z’n best.
Veel oefenen en herhalen - Lesduur 50 à 60 minuten - Elke les start met oefenen en herhalen Instructieles Zelfstandig werken les zelf oefenen instructie zelfstandig werken samen oefenen reflectie De lessen staan om en om in het teken van instructie en zelfstandig werken. Tijdens de instructieles krijgen de kinderen uitleg over een nieuw rekenonderwerp. De volgende dag gaan ze tijdens de zelfstandig werken les met dit onderwerp oefenen. En… elke les wordt er gestart met oefenen!
Voorbereiding op Citotoets Veel aandacht voor automatiseren Oefenen met contextsommen Kwartaaltoetsen Pluspunt bereidt de kinderen goed voor op de Citotoets en daarmee ook op het voortgezet onderwijs. Zo wordt veel aandacht besteed aan het automatiseren van rekenvaardigheden. Dit betekent dat de kinderen basale vaardigheden als optellen, aftrekken en vermenigvuldigen goed maar ook snel kunnen. Dit zorgt voor een goede rekenbasis en wordt tevens getoetst door Cito. Ook de zogenaamde contextsommen (of verhaaltjessommen) worden daarom structureel geoefend. Verder heeft Pluspunt naast de reguliere bloktoetsen ook kwartaaltoetsen. De bloktoetsen meten hoe goed de kinderen de stof van het afgelopen blok beheersen en vinden om de drie weken plaats. De kwartaaltoetsen vinden vier keer per jaar plaats en meten meer dan de bloktoetsen (meten drie blokken ervoor en 1 blok verder). Zo wordt de rekenvaardigheid getoetst, net zoals Cito dat doet.
Materiaal groep 5 t/m 8 rekensnelle kinderen groep 3-4 Materiaal per leerling Groep 3-4: werkboek, toetsboek In groep 3 en 4 hebben de kinderen alleen een werkboek, zodat ze niet onnodig worden afgeleid. Concentreren op de rekenles is voor deze jonge kinderen al voldoende uitdaging. Groep 5-8: lesboek, opdrachtenboek, werkboek, toetsboek In groep 5 t/m 8 gebruiken de kinderen voor de instructielessen het lesboek en voor de zelfstandig werken lessen het opdrachtenboek. Opgaven die veel tijd zouden kosten om uit te werken in het schrift staan in het werkboek. … en een schrift. Daarnaast is er het werkboek Pluspunters. Dit biedt de kinderen die snel klaar zijn met hun opgaven extra uitdaging. groep 3-4 alleen werkboeken
Rekenen op niveau Vanaf groep 6: werkboeken op 3 niveaus Rekenzwak Gemiddeld Vanaf groep 6 werken de kinderen in een werkboek dat past bij hun niveau. Het niveau wordt aangegeven door het aantal sterren. De stof is voor ieder niveau uitdagend, maar biedt tegelijkertijd succeservaring. Zo blijft ieder kind gemotiveerd en wordt het beste uit . Rekenzwak: De kinderen die moeite hebben met rekenen krijgen extra hulp (verlengde instructie). Zo wordt geprobeerd om ze toch naar het gemiddelde niveau te krijgen. Rekensterk: Voor de rekensterke kinderen zijn de opgaven extra uitdagend gemaakt. Ze kunnen er dus echt hun tanden in zetten. Rekensterk
- Drie lessen per week starten met 10 min ‘samen oefenen’ - Inspireren en motiveren de kinderen - Dat maakt rekenen leuk! Speelse oefeningen Groep 3-4-5: Julie Menne Groep 6-7-8: Rekenrace Pluspunt staat bekend om de speelse oefeningen. Deze zorgen ervoor dat de kinderen extra gemotiveerd zijn. Zo beginnen drie lessen per week met samen oefenen. Groep 3-4-5: Voor de onderbouw heeft de bekende auteur Julie Menne oefeningen geschreven. Deze zijn heel fysiek en laten de kinderen het rekenen echt beleven. Het zijn spellen die de kinderen een hoop inzicht bieden. En ze zijn nog leuk ook! Groep 6-7-8: Voor de bovenbouw is er Rekenrace. Hiermee strijden de kinderen tegen elkaar en leren ze zo goed maar ook snel de basale rekenvaardigeheden, zoals optellen, aftrekken en vermenigvuldigen.
En dan nu zelf aan de slag! – Groep 3 Uit groep 3, werkboek, blok 12, les 13, opgave 2 Deze opgave illustreert het niveau van eind groep 3. Geef iedereen een pen en kladpapiertje en laat ze de som uitrekenen. Daarna gezamenlijk nakijken. Heeft iedereen het niveau van eind groep 3 onder de knie? Evt. de som eind groep 8 (sheet 14) laten maken ter illustratie van het niveau dat de kinderen aan het eind van hun basisschoolperiode hebben bereikt.
En dan nu zelf aan de slag! – Groep 4 Uit groep 4, werkboek, blok 11, les 13, opgave 3 Deze opgave illustreert het niveau van (bijna) eind groep 4. Geef iedereen een pen en kladpapiertje en laat ze de som uitrekenen. Daarna gezamenlijk nakijken. Heeft iedereen het niveau van eind groep 4 onder de knie? Evt. de som eind groep 8 (sheet 14) laten maken ter illustratie van het niveau dat de kinderen aan het eind van hun basisschoolperiode hebben bereikt.
En dan nu zelf aan de slag! – Groep 5 Uit groep 5, lesboek, blok 12, les 8, opgave 1 Deze opgave illustreert het niveau van eind groep 5. Geef iedereen een pen en kladpapiertje en laat ze de som uitrekenen. Daarna gezamenlijk nakijken. Heeft iedereen het niveau van eind groep 5 onder de knie? Evt. de som eind groep 8 (sheet 14) laten maken ter illustratie van het niveau dat de kinderen aan het eind van hun basisschoolperiode hebben bereikt.
En dan nu zelf aan de slag! – Groep 6 Uit groep 6, lesboek, blok 12, les 6, opgave 1 Deze opgave illustreert het niveau van eind groep 6. Geef iedereen een pen en kladpapiertje en laat ze de som uitrekenen. Daarna gezamenlijk nakijken. Heeft iedereen het niveau van eind groep 6 onder de knie? Evt. de som eind groep 8 (sheet 14) laten maken ter illustratie van het niveau dat de kinderen aan het eind van hun basisschoolperiode hebben bereikt.
En dan nu zelf aan de slag! – Groep 7 Uit groep 7, lesboek, blok 12, les 6, opgave 1 Deze opgave illustreert het niveau van eind groep 7. Geef iedereen een pen en kladpapiertje en laat ze de som uitrekenen. Daarna gezamenlijk nakijken. Heeft iedereen het niveau van eind groep 7 onder de knie? Evt. de som eind groep 8 (sheet 14) laten maken ter illustratie van het niveau dat de kinderen aan het eind van hun basisschoolperiode hebben bereikt.
En dan nu zelf aan de slag! – Groep 8 Uit groep 8, lesboek, blok 12, les 1, opgave 3 Deze opgave illustreert het niveau van eind groep 8. Geef iedereen een pen en kladpapiertje en laat ze de som uitrekenen. Daarna gezamenlijk nakijken. Heeft iedereen het niveau van eind groep 8 onder de knie?